Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Tsteenbe
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 okt 2017 21:49
Locatie: Hellevoetsluis

Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door Tsteenbe » za 21 okt 2017 09:06

Hallo, ik ben nieuw hier en heb veel goede ervaringstips op dit forum gelezen. ik heb een probleem met de stuurunit van mijn mover en gegeven het feit dat de caravanbedrijven alleen maar nieuwe of gebruikte units aanbieden (en geen reparatie) wendt ik mij tot dit forum

De mover is een carver euromover met relaisunit ar2-1. (Caravan is van 2009)

Uiteraard ben ikzelf op onderzoek uitgegaan met de volgende bevindingen.


- bij 2x rode knop van afstandbediening hoor je hem schakelen maar valt gelijk in storing. Rode led knippert 3 keer gevolgd door pauze gele led lijkt ook mee te doen. Mover doet totaal niets.
Storing zo duiden op sluiting in de bedrading , Echter hierin geen onvolkomenheden in de bedrading kunnen vinden.


-alle zes de draden van de ar2 losgehaald en een voor een weer aangesloten t m de linkermotor (2 middenklemmen) gaat het goed , bij het aansluiten van beide draden (de 2 meest linker klemmen) van de rechtermotor en inschakelen valt hij weer in diezelfde storing.


-de ar2 ingeschakeld met alleen aangesloten linker motor daarna bij reeds ingeschakelde ar2 de draden van de rechtermotor aangesloten dan blijft hij aan en kan ik beide motoren bedienen echter de rechtermotor kan dan niet achteruitdraaien.


Het bovenstaande test herhaald met de bedrading van links en rechts omgekeerd dus dan is links rechts en rechts is links. In dat geval doet het probleem zich voor bij de linkermotor

Voor nood (ben op dit moment nog op reis) is de mover nu redelijk te gebruiken zij het met wat trucken en extra handelingen. Echter uiteraard niet ideaal.

Naar mijn idee ligt het probleem het linker circuit op de ar2 en denk ik dat een van de relais of het aanstuurcircuit hiervan defect is.

Is er iemand op dit forum die dit probleem bekend voorkomt en mogelijk wat tips/oplossingen kan aanreiken en misschien ook adressen die dit voor redelijke prijs kunnen verhelpen.

Misschien is er in dit forum ook iemand die kan aangeven waarom de stuurunits mover merk/type specifiek zouden zijn. Naar mijn idee geeft de stuurunit op commando 12V +- ( vooruit) of -+ (achteruit) op de klemmen naar de motor, dus snap niet waarom hier zelf fabrikanten zo gewichtig over doen.
Saab 9.3-1.8t (205pk) aan de haak een Fendt Platin 510 tfb 2009

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door Ab » za 21 okt 2017 09:28

Daar heb je inderdaad gelijk in.
Het is geen rocket science, maar relatief eenvoudige elektronica.
Als de functies die dat ding moet doen bekend zijn kan elke besturingstechneut zo'n kastje bouwen.
Het is maar een heel eenvoudige aansturing van 2 motoren.
De afstandsbediening ook.
Daar zitten maar 7 of 8 functies in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door iemand » za 21 okt 2017 11:34

Mogelijk blijft een relais plakken. Je hebt al een idee in welke hoek het zit...
Door wat te wrikken is het mogelijk de kapjes van de relais af te halen; aan onderzijde dun schroevendraaiertje insteken icm aan bovenzijde drukken/buigen van kapje.


En ... blij.gif
kheb hier een control-unit liggen
Carver Single Axle Caravan Mover
Model AR2-1 Part No M606929

geen idee of ie goed is, maar er zullen best nog wel goede relais op zitten.
Mag je gerust gebruiken, daarvoor bewaar ik juist nog wel eens wat.
Zitten nl mooie zware relais op... voor onderdelen zwaaien.gif

Stuur maar PM
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door JPGeetje » za 21 okt 2017 16:25

Ik denk ook aan een plakkend relais
Maak de besturingskast open zodat je de relais ziet zitten.
Bestuur de zaak zodanig dat de fout zich voordoet.
Klop nu met het heft van een schroevendraaier voorzichtig een voor een tegen de aanwezige relais.
Best kans dat de boosdoener loskomt als hij een tikje krijgt.

Succes ermee,
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door iemand » za 21 okt 2017 21:39

Nog even wat geprobeert...
Met waterpomptang op breedte van relaiskapje en dan kapje iets inknijpen en je wrikt het kapje er zo af.
in 10 minuten alle relais open en bloot.... thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Tsteenbe
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 okt 2017 21:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door Tsteenbe » za 21 okt 2017 22:43

Bedankt voor jullie reacties, en meedenken. ik [/list] zelf ook wel aan plakkende kontakten of misschien de aansturing naar het relais. omdat ik nog reizende ben heb ik het kastje nog even niet uit de caravan geschroefd. Morgen naar huis, maandag ga ik er meteen mee aan de slag. Ik hoop dat het gaat lukken.
Saab 9.3-1.8t (205pk) aan de haak een Fendt Platin 510 tfb 2009

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door Chris » zo 22 okt 2017 12:34

RE.gif

Lees even je PM ( persoonlijke mail)

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Tsteenbe
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 okt 2017 21:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Probleem met Carver Ar2-1 stuurunit

Bericht door Tsteenbe » wo 1 nov 2017 19:46

Hallo hier ben ik weer, mijn probleem is dankzij fijne mensen op dit forum opgelost blij.gif . Ik zelf wel uitgevonden dat er van een relais de spoel kapot moest Zijn. Maar voordat ik op zoek moest naar een relais had het forumlid "iemand" mij zijn reserve kastje al aangeboden, maar ook anderen hadden hun hulp al aangeboden. Geweldig dat Dit in deze wereld nog bestaat . Kastje aangesloten en direct gaan met die caravan.

Allen bedankt.
Saab 9.3-1.8t (205pk) aan de haak een Fendt Platin 510 tfb 2009

Plaats reactie

Terug naar “Movers”