Kabellengte

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
kip-citroen

Kabellengte

Bericht door kip-citroen » di 19 dec 2017 15:57

Hallo allen.

een collega van mij heeft een Kip Greyline gekocht (44TDB) waarbij de accu midden voorin de caravan staat onder het bed direct aan het schot van de disselbak.
Een niet heel prettige lokatie ivm de kogeldruk en tevens heeft de dealer waar hij deze gekocht heeft voor aflevering ook nog eens een zwaar 24 kilo model geplaatst.

De mover betreft een handbediende Truma.
Wil graag helpen door de accu te vervangen voor een yellowtop en deze te verplaatsen richting de as naar het voeteneind (scheelt toch zo'n 2 meter en 14 kilo).
Maar hoe lang mag de kabel van de accu naar de movercontrol box maximaal zijn bij een Truma? In de Truma installatiehandleiding heb ik er geen specificatie over de lengte kunnen vinden.
Korter is denk ik beter, maar met een aangepaste kabeldikte ook langer te maken?

alvast bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Kabellengte

Bericht door nicolaas » di 19 dec 2017 18:03

e.e.a is afhankelijk van de Amperes die gebruikt worden.
de aangegeven extra kabellengte is niet iets om je echt druk over te maken, voor de gemoedsrust zou je een iets dikkere kabel kunnen monteren.



hier staat een leuk draadje over het onderwerp kabel dikte berekenen: https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... ht=cos+phi
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Kabellengte

Bericht door Williamr » di 19 dec 2017 18:15

Misschien heeft het wel een reden dat de accu aan de voorzijde staat. Denk dat dit is gedaan om een goede kogeldruk te krijgen, mede omdat bij dit model volgens mij de koelkast achter de as staat. Zou persoonlijk eerst de kogeldruk meten.

Tja en kabels, als je gaat inkorten altijd gelijke lengte houden ivm sneller of langzamer draaien van de motoren.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

NotnaV
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 13:40
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Kabellengte

Bericht door NotnaV » di 19 dec 2017 18:27

In de handleiding van mijn Truma (handbediende) mover staat:

Een geschikte plaats voor
de relaisbesturing is b.v. een bedopbergkast in directe nabij-
heid van het rangeerhulpmiddel met een minimumafstand
tot de accu van 40 cm.

Over een maximum afstand wordt niet gesproken.

Suc6
Anton

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabellengte

Bericht door Micky » di 19 dec 2017 19:28

kip-citroen schreef:Hallo allen.

een collega van mij heeft een Kip Greyline gekocht (44TDB) waarbij de accu midden voorin de caravan staat onder het bed direct aan het schot van de disselbak.
Een niet heel prettige lokatie ivm de kogeldruk en tevens heeft de dealer waar hij deze gekocht heeft voor aflevering ook nog eens een zwaar 24 kilo model geplaatst.

De mover betreft een handbediende Truma.
Wil graag helpen door de accu te vervangen voor een yellowtop en deze te verplaatsen richting de as naar het voeteneind (scheelt toch zo'n 2 meter en 14 kilo).
Maar hoe lang mag de kabel van de accu naar de movercontrol box maximaal zijn bij een Truma? In de Truma installatiehandleiding heb ik er geen specificatie over de lengte kunnen vinden.
Korter is denk ik beter, maar met een aangepaste kabeldikte ook langer te maken?

alvast bedankt voor het meedenken.
Oke, de accu is duidelijk, waar staat de regelunit en hoe lang zijn de draden tot aan de motoren?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabellengte

Bericht door Chris » di 19 dec 2017 22:06

Hoi Kip-Citroen.

Ik had ook lange accu kabels nodig in de vorige caravan.
Daarom heb ik een slag dikkere kabels genomen ( na berekenen, was 16 mm2)
Dus 25mm2 en dan een soepele soort.
Dit spul kan je bij de betere auto onderdelenhandel vinden, en daar hebben ze meestal ook goede kabelschoenen.
Want dikkere ( langere) kabel is 1, goede en goed aan-gekrompen kabelschoenen is net zo belangrijk.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabellengte

Bericht door Ab » wo 20 dec 2017 00:22

Hoe meer kogeldruk hoe beter..
Ik zou die accu gewoon laten staan.
Tenzij de kogeldruk over de 100 kg komt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

kip-citroen

Re: Kabellengte

Bericht door kip-citroen » wo 20 dec 2017 08:40

trekauto is een peugeot 308SW.
Volgens mij heeft deze max 75 kilo kogeldruk. Ervaring met mijn eigen DS leert dat deze waarde opzoeken leidt tot een niet lekker rijdende combinatie. Maar nu spreek ik voor mezelf en niet voor de eigenaar... Eigenaar haalt de max. kogeldruk nu wel heel gemakkelijk.

