Yellow Top, batterij stuk?
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
- Locatie: Merksem bij Antwerpen
Yellow Top, batterij stuk?
Hallo!
Vraagje over accu.
Wij hebben de hele winter in Biberwier op de camping gestaan, heerlijk! Zelden zo veel sneeuw gehad.
Toen we met Pasen doorgingen en ik de caravan wou moveren ging het mis.
Heeft 10cm bewogen en niets meer.
Batterij heeft de hele winter in de caravan gestaan. Domweg vergeten uit te halen.
Denk dat het koudste rond -25 was, heeft er soms 6 weken in gestaan, aangekoppeld.
Waarschijnlijk heeft dat m de das omgedaan.
Is ook geen nieuwe batterij, caravan occasie gekocht.
Wat ik wel raar vind is het volgende, als ik de batterij volledig oplaad aan de C-Tek lader dan doet die het telkens weer even. Geeft bvb wel (LED) licht van de binnneverlichting, of je hoort de waterpomp draaien.
Je zou denken, als een batterij stuk is doet ie het gewoon helemaal niet?
Als ik de aandrijfrollen los laat draaien, draaien die gedurende 5 seconden, dan vallen ze stil. Als ik dan de batterijsleutel aan en af zet, doen ze dat nog een keer.
Dus, mijn vraag, batterij stuk, ik vermoed van wel?
Of toch een ander probleem?
Merci voor de hulp!
Vraagje over accu.
Wij hebben de hele winter in Biberwier op de camping gestaan, heerlijk! Zelden zo veel sneeuw gehad.
Toen we met Pasen doorgingen en ik de caravan wou moveren ging het mis.
Heeft 10cm bewogen en niets meer.
Batterij heeft de hele winter in de caravan gestaan. Domweg vergeten uit te halen.
Denk dat het koudste rond -25 was, heeft er soms 6 weken in gestaan, aangekoppeld.
Waarschijnlijk heeft dat m de das omgedaan.
Is ook geen nieuwe batterij, caravan occasie gekocht.
Wat ik wel raar vind is het volgende, als ik de batterij volledig oplaad aan de C-Tek lader dan doet die het telkens weer even. Geeft bvb wel (LED) licht van de binnneverlichting, of je hoort de waterpomp draaien.
Je zou denken, als een batterij stuk is doet ie het gewoon helemaal niet?
Als ik de aandrijfrollen los laat draaien, draaien die gedurende 5 seconden, dan vallen ze stil. Als ik dan de batterijsleutel aan en af zet, doen ze dat nog een keer.
Dus, mijn vraag, batterij stuk, ik vermoed van wel?
Of toch een ander probleem?
Merci voor de hulp!
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.
Sprite Cruzer 495 SR.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
De accu kan in principe wel blijven staan in de winter, mits losgekoppeld!!
Dit is hier niet gebeurd, dus die accu is geheel ontladen (leeggetrokken). Dit is funest voor de accu, dus ik vrees hierbij dat ie is overleden
Dit is hier niet gebeurd, dus die accu is geheel ontladen (leeggetrokken). Dit is funest voor de accu, dus ik vrees hierbij dat ie is overleden
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Zou kapot kunnen zijn, door diepontlading. Anderzijds, die YT kunnen erg veel hebben. Er loopt op het moment nog een ander draadje over een YT die dood verklaard was, maar met een handig programma van een goede lader weer aardig hersteld lijkt. Ik meen met een CTek, je zou even kunnen proberen of dat wat uithaalt.
Lees ook dit even: viewtopic.php?f=76&t=35346
Lees ook dit even: viewtopic.php?f=76&t=35346
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Wordt het laden bij stap 2 of 3 van de CTEK onderbroken, dan bestaat er grote kans dat de accu geen lading vasthoudt.
Je zou het recondition programma eens kunnen selecteren, wie weet krijgt hij toch weer nieuwe energie.
Edit: Zoals AdriaDirk net even eerder meldde.
