Caravan te laag voor mover.
Caravan te laag voor mover.
Beste forumers,
Afgelopen weekend zijn wij wezen kijken naar movers voor onze kip.
De beste verkoper zij dat wij het beste een halfautomaat konden nemen dit heeft ook onze voorkeur.
Hij vertelde dat een halfautomaat niet geschikt is om achter de wielen te hangen. Dit i.v.m. opspattend vuil en water dit zou de levensduur flink verkorten.
Hij vertelde dat er minimaal 13 cm ruimte moet zijn tussen mover en grond i.v.m. verschillende obstakels dit betekent vanaf het onderstel tot bodem +/- 18,5 a 19 cm tot de grond die je nodig hebt voor het plaatsen van een mover. Helaas blijkt dit niet het geval bij ons.
Echter is achter het wiel ook niet echt ideaal i.v.m. ruimte in de caravan voor accu etc.
Betekent dit nu voor ons dat wij niet kunnen gaan moveren en moeten blijven duwen ?
Afgelopen weekend zijn wij wezen kijken naar movers voor onze kip.
De beste verkoper zij dat wij het beste een halfautomaat konden nemen dit heeft ook onze voorkeur.
Hij vertelde dat een halfautomaat niet geschikt is om achter de wielen te hangen. Dit i.v.m. opspattend vuil en water dit zou de levensduur flink verkorten.
Hij vertelde dat er minimaal 13 cm ruimte moet zijn tussen mover en grond i.v.m. verschillende obstakels dit betekent vanaf het onderstel tot bodem +/- 18,5 a 19 cm tot de grond die je nodig hebt voor het plaatsen van een mover. Helaas blijkt dit niet het geval bij ons.
Echter is achter het wiel ook niet echt ideaal i.v.m. ruimte in de caravan voor accu etc.
Betekent dit nu voor ons dat wij niet kunnen gaan moveren en moeten blijven duwen ?
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
Ga eens praten bij VMT movers in Rhenen.
Daar zijn ze zeer inventief en hebben sowieso meer ervaring met movers dan de gemiddelde monteur/caravan verkoper.
Ze ontwikkelen en produceren zelf movers voor marktkramen en zelfs vrachtwagens.
Een mover achter de wielen gaat best, hele volksstammen hebben het.
Als het niet kan zoals het "moet", dan moet het maar zoals het kan!
Daar zijn ze zeer inventief en hebben sowieso meer ervaring met movers dan de gemiddelde monteur/caravan verkoper.
Ze ontwikkelen en produceren zelf movers voor marktkramen en zelfs vrachtwagens.
Een mover achter de wielen gaat best, hele volksstammen hebben het.
Als het niet kan zoals het "moet", dan moet het maar zoals het kan!
Re: Caravan te laag voor mover.
Jeffr schreef:Beste forumers,
Afgelopen weekend zijn wij wezen kijken naar movers voor onze kip.
De beste verkoper zij dat wij het beste een halfautomaat konden nemen dit heeft ook onze voorkeur.
Hij vertelde dat een halfautomaat niet geschikt is om achter de wielen te hangen. Dit i.v.m. opspattend vuil en water dit zou de levensduur flink verkorten.
Hij vertelde dat er minimaal 13 cm ruimte moet zijn tussen mover en grond i.v.m. verschillende obstakels dit betekent vanaf het onderstel tot bodem +/- 18,5 a 19 cm tot de grond die je nodig hebt voor het plaatsen van een mover. Helaas blijkt dit niet het geval bij ons.
Echter is achter het wiel ook niet echt ideaal i.v.m. ruimte in de caravan voor accu etc.
Betekent dit nu voor ons dat wij niet kunnen gaan moveren en moeten blijven duwen ?
Kan het zijn dat de as is doorgezakt door zijn leeftijd (de torsierubbers) dit kan door Triorep in Woudenberg worden opgelost.
