Beveiligen fietsen op fietsendrager

Plaats reactie
willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door willianv » za 11 jul 2015 12:55

Hoi, sinds kort een fietsendrager op de caravan. Wat ik me nu afvraag, hoe kan je de fietsen beveiligen tegen diefstal vanaf de fietsendrager?
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Burgelijk » za 11 jul 2015 13:27

op slot en een slot aan elkaar... die moeite gaan ze niet doen om op een drukke parkeerplaats eraf te halen. Denk ik, een pechdag kan altijd natuurlijk
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Ferdi

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Ferdi » za 11 jul 2015 13:32

Onderweg niet onbeheerd achterlaten is het beste.
Wij hebben een thule fietsendrager en daar zitten afsluitbare frame sluitingen op dmv een slotje in de kartelknop.
Het maakt het wat lastiger maar zeker niet onmogelijk.
Bij meerdere fietsen is het beste, het aan elkaar koppelen met een deugdelijk ketting/kabel slot.
Maar als ze willen nemen ze het toch wel mee.


Groeten Ferdi

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Hobbymachine » za 11 jul 2015 13:36

RE.gif
De meeste diefstallen gebeuren op drukke parkeerplaatsen, vooral aan tankstations in Frankrijk. Dure fietsen zijn aantrekkelijk en zéér snel afgeladen (slot of geen slot boos.gif ).
Laat dus de geladen caravan zo weinig mogelijk onbewaakt achter ...
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Hobby Linka » za 11 jul 2015 13:44

kettingslot.jpg
kettingslot.jpg (4.7 KiB) 10338 keer bekeken
Ik heb soort gelijk slot voor een van mijn fietsen. Past aan het AXA slot van de fiets en is lang genoeg om door de twee fietsen te halen.

Maar een van ons blijft altijd in het zicht van de auto / caravan als we onderweg zijn. Het gaat ons niet alleen om de fietsen, een caravan ben je ook zo maar binnen.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Hobbymachine » za 11 jul 2015 13:57

RE.gif
AXA ... brrrr !
Vorige vakantie is zoonlief 2 MTB's kwijtgespeeld, de twee ketting lag nog wel onder de fietsdrager. Netjes afgeknipt aan het slot ...
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door fendtjeplatin » za 11 jul 2015 14:01

Ferdi schreef:Onderweg niet onbeheerd achterlaten is het beste.
Wij hebben een thule fietsendrager en daar zitten afsluitbare frame sluitingen op dmv een slotje in de kartelknop.
Het maakt het wat lastiger maar zeker niet onmogelijk.
Bij meerdere fietsen is het beste, het aan elkaar koppelen met een deugdelijk ketting/kabel slot.
Maar als ze willen nemen ze het toch wel mee.


Groeten Ferdi
10 seconden en uwe thule is open
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Ferdi

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Ferdi » za 11 jul 2015 14:21

Dan doe je er nog lang over, tussendoor een pintje gedronken zeker :-)


Groeten Ferdi

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Ad » za 11 jul 2015 15:55

Hobby Linka schreef:
kettingslot.jpg
Ik heb soort gelijk slot voor een van mijn fietsen. Past aan het AXA slot van de fiets en is lang genoeg om door de twee fietsen te halen.

Maar een van ons blijft altijd in het zicht van de auto / caravan als we onderweg zijn. Het gaat ons niet alleen om de fietsen, een caravan ben je ook zo maar binnen.

Andre
Het insteekkettingslot is een slechte keuze. Je schijnt simpel met een tang de pen af te kunnen breken, fiets op de schouder en weg fiets. Wij hebben een zwaar kettingslot wat aan het frame van de fiets en de fietsendrager vastzit. Natuurlijk is ook dit slot te kraken, maar niet zo gemakkelijk als een penslot. Onderweg laten wij trouwens de caravan + auto nooit alleen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Hobby Linka » za 11 jul 2015 20:12

RE.gif

Gelukkig nog nooit last van gehad. Maar dank je voor de tip. Ik ga naar iets anders uitkijken. thumbup.gif

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door PD » za 11 jul 2015 20:57

Onze E-bikes staan individueel op slot en voorts met een kabelslot aan elkaar en aan het fietsenrek. Omdat de accu's er niet in zitten, zijn ze bovendien beperkt interessant.

