Moveraccu
Moveraccu
Mijn moveraccu Goldax 95Ah uit 2012 geeft het op bij zwaar moveren door een paar meter zand. In de caravan zit een lader VMF
Small 12V 5Ah. De accu wordt thuis buiten de stalling maandelijks opgeladen door de lader Pro-Plus 12V 12Ah. Een accutest in juli 2017 gaf aan accuconditie 51% en vervangen.
Vraag: is de acculader in de caravan geschikt voor deze accu, en oo geschikt voor een YTS 38 Ah.
Caravan hobby 495 ul, 1500kg.
Small 12V 5Ah. De accu wordt thuis buiten de stalling maandelijks opgeladen door de lader Pro-Plus 12V 12Ah. Een accutest in juli 2017 gaf aan accuconditie 51% en vervangen.
Vraag: is de acculader in de caravan geschikt voor deze accu, en oo geschikt voor een YTS 38 Ah.
Caravan hobby 495 ul, 1500kg.
Re: Moveraccu
Als deze lader ,naast de "normale" oplaadspanning van 14,4 Volt, ook omschakelbaar is op 14,7 Volt zoals vereist voor veel typen AGM zal dat wel lukken. Al is 5 Ampère per uur laden niet zoveel langzaam laden heeft zo z'n voordelen en de tijd tussen het movergebruik zal ruim voldoende zijn voor iedere vollading Succes, Jaap.
Re: Moveraccu
Hallo Henks.
Ik kan wel iets aan gegevens vinden over deze VMF lader, maar helaas (nog) geen gegevens over laadspanningen.
Ook niet dat dit een instelbare lader zou zijn. (dus geen instelbare laadspanningen.. belangrijk! )
En daar wringt de schoen nu net.
Een YTS 38A is een AGM accu, en die hebben een iets hogere laadspanning nodig.
Dat lijkt de VMF ( die trouwens dacht ik maar 4 A is) niet te leveren.
Gevolg zal zijn dat de accu niet "vol" komt, en op den duur lui wordt, met een gelijk eindresultaat resultaat als de Coldax accu.
Daarnaast..
De caravan is 1500KG, een YTS 38Ah is niet slecht, maar zijn vermaarde broer is de YTS 55 Ah.
Die heeft als enige in de YTS reeks MilSpecs, militaire specificatie's.
Ook nog eens de meest verkochte en daardoor vaak interessant geprijst tov zijn kleine en grotere broer.
Als de paar kilo gewichtsverschil geen probleem is zou ik zeker voor de YTS 4.2 van 55Ah gaan.
En... een Ctek lader, de MSX 5.0T.
Die heeft een speciaal aangepast laadpatroon voor AGM accu's, de YTS b.v.
Zelf heb ik tot volle tevredenheid ook de YTS 4.2 van 55 Ah en een Ctek MSX 5.0T lader in een caravan van 1700kg max.
( en mijn YTS is van 2011... en nog perfect.)
Succes met de keuze
Chris
Nagekomen info..
De VMF heeft een schijnbaar een "winter" stand, het sterretje.... dat zou wel eens net de stand voor een YTS kunnen zijn.
Echter.. laadstroom 4 A.... kweetutnie... bendereenbeetjebangvoor...
Ik kan wel iets aan gegevens vinden over deze VMF lader, maar helaas (nog) geen gegevens over laadspanningen.
Ook niet dat dit een instelbare lader zou zijn. (dus geen instelbare laadspanningen.. belangrijk! )
En daar wringt de schoen nu net.
Een YTS 38A is een AGM accu, en die hebben een iets hogere laadspanning nodig.
Dat lijkt de VMF ( die trouwens dacht ik maar 4 A is) niet te leveren.
Gevolg zal zijn dat de accu niet "vol" komt, en op den duur lui wordt, met een gelijk eindresultaat resultaat als de Coldax accu.
Daarnaast..
De caravan is 1500KG, een YTS 38Ah is niet slecht, maar zijn vermaarde broer is de YTS 55 Ah.
Die heeft als enige in de YTS reeks MilSpecs, militaire specificatie's.