Porsche + Tabbert
Re: Caravan te laag voor mover.
ik ben bang dat er iemand iets niet snapt
kan je hier een grotere foto plaatsen van je caravan
zo te zien heb je een normale kip met een alko chassis .
graag meer info dan zal je zien dat er echt wel mogelijkheden zijn .
vind het wel heel kort door de bocht
gr ralf
kan je hier een grotere foto plaatsen van je caravan
zo te zien heb je een normale kip met een alko chassis .
graag meer info dan zal je zien dat er echt wel mogelijkheden zijn .
vind het wel heel kort door de bocht
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Caravan te laag voor mover.
De man gaf aan dat een mover achter de wielen wel degelijk mogelijk is.
hij adviseerd hier dan wel een vol automaat te nemen aangezien deze beter zijn beschermt tegen vuil/water. Dit heeft hij verteld zonder op de hoogte te zijn van de ruimte onder mijn caravan.
echter willen wij geen vol automaat en heb ik achter de wielen ( in de caravan) geen ruimte voor accu etc.
hij adviseerd hier dan wel een vol automaat te nemen aangezien deze beter zijn beschermt tegen vuil/water. Dit heeft hij verteld zonder op de hoogte te zijn van de ruimte onder mijn caravan.
echter willen wij geen vol automaat en heb ik achter de wielen ( in de caravan) geen ruimte voor accu etc.
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
Kwam deze onderstaande advertentie tegen. Als t hetzelfde type caravan is, is het dus gewoon mogelijk
http://kampeerdertjes.goedgeplaatst.nl/ ... tie=635343
Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk
http://kampeerdertjes.goedgeplaatst.nl/ ... tie=635343
Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk
Re: Caravan te laag voor mover.
Ik neem aan dat je een oudere Kip hebt want anders kan er gewoon een Alko Mammut gemonteerd worden. Op onze kip kompakt hebben wij dit zitten zonder bodemverlies.
Ik heb vaker oude kippetjes gezien met een mover, dus het kan wel. Misschien dat iemand hier op dit forum een oude kip heeft en je goede raad kan geven.
Ik heb vaker oude kippetjes gezien met een mover, dus het kan wel. Misschien dat iemand hier op dit forum een oude kip heeft en je goede raad kan geven.
Re: Caravan te laag voor mover.
kulders schreef:Kwam deze onderstaande advertentie tegen. Als t hetzelfde type caravan is, is het dus gewoon mogelijk
http://kampeerdertjes.goedgeplaatst.nl/ ... tie=635343
Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk
Dit is zelfde type. Nou heb ik me laten vertellen dat in tegenstelling van autos een onderstel van een caravan een stuk groter verschil zit per caravan.
zoals in onderschrift staat komt de caravan uit 97.
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
Je kunt de accu dan toch voor de as plaatsen? Bij onze caravan zit de mover achter de wielen en de accu onder het bed en dat is voor de as.Jeffr schreef:.
echter willen wij geen vol automaat en heb ik achter de wielen ( in de caravan) geen ruimte voor accu etc.
Laat je gewoon voorlichten bij een goede mover specialist en daar valt de persoon die jou advies heeft gegeven niet onder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan te laag voor mover.
Onze Kip Shuttle uit 2002 heeft de mover voor de as...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Caravan te laag voor mover.
in ging er eigelijk inderdaad wel van uit dat zoiets kon.Daphne schreef:Je kunt de accu dan toch voor de as plaatsen? Bij onze caravan zit de mover achter de wielen en de accu onder het bed en dat is voor de as.Jeffr schreef:.
echter willen wij geen vol automaat en heb ik achter de wielen ( in de caravan) geen ruimte voor accu etc.
Laat je gewoon voorlichten bij een goede mover specialist en daar valt de persoon die jou advies heeft gegeven niet onder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
echter had is het nergens nog gelezen.
is caravanmovershop een goede zaak ?
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
Het argument dat een volautomatische mover achter de wielen beter is ben ik het ook niet mee eens.
De benodigde elektronika voor een volautomaat is volgens mij kwetsbaarder voor opspattend water en vuil dan het mecahnische gedeelte van een hand bediende.
