Schade mover midden buis gebogen

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Mariandel » za 23 sep 2017 21:10

Hallo Allemaal,
Op terug reis naar Nederland staan we nu op camping Municipal in Macon.
Bij aankomst een plekje gezocht en tijdens het zoeken reed mijn man op het grindpad van de camping in een kuil waar ook een boomstronk naast stond. Een vreemd geluid hoorden we en bleek dat we de afgezaagde boomstronk hadden geraakt. Nu staan de rollers van de mover veel te ver naar voren door de knik in de stang/middenbuis zodat er niet meer gemoverd kan worden.
Met veel pijn en moeite kwam de manager van de camping kijken wat er aan de hand was maar hij wees elke aansprakelijkheid of verzekering van zich af.Op. erschillende plekken als je er niet mag staan staat er een pion maar bij zoiets was niks gemarkeerd op het pad. Na ons gebeurde hetzelfde bij andere mensen.
Nu zitten wij met een gebogen stang van de mover? We hebben een Hypercamp Prestige mover. Ik heb al eens zitten googelen maar kan niet zo 1,2, 3 wat vinden van onderdelen voor dit type mover.
Heeft iemand een idee hoe we dit zouden kunnen oplossen? En zijn dit dure reparaties?
Jammer dat dit net aan het eind van de vakantie is gebeurd.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Ruud+Petra

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Ruud+Petra » za 23 sep 2017 21:37

Tjonge jonge wat een pech.
Ik zou zeggen, zolang je nog kunt rijden en omdat het aan het eind van de vakantie is, laat het zo en laat er thuis een dealer naar kijken. Dan maar nog een of twee keer duwen.
Ik zou wel controleren of de zaak nu niet zo ontwricht is dat het er onderweg af kan vallen.
Misschien dat de schade gedekt is? En als het echt alleen de stang is? Dat zal toch niet het duurste onderdeel zijn?
Ruud

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door janoniem » za 23 sep 2017 22:03

Zit de knik in de zogenaamde duostang waarmee aan één zijde beide rollen worden geplaatst?
Misschien is die stang te verwijderen waarna elke zijde apart geplaatst kan worden.
Maar als hier eerder gezegd, ik zou vaststellen of doorrijden mogelijk is zonder verdere schade te veroorzaken. Op weg naar huis ben je bij een overnachting al gauw tevreden met een plek die ook zonder mover bereikt kan worden.
Ik zou in ieder geval wat foto's maken van de schade en de verzekeringsmaatschappij er van al vast in kennis stellen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Mariandel » za 23 sep 2017 22:16

Van de verzekerings maatschappij konden we alleen maar de alarm centrale bellen. Die zijn er in het weekend alleen voor pech gevallen waardoor je niet verder kan rijden.
De middenstang/buis is niet naar beneden maar naar voren gebogen. Alles zit goed vast. Foto's gemaakt van de plek waar het gebeurd is en ook foto's van de schade.
Morgen hebben we nog 1 overnachting in Luxemburg, Kockelscheuer, en maandag morgen maar direct de dealer/schade hersteller bellen voor een afspraak.
Heb wel al uitgezocht welk type mover het is, zou je net hebben dat je dat niet kunt vinden maar mijn man zei dat het op de zijkant van de mover stond.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Davendre » za 23 sep 2017 22:28

Maar je wilt dus de schade die je zelf hebt gemaakt verhalen bij de camping eigenaar?

En als reden geef je dan aan dat er geen markeringspion stond bij de kuil cq boomstronk?

Cool! Succes thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Ab » za 23 sep 2017 22:34

Alle stalen delen die door een bepaalde kracht krom zijn gebogen kan je ook weer recht buigen.
Gewoon door een tegengestelde kracht uit te oefenen.
In dit geval bijv. door een sterk touw of spanband aan de bocht te knopen.
Dat vast maken aan een boom of wat dan ook.
Dan naar voren rijden.
Dit een paar keer herhalen tot de bocht eruit is.
Die koker is niks meer of minder dan een standaard stuk koker. 40 x 40 mm of misschien 50 x 50 mm.
Dat kost niet meer dan 12 euro.
Bij een metaalbedrijf op maat gezaagd wellicht 20 euro.
Maar de tijdelijke oplossing om even recht te trekken kan je heel goed zelf even doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door WillyL » za 23 sep 2017 22:36

In de VS lukt dat. Daar kan je de leverancier verantwoordelijm stellen voor de dood van je kat omdat je die in de microgolf wilt drogen na een wasbeurt of wanneer je te warme koffie morst tijdens het rijden en het kopje tussen je benen knelt!

Idd, good luck...

