Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door JPGeetje » zo 25 feb 2018 12:49

Jan van Vijven schreef:Eigenlijk zijn er nog steeds te simpele "verkeerder" bedieningen.
Je kunt van een mover van €800,- niet dezelfde eigenschappen verwachten als van een mover van €2000,-
Gevoelsmatig denk dat jouw mover dichter in de buurt van het tweede bedrag zit.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dergelijke bedragen over heeft voor een apparaat dat je waarschijnlijk minder dan 2 uur op jaarbasis werkelijk gebruikt. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Thei Luijten » zo 25 feb 2018 12:55

In het verhaal van Jan (JPGeetje) kan ik me wel vinden. Ik wil er nog iets aan toevoegen, de bandenspanning moet hetzelfde zijn natuurlijk,
en de afstelling van de movers moet L + R ook hetzelfde zijn, hij moet aan elke zijde exact even ver in de band drukken.
Bij een Al-ko Mammut mover bestaat dit laatste probleem niet, hij meet steeds aan elke zijde de druk en past die automatisch aan.
Alleen bij een erg slappe band gaat hij een beetje slippen en dan krijg je een klein verschil.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er nu nog monteurs zijn die met verschillende kabellengtes werken, hoewel...
Groet en succes,
Thei

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 12:55

RE.gif RE.gif
Ook dan blijft het gegeven dat je nauwelijks in een rechte lijn movert, maar veel eerder in een "bochie"... knipoog.gif
Dus een afwijking stoort niet gauw, of het moet extreem zijn maar dan is er iets aan de hand.

Oneffenheden in het terrein zijn vanzelfsprekend ook "stoorzenders".
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door FWalraven » zo 25 feb 2018 16:18

Een mover zal nooit 100% recht rijden.

Al zullen sommige dit wel beweren.

Alles zal dan 100% gelijk moeten zijn.
Zoals:
- bandenspanning. Welke bandenspanningsmeter is 100% nauwkeurig?
- aandrukken van de rollen tegen de band. Hoe wordt gemeten dat deze exact gelijk is?
Niet door de afstand tussen band en rol te meten. De weerstand die de rollen op het indrukken van de band zelf ondervinden kan ook ongelijk zijn.
- Het vermogen van de beide motoren zal 100 % gelijk moeten zijn, voor zowel de aandrijving als het aandrukken.
- elke weerstand die een band tov van de andere band extra tegenkomt zoals een kuiltje, bobbel steentje etc, etc. zal de caravan doen willen wegdraaien middels het neuswiel dat dan als scharnierpunt fungeert.
- Lengte kabels, deze kunnen 100% even lang zijn, maar is de inwendige weerstand ook even groot van zowel de rode als de zwarte kabel?
- overgangsweerstand van de aansluitingen 100 % gelijk?. Dit zijn er tenminste 4 aansluitingen.
Op een vlakke asfaltweg enof uitrit zal de rolweerstand natuurlijk minder zijn dan in grasland.
Wat is vlak? Leg maar eens een lange rij over de uitrit of asfalt. Dan zie gelijk hoe ongelijk het is.

Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 16:23

@JP,
Ik heb niet bedoelt dat de mijne beter is dan een wat goedkopere, de gebruikte aansturingen kunnen vaak wel beter zonder extreme kosten.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Chris » zo 25 feb 2018 16:25

Hobby Linka schreef:RE.gif RE.gif

Ik heb ook dat probleem. Blijf dit volgen.

Maar...... Misschien iets voor het voorjaarstreffen? Kunnen we er samen naar kijken.

@ Chris. Ik ben bang dat je toch moet inschrijven........
Is goed Andre... ik hoor wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Chris » zo 25 feb 2018 16:34

Logischerwijs denk ik ook dat het technisch wel erg moeilijk is om een mover exact rechtuit te laten rijden.
De wikkelingen van de motor ( rotor) zullen daarvoor al bepalend zijn.
Dus als je 2 losse movermotoren, zonder vertragingskast zou testen, zullen ze ook niet 100% gelijk zijn.
En dan komen er nog veel factoren bij, die zijn allemaal al wel genoemd... bandenspanning, moverafstelling ( dus de kracht waarmee hij in de band drukt.. en daarmee het z.g. "Wegdraaital", zeg maar afgelegde weg bepaald.
Nee... helemaal rechtuit... da's een utopie.... maar we hebben toch de knoppies op de AB???
En wanneer rij je nou exact rechtdoor, meestal is het wel sturen geblazen.

