Truma SER kabels
Truma SER kabels
Op onze vorig jaar gekochte Fendt Saphir 510 TG ( op kenteken 2010) zit een vol automatische Truma SER mover.
Maar onder het bed waar de accu en mover besturing zit ligt opgerold ruim 2 meter kabels van de linker en rechter mover.
Moet dit? Of hoort de betreffende mover een bepaalde lengte kabel te hebben?
Geeft dit geen power verlies?
Maar onder het bed waar de accu en mover besturing zit ligt opgerold ruim 2 meter kabels van de linker en rechter mover.
Moet dit? Of hoort de betreffende mover een bepaalde lengte kabel te hebben?
Geeft dit geen power verlies?
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Truma SER kabels
De kabels hebben een standaard lengte (beide zijden even lang) die geschikt zijn voor de meeste caravans en plaatsing van de accu. Deze lengte kun je inkorten, maar dan moet je er wel voor zorgen dat de lengte voor L en R gelijk blijft.
Ja, extra lengte geeft wat extra verlies, maar dat moet je ook niet overdrijven, wat extra lengte maakt je flexibeler wanneer je de mover wilt overbouwen naar je volgende caravan.
Ja, extra lengte geeft wat extra verlies, maar dat moet je ook niet overdrijven, wat extra lengte maakt je flexibeler wanneer je de mover wilt overbouwen naar je volgende caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Truma SER kabels
Jawel.
De lengte en dikte van kabels zijn van invloed op de weerstand van die kabel.
In jouw geval zou ik er 2 meter afhalen.
Let wel op dat beide kabels even lang blijven.
Als de een langer is dan de ander is de weerstand in de langere kabel groter.
De movermotor aan die kant loopt dan wat langzamer en heeft mínder kracht.
De caravan zal dan niet helemaal rechtuit rijden.
Edit: bijna stereopost.
De lengte en dikte van kabels zijn van invloed op de weerstand van die kabel.
In jouw geval zou ik er 2 meter afhalen.
Let wel op dat beide kabels even lang blijven.
Als de een langer is dan de ander is de weerstand in de langere kabel groter.
De movermotor aan die kant loopt dan wat langzamer en heeft mínder kracht.
De caravan zal dan niet helemaal rechtuit rijden.
Edit: bijna stereopost.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Truma SER kabels
Dus zou ik zonder problemen va allebei de kabels 2 mtr. af kunnen halen.
Zoals de kabels nu liggen ( wel mooi opgerold en met tyraps vastgebonden) stoor ik me er telkens aan en ben al met iets wegpakken onder het bed aan de rol kabel blijven hangen.
Dat word dan de eerste klus als de caravan uit de winter stalling komt
Zoals de kabels nu liggen ( wel mooi opgerold en met tyraps vastgebonden) stoor ik me er telkens aan en ben al met iets wegpakken onder het bed aan de rol kabel blijven hangen.
Dat word dan de eerste klus als de caravan uit de winter stalling komt
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Truma SER kabels
Sterker nog, zou het doen. Je hebt sowieso meer spanning over op de mover dan. Wordt het nooit slechter van.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Truma SER kabels
en de caravan lichter
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Truma SER kabels
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Truma SER kabels
Mocht je gaan inkorten, zorg dan voor een degelijke aansluiting en verlies daarbij niet de winst van je inkorten.
Ik zou het niet doen, die paar meter is nauwelijks merkbaar en zoals PD al opmerkt, je flexibiliteit bij overbouw is weg.
Ik zou het niet doen, die paar meter is nauwelijks merkbaar en zoals PD al opmerkt, je flexibiliteit bij overbouw is weg.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Truma SER kabels
Haal maar eens een meter af van 1 kabel.
Je zult merken dat het wel degelijk merkbaar is.
Je zult merken dat het wel degelijk merkbaar is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Truma SER kabels
Je kunt beter bij en eventuele overbouw een nieuwe st kabels kopen dan jarenlang de ergernis van een rol overbodige kabel in je kast hebben.janoniem schreef:Mocht je gaan inkorten, zorg dan voor een degelijke aansluiting en verlies daarbij niet de winst van je inkorten.
Ik zou het niet doen, die paar meter is nauwelijks merkbaar en zoals PD al opmerkt, je flexibiliteit bij overbouw is weg.
