Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
jef
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 14:45

Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door jef » do 22 feb 2018 14:49

Als ik de caravan met de mover verplaats trekt deze scheef, zowel bij voor als achteruit rijden.
Het betreft een Fendt caravan met een Truma mover SER
Probleem is er al vanaf het begin, en heb altijd gedacht dat het scheef trekken veroorzaakt werd door het neuswiel (dit zit uit het midden)
Ik heb een hulpmiddel gemaakt om tijdens het moveren de caravan bij te sturen. Ik doe met een stang die ik om de buis van het neuswiel kan klemmen hier kan ik dan mee bij sturen.
Maar eigenlijk wil ik hier vanaf en, proberen het probleem met jullie hulp op te lossen.

Nu heb ik me een aantal dingen laten vertellen zoals,
A: dat scheef trekken van de caravan tijdens het rijden met de mover normaal is. Dit zou veroorzaakt worden door het neuswiel, dit zit niet precies in het midden van de caravan gemonteerd.
B: scheef trekken zou kunnen komen doordat de motor kabels niet even lang zijn.
C: een van de motoren is afwijkend ?

Wie herkend dit probleem, en heeft voor mij de oplossing van het probleem in huis.

Vraag:
Zijn de motorkabels los te koop, en wie weet waar.
Hoe lang zijn de motorkabels standaard.
Kun er makkelijk bij om deze te vervangen, zonder gebruik te maken van een brug.

Citrorob

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Citrorob » do 22 feb 2018 14:58

D. de ondergrond is niet gelijk.
E. de gewichtsverdeling is niet 50/50
F. de caravan staat links rechts niet even hoog.
G. de bandenspanning is niet gelijk.
H. etc. etc.

Het is dus niet zomaar te zeggen waar het aan ligt.

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door blazoen » do 22 feb 2018 15:03

Aangezien de caravan scheef trekt bij zowel het voor als achteruit rijden met de mover, is uit te sluiten dat dit aan het neuswiel ligt.
Een mogelijke verklaring kan zijn dat de mover een andere druk op het linker dan op het rechterwiel heeft. Hierdoor kan de caravan naar een kant trekken. Als de mover niet helemaal symmetrisch gemonteerd is ten opzichte van de wielen kan dit voorkomen. Ook kan het zijn dat er een verschil in bandendruk is maar dat merk je dan ook wellicht onder het gewoon rijden met de caravan. Kijk eens of de afstand van de mover tot de banden aan beide kanten precies gelijk is en of hij de band op dezelfde plek raakt.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Cara-Fan » do 22 feb 2018 15:05

Onze mover is halfautomatisch. Ik draai elke roller er afzonderlijk op waardoor de druk op de band nooit gelijk is bij alle 2. Hierdoor trekt die van ons ook wat scheef. Ik corrigeer dit dan door 1 van de beide aandrijfrollen iets vast te draaien of wat losser. Niet ideaal.. Maar goed zo gekocht.

Ik kan me voorstellen dat bij jullie de druk van de roller ook per band wat verschilt.

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Jan Krukas » do 22 feb 2018 16:00

Meet even de kabellengte deze moeten bijde even lang zijn,bij mij was dit ook het probleem. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Pino » do 22 feb 2018 17:15

Meest waarschijnlijk is verschil in wielomtrek door zoals eerder genoemd verschil in gewicht, bandenspanning of aandrukkracht van de rol.
Je zou eens kunnen tellen hoe vaak de aandrukrol ronddraait om een hele wielomtrek te maken.
En dat aan 2 kanten doen, dan weet je of er een verschil in zit.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door JPGeetje » do 22 feb 2018 17:29

Er zijn legio oorzaken waarom een mover niet helemaal recht loopt.
Zoveel dat het welhaast een uitzondering is als de mover wel helemaal recht loopt.
Daarvoor zijn in principe maar 2 hoofdoorzaken voor.
1. De ene motor moet (om welke reden dan ook) harder trekken.
2. De ene motor krijgt meer/minder vermogen aangevoerd dan de ander en daar is meestal de verschillende kabellengte de oorzaak van.
De lengte van de voedingsdraden tussen besturing en motoren moet inderdaad even lang zijn voor links en rechts.
Hoe lang is voor dat recht lopen niet relevant maar maak de langste gewoon passend en de andere even lang. het teveel werk je ergens weg in een extra kronkel onder de caravan. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

nerood

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door nerood » do 22 feb 2018 17:48

Is dit scheeftrekken ook gewoon op straat?
Je schrijft dat dit al vanaf het begin is.
Kabel lengte verschil lijkt me aannemelijk en dit controleren om andere zaken uit te sluiten.
Staat in iedere handleiding dat dit belangrijk is.
Kabels zijn uiteraard los te koop, maar je moet daarbij ook een z.g. krimptang gebruiken voor de kabelschoentjes.
Ook te dunne kabels kan icm lengte verschil meespelen.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Jaap van Duijn » do 22 feb 2018 19:03