Nou heb je dus een acceptabele afwijking, maar ik begrijp dat TS een grote afwijking heeft.
Da's wat anders natuurlijk...
Motor aansluiting even omdraaien en kijken wat er gebeurt... gaat de klacht mee?? of juist niet.. ??
En... is TS handig genoeg om dat te expirimenteren ??? geen ideeeeeeeee.
Niet iedereen zal aan een mover willen/durven sleutelen....

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Thei Luijten » zo 25 feb 2018 19:44

Beste FWalraven, de weerstand /druk van de rollen op de band wordt door Al-Ko wel degelijk en onafhankelijk gemeten, hoe dat elektronisch precies gebeurt weet ik niet, maar ik weet het rechtstreeks van Al-Ko. Bij mij werkt het in ieder geval vlekkeloos. Als je het niet gelooft kun je zelf contact opnemen met Al-Ko, misschien heb je nog goeie tips voor hen. :-)
Groet,
Thei

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door FWalraven » zo 25 feb 2018 23:38

RE.gif


Dat die druk electronisch geregeld wordt is mooi.
Maar zelfs de meeste geijkte instrumenten hebben nog een afwijking welke binnen een bepaalde marge moet vallen.
Om de dood eenvoudige reden dat alle electronische componenten, ik hou het simpel, zoals oa. weerstanden al ieder een afwijking hebben.
En ik verwacht niet dat motoren van Alko ook daaronder vallen.
Mocht die druk wel gelijk zijn dan zijn er nog vele andere omstandigheden, waarvan ik er een paar genoemd heb, om de caravan van richting te doen veranderen.

Frans

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door JPGeetje » ma 26 feb 2018 08:57

RE.gif
Eigenlijk vind ik deze gedachte toch een beetje spijkers op laag water zoeken.
Natuurlijk hebben componenten kleine afwijkingen binnen bepaalde toleranties.
Dat kunnen afwijkingen in positieve alsook in negatieve zin zijn.
Ga je al die afwijkingen stapelen dan zal de resultante daarvan statistisch gezien nagenoeg nul zijn.
M.a.w., van de mover zelf en zijn besturing, verwacht ik vrij weinig afwijkingen, uitzonderingen daargelaten.
Maar daarbuiten zijn er zoveel factoren die van invloed zijn op de kleine snelheidsverschillen tussen links en rechts, dat het vrijwel ondoenlijk is om daar gericht een dader voor aan te wijzen.
In dit draadje zijn vele oorzaken genoemd die daar een rol in kunnen spelen, alleen of in samenspel, in positieve of negatieve zin.
Kleine afwijkingen; niks aan doen. whistle.gif
Grote afwijkingen dan zou je op basis van dit draadje een aantal zaken, elektrisch en/of mechanisch kunnen controleren. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Ab » ma 26 feb 2018 13:26

Kortom..redelijk rechtdoor rijden is altijd wel voor elkaar te krijgen lijkt me.
Tenzij er iets aan de hand is met 1 motor of de besturing daarvan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Thei Luijten » ma 26 feb 2018 14:02

Frans, ik begrijp dat we het eigenlijk helemaal met elkaar eens zijn, de mover doet zijn werk goed, is koersvast en wijkt voor
mijn oog helemaal niet af, maar de omstandigheden op oneffen terreinen van campings die mijn voorkeur hebben, vragen soms
om bij te sturen, daarom zit er toch een joy-stick op de afstandbediening. Hij hoeft per slot van rekening niet aan een
ruimteshuttle gekoppeld te worden. Je kunt hem met een gerust hart 10 cm langs een muur parkeren.
Voor mij de kampeeruitvinding van de eeuw, d.w.z. tot nu toe...
Groet,
Thei

Plaats reactie

Terug naar “Movers”