Ook nog eens de meest verkochte en daardoor vaak interessant geprijst tov zijn kleine en grotere broer.
Als de paar kilo gewichtsverschil geen probleem is zou ik zeker voor de YTS 4.2 van 55Ah gaan.
En... een Ctek lader, de MSX 5.0T.
Die heeft een speciaal aangepast laadpatroon voor AGM accu's, de YTS b.v.
Zelf heb ik tot volle tevredenheid ook de YTS 4.2 van 55 Ah en een Ctek MSX 5.0T lader in een caravan van 1700kg max.
( en mijn YTS is van 2011... en nog perfect.)
Succes met de keuze
Chris
Nagekomen info..
De VMF heeft een schijnbaar een "winter" stand, het sterretje.... dat zou wel eens net de stand voor een YTS kunnen zijn.
Echter.. laadstroom 4 A.... kweetutnie... bendereenbeetjebangvoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moveraccu
Inderdaad is de VMF Small 4 Ah. de lader staat bij het sneeuwvlokje op 14,8 Ah, de batterijtester op de lader zegt dat de Goldax accu vol is. Vol wil zeggen dat hij vol is voor de gemeten conditie van 51% ? of helemaal vol?
Het gaat mij ook om het gewicht van de accu, nu sleep ik na de vakantie 25 kg uit de caravan naar de garage en dat mag best wat minder zijn, hoewel de YT s'winters in de caravan kan blijven? De prijs speelt ook een rol, liefst het beste voor de laagste prijs.
Het gaat mij ook om het gewicht van de accu, nu sleep ik na de vakantie 25 kg uit de caravan naar de garage en dat mag best wat minder zijn, hoewel de YT s'winters in de caravan kan blijven? De prijs speelt ook een rol, liefst het beste voor de laagste prijs.
Re: Moveraccu
Die twee laatste dingen gaan helaas niet samen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Moveraccu
Ik bedoel dat het duurste artikel lang niet altijd de beste is. Dus ga ik voor de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Re: Moveraccu
Een goede conventionele lood-zuur accu koop je onder de 100 euro.
Kan je weer 5 of 6 jaar vooruit.
Kan je weer 5 of 6 jaar vooruit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Moveraccu
als je niet wilt sjouwen: een yt blijft probleemloos in de cvan overwinteren (wel even een accupool loshalen ivm lekstroom)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Moveraccu
Ja, klopt. Ook prima accu's, maar wel bijna 2 x zo duur.
De levensduur is geen 2 x zo lang.
De prijs-kwaliteitsverhouding is dus niet in het voordeel van YT.
Even afgezien van andere voor-en nadelen.
De levensduur is geen 2 x zo lang.
De prijs-kwaliteitsverhouding is dus niet in het voordeel van YT.
Even afgezien van andere voor-en nadelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Moveraccu
ts geeft aan, dat ie de accu liever in de caravan laat staan in de winter. dan lijkt mij de yt de betere keuze, even los van de EUR/Ah verhouding
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Moveraccu
De YT is natuurlijk wel ongeveer het summum onder de AGM accu's.
Als je niet een cheap one, maar ook niet de High End wilt, dan zit je met de YT's heel goed.
En vooral.. ja ik weet het wel, vooral de YT 4.2 van 55 Ah.
Die heeft nou eenmaal die enorm goede CCA...
En is daardoor de meest verkochte versie, en dan speelt marktwerking weer mee... dus prijstechnisch de interessantste.
Rond de 200 euri denk ik momenteel.
En.. grote voordeel... geen gesjouw meer.
De YT kan, mist volgeladen en losgekoppeld in de hut overwinteren.
Mijn YT is nog nooit thuis geweest eigenlijk, altijd in de caravan gebleven.
Als je hem goed behandeld blijft ie lang je vriend....
( trouwens... vandaag op mijn werk een vliegtuigaccu zien ontbranden, sluiting in een cel tijdens het laden... met een pulslader van 160 Ampere...dikke rookpluim uit die cel.
Zo hee... grote klap op de noodknop en rennen dus..