Je zou het recondition programma eens kunnen selecteren, wie weet krijgt hij toch weer nieuwe energie.
Edit: Zoals AdriaDirk net even eerder meldde.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Ook nog mogelijk:
De "dooie" Optima YT parallel doorverbinden met een goede accu en dan de lader er op aansluiten.
BELANGRIJK: Plus op Plus en Min op Min !!
Laat maar een paar dagen staan en koppel dan de goede accu los.
Laat de YT dan nog op de lader staan en kijk of alle lampjes op de C-tek gaan branden....
Wel belangrijk... Voel tijdens dit laadproces aan de 6 cellen, ze mogen wat warm aanvoelen, liefst een beetje gelijk allemaal. MAAR...
Maar als er een cel heet wordt... ONTKOPPELEN.... die hete cel is dan kapot en de accu is echt stuk.
Laatste mogelijkheid: Meten met een accu conditiemeter.
Daar zijn er ondertussen een paar van bij div. forumleden, ik vrees alleen niet in Belgie..
Ik heb er event. eentje.
Trouwens... hier een gelijk geval: viewtopic.php?f=63&t=32443&hilit=Optima+Yellowtop+stuk
en een Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Slqd73ZOQvI
De "dooie" Optima YT parallel doorverbinden met een goede accu en dan de lader er op aansluiten.
BELANGRIJK: Plus op Plus en Min op Min !!
Laat maar een paar dagen staan en koppel dan de goede accu los.
Laat de YT dan nog op de lader staan en kijk of alle lampjes op de C-tek gaan branden....
Wel belangrijk... Voel tijdens dit laadproces aan de 6 cellen, ze mogen wat warm aanvoelen, liefst een beetje gelijk allemaal. MAAR...
Maar als er een cel heet wordt... ONTKOPPELEN.... die hete cel is dan kapot en de accu is echt stuk.
Laatste mogelijkheid: Meten met een accu conditiemeter.
Daar zijn er ondertussen een paar van bij div. forumleden, ik vrees alleen niet in Belgie..
Ik heb er event. eentje.
Trouwens... hier een gelijk geval: viewtopic.php?f=63&t=32443&hilit=Optima+Yellowtop+stuk
en een Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Slqd73ZOQvI
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif
Ik heb dit ook wel gedaan met een standaard lader die gewoon vermogen af blijft geven en niet afslaat zoals een computer lader.
De vermogens blijven dan wat beter binnen de perken. Bij jouw methode zou ik niet een seconde weg durven lopen.
Maar goed misschien ben ik een schijtert.
Meestal krijg je dan nog wel weer wat aan de praat maar de accu heeft in mijn ervaring dan wel verreweg zijn beste tijd gehad.
Leuk om bijv. nog thuis te komen maar niet om mat zo'n brakke accu nog op pad te gaan.
Ik heb dit ook wel gedaan met een standaard lader die gewoon vermogen af blijft geven en niet afslaat zoals een computer lader.
De vermogens blijven dan wat beter binnen de perken. Bij jouw methode zou ik niet een seconde weg durven lopen.
Maar goed misschien ben ik een schijtert.
Meestal krijg je dan nog wel weer wat aan de praat maar de accu heeft in mijn ervaring dan wel verreweg zijn beste tijd gehad.
Leuk om bijv. nog thuis te komen maar niet om mat zo'n brakke accu nog op pad te gaan.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif
De Ctek lader slaat af als de spanning onder 10 volt komt meen ik te weten..
Met het parallel schakelen "ziet" de Ctek de volle accu en zal dus niet uitschakelen.
Maar de laadstroom zal dus maximaal naar de lege accu gaan, en dat is net de bedoeling.
De Ctek levert niet meer dan 5 Ampere, niet erg veel en ook niet erg gevaarlijk dus.
Het wordt pas "link" als er een cel van de diep ontladen accu stuk is.