@Chris:
dus langere kabel kan, maar dan wat dikker.
Goede krimptang is aanwezig, is geen probleem.
heb je de 25mm2 gekozen voor het extra overcapaciteit?

Foto's volgen als het goed is.

mvgr,
Wessel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabellengte

Bericht door Micky » wo 20 dec 2017 09:05

Die waarde moet je juist wel opzoeken, ga er maar 10 overheen, ik zou de accu lekker daar laten staan


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7098
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Kabellengte

Bericht door karelV » wo 20 dec 2017 09:30

@kip-citroen

Je spreekt steeds over de lengte van de kabels MAAR ook om het gewicht van de accu met 14 kg. terug te brengen door een yellotop accu te plaatsen. Nou weet ik niet wat voor YT accu je voor ogen hebt maar volgens mij zitten die ook zo'n beetje in dezelfde gewichtsklasse. kerstscratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabellengte

Bericht door Chris » wo 20 dec 2017 10:35

Hoi Wessel.
Ja hoor, lagere kabel kan zonder probleem gebruikt worden.
Je praat denk ik over max. 2 meter meer denk ik,,,, no problemo. ( al zou het 10 meter zijn)
Om dan spanningsverliezen tegen te gaan is een slag dikker echt meer dan voldoende.
Ik had toen origineel 16 mm2 accukabel en heb 25 mm2 gebruikt, prima, geen spanningsverliezen kunnen meten. (mover belast in actie gemeten.)

Maar... is het niet eenvoudiger om niet alleen de accu, maar ook de electronicabox te verplaatsen.
Dan hoef je niet die dikke kabels aan te passen maar alleen de motorenbedrading.
Die is veel dunner en waarschijnlijk makkelijker te verleggen.
Let wel op dat die motorenbedrading allemaal even lange draden blijven.
Dus L+R moeten even lange draden hebben, anders kan de mover scheef gaan trekken.

Succes

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kip-citroen

Re: Kabellengte

Bericht door kip-citroen » wo 20 dec 2017 11:52

RE.gif RE.gif
Karel,
je hebt gelijk, de 55AH yellowtop accu weegt 19 kilo. stom.gif
Heb ook nog met mijn collega gesproken over een powerxtreme x30 en dan haal je dat wel. Maar die prijs... is toch wel een obstakel.

@Chris:
heb ervaring met het inbouwen van mijn eigen mover 2 jaar geleden. Ik heb geen aanpassingen gemaakt aan de bekabeling en het ingebouwd met het geleverde.
Dus er is me wel wel het een en ander bekend, mits het standaard blijft. Daarbij vind ik enige ruggespraak met mensen die bekabeling hebben aangepast hierin wel prettig.
De moverbox verplaatsen kan denk ik ook wel, maar ben wel afhankelijk van de plaats waar de kabels door de bodemplaat gaan.
Maar het feit dat verlengen mogelijk is, dat kan ik realiseren.

mvgr,
Wessel.
Laatst gewijzigd door kip-citroen op wo 20 dec 2017 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Kabellengte

Bericht door evr66 » wo 20 dec 2017 12:05

Weet niet of je verlengen letterlijk bedoelt, maar ik zou kiezen voor vervangen van de kabel door een langere. Om evt problemen cq spanningsverlies bij de overgang te voorkomen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

kip-citroen

Re: Kabellengte

Bericht door kip-citroen » wo 20 dec 2017 12:14

idd niet verlengen, vervangen.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Kabellengte

Bericht door evr66 » wo 20 dec 2017 12:57

RE.gif kerstduim.gif
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kabellengte

Bericht door Jan van Vijven » wo 20 dec 2017 14:08

Accu komt dus dichter bij de mover.....ik zou de kabels juist inkorten!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7098
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Kabellengte

