Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Plaats reactie
nvansip

Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door nvansip » di 29 mei 2012 17:26

Hallo,

Er is hier veel informatie, maar ik vind niet onmiddellijk terug wat ik nodig heb. Dus vraag ik het toch nog even.
Welke fietsendrager is aan te raden voor onze caravan? Mag 3 fietsen of beter 2? Onze wagen is een Ford Galaxy van 2006.

Merciekes voor de info! thumbup.gif

Fonz
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 30 apr 2012 19:46
Locatie: kruising A15-A2 midden nl

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Fonz » di 29 mei 2012 18:38

ik heb ook een kmfe met een fietsdrager achterop maar vind zelf dat rijden met de fietsen op de dissel prettiger rijd,(stabieler)
alleen kun je dan onderweg niet in de dissel zonder je fietsen eraf te halen.
in nederland plaats ik de fietsen achterop, en als ik naar spanje gaat zet ik ze in de caravan in het onderste stapelbed(deze kan bij mij omhoog geklapt worden)2fietsen en een 1 kinderfiets, draai wel de sturen een kwart slag.
als je een fietsen drager voorop neemt word meestal de dissel bekleding verwijdert, alleen heb ik dat bij mijn buurman ingezaagd.
voor het gemak is achterop het prettigste.
voor het rijgedrag beter op de dissel(alleen moet er altijd iemand iets hebben wat in de dissel licht, ik noem maar iets, een bal, het reservewiel, de gaskraan,je uitdraaisleutel,het verlengsnoer)
3 fietsen word wel moeilijk op de dissel ivm tussenruimte.
kan evt foto's sturen
gr.Fonz
ps. fd uitgeklapt neemt je lengte ong. 60 a 65 cm toe en voor een hobby moet je opletten dat je een speciale bevestiging hebt(achterop)google maar eens omnibike of omnistore of zo.
of een kampeersite als het goed is staat het erbij dat het voor een hobby is.
mein Hobby, mooi niet, het is onze Hobby

Fonz
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 30 apr 2012 19:46
Locatie: kruising A15-A2 midden nl

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Fonz » di 29 mei 2012 21:28

dus de keuze is aan u zelf.
ook moet ik zeggen dat dit een eindeloze discussie is want de ene zegt voorop en de ander weer achterop.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 29 mei 2012 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd.
mein Hobby, mooi niet, het is onze Hobby

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Wissels » di 29 mei 2012 22:24

Hallo,

voor de korte dissel van een Hobby caravan heb je een wat hogere fietsdrager nodig zoals de Thule Omni-Bike Sport Caravan Comfort, of de gelijkwaardige hoge (rode) Fiamma drager. Zelf vind ik Thule de voorkeur hebben vanwege de blauwe kleur, maar dat is persoonlijk. Een 3e goot is bij te plaatsen, let wel op je kogeldruk, die extra zwaar belast wordt met 2 a 3 fietsen voorop en een fietsdrager. Overigens heeft mijn 495 Ufe een kogeldruk van nog geen 20 kg., met het reservewiel onder de caravan in een beugel, ik ben dus bijna verplicht fietsen mee te nemen op de dissel. De plaat is gemonteerd gebleven, door er 4 gaten in te boren, ik ben alleen vergeten opvulringen te plaatsen, waardoor de plaat enigszins plat geduwd wordt door de fietsendrager.

met vriendelijke groet,

Walter
Laatst gewijzigd door Wissels op di 29 mei 2012 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hyundai Tucson met Hobby 540

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door perry » di 29 mei 2012 22:29

Ik heb zelf op onze fendt de fietsen voorop staan dit geen probleem is omdat ik wel bij me distel kan nog gelukkig.
Nadeel vind ik zelf dat je kogeldruk natuurlijk omhoogschiet. maar dat is voor mij het 1nige probleem. verder makkelijk.
Ik heb hem ook voorop omdat ik voor niks de drager van me schoonpa kreeg.
:lol: :lol:
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Daphne » di 29 mei 2012 22:31

