Twinnyload achter op de caravan

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Daphne » vr 24 aug 2012 21:52

Vanmiddag bij de dealer onze caravan opgehaald. Daar zagen we een combinatie aankomen (Peugeot met Tabbert) die een twinnyload achter op de caravan had zitten. Zat met beugels naar onderen vast. Zag er heel vreemd uit. Op de dissel stond overigens ook een fietsendrager.

Helaas geen foto van gemaakt. Vond ik niet zo netjes want de bestuurder stapte net uit :oops: Iemand ook ooit zo'n eigenbouwsel gezien?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Kingpin1966 » za 25 aug 2012 12:10

Het zal best wel een rare combi geweest zijn, toch vraag ik me af of het wel helemaal legaal is.
Het lijkt me toch geen aanrader want zo'n twinny load is toch een aardig gewicht.
Beneden de 10 kg komt zo'n ding toch zeker niet, en dan ook nog de fietsen er op die vaak ook niet licht zijn.
Miscchien is het voor een Tabbert geen probleem, ik zou het niet bij mijn caravan uitproberen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door p_vingerhoets » zo 26 aug 2012 09:28

Die twinni load zal dan ook wel niet zomaar aan de achterwand geschroeft zijn lijkt me.

En met een deugdelijke construktie aan de onderkant of zelfs aan het onderstel zelf zal het solide genoeg kunnen zijn toch

Of het balans technisch goed is daar doe ik geen uitspraak over.

Iedereen hier is meestal toch enigzins negatief over het plaatsen van fietsen op de achterkant, terwijl toch het gros van de fietsen achterop de caravan hangen, van die ik zie dan, heb zelf ook een fietsendrager achterop de caravan alleen nog niet gebruikt nog geen fietsen mee gehad dus ook de drager maar op zolder gelegt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

sprite1

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door sprite1 » zo 26 aug 2012 09:46

ik heb hier in NL op een camping ook wel een caravan met trekhaak gezien met een fietsenrek er op......en we hebben vast allemaal wel eens in Frankrijk een caravan combi zien rijden met nog een aanhanger achter de caravan, ik wel op de autoroute soleil

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door HansHobby » zo 26 aug 2012 10:01

Met een aanpassing op je onderstel kun je een Twinnyload goed op je caravan monteren. Ik heb ook al eens gekeken om mijn Twinnyload op de dissel te monteren. Echter wordt de kogeldruk dan veel en veel te hoog.

Overigens reed ik laatst achter een camper die een smart roadster achter zich had hangen met een speciale beugel. schrik.gif mrgreen.gif

Net zoiets als dit...

Afbeelding

Je weet niet wat je ziet!
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Kingpin1966 » zo 26 aug 2012 10:09

p_vingerhoets schreef: Iedereen hier is meestal toch enigzins negatief over het plaatsen van fietsen op de achterkant, terwijl toch het gros van de fietsen achterop de caravan hangen.
Dat is iets waar ik mij persoonlijk ook over verbaas, het wordt van alle kanten afgeraden en toch zijn er hele volksstammen die zo de fietsen meenemen.
Voor zover ik weet is alleen Fendt nu zover "om" dat ze geen fietsendrager meer achter op de caravan toestaan.
Ze hebben hun caravans nu ook zodanig geconstrueerd dat een fietsendrager niet meer achter op hun caravans gemonteerd kan worden, en doe je het toch dan heb je geen garantie meer.
Ik persoonlijk heb de de fietsen liever ook op een plek waar ik er zicht op heb.
Je zult de eerste niet zijn die met minder fietsen op de plek van bestemming aankomt dan dat ie meegenomen had, ondanks dat ie alles in zijn optiek zo goed had vastgezet.

Ik heb in mijn vakantie in Duitsland 3 weken lang de verkeersinformatie beluisterd en je staat er van te kijken wat mensen onderweg allemaal kwijtraken.
Daar zitten de raarste zaken tussen, waaronder o.a. ook fietsen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ab » zo 26 aug 2012 12:04

Inderdaad. Is mij ook opgevallen.
Relatief vaak heb ik de melding gehoord van " fahrrad auf der fahrbahn"
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ad » za 8 sep 2012 15:21

Als je een trekhaak met Twinny load achter op je caravan hebt, moet je daarop een witte nummerplaat met het kenteken van de auto hebben, en dus niet het kenteken van de caravan!!!!! (bron RWD)
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door deusjevo » za 8 sep 2012 19:05

Hmm, heb je daar een nadere bron voor behalve "het RDW"?
Ik denk namelijk zelf dat je met het kenteken van de caravan op een witte plaat moet rondrijden als de Twinny Load de originele kentekenplaat afdekt.