De benodigde elektronika voor een volautomaat is volgens mij kwetsbaarder voor opspattend water en vuil dan het mecahnische gedeelte van een hand bediende.
Re: Caravan te laag voor mover.
De verkoper bedoeld dat hij meer verdiend aan een volautomatische dan aan een halfautomatische mover?
Laatst gewijzigd door Cara-Fan op wo 14 mar 2018 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Caravan te laag voor mover.
Mij tip, stuur Ralf even een mailtje met gegevensJeffr schreef: is caravanmovershop een goede zaak ?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Caravan te laag voor mover.
Gewoon even bij je caravan opmeten! Alle gegevens over de diverse movers zelf en de steunen en klemmen staan op internet
En maak je een maten-schetsje waarop je precies kan uitdokteren hoeveel bodemvrijheid je overhoud en of het doenlijk is om de mover
onder, danwel (met verlaag-steuntjes) boven de dwars-over balk te monteren. Zorg dat je aandruk-rol zo centraal mogelijk naar het hart
van je wiel wijst om zo min mogelijk wringend moment op de bevestiging van mover op je montagebalk te hebben.
Hieronder een voorbeeldje van een Reich Compact (met de movers boven de balk zo als je kan zien)
En maak je een maten-schetsje waarop je precies kan uitdokteren hoeveel bodemvrijheid je overhoud en of het doenlijk is om de mover
onder, danwel (met verlaag-steuntjes) boven de dwars-over balk te monteren. Zorg dat je aandruk-rol zo centraal mogelijk naar het hart
van je wiel wijst om zo min mogelijk wringend moment op de bevestiging van mover op je montagebalk te hebben.
Hieronder een voorbeeldje van een Reich Compact (met de movers boven de balk zo als je kan zien)
- Bijlagen
-
- matenplan mover plaatsen
- Matenschema Plaatsing Mover 001.jpg (50.04 KiB) 2366 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Caravan te laag voor mover.
deusjevo schreef:Mij tip, stuur Ralf even een mailtje met gegevensJeffr schreef: is caravanmovershop een goede zaak ?
Wie is Ralf ?
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
Als je in de zoekfunctie Ralf invult krijg je mover leesvoer voor een maand!
Ralf is onze Moverwiki.
Ralf is onze Moverwiki.
Re: Caravan te laag voor mover.
Ralf is degene die de derde reactie heeft gegeven[WINKING FACE]Jeffr schreef:deusjevo schreef:Mij tip, stuur Ralf even een mailtje met gegevensJeffr schreef: is caravanmovershop een goede zaak ?
Wie is Ralf ?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk
Re: Caravan te laag voor mover.
Maar... ga er maar gerust van uit dat er WEL een mover onder kan.
Zou toch te gek wezen..
Jou Kip staat op een veel gebruikt onderstel, en waar de mover of de accu komt... allemaal uit te vogelen.
En daarnaast, al staat de accu 50 cm achter, of voor de as, dat is geen 100 kg kogeldruk verschil hoor...
Het zal misschien wat puzzel werk zijn, maar daarvoor hebben ze je al de beste tip gegeven.. ( Ralf)
Zou toch te gek wezen..
Jou Kip staat op een veel gebruikt onderstel, en waar de mover of de accu komt... allemaal uit te vogelen.
En daarnaast, al staat de accu 50 cm achter, of voor de as, dat is geen 100 kg kogeldruk verschil hoor...
Het zal misschien wat puzzel werk zijn, maar daarvoor hebben ze je al de beste tip gegeven.. ( Ralf)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan te laag voor mover.
Over gewicht maak ik me ook geen zorgen.
er werd mij geadviseerd een lichtgewicht powerxtreme x10 of lichtgewicht yellowtop van optima geadviseerd aangezien de caravan heel licht is en de mover duur niet heel lang zal zijn.
plus een mover accu kan ook appart vervoerd worden.
er werd mij geadviseerd een lichtgewicht powerxtreme x10 of lichtgewicht yellowtop van optima geadviseerd aangezien de caravan heel licht is en de mover duur niet heel lang zal zijn.
plus een mover accu kan ook appart vervoerd worden.