Niet te houden, zelfdestrucie in optima forma...hele ding naar de gallemiezen zeg...
Gelukkig doen ze dat in een afgesloten bunker)
Chris
Als je niet een cheap one, maar ook niet de High End wilt, dan zit je met de YT's heel goed.
En vooral.. ja ik weet het wel, vooral de YT 4.2 van 55 Ah.
Die heeft nou eenmaal die enorm goede CCA...
En is daardoor de meest verkochte versie, en dan speelt marktwerking weer mee... dus prijstechnisch de interessantste.
Rond de 200 euri denk ik momenteel.
En.. grote voordeel... geen gesjouw meer.
De YT kan, mist volgeladen en losgekoppeld in de hut overwinteren.
Mijn YT is nog nooit thuis geweest eigenlijk, altijd in de caravan gebleven.
Als je hem goed behandeld blijft ie lang je vriend....
( trouwens... vandaag op mijn werk een vliegtuigaccu zien ontbranden, sluiting in een cel tijdens het laden... met een pulslader van 160 Ampere...dikke rookpluim uit die cel.
Zo hee... grote klap op de noodknop en rennen dus..
Niet te houden, zelfdestrucie in optima forma...hele ding naar de gallemiezen zeg...
Gelukkig doen ze dat in een afgesloten bunker)
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moveraccu
Zijn dat lood accu's in die vliegtuigen?
Re: Moveraccu
Ik heb altijd begrepen dat je bij een loodaccu tijdens het laden in de caravan als de dopjes eraf zijn kans hebt op gevaarlijke gassen? of niet?
en dat je daarom beter een yellow top kunt nemen buiten alle andere voordelen
en dat je daarom beter een yellow top kunt nemen buiten alle andere voordelen
Re: Moveraccu
vorige caravan had een aparte afvoer van evt gassen met een slangetje naar buiten. dacht dat tegenwooedig de meeste (alle??) in caravans gebruikte accus wel (gas)dicht zijn
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Moveraccu
RE.gif RE.gif die dopjes mogen eraf maar moeten niet.
Soms kan je er een plastiek buisje aan de zijkant hangen en dat naar buiten laten gaan, bv door de bodem. Het knalgas verdwijnt dan onder de caravan, buiten de leefruimte.
Zitten er in de dopjes ook soms geen kleine gaatjes om het gas langs daar te laten weggaan. Het gas komt dan wel in de leefruimte wanneer het ding in de caravan staat.
Evr66 was me voor
Soms kan je er een plastiek buisje aan de zijkant hangen en dat naar buiten laten gaan, bv door de bodem. Het knalgas verdwijnt dan onder de caravan, buiten de leefruimte.
Zitten er in de dopjes ook soms geen kleine gaatjes om het gas langs daar te laten weggaan. Het gas komt dan wel in de leefruimte wanneer het ding in de caravan staat.
Evr66 was me voor
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Moveraccu
Dat was zo en is nog steeds zo ALS bij het bereiken VAN de gastoestand. ( = 14,4 Volt bij 25* C) NIET de laadspanning wordt verlaagd. Bij alle moderne laders wordt laadspanning gereduceerd en zo de vorming van "knalgas" voorkomen. Groet Jaap.
Re: Moveraccu
In de eerdere vliegtuigen idd loodaccu's.meeder schreef:Zijn dat lood accu's in die vliegtuigen?
Opgebouwd uit allemaal losse cellen, hele berg samen in een RVS bak met allerlei sensoren erop.
De nieuwe generatie kisten hebben geen lood meer....
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moveraccu
Klopt, en die gassen moeten dus afgevoerd worden.roon2 schreef:Ik heb altijd begrepen dat je bij een loodaccu tijdens het laden in de caravan als de dopjes eraf zijn kans hebt op gevaarlijke gassen? of niet?
en dat je daarom beter een yellow top kunt nemen buiten alle andere voordelen
Daarom staan veel van de loodaccu's in een accubak met slangetje naar buiten.
Een Yellowtop is een 100% gesloten accu, kan geen gas uit, kan je ook niet bijvullen.... onderhoudsvrij dus.