Effe een edit, ik vond net onderstaande link:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/dekent ... ravan.aspx
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Micky » za 8 sep 2012 20:31

RE.gif

tuurlijk moet daar het kenteken op zitten van de caravan (hij is immers 1 met de caravan en niet met de auto), uiteraard is dit wel een witte plaat, tenzij je de originele van de caravan erop zet, een geel duplicaatje krijg je niet mrgreen.gif

en idd via bovenstaande link zie je staan: "Op deze kentekenplaat moet de cijfer-lettercombinatie komen die aan het zicht onttrokken wordt".
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ad » zo 9 sep 2012 13:08

RE.gif Ik kwam vorig jaar op een camping in Duitsland een man tegen met een trekhaak + witte nummerplaat met kenteken van de auto op de caravan. Ik vroeg hem hoe het zat. Hij vertelde dat hij de RDW had gevraagd wat er op moest. Die heeft hem expliciet verklaard, zo vertelde hij, dat niet het caravan kenteken maar het autokenteken erop moet. De verklaring: Stel dat je achter de caravan nog een aanhangwagentje zou mogen hebben die aan de trekhaak vastzit, dan moet je daar ook het kenteken van het trekkend voertuig aanhangen, zijnde de auto. Voor de fietsendrager op de kogel dus het zelfde verhaal.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door deusjevo » zo 9 sep 2012 13:22

Dan was die caravan < 750 kilo totaalgewicht?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Micky » zo 9 sep 2012 17:09

Ad schreef:RE.gif Ik kwam vorig jaar op een camping in Duitsland een man tegen met een trekhaak + witte nummerplaat met kenteken van de auto op de caravan. Ik vroeg hem hoe het zat. Hij vertelde dat hij de RDW had gevraagd wat er op moest. Die heeft hem expliciet verklaard, zo vertelde hij, dat niet het caravan kenteken maar het autokenteken erop moet. De verklaring: Stel dat je achter de caravan nog een aanhangwagentje zou mogen hebben die aan de trekhaak vastzit, dan moet je daar ook het kenteken van het trekkend voertuig aanhangen, zijnde de auto. Voor de fietsendrager op de kogel dus het zelfde verhaal.

Waarom zou de caravan een ander nummer hebben dan de auto, en vervolgens de fietsendrager die 1 is met de caravan (oftewel daar hoeft niet eens een nummerbord op als het voorliggende nummerbord niet afdekt wordt), het zelfde nummer moeten hebben als de auto scratch.gif
Anders gesteld: wanneer voldoet de fietsendrager aan de norm een nummerbord te moeten dragen.... juist als het nummerbord er voor niet te zien is, daarom hebben alle caravans met een gewone fietsendrager ook geen nummerbord op de drager.

echt waar, alleen een nummerbord wat onzichtbaar is geworden doordat er iets voorzit, dient nogmaals opgehangen te worden. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ad » ma 10 sep 2012 09:35

micky schreef: Waarom zou de caravan een ander nummer hebben dan de auto, en vervolgens de fietsendrager die 1 is met de caravan (oftewel daar hoeft niet eens een nummerbord op als het voorliggende nummerbord niet afdekt wordt), het zelfde nummer moeten hebben als de auto scratch.gif
Vraag het de RWD, ik kan het ook niet helpen weenie.gif weenie.gif . Overigens betrof het een Fendt en geen caravan < 750 kg.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Kingpin1966 » ma 10 sep 2012 09:54

Het valt mij trouwens op dat er op het internet weinig over dit onderwerp te vinden is, zeg maar rustig: niks.
Nou ja niks, in een ander topic in dit forum wordt het even aangehaald maar het eindigt met het bericht van Ab dat het hier niet is toegestaan.

En aangezien ik nergens op het internet bewijs kan vinden die het tegendeel bewijst lijkt het mij verstandig om het daar maar bij te laten.
Maar een bijzonderheid is het natuurlijk wel.

