fietsendrager achterop de Fendt

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door hendrik38 » di 18 jan 2011 08:45

Beste mensen,

Nu lees ik diverse dingen hier op het forum over de fietsendrager achter op de fendt. Ik ben sinds kort in het bezit van een Fendt topas 490 tf uit 2004 met achterop een fietsendrager. De vraag is of ik hier (niet de stabiliteit meenemend van de caravan) gewoon mijn fietsjes op kan planten. Ik lees hier en daar dat er in de achterwand geen versterking meer zit, vanaf welk jaartal is dit? Hebben jullie ervaringen met de fiets achter op de fendt?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door EdWo » di 18 jan 2011 12:40

Volgens mij heeft Fendt in 2009 een negatief advies,mogelijk zelfs een verbod op fietsdragers achterop, afgekondigd.Onze Bianco is van 2010 en de dealer vertelde me dat een fietsdrager achterop geen optie is omdat de benodigde versteviging niet meer aanwezig is.Ed
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door hendrik38 » wo 19 jan 2011 08:39

Oke, maar dat zijn behoorlijk nieuwe caravans. Mensen die iets weten of wat oudere caravans van Fendt?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Navigator
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 24 mei 2004 11:36
Locatie: Park playa Bara aan de triomfboog

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Navigator » wo 19 jan 2011 11:04

Heb mijn fendt gekocht in 2008 en en toen werd het ook afgeraden , staat trouwens in de handleiding .
Groetjes

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Ab » wo 19 jan 2011 14:26

Het wordt al sinds jaar en dag afgeraden.
Maar op de Fendt van 2004 kan je wel een drager bevestigen.
Op een van 2010 ook, als ik mijn dealer moet geloven. (Fendt raadt het af, en plaatst sinds 2009 geen versteviging meer)
Toen ik mijn caravan kocht, wilde ik geen drager voorop, omdat de bedden voorin zitten, en ik een brede auto heb, waardoor ik met mijn vorige caravan al eens klem tegen de fietsen kwam te ztten bij scherp insturen.
Dus wilde hij 'm achterop zetten, dat kon volgens hem, met door hem aan te brengen verstijvingen.
Ik heb ervoor gekozen helemaal geen drager op de caravan te zetten. De fietsen staan nu op de auto.
Dus hoe het dan precies uitgevoerd zou worden, weet ik niet. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door hendrik38 » wo 19 jan 2011 14:49

Er zit nu idd bij mij een drager al achterop gemonteerd (zo heb ik hem gekocht). Nu ben ik benieuwd naar je persoonlijke mening Ab, zou jij het doen?
Ik heb zelf het idee dat het al jaar en dag wordt gedaan. Zij er mischien mensen hier die er schade aan hun caravan van gezien hebben? scratch.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door peter s » wo 19 jan 2011 15:33

Wij rijden al vele jaren met de fietsen achterop!
Maar ieder het zijne...
Schade ontstaat niet door de drager of de fietsen erop maar doordat de fietsen niet vast genoeg staan.
De fiets mag geen beweging kunnen maken ook geen mm!

Hoe de achterwand van een fendt is weet ik niet maar verkijk je niet op 'stevigheid'. Want wat is nodig? Onze drager zit met twee steuntjes aan de bovenkant die met in totaal vier schroefjes van 18 mm lang vastzitten en dan loopt hij door naar onder de caravan.

Fendt is meer een merk wat om esthetische redenen zoiets niet in de folder wil hebben mrgreen.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Ab » wo 19 jan 2011 16:50

Da's niet helemaal waar..
Sinds de modelvernieuwing in 2009 heeft Fendt er bewust van afgezien om een extra houten versteviging in de achterwand op te nemen.
Ze waren er altijd al geen voorstander van om fietsen achterop te plaatsen, omdat dat de rijeigenschappen nadelig beinvloed. Dat geldt voor alle caravans, de stabiliteit
gaat 20 % naar beneden is ooit eens uitgetest als ik me goed herinner. Dat hoeft echter nog steeds geen probleem te zijn, maar optimaal is het niet.

Maar ook zonder die versteviging is het wel mogelijk een drager stevig te bevestigen. Er moeten dan wel wat kunstgrepen, zoals buisjes tussen de 2 wanden enz. en nog wat handigheden uitgehaald worden.
35 kg zomaar aan een paar parkers op een 0,5 mm dik wandje schroeven, komt niet goed...