Overigens is t wel zo dat,hoe korterde kabels zijn,hoe minder weerstand er is.( en hoe mider weestand in de kabels ,hoe meer kracht er ten goede aan de motoren komt )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Truma SER kabels
Ik lees niets over te weinig kracht van de mover en zou dus vanwege de eerder genoemde flexibiliteit de kabels mooi zo laten zitten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Truma SER kabels
Mover doet het prima met de "lange" kabels, rijd zonder veel moeite achteruit de gele wig op.
Mover overplaatsen ga ik echt niet doen als ik over enkele jaren een jongere caravan zou kopen.
Dus inkorten ga ik toch overwegen en waarschijnlijk uitvoeren na de winterstalling.
Mover overplaatsen ga ik echt niet doen als ik over enkele jaren een jongere caravan zou kopen.
Dus inkorten ga ik toch overwegen en waarschijnlijk uitvoeren na de winterstalling.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Truma SER kabels
Hoi Twan.
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst te informeren of een locale auto-onderdelen handel ook exact de juiste ogen/aansluitstekers kan leveren EN AANKRIMPEN !!
Toevallig heb ik ook nieuwe kabels aan mijn mover gemaakt tijdens de overplaatsing, en ik was blij dat er op mijn werk exact de juiste kabelogen en bijbehorende krimptang voor handen was.
Dat was echt een gelukkie, lang niet overal is zomaar elk kabeloog ook op de juiste manier aan de kabel te krimpen.
En... een slechte krimpverbinding is nog veel erger dan een metertje kabel overschot...
Eerst dus het goede aansluitmateriaal zoeken..
Chris
p.s. je weet al dat er veel te vinden is op mijn werk, kosten meestal een pasar gevulde koeken of cano's...
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst te informeren of een locale auto-onderdelen handel ook exact de juiste ogen/aansluitstekers kan leveren EN AANKRIMPEN !!
Toevallig heb ik ook nieuwe kabels aan mijn mover gemaakt tijdens de overplaatsing, en ik was blij dat er op mijn werk exact de juiste kabelogen en bijbehorende krimptang voor handen was.
Dat was echt een gelukkie, lang niet overal is zomaar elk kabeloog ook op de juiste manier aan de kabel te krimpen.
En... een slechte krimpverbinding is nog veel erger dan een metertje kabel overschot...
Eerst dus het goede aansluitmateriaal zoeken..
Chris
p.s. je weet al dat er veel te vinden is op mijn werk, kosten meestal een pasar gevulde koeken of cano's...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma SER kabels
Bedankt Chris,
Heb wel een vriend die een installatie monteur kent die de juiste krimptang en kabelschoen heeft.
Heb wel een vriend die een installatie monteur kent die de juiste krimptang en kabelschoen heeft.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Truma SER kabels
RE.gif
Ok.. voorbereid dus !!
Ok.. voorbereid dus !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma SER kabels
Voor een goede verbinding van grotere kabels met kabelschoenen kan je ook hardsolderen voor een goede verbinding.
Mvg
Stef
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Truma SER kabels
Dat klopt.
Persoonlijk vind ik dat nog beter dan met een krimptang.
Alleen wat lastiger en tijdrovend.
Maar het werkt uitstekend.
Ik pas dat ook wel eens toe bij lasapparatuur.
Daar zitten dermate dikke kabels in dat mijn krimptanggetje daar niet geschikt voor is.
Persoonlijk vind ik dat nog beter dan met een krimptang.
Alleen wat lastiger en tijdrovend.
Maar het werkt uitstekend.
Ik pas dat ook wel eens toe bij lasapparatuur.
Daar zitten dermate dikke kabels in dat mijn krimptanggetje daar niet geschikt voor is.
Re: Truma SER kabels
Een prima oplossing in een statische situatie, maar niet echt geschikt in voertuigen.Stef schreef:Voor een goede verbinding van grotere kabels met kabelschoenen kan je ook hardsolderen voor een goede verbinding.
Mvg
Stef
Door de kleine bewegingen die er in het bewegende voertuig kunnen ontstaan tussen de starre soldeerverbinding en de flexibele kabel ontstaat er op de overgang metaalmoeheid waardoor de kans bestaat dat de verbinding na verloop van tijd afbreekt net achter de soldeerverbinding. Daarom wordt er in voertuigen voor elektrische verbindingen niet gesoldeerd maar gekrompen. In een krimp vindt die overgang veel geleidelijker plaats.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Truma SER kabels
Voor dunnere kabels ben ik dat met je eens Jan.