Misschien lukt het via de verzekering en heb je een rechtsbijstand, anders zou ik er niet aan beginnen.,

Noodreparatie zoals Ab voorstelt is prima, anders doen zoals in de goede oude tijd, met de hand of met de auto de caravan zo goed mogelijk op het perceel duwen of trekken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Mariandel » za 23 sep 2017 22:46

Ab, de knik zit naar achteren dus met een touw recht trekken is geen optie.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Dutchdrummer » za 23 sep 2017 23:17

Uhm.... wat dacht je van: de buis met een touw naar de voorkant aan iets vastmaken en dan naar achter rijden???? scratch.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door ine » za 23 sep 2017 23:22

Als u thuis komt, contact op nemen met u eigen vetzekering.
Wij hebben ook schade aan de mover gehad door eigen schuld eerlijk uitgelegd en foto,s gestuurd.
De verzekering gaf de naam van het schade bedrijf en die heeft de buis keurig vervangen.
Alles weer helemaal in orde.
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Ruud+Petra

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Ruud+Petra » za 23 sep 2017 23:23

Je moet echt zelf weten wat je doet maar alleen om maar om te voorkomen dat je één keer niet hoeft te duwen en trekken aan de caravan in Luxemburg zou ik echt niet beginnen aan dat rechttrekken. Dadelijk maak je het nog erger en ben je nog verder van huis (figuurlijk gesproken)..

En als die verzekering ruikt dat eigenlijk iemand anders schuldig is aan het voorval zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat ze zich er onderuit willen kletsen en jou naar die campingbeheerder verwijzen.

Ik zou dat dus echt niet gaan vermelden. Je reed ergens overheen en vervolgens gebeurde dit. Klaar. Niet melden dat er een pion had moeten staan. Maakt het nodeloos ingewikkeld. Maar ook dit moet je zelf weten.

Ieder maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes. Adviezen heb je nu genoeg.

Ruud

PS
Het blijft kl.te .........

KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door KdeVetten » za 23 sep 2017 23:38

Gewoon naar huis rijden en thuis verzekering bellen dat je ergens in het
donker overheen reed en het niet kan uitleggen van hoe of wat!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 sep 2017 06:19

Zoals Ab schreef, omgekeerde kracht erop zetten of even niet meer moveren.

Bij de verzekering hoef je niets te verzwijgen of anders uit te leggen hoor, je hebt gewoon niet opgelet dat is alles. Je bent er immers eerst met de auto voorbij gereden toch? Ach iedereen maakt fouten, daarom ben je verzekerd!




Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door PD » zo 24 sep 2017 07:05

Mary schreef:Nu zitten wij met een gebogen stang van de mover? We hebben een Hypercamp Prestige mover. Ik heb al eens zitten googelen maar kan niet zo 1,2, 3 wat vinden van onderdelen voor dit type mover.
Heeft iemand een idee hoe we dit zouden kunnen oplossen? En zijn dit dure reparaties?
Jammer dat dit net aan het eind van de vakantie is gebeurd.
Dit lijkt me geen dure reparatie, niet meer dan een nieuw stukje koker en de motoren opnieuw afstellen maar die moeten toch los... hooguit een paar uurtjes werkplaatstarief of je doet het (eenvoudig) zelf !

Ben maar blij dat het aan het einde van de vakantie gebeurt en niet aan het begin; op de overnachtingscampings kun je goed zonder mover.

Voor wat betreft de evt. claim naar de verzekering: gewoon de situatie schetsen en geen schimmig verhaal bedenken, de verzekering zal gewoon uitbetalen mits je accessoires hebt meeverzekerd.

Recht trekken met een touw of spanband zoals hierboven wordt gesuggereerd... Niet aan beginnen :( tenzij je niet verder kunt, dus in dit geval onnodig...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

koning

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door koning » zo 24 sep 2017 10:11

Melden bij je eigen verzekering, lijkt me geen probleem.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Ab » zo 24 sep 2017 11:44

Nee..
Alleen als je een eigen risico hebt van bijv. 250 euro.
Dan kan je het beter zelf effe doen.
Ik zou dan meteen een stuk gegalvaniseerde koker ertussen zetten.
Kost een paar tientjes en een uurtje werk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door JPGeetje » zo 24 sep 2017 11:51