Bijvoorbeeld bij het rijden door een kuil, of over een drempel, komen er enorme krachten uit die 35 kg die op en neer zwiept..
Het gebeurt nog wel eens, dat de fietsen achter de caravan aanslepen, op op de snelweg liggen. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Zodiac

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Zodiac » wo 19 jan 2011 16:55

Ook ik wilde zekerheid voor bevestiging achterop. Geen probleem zei de dealer wij monteren altijd de Omnibike net op de dikke (buitenzijde aluminium inrijgprofiel) houten balkje boven de achterruit. Met 4 lange parkers in dat stevige houten balkje. Dus bovenaan NIET op of in de beplating! Kan de drager ook zo eraf nemen met dat inhangsysteem, ruit ka dan meer open. (zie brochure Omistore)
Fietsen moeten uiteraard slingervrij opgesloten zijn.
Het rijden geen probleem mits goed beladen. Voorop montage kent meer nadelen.
Succes.
Mvg
Paul

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Kingpin1966 » wo 19 jan 2011 18:14

Ab schreef: Maar ook zonder die versteviging is het wel mogelijk een drager stevig te bevestigen. Er moeten dan wel wat kunstgrepen, zoals buisjes tussen de 2 wanden enz. en nog wat handigheden uitgehaald worden.
De vraag is of je al die "heisa" er voor over moet hebben.
De complete achterwand verwijderen om er buisjes in te plaatsen (ik mag aannemen dat je dit bedoeld Ab?) alleen om een fietsendrager te kunnen monteren? scratch.gif

Tsja.................

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Ab » wo 19 jan 2011 18:59

Nee hoor. Zo moelijk is het ook weer niet. :wink:
Als je iets wilt bevestigen aan een caravan, wat echt goed vast moet zitten, en er zit geen hout achter, moet je dwars door de wand bevestigen.
Als je echter een bout gaat aandraaien, draai je gewoon de binnen en buitenwand naar elkaar toe. De isolatie kan je immers makkelijk plat drukken.
Om dat te voorkomen, kan je een afstandsbus er tussen zetten. Dat kan van binnen uit, door een groter gat te boren, en dit weer af te dekken door een strip, of een grote
carrosseriering.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Kingpin1966 » wo 19 jan 2011 19:34

RE.gif
Nou snap ik het.
Toch vraag ik me af waarom je tegen de fabrikant zijn advies in moet gaan.
En krijg je geen gelazer met garatie als je toch tegen het advies van de fabrikant in gaat.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door BertJan » wo 19 jan 2011 19:44

bij het plaatsen van een fietsendrager achterop vervalt de garantie van vocht / vervorming op deze en aanliggende delen, de eventuele garantie kan je wel verhalen op degene die de fietsendrager gemonteerd heeft, behalve als er duidelijk is aangegeven wat de risico's zijn van het monteren van de fietsendrager.

De busjes in de achterwand zijn vaak voor de bevestiging aan de onderzijde en deze zorgen er alleen voor dat je de wand niet samenknijpt

Wat veel mensen vergeten is dat de fietsendrager vaak 50 kg mag hebben maar tijdens het rijden kunnen de krachten die op het rek komen veel zwaarder zijn.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door peter s » wo 19 jan 2011 20:37

Wij hebben dus op onze Bürstner caravan een door Bürtsner goedgekeurde drager af fabriek besteld, dus daarom ook de onderste bevestiging onder de caravan aan de vloer omdat daar de grootste krachten komen!

Bij vorige (Beijerland) caravan hadden we aluninium profielen aan de binnenkant en bouten met vlees om dat samentrekken te voorkomen!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door hendrik38 » wo 19 jan 2011 21:03

Ik denk dus wel dat aardig de conclusie kan zijn dat het al langer niet wordt aangeraden door Fendt zelf. Om dit advies meer kracht bij te zetten hebben ze er bewust voor gekozen om helemaal geen versteviging te maken in de achterwand sinds 2009. Als je het wel doet kan het evt consequenties hebben voor je garanties.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Orgelman
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 29 jun 2008 12:05
Locatie: Leeuwarden

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Orgelman » ma 24 jan 2011 11:54

Vorig jaar een nieuwe Fendt Saphir 510 TG gekocht van modeljaar 2009.
Onze Fendt dealer heeft keurig een fietsendrager achterop gemonteerd. Heeft het ons ook niet afgeraden.
Vorig jaar naar Italië geweest met 2 mountainbikes achterop. Ik kan jullie verzekeren dat de gewone wegen in dit land soms in erbarmelijke staat zijn. De Fendt heeft heel wat te verduren gekregen maar gaf geen krimp!!!
Wel de fietsen goed vastgezet en vooral riempjes om de (achter)handrem gedaan zodat er geen beweging in de fietsen te krijgen was.\
Dat laaste wordt nog al eens vergeten. Bij sommige caravanners staan de fietsen te dansen op de drager!!! Ongelooflijk!!
Met een kogeldruk van plm 70 kg heb ik nog nooit slingerneigingen bespeurd.

groet van Orgelman die na een bezoekje aan de Caravana weer helemaal "in the mood" is.
De twee FF' en. Fendt en Forester!!