Die cel zal dan veel warmer gaan worden, en daarom moet je er dus bijblijven en voelen.
Alle cellen van de YT zijn apart te voelen, voordeeltje van dit type accu.
Is er eentje duidelijk warmer dan de anderen...
UITSCHAKELEN.... en wel direct... dan is de accu echt overleden.
Je moet dus voorkomen dat die cel aan zelfvernietiging gaat doen.
Gaat een cel wel koken... alles los trekken en rennen....
Een kokende cel is niet te stoppen.
Blijven alle cellen dezelfde temperatuur dan is er niets aan de hand en kan je het proces gewoon door laten gaan.
Dit is ook een goede reden om het niet in huis te toen, beter buiten of in een schuurtje lijkt mij.
Nu weet ik niet of TS dit allemaal wil gaan proberen, hij heeft een kans.
En idd ook de kans dat de accu toch een opdoffer heeft gehad en nooit meer goed komt.
Maar ook de kans dat er een "wonderbaarlijke genezing" plaats vind.
Ik denk dan altijd: Niet geschoten, altijd mis.
Chris.... (dat rijmt )
De Ctek lader slaat af als de spanning onder 10 volt komt meen ik te weten..
Met het parallel schakelen "ziet" de Ctek de volle accu en zal dus niet uitschakelen.
Maar de laadstroom zal dus maximaal naar de lege accu gaan, en dat is net de bedoeling.
De Ctek levert niet meer dan 5 Ampere, niet erg veel en ook niet erg gevaarlijk dus.
Het wordt pas "link" als er een cel van de diep ontladen accu stuk is.
Die cel zal dan veel warmer gaan worden, en daarom moet je er dus bijblijven en voelen.
Alle cellen van de YT zijn apart te voelen, voordeeltje van dit type accu.
Is er eentje duidelijk warmer dan de anderen...
UITSCHAKELEN.... en wel direct... dan is de accu echt overleden.
Je moet dus voorkomen dat die cel aan zelfvernietiging gaat doen.
Gaat een cel wel koken... alles los trekken en rennen....
Een kokende cel is niet te stoppen.
Blijven alle cellen dezelfde temperatuur dan is er niets aan de hand en kan je het proces gewoon door laten gaan.
Dit is ook een goede reden om het niet in huis te toen, beter buiten of in een schuurtje lijkt mij.
Nu weet ik niet of TS dit allemaal wil gaan proberen, hij heeft een kans.
En idd ook de kans dat de accu toch een opdoffer heeft gehad en nooit meer goed komt.
Maar ook de kans dat er een "wonderbaarlijke genezing" plaats vind.
Ik denk dan altijd: Niet geschoten, altijd mis.
Chris.... (dat rijmt )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif RE.gif RE.gif
Van deze methode ben ik ook niet echt gecharmeerd.
1. De stromen zijn onbekend en ongecontroleerd,
2. De slechte accu kan de goede accu ook mee naar de verdoemenis helpen.
De TS is in staat geweest om de accu te laden, dus echt 'dood' (0V) was het nog niet.
Na een poging tot laden een uurtje laten rusten en dan pas meten. Een spanning onder de 12V geeft al aan dat een cel kaduuk is en daarmee ook de accu.
Mvg,
André
Van deze methode ben ik ook niet echt gecharmeerd.
1. De stromen zijn onbekend en ongecontroleerd,
2. De slechte accu kan de goede accu ook mee naar de verdoemenis helpen.
De TS is in staat geweest om de accu te laden, dus echt 'dood' (0V) was het nog niet.
Na een poging tot laden een uurtje laten rusten en dan pas meten. Een spanning onder de 12V geeft al aan dat een cel kaduuk is en daarmee ook de accu.