Mary schreef: Nu staan de rollers van de mover veel te ver naar voren door de knik in de stang/middenbuis zodat er niet meer gemoverd kan worden
Mary schreef:De middenstang/buis is niet naar beneden maar naar voren gebogen. Alles zit goed vast.
Mary schreef:Ab, de knik zit naar achteren dus met een touw recht trekken is geen optie.
Alles bij mekaar toch een beetje een warrig verhaal.
Ik maak er in ieder geval uit op dat de verbindingsstang, midden onder de caravan, iets geraakt heeft waardoor deze krom is.
Kennelijk zijn hierdoor ook de rollen van de mover van hun plaats bewogen.
Dat houdt in dat de vebindingsstang waarschijnlijk ook bewogen is in de klemverbindingen waarmee de mover aan het chassis is gehangen.
Daar schuilt een gevaar. Kijk goed na of die klemmen nog goed op het chassis geklemd zijn en niet (scheef) verschoven, evt. gedeeltelijk van het chassis af zijn ontzet.
Als daar nog alles stevig vast zit kun je er mee rijden maar ga niet zo als voorgesteld proberen om die stang weer recht te trekken.
Grote kans dat je daarmee de bevestigingsklemmen weer gaat bewegen over het chassis en dat betekend dan meestal dat ze zich nog verder los werken.
Dus, als het nog goed vast zit, afblijven! (hooguit proberen of je de bevestigingsbouten nog vaster kunt draaien) en als je het qua bevestiging niet vertrouwd dan kun je beter besluiten om de mover er onderuit te (laten) halen.
Dat is beter dan het risico lopen dat je hem onderweg verliest en nog veel meer schade gaat veroorzaken.

Wat het schadeverhaal richting camping betreft; vergeet dat maar!
Geen enkele camping die jou schade vergoedt die tijdens het manoeuvreren zijn ontstaan. Ook niet als die stronk daar wel heel raar stond en dat gat daar niet hoorde.
Als jij goed verzekerd bent (accessoires?), zal dit gewoon worden afgehandeld als een eenzijdige schaderijding.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Ab » zo 24 sep 2017 12:07

Dat loswerken hoef je geen angst voor te hebben.
De middenbout met een puntje eraan heeft een putje in het chassis gedrukt om verschuiving te voorkomen.
De klembouten links en rechts hiervan moeten iets gelost worden.
Daarna zullen de movermotoren makkelijk weer recht draaien.
Hierna alles weer vast draaien en je bent klaar.
Om een nieuwe koker erin te zetten hoeven de 2 movermotoren niet eens gedemonteerd te worden waarschijnlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Chris » zo 24 sep 2017 12:40

RE.gif
Maar 1 wel waarschijnlijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door JPGeetje » zo 24 sep 2017 12:52

Ab schreef:De middenbout met een puntje eraan heeft een putje in het chassis gedrukt om verschuiving te voorkomen.
Jij kent de mover van TS kennelijk; dat doe ik niet. weenie.gif
Ik weet wel dat jouw omschrijving niet voor elke mover geldt.
Bij mijn vorige mover, een Enduro, werd dat verschuiven voorkomen door separate klemblokken met daarin die gepunte schroef, welke aan beide zijden van de bevestigingsklem werden geplaatst. In een dergelijke bevestiging gaat jouw theorie niet op
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Ab » zo 24 sep 2017 13:00

Jawel hoor.
Dat maakt niks uit.
De klemming op het chassis blijft hetzelfde.
Dat verschuift of verdraait relatief makkelijk.
Om dat te voorkomen is die gepunte bout.
Verschuiven gaat niet makkelijk.
Verdraaien zoals in dit geval wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Mstuniek » zo 24 sep 2017 13:27

Dus hoeven de motoren (of een motor) niet perse gelost of verwijderd te worden, maar waarschijnlijk opnieuw afgesteld te worden.
Is de vierkante pijp bijv 40 mm, deze doormidden zagen en overmaatse pijp erover schuiven, door en door boren en vastzetten met bout en moer.
Lijkt me zelf zeer goed te doen.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door JPGeetje » zo 24 sep 2017 13:30

RE.gif
Wat ik bedoel is, dat in de bevestigingsklem helemaal geen bout zit die rechtstreeks tegen het chassis drukt. Het eigenlijke klemmen gebeurt met bouten die verder terug zitten.
Het voorkomen van schuiven wordt dan verwezenlijkt door stopblokken buiten de eigenlijke klem.
Hier wordt het misschien ook een beetje duidelijker.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Ab » zo 24 sep 2017 14:00

Dat is de montage met varioplaten.
In feite is dat qua klemming niks anders.
Alleen wordt er als het ware een stukje chassis gecreëerd wat iets lager zit.
Ik heb wel eens een mover gemonteerd op een chassis van een hoogwerker.
Daar paste ook niks onder, omdat het chassis bestond uit een ongelijkzijdig kokerprofiel.
Hoe je het wendt of keert..je hebt een stukje horizontale flens nodig om standaard movers te monteren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Schade mover midden buis gebogen

Bericht door Mariandel » zo 24 sep 2017 14:15

De mover is een Hypercamp Prestige.
We zijn nu onderweg naar Luxemburg voor de laatste overnachting.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Plaats reactie

Terug naar “Movers”