Onze maatregelen zijn overigens uitsluitend voor het voorkomen van vandalisme en tegen kruimeldieven. Als iemand de fietsen echt wil hebben, neemt ie ze toch mee :(

Ook wij laten de caravan-auto combinatie niet onbeheerd, dat is nog de beste maatregel thumbup.gif

's Nachts op de camping staan ze ofwel in een afgesloten stalling ofwel met het kabelslot aan de Winterhoff koppeling, wederom vandalisme en kruimeldieven... In beide gevallen ook individueel op slot, al was het maar tegen grappenmakers knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Ivo » zo 12 jul 2015 11:23

Wij gebruiken sinds jaren een fietsalarm. Daar kan je meerdere fietsen mee beveiligen. Als er aan getrokken wordt of de kabel wordt overgeknipt klinkt er een luid alarm.
http://www.lock-alarm.nl/
Daarbij komen natuurlijk nog de gewone fietssloten mèt een kettingslot waarmee we de fietsen aan elkaar en aan de dissel van de caravan vastmaken. Hoe meer werk voor de dieven hoe vlugger ze er van afzien.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door blastaway » zo 12 jul 2015 12:30

Ik heb gezien dat ze het rek inclusief fietsen hebben afgenomen bij iemand. Zo in de bestelbus en weg! Wij stonden met 4 man te kijken, maar meer dan de kleur van de bus en beschrijving van de dief konden we niet geven. zucht.gif
Ik wist niet wat ik zag. Heb sindsdien ook niet onbewaakt de fietsen achtergelaten.

Ps. Ging om 2 hele dure renfietsen van pinarello
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Hobbymachine » zo 12 jul 2015 12:51

't Is inderdaad godgeklaagd, vooral Zuid-Frankrijk en Spanje.
Ga je met de auto de camping af dan zijn ze met de fietsen ribbedebie of nemen ze een kijkje in je andere bezittingen. Ga je met de fietsen is de auto het slachtoffer ! Van onze buren werden hier (Santaella) de fietsen (en nog veel meer) gewoon onderweg geroofd, Far-West stijl, afstappen of ...
Zolang je persoonlijk niet wordt aangepakt komt de politie daar nauwelijks voor in beweging ... en wie van de slachtoffers spreekt er voldoende de plaatselijke taal om een aangifte te gaan doen ?
Maak je dus niet teveel zorgen over beveiliging tegen fietsdiefstal, zoals al geschreven 'als ze iets willen pakken ze het toch'.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Burgelijk » wo 15 jul 2015 14:06

beste vent die me van mn fiets dwingt...
Dingen gebeuren, daar heb ik een verzekering voor afgesloten.
Nodig de gelegenheidsdief niet uit, de rest niet te druk over maken
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door Scout15 » za 22 apr 2017 08:15

Even de boel hier afstoffen. Over 2 weken gaan we een weekendje "oefenen" We gaan met de kinderen een lang weekend weg en willen 4 mtb's meenemen. Qua reis is het een paar uurtjes rijden, maar nu moeten we de fietsen ook op de camping nog vastzetten. Kinderenfietsen kan ik nog in de auto kwijt, maar liefst zet ik ze gewoon op slot.

Zijn er al weer wat meer ervaringen opgedaan met sloten? Zelf zat ik te denken om 2 sloten aan te schaffen en dan de fietsen per 2 vast te maken ipv 1 groot slot voor 4. Dan is de beloning wat minder mocht het ze toch lukken... Verder andere mensen ervaring met producten als een lock alarm?

Gr.
Ronald.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door nicolaas » za 22 apr 2017 09:04

blastaway schreef:Ik heb gezien dat ze het rek inclusief fietsen hebben afgenomen bij iemand. Zo in de bestelbus en weg! Wij stonden met 4 man te kijken,

????????
microhome 370 luxe

JaapB

Re: Beveiligen fietsen op fietsendrager

Bericht door JaapB » za 22 apr 2017 10:01

Neem gewoon een dikke ketting met dikke schakels die van hardstaal zijn en dus niet te knippen.
Zet je daar een betonschaar op dan vliegen de brokken uit de bek van de schaar.
Maar vergeet dan ook niet om een goed slot te kopen.
Die bij voorkeur ook niet te knippen valt.
Zeker niet zo'n discusslot, die is zo open.
Maar ja, alles heeft een prijs.
Beetje knappe ketting kost al snel €175 en een goed slot €125.

Ik heb onze caravan hier ook mee gezekerd, door een wiel en het chassis.
Ketting (niet te tillen) 12mm schakels met staalkabeltje gevlochten en een slot met een 16mm beugel,
beide niet te knippen.
Totaal niet SCM gekeurd. Gewoon omdat het nooit ter keuring aangeboden is.
Maar als slotenmaker weet ik hoe een slot in elkaar zit en vertrouw ik deze combi meer dan de zgn gekeurde sloten. Die wel vaak goed zijn maar waar dan weer een lullig cilindertje in zit.

En ja, tegen een slijptol op accu houdt ook dat op.
Mocht dat ooit gebeuren dan lever ik bij de verzekering wel een paar (orginele) sleuteltjes in
van een SCM slot(en).

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”