Mvg,
André
Buien vallen niet.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif
Kijk eens naar dit filmpje... die vent doet exact hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=Slqd73ZOQvI
Kijk eens naar dit filmpje... die vent doet exact hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=Slqd73ZOQvI
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Puntje wat Andre wel heeft: accu's, defect of niet, blijven natuurlijk apparaten met een behoorlijk vermogen er in opgeslagen. Wellicht handig om dit soort (non-documented) features over te laten aan mensen met meer dan gemiddeld verstand van zaken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif
Da's zeker geen slecht advies.
Nu denk ik dat ik met accu's idd meer bekend ben dan de gemiddelde gebruiker, en daardoor ook meer mogelijkheden weet.
Het is nou eenmaal een onderdeeltje van mijn beroep, vliegtuig accu's.
Die zijn wel heel wat "steviger' dan de ons bekende soorten, da's wel zeker.
Voor de geinteresseerden... hier een foto van een slechte... met bloemkool door overkoken enzo...
( is dus echt geen onderhoudsvrije)
Je ziet ook diverse sensors voor temperatuurmeting en halfwaarde meting ect., dat hebben wij niet.
Da's zeker geen slecht advies.
Nu denk ik dat ik met accu's idd meer bekend ben dan de gemiddelde gebruiker, en daardoor ook meer mogelijkheden weet.
Het is nou eenmaal een onderdeeltje van mijn beroep, vliegtuig accu's.
Die zijn wel heel wat "steviger' dan de ons bekende soorten, da's wel zeker.
Voor de geinteresseerden... hier een foto van een slechte... met bloemkool door overkoken enzo...
( is dus echt geen onderhoudsvrije)
Je ziet ook diverse sensors voor temperatuurmeting en halfwaarde meting ect., dat hebben wij niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif Da's hete betere werk. Ben met electronica behoorlijk bekend, met accu's erg voorzichtig sinds een explosief ongevalletje in mijn jonge jaren> Waren "gewoon" stomme NiCd's, maar die kunnen ook aardig uit elkaar klappen. Indrukwekkend als je het niet verwacht.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif
Herkenbaar, ik weet het.
Heb eens zo'n accu van de foto zien ontbranden, zeer indrukwekkend, kan ik je verzekeren.
En, het is niet te blussen, maar 1 optie... hard wegrennen en uit laten fikken.
Herkenbaar, ik weet het.
Heb eens zo'n accu van de foto zien ontbranden, zeer indrukwekkend, kan ik je verzekeren.
En, het is niet te blussen, maar 1 optie... hard wegrennen en uit laten fikken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Ha, was toen denk ik een jaar of 13-14. Gelukkig relatief kleine capaciteiten, althans vergeleken met wat we in de cvan aan accu's gebruiken. Maar inderdaad, spektakel genoeg.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Ben het met Chris eens.
Als zelfs de fabrikant de bovengenoemde methode op YouTube plaatst lijkt het mij niet risicovol.
Ik zou idd wel in de buurt blijven om te checken of er geen cel heet wordt, dan is er wel een defect.
De man van Optima lijkt erg zelfverzekerd van de kwaliteit van hun producten.
Daarom zou ik het gewoon proberen.
Als zelfs de fabrikant de bovengenoemde methode op YouTube plaatst lijkt het mij niet risicovol.
Ik zou idd wel in de buurt blijven om te checken of er geen cel heet wordt, dan is er wel een defect.
De man van Optima lijkt erg zelfverzekerd van de kwaliteit van hun producten.
Daarom zou ik het gewoon proberen.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Fabrikant of iemand die ze verkoopt.
Met 13V is de gewone accu ook niet echt vol.
Bij een volle accu zouden er wel eens bizarre stromen kunnen gaan lopen.
Wat hij doet is een computer lader laten denken dat de accu niet kapot is. Het plaatsen van de lader is waarschijnlijk al onzin daar er waarschijnlijk al meer stroom gaat lopen vanuit de gewone accu.
Door er een ouderwetse accu lader op te zetten van een paar amper loop geen gevaar en bereik je hetzelfde.
Ik heb dit zelf de nodige keren gedaan ook bij NiCd en NiMH accu's maar ondanks dat ik ze meestal wel weer een klein beetje tot leven heb gekregen is het resultaat bedroevend.
Met 13V is de gewone accu ook niet echt vol.
Bij een volle accu zouden er wel eens bizarre stromen kunnen gaan lopen.
Wat hij doet is een computer lader laten denken dat de accu niet kapot is. Het plaatsen van de lader is waarschijnlijk al onzin daar er waarschijnlijk al meer stroom gaat lopen vanuit de gewone accu.
Door er een ouderwetse accu lader op te zetten van een paar amper loop geen gevaar en bereik je hetzelfde.
Ik heb dit zelf de nodige keren gedaan ook bij NiCd en NiMH accu's maar ondanks dat ik ze meestal wel weer een klein beetje tot leven heb gekregen is het resultaat bedroevend.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Dat topic wat Chris noemde, was van mij. De accu is sinds vorige week vervangen door Enduro Lithium-ion accu LI1220. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Mooi klein en lichtgewicht. De Yellow Top deed het steeds heel even, maar na stilstand op de camping van een paar dagen was hij toch echt overleden. Bij de caravanboer waar we de nieuwe hebben laten installeren, hebben ze hem nog doorgemeten, maar er zat geen leven meer in. De Enduro pak je er zo uit, dus eruit halen voor de winter gaat een stuk makkelijker. Hopelijk gaat deze langer mee.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
de accu is gesulfateerd tot in de kern toe je krijgt er wel wat stroom in maar komt niet naar de kern toe . daardoor is zijn interne weerstand te groot . Neem wel wat stroom op maar niet genoeg . Ook een ctek lukt dat niet , je kan zon accu waarschijnlijk regeneren
https://regbat.nl/regenereren/ is dus niet echt een werkje wat we met een ctekje kunnen .
dus of koop nieuw of regenereer . de kosten daarvan zijn goedkoper dan een nieuwe volgens de website en het scheelt een hoop ergernis
gr ralf
https://regbat.nl/regenereren/ is dus niet echt een werkje wat we met een ctekje kunnen .
dus of koop nieuw of regenereer . de kosten daarvan zijn goedkoper dan een nieuwe volgens de website en het scheelt een hoop ergernis
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Yellow Top, batterij stuk?
Je wilt er mee moveren, het liefst betrouwbaar....
Voor mij is die accu overleden, weggooien dus!
Ik weet best dat het wat euries kost maar ikzelf zou geen risico nemen om in de bush erachter te komen dat niets werkt.
Wij werken met tientallen verschillende accu’s (met elec’s erbij) en toch lagen we vorige maand bijna aan de ketting omdat na de winter onze freefall boat niet wilde starten, ondanks wekelijks testen.
De PSC (politie) kon hier niet mee lachen!
Voor mij is die accu overleden, weggooien dus!
Ik weet best dat het wat euries kost maar ikzelf zou geen risico nemen om in de bush erachter te komen dat niets werkt.
Wij werken met tientallen verschillende accu’s (met elec’s erbij) en toch lagen we vorige maand bijna aan de ketting omdat na de winter onze freefall boat niet wilde starten, ondanks wekelijks testen.
De PSC (politie) kon hier niet mee lachen!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Een maatje van me heeft een lader waarmee je een accu kunt desulfateren.
Een heel duur ding van het merk Fronius.
Soms lukt het een dode accu daarmee weer tot leven te wekken.
Een heel duur ding van het merk Fronius.
Soms lukt het een dode accu daarmee weer tot leven te wekken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Ik schreef ook al eerder:
Nu weet ik niet of TS dit allemaal wil gaan proberen, hij heeft een kans.
En idd ook de kans dat de accu toch een opdoffer heeft gehad en nooit meer goed komt.
Maar ook de kans dat er een "wonderbaarlijke genezing" plaats vind.
Ik denk dan altijd: Niet geschoten, altijd mis.