@Jef,

Had ik ook scheef trekken, nieuwe banden, beide op juiste spanning caravan op betonnnen garage vloer kleinste "hobbel" en ging scheef.
Bleek dat de aandrijf rollen niet op de zelfde afstand uitkwamen van 0 naar maximaal.
De dealer met 2 sleutels dacht 13 en 17mm de loel recht gezet, waarna op straat en de garage in = hobbeltje 2cm - geen enkel probleem.
Op de Truma automaat zitten verdeel streepjes, kijk eens of beide kanten gelijk zijn

succes Jaap van Duijn

p.s. laat eens weten ook voor een ander of dat het euvel was

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Chris » do 22 feb 2018 19:55

Hoi Jef.

Als alle eerder genoemde MECHANISCHE fouten zijn uitgesloten...
Dan.... ok.
Eerste vraag... trekt de caravan erg scheef?? ik bedoel dan b.v. 1 meter scheef op 5 meter rijden, of is het maar een beetje...
Dan opteer ik voor een elektrische fout n.l.
Kabel lengte van de L en de R motor MOET gelijk zijn.
Maar daar komt nog eens bij... als de gebruikte kabel relatief dun is zal de afwijking daardoor versterken.

ter info.
Ik heb mijn mover zelf onder mijn vorige caravan gemonteerd...
Daar zat origineel 6 mm2 bij voor de motoren.
Die 6 mm2 is geschikt voor ong. 40 Ampere.
Nu kan een motor incidenteel meer trekken, maar de flessenhals zit dan in de kabel.
Toen heb ik mijn mover overgebouwd naar onze nieuwe caravan, en direct alles met 10mm2 bedraad.
10 mm2 kan ruim 60 Ampere aan.
En.. wat blijkt... mijn mover loopt beter in zware omstandigheden, en ook nog eens met een veel zwaardere caravan.
Als nu ook nog eens de draad lengte niet gelijk is... dan snap je al waar ik heen wil.
Dus.. belangrijk..
A: draadlengte gelijk.
B: draad dikte niet te dun.. liever een stap dikker.
C: onderkend probleem... De Aansluitstekers of ogen aan de bekabeling dienen perfect te klemmen.

Als er dan nog verschillen zijn, en er dus mechanisch geen fouten zijn... dan is er een motor verschil..L & R dienen wel gelijk te lopen natuurlijk.

Succes met de zoektocht..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Ferdi » do 22 feb 2018 20:09

Om het verschil in de motoren vast te stellen, kun je de kabels op de centrale kast wisselen en wissel dan ook + en - zodat de rijrichting hetzelfde blijft.
Als het scheef trekken nu naar de andere kant gaat weet je dat het in de motor zit.
Of de kabel(lengte) stekker aansluiting is niet in orde.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Peter 1969 » do 22 feb 2018 21:13

Zouden de aansluitpunten ( kabel-motor ) niet gecorrodeerd kunnen zijn ? Als dat tenminste een stekker aansluiting is ( mijn mover wel )Dan is het een gevalletje van lostrekken, schoonborstelen en terugsteken.

Je zou dat kunnen denken als de mover het altijd wel goed deed voorheen.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op do 22 feb 2018 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door iemand » do 22 feb 2018 21:14

Zit ik ook aan te denken....

Hoezo kabellengte van belang bij gebruik van dikke kabels....

Is nu niet eerder een (kleine) overgangsweerstand van invloed, dan de lengte van de kabel. scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Chris » do 22 feb 2018 21:45

Alle aansluitingen zijn belangrijk bij een mover.
Vergeet niet dat er een behoorlijk grote stroom loopt hoor.
Mijn mover is gezekerd met 120 Ampere...
Dat zal hij nooit trekken ( hoop ik) maar die waarde is niet voor niets gekozen.
Dus alle kabelogen, schuifstekers oid moeten perfect vast zitten, liefst de wurg versie.
En.. kabeldikte.. hoe dikker hoe beter..
Door een dunne kabel kan gewoon minder stroom dan door een dikke...
( Inwendige kabelweerstand... scratch.gif ff denken, hoe was het ook alweer... ja: R= L x Ro : A of zoiets meen ik te herinneren )
Maar ook de bekabeling van de elektronicabox naar de schakelaar en accu.... alles moet goed vast zitten.
Bekende storing.. losse accuklemmen..
De laatste groep kan geen scheeftrekken veroorzaken trouwens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jef
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 14:45

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door jef » za 24 feb 2018 16:01

Beste allemaal bedankt voor jullie informatie.
Ik heb nu denk ik voldoende informatie om het probleem aan te pakken.
Zodra het tijd is om de caravan uit de stalling te gaan halen, en ik ben er aan uit zal ik jullie informeren over de afloop hiervan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Chris » za 24 feb 2018 16:04

Succes natuurlijk Jef.
Mocht je er dan nog niet uitkomen, er is altijd wel iemand die je "bij" kan/wil staan.
Met raad, en soms ook daad..