Wellicht kun je het bouwjaar van je caravan vermelden. Er zijn Hobby's van bepaalde bouwjaren met korte dissels en bolle disselbak, waar geen fietsendrager voor mogelijk is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gerhard N

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Gerhard N » di 29 mei 2012 22:38

RE.gif

volgens mij bedoelt hij, een thule box op de fietsdrager achterop de caravan knipoog.gif

Hobby Max

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Hobby Max » di 29 mei 2012 22:43

RE.gif Volgens mij is dat een ander draadje

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Hobbymachine » wo 30 mei 2012 08:09

Wij hebben dus ook een Hobby met Frans bed vooraan en ik moet heksentoeren uithalen om de kogeldruk rond de 60 kg te krijgen (Citroën). Dus reservewiel in de trekker en fietsen achterop. Vandaar ook mijn vraag (in een ander draadje knipoog.gif ) naar ervaringen met de thulebox.
Als advies geef ik nvansip enkel mee : meet eerst je huidige kogeldruk en neem dan pas de beslissing voor een fietsenrek op de dissel !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

nvansip

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door nvansip » wo 30 mei 2012 10:29

Beste allemaal,

Ik ga al jullie info aandachtig doornemen en mij eraan zetten : werk aan de winkel. scratch.gif
Ter info nog: caravan 2005, we hebben reeds fietsenfdrager achteraan, maar er moeten 5 fietsen worden vervoert....Eentje wordt inderdaad in/onder het stapeklbed binnen vastgemaakt.

Dank allemaal,
Nathalie

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door Daphne » wo 30 mei 2012 14:40

Nathalie,

jullie hebben een Hobby met korte dissel en bolle disselbak en dan wordt een fietsendrager voor erg moeilijk. De fietsdrager kan niet heel dicht tegen de caravan worden geplaatst vanwege de bolling van de disselklep. Wanneer je twee fietsen erop zet heb je kans dat de fietsen met een scherpe draai tegen de auto aankomen. Dat geeft best wel schade aan auto, fietsen en drager.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door WillyL » wo 30 mei 2012 15:06

Indien je een fietsdrager voorop plaatst zou ik je aanraden er een met een afneembaar stuk te nemen dat OOK op de bol van de auto kan.
Wij hebben een hoog gemonteerd model van Omni-Bike (plus). Dat kan kantelen zodat de disselbak nog open kan zonder de fietsen eraf te nemen of los te maken. Het jammere is dat wij geen duurder model genomen hebben dat ook op de trekhaak van de auto kan.
Wanneer je bv een bezoek aan een iets verder gelegen stad wilt maken, dan kunnen met zulk een model de fietsen wel mee.
Jammer, wij hebben dat niet en missen het wel. Nu moeten we de autotrekhaakfietsendrager afzonderlijk meenemen en door plaatsgebrek (en gewicht) doen we dat bijna nooit. stom.gif

O.a. Alko heeft zulk een modellen - iets duurder, maar erg praktisch! Het is een montage met een trekhaakbol boven op de dissel en een fietsdrager als een gewoon trekhaakmodel dat dus zowel op de auto als de caravan past. Dubbel te gebruiken dus.

Hopeleijk ben je iets met deze inlichting.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door cessna182 » wo 30 mei 2012 20:19

Hallo,

zit zelf ook een beetje te zoeken naar een goede oplossing.
Helaas is een drager achteraan de caravan voor mij geen optie.
Onderstaand filmpje heeft mij aangetoond dat het extra gewicht van de fietsen, zo ver achter de as, geen oplossing is.

Kijk maar zelf;

http://youtu.be/PFzrWHTG5e8

Groeten,

Cessna182
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

gijsdeheer
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 nov 2016 14:01

Re: Fietsendrager voor dissel Hobby 500KMFE

Bericht door gijsdeheer » di 15 nov 2016 10:00

Wij hebben een klassieke Twinny load en daar heb ik een kantelbare steun voor op de dissel voor gemaakt. Voordelen, de Twinny Load gaat mee, de fietsen kunnen op de Twinny Load en we kunnen altijd bij de disselbak. Voor geïnteresseerden, ik heb er twee gemaakt en nog één over. 0636001540 - Gijs

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”