Ook daarom een gewilde accu in onze caravans...nog een voordeel dus.
Mijn Yellowtop staat zo los in de bank, alleen een paar spanbandjes eromheen.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moveraccu
Ik heb bij onze accu de ontgassingsopening via een slangetje buiten de accubak gebracht.
Er ontstaat toch altijd wat waterstof tijdens het laden. Laatst nog even getest op een totaal niet wetenschappelijke methode, de CO sensor in mijn persoonlijke gasmonitor is kruisgevoelig voor waterstof en die begon te jengelen in de buurt van de ontgassingsopening.
Er ontstaat toch altijd wat waterstof tijdens het laden. Laatst nog even getest op een totaal niet wetenschappelijke methode, de CO sensor in mijn persoonlijke gasmonitor is kruisgevoelig voor waterstof en die begon te jengelen in de buurt van de ontgassingsopening.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13
Re: Moveraccu
Hallo,
Ik haak even aan in dit topic.
Ik heb een mover met de volgende accu,
Wilco AGM 95 250110188.
Is dit een onderhoudsvrije accu ?
Er zitten 6 doppen op maar daar staat bij do not open !
Ook kan ik geen ontluchting vinden, op de zijkant bij
de min pool zit een soort roostertje .
Maar ik kan niet zien of die echt open is.
Kan op google niet echt een bevestiging vinden.
Mvg Wietse
Ik haak even aan in dit topic.
Ik heb een mover met de volgende accu,
Wilco AGM 95 250110188.
Is dit een onderhoudsvrije accu ?
Er zitten 6 doppen op maar daar staat bij do not open !
Ook kan ik geen ontluchting vinden, op de zijkant bij
de min pool zit een soort roostertje .
Maar ik kan niet zien of die echt open is.
Kan op google niet echt een bevestiging vinden.
Mvg Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe
Re: Moveraccu
Hoi Americ. St..
Heel toevallig werkte mijn achterbuurman bij Wilco in Haarlem.
Ik kom die buurman wel eens tegen, wil jou vraag best aan hem voorleggen voor de zekerheid.
Maar als ik lees AGM 95.... dan ben ik er bijna 100% zeker van dat dit een onderhoudsvrij model is.
AGM staat voor "Absorbed Glass Material"... die kan/moet je nooit bijvullen ofzo.
Chris
Heel toevallig werkte mijn achterbuurman bij Wilco in Haarlem.
Ik kom die buurman wel eens tegen, wil jou vraag best aan hem voorleggen voor de zekerheid.
Maar als ik lees AGM 95.... dan ben ik er bijna 100% zeker van dat dit een onderhoudsvrij model is.
AGM staat voor "Absorbed Glass Material"... die kan/moet je nooit bijvullen ofzo.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13
Re: Moveraccu
Oke bedankt Chris.
Als je wil mag je de buurman vragen, heeft hij ontluchting ik heb hem in een accu bak staan
zonder afvoer van eventuele gassen .
Gr Wietse
Als je wil mag je de buurman vragen, heeft hij ontluchting ik heb hem in een accu bak staan
zonder afvoer van eventuele gassen .
Gr Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18936
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Moveraccu
Niet denken Chris, je moet het zeker weten. Gisteren wat folders hierover mee genomen uit Leeuwarden. En voor de 55Ah versie moet toch echtChris schreef:
.....En is daardoor de meest verkochte versie, en dan speelt marktwerking weer mee... dus prijstechnisch de interessantste.
Rond de 200 euri denk ik momenteel.....
Chris
bijna € 250,00 worden afgetikt. Is toch een serieus bedrag wat ik niet elke dag uitgeef.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Moveraccu
https://www.advitek.nl/merken/optima/op ... gKVp_D_BwE
Kan nog goedkoper en zelfs in NL, dus Chris was zelfs nog aan de hoge kant met zijn inschatting ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kan nog goedkoper en zelfs in NL, dus Chris was zelfs nog aan de hoge kant met zijn inschatting ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18936
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Moveraccu
RE.gif
Top.
Top.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.