We horen het resultaat graag.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Hobby Linka » za 24 feb 2018 16:05

RE.gif RE.gif

Ik heb ook dat probleem. Blijf dit volgen.

Maar...... Misschien iets voor het voorjaarstreffen? Kunnen we er samen naar kijken.

@ Chris. Ik ben bang dat je toch moet inschrijven........
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Fred N » za 24 feb 2018 16:16

Om het verschil in de motoren vast te stellen, kun je de kabels op de centrale kast wisselen en wissel dan ook + en - zodat de rijrichting hetzelfde blijft.
Als het scheef trekken nu naar de andere kant gaat weet je dat het in de motor zit.
Of de kabel(lengte) stekker aansluiting is niet in orde.
Inderdaad dit is een hele simpele ingreep om het probleem vast te stellen.
Dan blijft alleen het verschil van de druk van de aandrijffrol tegen de band over.
Maar...... Misschien iets voor het voorjaarstreffen? Kunnen we er samen naar kijken.
Menig mover onder een caravan gezet, kunnen wel even kijken in Groesbeek zo moeilijk en bijzonder zijn die dingen niet.

Kenneth
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 12:19

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Kenneth » zo 25 feb 2018 10:03

Hoi ,
Moet een mover dus steeds kaarsrecht moveren?
Bij de mijne enduro 303+ pas geplaatst moet ik ook na circa enkele meters op beton enkele centimeters wat bij corrigeren.
Effe op link of rechts drukken weet niet meer welke kant maar dacht rechts, en kunnen weer verder moveren.
Dacht dat die minimale afwijking "erbij hoorde". Vind het trouwens niet echt een probleem want ik speel graag met de mover :lol: .
Grt Kenneth
Fendt saphir 470 van 2007 mover enduro 303+ halfautomaat lithium-ion batterij 20ah Mercedes break 220 cdi van 2005

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 10:07

Of onze caravan precies recht loopt... Ik denk het wel, maar zeker weten doe ik het niet omdat ik al snel gelijktijdig aan het sturen ben knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Kenneth
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 12:19

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Kenneth » zo 25 feb 2018 11:11

Inderdaad ik kan tegelijkertijd bij het voorwaarts moveren effe linkse of rechts drukken om wat bij te sturen. Weet niet of dat zo is bij alle movers/besturing.
Fendt saphir 470 van 2007 mover enduro 303+ halfautomaat lithium-ion batterij 20ah Mercedes break 220 cdi van 2005

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door JPGeetje » zo 25 feb 2018 11:20

RE.gif
RE.gif
Bij een dubbelasser zul je dit fenomeen minder snel ondervinden omdat deze wagens van zichzelf een sterkere rechtuit-voorkeur hebben.
Daarom zal zich het "probleem" daar minder prominent voordoen.
Bij mij hebben tot nu toe ook alle movers een beetje afgeweken van de rechte lijn.
Ik corrigeer dit altijd door aan de voor of achterkant een beetje tegen de zijkant van de caravan te drukken waardoor de koers ook langzaam wordt aangepast.
Zo kun je ook een rechtuit lopende mover toch een beetje sturen zonder te stoppen knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ferdi

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Ferdi » zo 25 feb 2018 12:17

Ik denk dat een mover altijd wel een beetje 1 kant op trekt.
Ik he wel een idee om dit te corrigeren.
Op de centrale kast een potmeter maken die de spanning tussen de linkse en rechtse motor regelbaar maakt zodat je eenvoudig het scheef trekken kunt corrigeren.
Een leuk klusje om uit te werken door een van de elektronica forummers.
Patent blijft wel in mijn handen :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 12:30

RE.gif
Dat wordt een uitdaging met de stromen die er lopen :(
Onze mover kunnen we gewoon sturen tijdens rijden, dus geen probleem, en zoals ik eerder heb geschreven... hoe vaak is je mover-actie in een rechte lijn scratch.gif

Onder onze enkelasser hadden we een Simpark en ook die konden we rijdend sturen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan trekt scheef tijdens rijden met mover

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 12:34

Onze vorige power mover liep redelijk recht uit maar bij een kleine hindernis bij één wiel liep deze ook uit de koers.

@Ferdi...
Patent aanvragen? Die potmeter wordt dan wel een drive...beetje duur .... Bij de bedieding van onze huidige Alko Mammut merk je geeneens dat je moet corrigeren dit doe je zelf gevoelsmatig met de joystick.
Eigenlijk zijn er nog steeds te simpele "verkeerder" bedieningen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”