Voor heel dikke speelt dat veel minder.
In elektrische heftrucks kom ik regelmatig ook gesoldeerde verbindingen tegen bij de verbindingskabels tussen de accu's onderling.
In een caravan beweegt de kabel net zoveel als je zelf wilt.
Goed vastgezet helemaal niet.
De originele moverkabels zijn echter vrij dun.
Krimpen heeft dan wel de voorkeur.
Solderen kan, mits goed vastgezet.
Voor heel dikke speelt dat veel minder.
In elektrische heftrucks kom ik regelmatig ook gesoldeerde verbindingen tegen bij de verbindingskabels tussen de accu's onderling.
In een caravan beweegt de kabel net zoveel als je zelf wilt.
Goed vastgezet helemaal niet.
De originele moverkabels zijn echter vrij dun.
Krimpen heeft dan wel de voorkeur.
Solderen kan, mits goed vastgezet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Truma SER kabels
Ik heb de stroomkabel en de min/massa in mijn bus en caravan allemaal voorzien van kabelschoenverbindingen die ik allemaal heb hardgesoldeerd ; 25 mm2 / 16 mm2 en 10 mm2 .
Van voor ( autoaccu ) naar helemaal achter ( caravan ) waarin ik overal extra aansluiting heb gemaakt , zodat ik nu alles extra's ( die ik nog ga inbouwen ) heel gemakkelijk kan aansluiten .
Zit o.a. Een scheidingsrelais / aansluiting voor inverter die de luchtcompressor weer van stroom kan voorzien / extra accu /
Cäravan laadstroom / de Mover / enz.
Mvg
Stef
Van voor ( autoaccu ) naar helemaal achter ( caravan ) waarin ik overal extra aansluiting heb gemaakt , zodat ik nu alles extra's ( die ik nog ga inbouwen ) heel gemakkelijk kan aansluiten .
Zit o.a. Een scheidingsrelais / aansluiting voor inverter die de luchtcompressor weer van stroom kan voorzien / extra accu /
Cäravan laadstroom / de Mover / enz.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Truma SER kabels
wat is hardsolderen? Is dat anders dan solderen met een simpel soldeerboutje?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Truma SER kabels
Ja, hardsolderen doe je met een brander.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Truma SER kabels
Let op inkorten van kabels bij truma . word een hel als je binnen de garantie gaat claimen als er wat mis is .
dus is de mover jonger dan 5 jaar en wil je geen ellende als er iets mis is . kort het dan zeker niet in .
Los daarvan als je de juiste stekkers gebruikt en niet gaat knoeien dan kan het zeker geen kwaad .
maar doe het dan buiten de garantie periode.
gr ralf
dus is de mover jonger dan 5 jaar en wil je geen ellende als er iets mis is . kort het dan zeker niet in .
Los daarvan als je de juiste stekkers gebruikt en niet gaat knoeien dan kan het zeker geen kwaad .
maar doe het dan buiten de garantie periode.
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Truma SER kabels
RE.gif Ervan uitgaande dat je, als altijd, weet waar je het over hebt, een nuttige tip Ralf.
Neemt niet weg dat het een tikkeltje bizar overkomt van de heren/dames bij Truma :)
Neemt niet weg dat het een tikkeltje bizar overkomt van de heren/dames bij Truma :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Truma SER kabels
RE.gif
helemaal met je eens is niet alleen truma trouwens .
maar wat vind je van onderstaand garantie regeling
Er kan geen aanspraak op de garantie worden gemaakt:voor aan slijtage onderhevige onderdelen en natuurlijke slijtage,bij gebruik van andere dan originele ........ onderdelen in de apparaten,
rollen ,lagers,motoren etc is allemaal aan slijtage onderhevig
gr ralf
helemaal met je eens is niet alleen truma trouwens .
maar wat vind je van onderstaand garantie regeling
Er kan geen aanspraak op de garantie worden gemaakt:voor aan slijtage onderhevige onderdelen en natuurlijke slijtage,bij gebruik van andere dan originele ........ onderdelen in de apparaten,
rollen ,lagers,motoren etc is allemaal aan slijtage onderhevig
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier