Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Plaats reactie
Zippo
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 10:16

Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door Zippo » do 30 jul 2015 11:22

Ik zag vandaag voor het eerst een combinatie rijden
met de fietsen achter op de auto.( VW Touran)
Vond het wel een aardige oplossing.
Zijn er forummers die ervaring hiermee hebben?
Type auto zal ook wel een rol spelen.

Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door Weinsberg » do 30 jul 2015 11:30

Ik blijf dit even volgen....heb ik ook aan zitten denken.

Ik heb al het een en ander zitten bekijken online, en o.a. thule heeft een mooi systeem hiervoor.

Ben alleen beetje huiverig mbt de manier waarop dit bevestigd zit op de auto.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door Jan van Vijven » do 30 jul 2015 11:38

Ik neem aan dat je zo'n rek bedoeld op de achterklep waar je geen haak voor nodig hebt?
Heb ik wel ervaring mee maar dan zonder caravan.
Het lijkt me een goede oplossing maar let er wel op dat je gewicht ver naar achteren komt en dit samen met je kogeldruk er voor zorgt dat je auto wat meer achterover komt te hangen. Dit hoeft geen bezwaar te zijn, een paar hulpveren lijkt me dan zeker aan te bevelen.
Voor de gewichts verdeling is dit zeker beter dan in of aan de caravan, en zeker beter dan achteraan de caravan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door PMT » do 30 jul 2015 12:23

Kan niet bij elke auto omdat er tegenwoordig bij veel auto's een spoiler opzit en de bevestiging daarvan zit de haken van het rek in de weg. Wij hadden er ook naar gekeken, maar hierdoor was het bij ons niet mogelijk.
De autohandelaar waar wij onze dragers hebben gekocht vond het bovendien niet zo'n goede oplossing gezien het gewicht dar er aan je bovenkant van je klep kwam te hangen, ondanks het feit dat hij ze zelf ook wel verkocht. Een 2-tal lichte fietsen zoals race fietsen kon wel maar zeker geen fietsen van tegen og over de 20kg. Hij had wel eens een klant gehad die dat had gemonteerd en door de spanning op de klep was de achterruit gebasten.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door Weinsberg » do 30 jul 2015 12:56

RE.gif

En dit is wat mij tegen houdt om voor een dergelijk systeem te kiezen.

DolomietenJan
Berichten: 95
Lid geworden op: di 2 sep 2008 21:30

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door DolomietenJan » do 30 jul 2015 16:57

Ik vind het een erg fijne oplossing. In het verleden reden wij met de fiets achterop de caravan, maar sinds een jaar of drie met een Thule Clipon High. Het bevalt ons erg goed. Nu hebben wij sinds een jaar 2 lichte sportfietsen gekocht , maar ook onze zwaardere Gazelles stonden als een huis. Bovendien kan de achterklep gewoon open als je een beetje voorzichtig bent. Ik zou er geen twee elektrische fietsen op vervoeren. Natuurlijk zijn er altijd bangmakers die een keer hebben horen zeggen dat........ (Vul zelf maar in) maar Thule maakt goed spul en als je het verstandig gebruikt is het een ideale oplossing.
Groet, Jan

Richard9722
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 3 mei 2015 09:26

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door Richard9722 » do 30 jul 2015 18:54

Is een unitec evolution daklift niets? Volgens mij ook hier op het forum al eens voorbij gekomen.
Elddis GTX Tornado 2001, Toyota RAV4 Hybrid AWD.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door erichendri » do 30 jul 2015 22:54

Wel opletten bij die achterklepdragers dat je fietswielen
niet je achterlichten afdekken.
Dat is namelijk vaak het geval.
Kost je in het minst erge geval een boete (127€ +… .).
In het ergste geval een auto die achterop je knalt omdat hij geen of heel
slecht je remlichten of richtingaanwijzers ziet.
Het zelfde is het geval bij die simpele klaprekjes op je kogel.

Mijn advies zou zijn : plat op je dakdragers, is de gewichtsverdeling ook beter.
Je kunt daar een hele mooie simpele fietsdrager voor kopen.

Vergeet ook niet dat je klep erg zwaar wordt om te openen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door PMT » vr 31 jul 2015 13:30

Wij vonden die unitec evolution daklift ook dè oplossing, maar....... we kregen 2 fietsen met geen mogelijkheid gemonteerd met het bijgeleverde materiaal. Hoe we de fietsen ook plaatsten en hoe we de dragers ook hebben verschoven het lukte ons niet. De armen voor de 2e fiets konden niet bevestigd worden omdat de achterste fiets in de weg stond. Ook in de zaak waar we de drager hadden gekocht waren ze in eerste instantie niet overtuigd, dachten dat wij iets niet goed hadden gedaan en hebben het ook met 2 soortgelijke fietsen geprobeerd en waren verbaasd dat het niet lukte. Het was jammer want het leek een leuke oplossing.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Tondo

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door Tondo » di 5 jul 2016 14:29

Heeft iemand ervaring met fietsendrager voor 2 fietsen op reservewiel van Freelander met caravan er achter?
Iemand tips & tricks?
Ik ben benieuwd. (gaan voor 't eerst met deze combinatie rijden)

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door wimke » za 13 aug 2016 16:31

Ook wij hebben een Thule fietsregio achter op de klep van onze VW Touran.
Sinds een paar weken hebben we een nieuwe Touran. We waren helemaal in de veronderstelling dat de fietsendrager op de nieuwe Touran zou passen. Dit is dus niet het geval! We hebben nog contact gehad met Thule maar deze heeft geen oplossing. Door het een en ander wat te verstellen op de fietsdrager zit hij nu toch op de nieuwe Touran. Maar hij rust wel op de rand van de spoiler. Hier heb ik wat rubber tussen gelegd. Tot nu toe gaat dit goed. Maar ben aan het kijken of er nog een andere oplossing mogelijk is.
Op onze vorige Touran heeft het rek ruim 6 jaar tot volle tevredenheid zijn dienst gedaan.

Abve

Re: Fietsendrager achterop auto i.p.v. caravan

Bericht door Abve » za 13 aug 2016 21:22

Tondo schreef:Heeft iemand ervaring met fietsendrager voor 2 fietsen op reservewiel van Freelander met caravan er achter?
Iemand tips & tricks?
Ik ben benieuwd. (gaan voor 't eerst met deze combinatie rijden)
Op het forum vd Land Rover Club Holland (LRCH) biedt iemand op 9 juli jl. een dergelijke fietsendrager aan. Vrpr. 75 Euro
Ik heb hier overigens zelf geen ervaring mee.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”