Hetgeen Ad bedoelt gaat over een Twinnyload op een auto of een caravan <750 Kg, die moeten een witte plaat hebben.
Over een Twinnyload op een caravan wordt niet gesproken hetgeen m.i. bevestigd dat het hier niet is toegestaan.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

pd0bao40

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door pd0bao40 » ma 10 sep 2012 13:32

Als u toch die witte plaat gaat plaatsen, verzuim dan niet ook een NL-sticker te plakken. Model ovaal zonder versieringen, vlaggen ed. De witte plaat is daar niet van voorzien, mag dat althans niet, al zullen er hier en daar, onder de toonbank, best van die kleine stickers verkocht worden.
De witte plaat zal ook van verlichting moeten worden voorzien.Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ad » ma 10 sep 2012 14:51

RE.gif
Ik heb zo'n kleine sticker op de nummerplaat die op de fietsendrager zit, bij een autoaccessoirezaak gekocht. Mag dus in feite niet in Nederland, wel in Duitsland. Belachelijk. Een ovale NL sticker past niet op de meeste fietsendragers.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

pd0bao40

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door pd0bao40 » ma 10 sep 2012 15:19

Die kleine sticker mag wel op de GAIK platen gevoerd worden en dat in de hele EU (+ Zwitserland) De witte plaat hoort zonder NL al denk ik niet dat je er in de praktijk last mee krijgt. Al blijft het een eigenmachtige toevoeging.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Micky » ma 10 sep 2012 19:14

Ad schreef:
micky schreef: Waarom zou de caravan een ander nummer hebben dan de auto, en vervolgens de fietsendrager die 1 is met de caravan (oftewel daar hoeft niet eens een nummerbord op als het voorliggende nummerbord niet afdekt wordt), het zelfde nummer moeten hebben als de auto scratch.gif
Vraag het de RWD, ik kan het ook niet helpen weenie.gif weenie.gif . Overigens betrof het een Fendt en geen caravan < 750 kg.
de link hierboven is toch van de RDW scratch.gif daar staat het letterlijk en in geschrift, de man die jou dit verteld heeft heeft het gewoon niet begrepen of niet duidelijk aan je uitgelegd, dat kan natuurlijk makkelijk gebeuren, kijk maar hoeveel mensen nog steeds de B/BE regels niet snappen... thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ab » ma 10 sep 2012 21:13

Mensen..dit is allemaal niet relevant toch. :lol:
Wie zou het nu in zijn hoofd halen om de caravan te voorzien van een trekhaak..
Het is technisch wel mogelijk, maar er is niks voor te koop.
Het chassis van een caravan is er niet voor geschikt. dus zal er een hulpchassis gebouwd worden. Ping..kassa
Daarna een kogel erop gemonteerd..Ping..kassa
Daarna zal er een kleine 100 kg van achter uit de caravan naar voren verplaatst moeten worden, om het gewicht van hulpchassis, twinnyload en fietsen te compenseren..en het uiteindelijke resultaat is een veel beroerder rijdende caravan.

Je moet wel heeel erg gehecht zijn aan een twinny-load om dit te gaan doen.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ad » di 11 sep 2012 09:50

Ab schreef:Mensen..dit is allemaal niet relevant toch. :lol:
Tja, het intrigeert mij wel, en ik kon het niet laten een mailtje naar RWD te sturen hoe het zit, krijg binnen enkele dagen antwoord, ben benieuwd naar de reactie.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ad » di 11 sep 2012 10:46

RE.gif Ik heb intussen een reactie van de RWD. De mijnheer van de caravan met de witte plaat op de Twinny load op de trekhaak van de caravan zat fout, ondanks dat hij beweerde dat dit hem door de RWD was verteld.

Hierbij de reactie van de RWD:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Onderstaand geef ik u graag de verschillende mogelijkheden weer:
-Fietsendrager moet gedemonteerd worden met gereedschap (maakt deel uit van het voertuig) > gele GAIK plaat met kentekennummer caravan.
-Fietsendrager kan gedemonteerd worden zonder gereedschap (maakt deel uit van de lading) > witte plaat met kentekennummer caravan.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door Ab » di 11 sep 2012 16:40

Niet als de witte plaat hetzelfde was als het kenteken van de caravan.. (wat hij blijkbaar niet had):wink:
Maar ik blijf het onzin vinden.
Veel te zwaar, en ook te kostbaar.
Tenzij je zelf een hulpchassis kan bouwen.. en te veel vrije tijd hebt.
Maar dan nog..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Twinnyload achter op de caravan

Bericht door peter s » di 11 sep 2012 17:59

Allereerst ban ik het met Ad eens.

In 2005 heeft er in de KCK een artikel over gestaan, ging om de kentekenplaat, zelfde advies als hier door de RDW vermeld.
In 2006 heeft er een foto van caravan met trekhaak in de KCK gestaan.
Zal 'm opzoeken en scannen, vervolg binnenkort :wink:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!


Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”