Powrmover, zwart vervangen door blauw

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door soldier » ma 4 jun 2018 12:43

Graag zou ik willen weten of het vervangen van de oude zwarte besturingskast door de nieuwere blauwe versie een moeilijke klus is of dat het slechts een kwestie van kabels overzetten en kast vastschroeven is?
Een kennis heeft een zwarte besturingskast met de witte AB en hij kan een blauwe kast met AB kopen. Ik kan me herinnneren dat aan mijn blauwe kast een 5/6 tal kabels met kabelogen zijn gekoppeld (kabeloog op schroefdraad vastgezet met moertje). Vraag is of dit ook zo is gemonteerd op de oudere zwarte kasten. De caravan staat nog in de stalling dus we kunnen het nog niet zelf controleren. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door Chris » ma 4 jun 2018 12:49

De blauwe is veel moderner en vooral storingsvrij.
En voor zover ik weet is de aansluiting of omruiling geen probleem.
Let wel op of het een automaat is of niet.
Er zijn blauwe kasten met... en zonder de aansluiting voor de opzet motoren.

Daarnaast... het vervangen van de kabel aansluitingen is geen probleem hoor.. ogen zijn standaard dingen, gewoon bij de betere auto onderdelen zaak te koop.
Brezan bv.

Succes.. goeie upgrade thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door soldier » ma 4 jun 2018 18:09

De nieuwe kast komt van een handbediende en gaat naar een handbediende mover, dat moet lukken. Een paar ogen aanknijpen lukt mij vast knipoog.gif , maar ben benieuwd of iemand zijn regelkast wel eens heeft geopend om te zien hoe de kabels zijn bevestigd in de zwarte kast. Gok dat het ook met ogen is gedaan en dan wordt het overzetten wel heel makkelijk. Alleen de antennekabel nog even netjes en zonder afbreken uit de kit in het gat in de caravanbodem trekken. Neem maar aan dat de antenne in zowel de blauwe als de zwarte kast op de printplaat is gesoldeerd en niet uitwisselbaar is?
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door Chris » ma 4 jun 2018 19:25

De antenne op de blauwe kast..
Zo kort zo kort... ... ik geloof dat ik hem achter de kast had gefrommeld.... komt er niet eens onderuit, hoeft ook helemaal niet naar buiten uitgevoerd te worden.
De blauwe kast met AB is een DECT systeem, vrijwel ongevoelig voor storingen, in tegenstelling tot de zwarte kast dus.
Dus die van de zwarte kast kan je net zo goed afknippen...

En helaas weet ik niet van de oude zwarte of daar ogen in gebruikt werden.... lijkt mij wel.
En van Man. naar Man... kan geen probleem zijn.
Wel hebben sommige blauwe kasten de aansluiting voor de opzet motoren, maar die kunnen gewoon ongebruikt blijven dus.
Het zou kunnen dat je de AB en de blauwe kast moet "pairen", dat is ook heel simpel.
Kan ik event. wel opzoeken maar stelt niks voor.

Wel zou ik voor heel goede ogen zorgen, de AMP oogjes zijn te fragiel.
Vergeet niet dat de zekering die Powrmover zelf nu bijlevert 125 Ampere is.... dat is dus flink.
Zelf heb ik met het overbouwen van mijn Powrmover overal 1 slag dikkere kabel gebruikt, lekker stevig spul dus, ter voorkomen van spanningsverliezen.

Mijn spul samen:
.
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door soldier » di 5 jun 2018 15:08

Heel netjes gemaakt Chris! Mocht je binnenkort nog eens in het noorden van het land kamperen dan ben je welkom mrgreen.gif
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door Chris » di 5 jun 2018 15:36

RE.gif
O... dacht ik al...
Helaas... we gaan richting de andere kant.. Spanje..
Sorry.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iakovos
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 6 nov 2013 16:46

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door iakovos » di 5 jun 2018 20:45

soldier schreef:
ma 4 jun 2018 12:43
Graag zou ik willen weten of het vervangen van de oude zwarte besturingskast door de nieuwere blauwe versie een moeilijke klus is of dat het slechts een kwestie van kabels overzetten en kast vastschroeven is?
Een kennis heeft een zwarte besturingskast met de witte AB en hij kan een blauwe kast met AB kopen. Ik kan me herinnneren dat aan mijn blauwe kast een 5/6 tal kabels met kabelogen zijn gekoppeld (kabeloog op schroefdraad vastgezet met moertje). Vraag is of dit ook zo is gemonteerd op de oudere zwarte kasten. De caravan staat nog in de stalling dus we kunnen het nog niet zelf controleren. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
Ik heb zelf een jaar of vijf geleden de besturingskast voor een blauwe vervangen.
Appeltje eitje.
Dezelfde kabels, dezelfde aansluitingen. dezelfde kabelogen, dezelfde lengte van kabels.