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Kingpin1966 » ma 24 jan 2011 12:12

RE.gif
Peter s bedoeld ook niet de dansende fietsen maar de op en neergaande en zijwaardse krachten die op de fietsendrager worden losgelaten.
Die kunnen op lange termijn ervoor gaan zorgen dat de caravanwand (haar)scheurtjes kan gaan vertonen.
Het gevolg hiervan laat zich raden.
Dat de Fendtdealer een advies van de fabrikant naast zich neer legt? scratch.gif Raar.
Misschien niet op de hoogte? weenie.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door peter s » ma 24 jan 2011 12:31

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Peter s bedoeld ook niet de dansende fietsen maar de op en neergaande en zijwaardse krachten die op de fietsendrager worden losgelaten.
Die kunnen op lange termijn ervoor gaan zorgen dat de caravanwand (haar)scheurtjes kan gaan vertonen.
Het gevolg hiervan laat zich raden.
Dat de Fendtdealer een advies van de fabrikant naast zich neer legt? scratch.gif Raar.
Misschien niet op de hoogte? weenie.gif
Nou dat bedoel ik juist wel!
Alles moet één geheel zijn met de drager, 3 mm beweging is na 1000 km 1 cm.
Erger nog de klappen die dat veroorzaakt wanneer een fiets een stukje beweegt.

Ik blijf wat Fendt betreft op de esthetische kant die de fabrikant niet mooi vind wijzen. mrgreen.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door hendrik38 » di 25 jan 2011 08:30

Begrijp ik goed peter dat jij al langer rond rijd met een fietsendrage incl fietsen achterop zonder problemen?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door peter s » di 25 jan 2011 09:46

Yep.

Op de Bürtsner die we nu hebben al ruim 30.000 km. Op de vorige Beyerland zo'n 70.000 km.
De huidige caravan is incl fietsen vanaf de trekhaak ruim 7 mtr.
De enige momenten dat ik 'wiebel' last heb is als ik achter een vrachtwagen zit waar auto's op vervoerd kunnen worden maar dat is bij veel caravannners en dat doet ie ook zonder de fietsen.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Orgelman
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 29 jun 2008 12:05
Locatie: Leeuwarden

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Orgelman » di 25 jan 2011 20:16

Ook wij rijden al jaren met de fietsen achterop de caravan. Eerst met een Chateau La Car 3.95. Daarna met een Delta Summerliner 4700 EB en nu dus met de Fendt. Nooit slingerneigingen bespeurd. Wel laden we de caravan zorgvuldig. Gelijke gewichtsverdeling links en rechts en een kogeldruk van 70 à 75 kg.
De eerste 30 km rijden we met uitgeschakelde stabilisator. Is de wegligging ok dan schakel ik die in.

Op de foto is te zien hoe de drager achterop de Fendt bevestigd is. Lijkt mij raar dat dit onverantwoord zou zijn.
Nogmaals in Italië veel slechte wegen meegemaakt en de zaak zit nog als een huis. Wel dus de achterrem van de fietsen
aanhalen met een riempje o.i.d.
Bijlagen
Fendt Saphir 510 met fietsendrager.jpg
De twee FF' en. Fendt en Forester!!

Gebruikersavatar
Orgelman
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 29 jun 2008 12:05
Locatie: Leeuwarden

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Orgelman » do 27 jan 2011 22:36

k heb vanavond mijn handleiding van de Fendt eens doorgelezen en daarin staat dat Fendt sinds 2002 (!!!!!) geen verstevingen in de achterwand meer heeft t.b.v. een fietsendrager. Het advies is die op de dissel te plaatsen. M.a.w. al bijna 9 !!jaar 'mogen' er geen fietsen meer aan de achterwand hangen.
Ik denk dat je met de ' overtreders' een aardig campinkje kunt vullen.

groet van Orgelman
De twee FF' en. Fendt en Forester!!

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door peter s » do 27 jan 2011 22:43

Goh, dat moet wel tientallen kilometers aan file opgeleverd hebben door al die afgevallen fietsen op de weg awhoea.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Micky » do 27 jan 2011 23:37

Orgelman schreef:k heb vanavond mijn handleiding van de Fendt eens doorgelezen en daarin staat dat Fendt sinds 2002 (!!!!!) geen verstevingen in de achterwand meer heeft t.b.v. een fietsendrager. Het advies is die op de dissel te plaatsen. M.a.w. al bijna 9 !!jaar 'mogen' er geen fietsen meer aan de achterwand hangen.
Ik denk dat je met de ' overtreders' een aardig campinkje kunt vullen.

groet van Orgelman
Dat kun je ook wel zien, als je goed naar de foto kijkt zie je dat de achterkant niet meer loodrecht naar beneden loopt maar helemaal bol staat, dat komt door het gewicht van de fietsen whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerhard N

Re: fietsendrager achterop de Fendt

Bericht door Gerhard N » vr 28 jan 2011 10:09

Bij die nieuwere modellen van de fendt zijn de achterkanten allemaal wat bol, zelfs zonder die fietsen knipoog.gif kus.gif

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”