En de ervaring van een vriend die ook zijn YT diep ontladen had is ook niet positief...
Wat wil je...
@ Ralf.
Regbat kom ik elke werkdag 2x langs.
Zij beroepen zich er op dat 50% van de accu's geregenereerd kan worden, staat levensgroot op hun gevel.
Nu weet ik niet of TS dit allemaal wil gaan proberen, hij heeft een kans.
En idd ook de kans dat de accu toch een opdoffer heeft gehad en nooit meer goed komt.
Maar ook de kans dat er een "wonderbaarlijke genezing" plaats vind.
Ik denk dan altijd: Niet geschoten, altijd mis.
En de ervaring van een vriend die ook zijn YT diep ontladen had is ook niet positief...
Wat wil je...
@ Ralf.
Regbat kom ik elke werkdag 2x langs.
Zij beroepen zich er op dat 50% van de accu's geregenereerd kan worden, staat levensgroot op hun gevel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Dat laatste zal dan niet gaan over accu's die echt op zijn..
Daar haal je 0 % mee.
Elke accu heeft een bepaalde levensduur.
Als die ten einde is kan je alleen maar recyclen.
Daar haal je 0 % mee.
Elke accu heeft een bepaalde levensduur.
Als die ten einde is kan je alleen maar recyclen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
RE.gif
Klopt zeker.
Hier zul je wel de verschillende kwaliteiten van de diverse merken in herkennen trouwens.
Een accu met zuiver (nieuw) lood en goede bouwkwaliteit zal winnen...
Gerecycled lood valt eerder door de mand.... inwendige weerstand te hoog.
Klopt zeker.
Hier zul je wel de verschillende kwaliteiten van de diverse merken in herkennen trouwens.
Een accu met zuiver (nieuw) lood en goede bouwkwaliteit zal winnen...
Gerecycled lood valt eerder door de mand.... inwendige weerstand te hoog.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
- Locatie: Merksem bij Antwerpen
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Merci allen, vermits er in mij niet echt een technicus geboren zit speel ik op veilig.
Dat zal dan een nieuwe accu worden.
Keuze gaat terug naar een yellow top, nu nog aan de juiste prijs ;-)
Prijzen variëren behoorlijk!
Dat zal dan een nieuwe accu worden.
Keuze gaat terug naar een yellow top, nu nog aan de juiste prijs ;-)
Prijzen variëren behoorlijk!
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.
Sprite Cruzer 495 SR.
Re: Yellow Top, batterij stuk?
Als ik naar de plaatjes kijk op hun website dan hebben ze daar zo te zien wat uit kluiten gewassen reflex laders staan.Ralf schreef: ↑di 17 apr 2018 18:21de accu is gesulfateerd tot in de kern toe je krijgt er wel wat stroom in maar komt niet naar de kern toe . daardoor is zijn interne weerstand te groot . Neem wel wat stroom op maar niet genoeg . Ook een ctek lukt dat niet , je kan zon accu waarschijnlijk regeneren
https://regbat.nl/regenereren/ is dus niet echt een werkje wat we met een ctekje kunnen .
dus of koop nieuw of regenereer . de kosten daarvan zijn goedkoper dan een nieuwe volgens de website en het scheelt een hoop ergernis
gr ralf
Wat ik ervan begrepen doen die laders met een bepaalde frequentie kortstondig een (te) hoge spanning en een (te) hoog amperage door de accu te jagen wil je wel wat interne vervuiling van de accu kwijtraken, cq verplaatsen naar een plek waar het minder last geeft.
Ik heb een lader met deze functie ook voor mij NiCd en NiMH en lood accu's voor in de modelbouw.
Ondanks dat je echt wel verschillen meet in prestatie voor en na is het verschil tussen een accu die dood is of bijna dood zo ongeveer het beste wat het heeft opgeleverd. Met hun spullen zal het wellicht nog iets beter gaan maar ik zou er zelf nimmer aan beginnen.