Er is een duidelijke aansluitschema aanwezig.

Voordat je gaat demonteren.
Maak een foto of maak een aansluitschets met de daarbij behorende benamingen en kleuren van kabels op de aansluitingen.
Belangrijk !

Zwarte kast slopen.
Nieuwe blauwe kast monteren.
De kabels aan de hand van het aansluitschema, benamingen en kleuren aansluiten.
Klaar.
Volg de gebruiksaanwijzing !

Toen was ook het argument :
De nieuwe blauwe AB zend RF uit.
Daardoor kan je overal en verder van de caravan af staan.

SUC6

iakovos
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 6 nov 2013 16:46

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door iakovos » di 5 jun 2018 20:48

Chris schreef:
ma 4 jun 2018 19:25
De antenne op de blauwe kast..
Zo kort zo kort... ... ik geloof dat ik hem achter de kast had gefrommeld.... komt er niet eens onderuit, hoeft ook helemaal niet naar buiten uitgevoerd te worden.
De blauwe kast met AB is een DECT systeem, vrijwel ongevoelig voor storingen, in tegenstelling tot de zwarte kast dus.
Dus die van de zwarte kast kan je net zo goed afknippen...

En helaas weet ik niet van de oude zwarte of daar ogen in gebruikt werden.... lijkt mij wel.
En van Man. naar Man... kan geen probleem zijn.
Wel hebben sommige blauwe kasten de aansluiting voor de opzet motoren, maar die kunnen gewoon ongebruikt blijven dus.
Het zou kunnen dat je de AB en de blauwe kast moet "pairen", dat is ook heel simpel.
Kan ik event. wel opzoeken maar stelt niks voor.

Wel zou ik voor heel goede ogen zorgen, de AMP oogjes zijn te fragiel.
Vergeet niet dat de zekering die Powrmover zelf nu bijlevert 125 Ampere is.... dat is dus flink.
Zelf heb ik met het overbouwen van mijn Powrmover overal 1 slag dikkere kabel gebruikt, lekker stevig spul dus, ter voorkomen van spanningsverliezen.

Mijn spul samen:
.
Mover elektronisch.jpg
Heel mooie installatie, netjes aangelegd.

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door soldier » wo 6 jun 2018 15:25

We gaan het binnenkort zelf proberen, op zich lijkt het me geen probleem, maar zou graag vooraf de eventuele hobbels in de weg weten.

V.w.b. de antenne van de blauwe kast, heb je deze door de vloer geprikt of gewoon verticaal geplaatst binnen in de caravan?
Chris gaf hierboven aan dat hij hem binnen de caravan heeft gelaten en geen probleem heeft met de ontvangst tussen regelkast en AB.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door dennisb » wo 6 jun 2018 16:24

Mijn antennekabel van de blauwe controllerdoos is ook gewoon in de caravan en ondervind geen problemen met bereik.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Powrmover, zwart vervangen door blauw

Bericht door soldier » ma 2 jul 2018 15:26

Ik heb inmiddels de zwarte kast vervangen door de blauwe versie. Was idd een fluitje van een cent. Tegelijkertijd het "probleem" van de vorige eigenaar opgelost door de + en - van beide motoren in de stuurkast om te wisselen en daardoor ging de caravan bij het gebruiken van de "vooruit" knop op de AB ook vooruit i.p.v. achteruit. Onbegrijpelijk dat een dealer dit zo durft af te leveren.....

Wat me is opgevallen is de Powrmover 1XL uit 2003 (zat al op onze nieuwe caravan en sinds deze week dus met update naar blauwe kast en AB) sneller is dan de vorige Powrmover 1XL uit 2010 van onze vorige caravan. Het op de wielen zetten van de 2003 versie is wel moeilijker omdat de moersleutel een langere slag moet maken en daardoor in 2 halve slagen op de band gezet moet worden terwijl onze 2010 versie met 1 halve slag al op de banden stond. Afstand rol en band in beide gevallen ongeveer 20 mm zoals voorgeschreven. Is dit herkenbaar?
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Plaats reactie

Terug naar “Movers”