Bericht door karelV » wo 20 dec 2017 14:32

RE.gif
Lijkt mij ook beter maar denk dat TS geen gat extra in de bodem wil boren maar ik zou de accu gewoon laten waar ie zit zoals Micky al schreef en dan als ze toch voor een YT 55Ah gaan die daar plaatsen scheelt ook weer 5 kg.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabellengte

Bericht door Micky » wo 20 dec 2017 19:10

Jan van Vijven schreef:Accu komt dus dichter bij de mover.....ik zou de kabels juist inkorten!
Die vraag stelde ik ook al, komt helaas geen antwoord op, ik verwacht dat die unit ook voorin zit....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kabellengte

Bericht door eurotrotter » wo 20 dec 2017 21:56

kip-citroen schreef: maar ben wel afhankelijk van de plaats waar de kabels door de bodemplaat gaan..
Waarom? dan maak je toch gewoon een nieuwe doorvoer door de bodemplaat,alleen opletten dat je niet in je chassis of andere obstakels boort.
Het gat van de oude doorvoer dicht maken met een plaatje watervast multiplex en van bovenaf t gat vullen met PUR.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

kip-citroen

Re: Kabellengte

Bericht door kip-citroen » do 21 dec 2017 16:35

Het is een KIP met vloerverwarming.
Ga net zoals bij mijn eigen caravan niet zomaar even een gat ergens boren en daarmee de vloerverwarming mogelijk beschadigen.

Heb intussen een foto gekregen van de situatie. Accu staat idd helemaal vooraan en tegen het schot van de disselbak zit de controllerbox van de mover geschroefd. Tussen controller en accu zit ongeveer 10 cm.
De eigenaar heeft gewoon veel moeite met de zware accu eruit te halen en wil een oplossing waarbij dit niet noodzakelijk is.

Gewicht en kogeldruk is nu gewoon een probleem. Kogeldruk zit zonder enige moeite op 75 kilo en omdat de caravan eigenlijk iets te zwaar is voor de auto (auto mag 1300 kilo trekken en caravan weegt nu 1350) moet er al zwaardere lading uit de caravan de auto in (voortent, reservewiel). Dit maakt voor hem het aanpassen van de kogeldruk al een stuk moeilijker want compensatie is er nauwelijks meer. Tevens is ook de ruimte op/onder het bed voor grote spullen verminderd beschikbaar voor lading, want daar spullen leggen geeft direct kogeldruk.

Eigenaar heeft toch gekozen voor een powerxtreme x30 om het probleem aan te pakken. Met een yellowtop is de vooruitgang qua gewicht te gering. Accu die er nu inzit is een VMF Sportline 105Ah VDC31M van 27 kilo.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Kabellengte

Bericht door evr66 » do 21 dec 2017 17:09

Handige Harry geweest dan om de accu zo te plaatsen. Pfff.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kabellengte

Bericht door eurotrotter » do 21 dec 2017 17:48

kip-citroen schreef:Het is een KIP met vloerverwarming.
Ga net zoals bij mijn eigen caravan niet zomaar even een gat ergens boren en daarmee de vloerverwarming mogelijk beschadigen.
Uiteraard,maar dat kon ik niet weten toen ik mijn bescheiden bijdrage hier leverde.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kabellengte

Bericht door eurotrotter » do 21 dec 2017 17:51

kip-citroen schreef: en omdat de caravan eigenlijk iets te zwaar is voor de auto (auto mag 1300 kilo trekken en caravan weegt nu 1350) moet er al zwaardere lading uit de caravan de auto in (voortent, reservewiel).
Dat is een overschrijding van 50 kg,dat is 3,8 % op het maximale trekgewicht.
Niets om wakker van te liggen.
Belangrijker is het gewicht wat op de as drukt ( weegbrug)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

kip-citroen

Re: Kabellengte

Bericht door kip-citroen » do 21 dec 2017 19:14

eurotrotter schreef:Uiteraard,maar dat kon ik niet weten toen ik mijn bescheiden bijdrage hier leverde.
geeft toch ook niet? Alle hulp in meedenken is zeer gewaardeerd, van een ieder.

kerstduim.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabellengte

Bericht door Chris » do 21 dec 2017 21:12

Nou... mooi klussie voor het nieuwe seizoen dus..

Succes.
Vergeet niet om goed gekrompen klemmen/kabelschoenen te gebruiken hoor..echt belangrijk.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”