Beugel fietsendrager op dissel borgen

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door Ab » zo 28 dec 2014 14:13

Ab schreef:
HansHobby schreef:
Thuis is gebleken dat de vierkantjes van de slotbouten niet meer rond waren
scratch.gif scratch.gif
Ik vind de vierkantjes erg rond dit jaar. kerstwhoehoehaha.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

marius
Berichten: 25
Lid geworden op: di 21 okt 2014 20:09

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door marius » zo 28 dec 2014 21:09

Met een lijntje vast zetten aan de handgrepen was mijn eerste gedachte, maar dat lijkt mij ook geen wijsheid want er komen toch behoorlijke krachten op te staan en op een losgetrokken greep zit ik ook niet te wachten.

Misschien dat je de piekkracht die tijdens een noodstop optreedt behoorlijk zou kunnen reduceren door een trekveer in de sjorbandverbinding op te nemen. Zoeen die ook voor de luifel wordt gebruikt als stormbeveiliging. Ik ben benieuwd naar reacties omdat ik met zo´n veer nog geen ervaring mee heb opgedaan, maar wel al jaren met alleen een sjorband rijd en gelukkig nog geen noodstop heb gehad.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door Ad » ma 29 dec 2014 11:14

marius schreef:Met een lijntje vast zetten aan de handgrepen was mijn eerste gedachte, maar dat lijkt mij ook geen wijsheid want er komen toch behoorlijke krachten op te staan en op een losgetrokken greep zit ik ook niet te wachten .
Hoeveel kracht denk je dat er op een handgreep komt te staan als je de caravan aan de handgreep over een hobbeltje of door een kuiltje moet trekken? Daar vallen de krachten m.i. bij in het niet, ook al om het feit dat de constructie van de drager de meeste krachten opvangt en de sjorbandjes er als extra veiligheid opzitten.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
heerkoos
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 14:55
Locatie: Middelburg

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door heerkoos » wo 31 dec 2014 11:33

Micky je hebt helemaal gelijk, ik ben er nog steeds, maar ik kijk niet elke dag op het forum.
Toch leuk dat er na zoveel jaar nog reacties komen. Een aantal van die oplossingen heb ik ook overwogen. O.a. het vastzetten aan de handvatten leek mij ook niet zo'n geweldig idee, er zullen echt gigantische krachten ontstaan als de beugel bij een noodstop naar voren wil klappen. Volgens mij veel meer dan als je er aan trekt (gebeurt nog nauwelijks sinds de aanschaf van een mover). Vastlassen (kan dat bij aluminium?) is ook geen optie want de fietsen zullen er op en af moeten, en het is ook wel handig als je bij de disselkast wil komen.
Ik heb het opgelost door, bij de bevestiging van de beugel aan het gootstuk, een driehoek van aluminium met beugels te bevestigen. De bevestiging aan de staande beugel zit vast met een beugel met vleugelmoer zodat die eenvoudig los kan. Ik kan er nu even geen foto bij doen want de Caravan staat in de Stalling. Als hij weer naar buiten komt zal ik er alsnog een foto'van plaatsen. Nu doe ik er wel even een tekeningetje bij, maar die is niet erg duidelijk.
Bijlagen
beugel.jpg
beugel.jpg (42.55 KiB) 6534 keer bekeken
Delta 3900 TZ met Volvo C30 1.8 benzine - 't hoeft niet luxe te zijn als het maar comfortabel is

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door Meenhoes » wo 31 dec 2014 14:40

heerkoos schreef:O.a. het vastzetten aan de handvatten leek mij ook niet zo'n geweldig idee, er zullen echt gigantische krachten ontstaan als de beugel bij een noodstop naar voren wil klappen. Volgens mij veel meer dan als je er aan trekt
Die krachten vallen reuze mee doordat de beugel dmv de strak gespannen bandjes als het ware één geheel vormt met de caravan. Zitten de bandjes er los aan vast en klapt de beugel bij een noodstop naar voren dan geeft hij een extra "ruk" aan de bandjes en wordt de kracht op de handvaten wél gigantisch, net als dat je er behoorlijke kracht op uitoefent tijdens het handmatig manoeuvreren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16286
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door Jan van Vijven » wo 31 dec 2014 14:48

Idd, zorg bij "zee"vasten dat er geen milimeter speling is, zolang er geen speling kan ontstaan is het veilig. Gebruik bij voorkeur geen rekbare sjormiddelen.
Dit geld voor alle vormen van transport.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door Storm » wo 31 dec 2014 22:28

Is het niet zo dat als je de fietsen beide met de wielen goed vast zet in de goot, aan elkaar en aan de beugel het geheel staat als een huis.
Door het driehoeks verband van de fietsen en het stijve vastzetten van de wielen je de krachten op met name de beugel ontlast.

Ik heb dat tenminste jaren lang min of meer zo ervaren en toch ook een veilige noodstop overleefd.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door Ab » do 1 jan 2015 13:18

Daar heb je gelijk in.
Mits je de fietsen stijf aan de bovenkant van de beugel kan bevestigen.
Dat is vaak niet zo makkelijk.
Maar daar is altijd wel iets voor te bedenken lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door iemand » ma 4 mei 2015 21:18

Tip:
Zet de fietsen vast met spanbanden naar achteren; aan de handvatten op de hoeken van de caravan, maar niet te stak !

Moet je nu fors remmen, komen de spanbanden strak te staan en voorkomen zo dat de fietsen verder naar voren vallen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

arniatwaalfhoven

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door arniatwaalfhoven » zo 23 aug 2015 19:42

Hallo caravanrijders,
Wij hebben sinds 2 jaar een KK 37 ekv mini, een smalle caravan dus, verleden maand een e-bike gekocht die we nu op de dissel willen zetten en een gewone fiets achterop de caravan.
We vonden een heel leuke oplossing die weinig hoef te kosten.
Een oud model Twinny load op de kop getikt, niet helemaal gek hadden we eerst de kranken nagemeten, dat kwam gelukkig overeen.

Nou blijkt maar weer dat je ook daar niet van uit kunt gaan, na aanschaf gelijk aan de slag dachten wij, HELAAS de trappers staan 1 cm meer van de fiets af, een ander krank aan de trapper is niet mogelijk volgens de fietsenmaker.

Is er iemand die een oplossing weet stom.gif
Bijlagen
DSCN5702.JPG
dit moet het worden alleen met de goede buis voor de krank van de trappers

arniatwaalfhoven

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door arniatwaalfhoven » zo 23 aug 2015 19:46

Eerst een reactie van mezelf, dit is de fietsendrager maar het moet natuurlijk iets anders worden kijken of ik nu de goede erop zet
Bijlagen
DSCN5635.JPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beugel fietsendrager op dissel borgen

Bericht door Micky » zo 23 aug 2015 20:28

RE.gif

denk eraan dat je iig niet mag boren in het chassis.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”