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
Ook daarvoor kan Ralf je perfect adviseren.
De Optima is trouwens geen lichtgewicht accu maar een AGM, de Powerextreme is wel lichtgewicht.
t'Is een kwestie van prijs met accu's... lichtgewicht is een veel zwaardere belasting van je portemonee..
Ach, die is dan ook lichtgewicht geworden.
Optima ben ik zelf fan van... maar niets ten nadele van de lichtgewichten, ik heb geen lichtgewicht nodig.
De Optima is trouwens geen lichtgewicht accu maar een AGM, de Powerextreme is wel lichtgewicht.
t'Is een kwestie van prijs met accu's... lichtgewicht is een veel zwaardere belasting van je portemonee..
Ach, die is dan ook lichtgewicht geworden.
Optima ben ik zelf fan van... maar niets ten nadele van de lichtgewichten, ik heb geen lichtgewicht nodig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan te laag voor mover.
Chris schreef:Ook daarvoor kan Ralf je perfect adviseren.
De Optima is trouwens geen lichtgewicht accu maar een AGM, de Powerextreme is wel lichtgewicht.
t'Is een kwestie van prijs met accu's... lichtgewicht is een veel zwaardere belasting van je portemonee..
Ach, die is dan ook lichtgewicht geworden.
Optima ben ik zelf fan van... maar niets ten nadele van de lichtgewichten, ik heb geen lichtgewicht nodig.
Ging over een accu''s van 2,5 tot 11kg tegen over de normale gewichten de accu's die in het totaal paket van de mover werden aangeboden.
kreeg ik toch nog minimaal 40 euries terug bij deze lichtgewicht accus dus dat viel nog wel mee:)
Edit: ik heb ondertussen contact gehad met Ralf
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
powr mover evo heeft ipv een vierkanten 5x5 cm buis een 4x6 cm buis, scheelt 1 cm t.o.v. andere movers met de bodem vrijheid. voor of achter de as maakt niet veel uit, bodemvrijheid is belangrijker. de accu kan ook voor de as geplaatst worden. ik zou een licht gewicht nemen.
Re: Caravan te laag voor mover.
Hierbij nog een fototje zoals mij verteld is te meten.
Geen Caravan.
Re: Caravan te laag voor mover.
Ja, 180 mm? kan wel De balk bestaat meestal uit 3 delen die aan weerzijden met een net iets wijder stukje koker verbonden worden.
De koker zelf is 40 mm en het verbindingsstuk 44-45 mm meen ik. Op die plaats wordt hij ook aan het Al-Ko frame vastgeklemd.
Tegen het wegschuiven van die klemconstructie als de rollen tegen de band gedrukt worden komt daar een massief opsluitblokje
achter met 2 8.8 bouten op de onderrand van de Al-Ko dragers. De 2 M6 draadeinden waarmee de mover op de balk geklemd
worden is dus maatbepalend. 51 mm in deze. Dus 129 mm over rekenkundig. Gewoon doen. Veel movers hebben die bodemvrijheid niet eens
De koker zelf is 40 mm en het verbindingsstuk 44-45 mm meen ik. Op die plaats wordt hij ook aan het Al-Ko frame vastgeklemd.
Tegen het wegschuiven van die klemconstructie als de rollen tegen de band gedrukt worden komt daar een massief opsluitblokje
achter met 2 8.8 bouten op de onderrand van de Al-Ko dragers. De 2 M6 draadeinden waarmee de mover op de balk geklemd
worden is dus maatbepalend. 51 mm in deze. Dus 129 mm over rekenkundig. Gewoon doen. Veel movers hebben die bodemvrijheid niet eens
- Bijlagen
-
- dit is onder een Touring met hulpplaten i.p.v. Al-Ko dragers
- SDC13861 %28640x480%29.jpg (280.49 KiB) 2142 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive