Welke accu?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Driekske
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 21 jul 2013 15:51

Welke accu?

Bericht door Driekske » do 14 sep 2017 19:27

Ik moet voor mijn nieuw aangeschafte mover (Reich 1.8 Basic) nog beslissen welke accu is erbij koop. Een 33 ah AGM accu van 11 kilo of een Reich MPP van 2 kilo. Gewicht is niet echt een issue, betrouwbaarheid wel. Kosten van de MPP zijn natuurlijk wel hoger, maar als het is dat hogere kwaliteit een hoger prijskaartje heeft is het wel te overzien. Wij doen geen rijtje campings achter elkaar op vakantie. Kwestie van goed op de plek moveren en weer er vanaf. Verder thuis nog wat op en neer. Wie kan mij wat adviseren?
Mazda CX5 2.5 GT-M AWD, Chateau Calista 390 TZF, Reich Easydriver 1.8 Basic mover. Dometic dakairco.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke accu?

Bericht door Pino » do 14 sep 2017 20:08

Menigeen hier is erg tevreden over de YellowTop.
Lage zelfontlading en is niet bij de eerste keer ontladen toe aan vervanging
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Welke accu?

Bericht door fjord390 » do 14 sep 2017 21:10

Hoi Drieske,

Zelf heb ik een caravan van max 1000kg en gebruik een accu van 42AH , gewicht ongeveer 12kg,
deze accu heb ik eens overgehouden uit een smart na eerst een 100AH gebruikt te hebben,scheelt al gauw 13kg.
Dus al goed gebruikt accu is van 2008 en nu al 3 jaar in de caravan en tot op heden geen centje pijn ,kan lang moveren dus voor gebruik om op zijn plek te zetten ruim voldoende maar ik hoef dan ook maar 1000kg te sjouwen.Dit is mijn ervaring met een normale accu ,als de caravan in de stalling gaat haal ik de accu eruit en laad hem eens in de zoveel tijd op,hij gaat dan vrij snel in druppellading over dus ook weinig zelfontlading.

Succes Theo
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke accu?

Bericht door Chris » do 14 sep 2017 21:23

RE.gif
Da's nou echt een goed antwoord.
Daar heeft TS wat aan, waar kan je die accu kopen??

Back to topic.

@ Drieske
Als gewicht niet een issue is, dan zou ik altijd een Optima Yellowtop kiezen.
En als je dan gaat zoeken zal je zien dat de 38Ah niet veel minder kost dan de 55 Ah.
Komt omdat de 55 Ah een veel grotere omzetmarkt heeft, daar worden er veel meer van aangeboden.
Over deze accu heb ik halve boeken geschreven, type maar eens in in het zoekveld.. kort en goed:
Ze gebruiken nieuw lood, resultaat een uiterst geringe zelfontlading, de spiraal technologie maakt ze erg stoot/schok vast.
De AGM technologie geeft veel power t.o.v. conventionele accu's.
Ze zijn onderhoudsvrij en 100% gesloten, produceren dus ook geen knalgas.
Mijn eigen Yellowtop staat volgeladen en ontkoppeld nu in de stalling, en blijft dus in de caravan.
Dat kan met deze accu uitstekend, ik en vele anderen doen dit al jaren.

De specs van Reich kan ik niets over vertellen, daar ben ik geen ervaringsdeskundige in.
Ik weet wel dat de prijs van een andere orde is.
Maar ook de Reich heeft ervaringsdeskundigen hier op het forum, die gaan vast ook wel wat reageren.

Succes met je keuze..
En een tip..
Een accu is net een vrouw, je moet ze met liefde en respect behandelen, denk na over ze, vertroetel ze en behandel ze op de goede manier...en ze blijven heel lang bij je..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2675
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke accu?

Bericht door sailor wim » vr 15 sep 2017 08:30

RE.gif
Chris er bestaat van Exide de maxxima spiraal accu die vind ik net zo als de Yellow top voor €200.
Waarom word die niet gebruikt en mede als advies besproken in dit topic?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Welke accu?

Bericht door witjesm » vr 15 sep 2017 08:48

Ik zou altijd voor een LiFePO4 gaan, dus de MPP. Buiten het gewicht zijn deze accu's veel minder gevoelig doordat ze praktiech geen last hebben van zelfontlading. Ook gaan ze langer mee omdat ze tot 2.5 keer meer laadcycli kunnen hebben. Geen gedoe met er uit halen en druppel laders. Ook een keer per ongeluk diep ontladen doordat er een lampje is blijven branden, geen probleem en geeft geen schade. Gewoon loskoppelen (pool los) bij wegzetten en je kunt hem zo in het voorjaar weer de stalling uit halen op de mover klaar voor gebruik. Rij inmiddels 3 jaar met een LiFePO4 batterij (welinswaar ander merk) en ben er zeer tevreden over.

Daarvoor had ik een 1 jaar een nieuwe Banner gehad die diepontladen was door een stroomstoring thuis. Caravan voor de deur, s'nachts stroomstoring waardoor de koelkast op 12 volt ging en kon de accu de volgende dag naar zijn laatste rustplaats brengen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke accu?

Bericht door Chris » vr 15 sep 2017 10:08

sailor wim schreef:RE.gif
Chris er bestaat van Exide de maxxima spiraal accu die vind ik net zo als de Yellow top voor €200.
Waarom word die niet gebruikt en mede als advies besproken in dit topic?
Gr Wim
Hoi Wim..
Nou... ga maar even achterover zitten lezen...

De Optima Yellowtop 4.2, 55 Ah accu is door Johnson eigenlijk speciaal voor het amerikaanse leger ontworpen.
Dit is dus een van de zeldzame accu's die Mil'specs heeft.
Het leger eiste een CCA van zeker 675, dat staat ook op alle 55Ah yellowtops.
Echter, ze zijn vele malen krachtiger, de CCA is veel hoger, echt veel hoger.
Mijn eigen exemplaar uit 2010 heb ik bij aanschaf in 2011 gemeten, CCA 1037 !!
Vorig jaar met overbouw naar mijn nieuwe caravan weer gemeten.. CCA 1037 !!
Vrienden hebben er ook een, ook gemeten.. CCA 1032.
En vraag maar rond.. alle YT's van 55 Ah hebben die hele hoge Cold Crancing Amperage.
Johnson wilde echt geen buil vallen bij het leger en heeft dus een super accu gemaakt.
De zuiverheid van de gebruikte loodsoorten is heel hoog, nieuw lood, en niet zoals vaak bij goedkope accu's gebeurt, recyceled lood uit oude accu's.
Door die zuiverheid is de inwendige weerstand dan ook uiterst laag, de zelfontlading dus.. uiterst laag, en daardoor kan deze accu gewoon in de winterstalling in de caravan blijven, als die maar volgeladen, en losgekoppeld is.
Na de winterperiode is de accu nog steeds bijna vol, ik mover er zo de stalling weer mee uit.
De grote en kleine broer van de 55 Ah zijn ook veel sterker dan de opgave, maar die zijn niet ontworpen voor het leger.
Daarom zijn er dus enorm grote aantallen van, en is de prijs voor ons particulieren niet buiten proportioneel, maar valt hij ook in een betaalbare sector.
De Exide accu's kosten hetzelfde maar hebben dus niet die Militaire specificatie's.
Dat is dus een groot verschil, de YT's MOETEN aan de kwaliteitseisen voldoen, en dat is geen sinecure.
En de Exide geven ze een CCA van 800 op, ik zou dat ook wel eens willen meten... niet gedaan dus.
Van de YT's weet ik wat het is, de Exide dus niet.
En dan geven de Mil'specs voor mij de doorslag, dat moet goede kwaliteit zijn.

Als mijn huidige YT het loodje legt koop ik er dus zo weer eentje..

Zo.. lesje accutechnologie is weer afgelopen... mrgreen.gif mrgreen.gif
Groetjes
Chris..

@ witjes..

Jou mooie sterke Lifopo4 is wel een bijzondere.... die is nergens meer te vinden dacht ik..
En zelfontlading heb ik hierboven net beschreven..
Dan de laadcycli... daarover bestaan duizenden discussie's, wat is 1 laadcylus??? van leeg naar vol?? beetje bijladen?? niemand heeft een goed antwoord denk ik.
Dus laadcycli is een beetje lastig verhaal, laten we maar liever "gebruiksjaren" hanteren.
Mijn YT is geproduceerd in 2010 en is nog kerngezond dus..da's toch goed??
En hoe vaak die is opgeladen?? geen idee, nooit geteld... vaak dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Re: Welke accu?

Bericht door Leo33 » vr 15 sep 2017 10:30

Ik heb de Powerextreme X30. Weegt maar 5 kg en je kunt er flink lang mee moveren. Door de ingebouwde oplader scheelt het ook nog eens een keer ruimte. De accu zelf is ook kleiner. Deze kan gedurende de stalling in de caravan blijven dus geen gesjouw meer met een ca 25 kg loodaccu die in de winter aan de druppellader moet. Ik ben er zeer tevreden over.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Welke accu?

Bericht door witjesm » vr 15 sep 2017 11:04

RE.gif RE.gif Waarschijnlijk heb je gelijk dat een YT ook een lage zelfontlading heeft (ik heb daar geen ervaring mee). Met betrekking tot de laad cycli is dit toch in mijn beleving wel een puntje. Het is alom bekend dat LiFePO4 dit langer volhouden dan Pb accu's. Alle fabrikanten claimen dit en als er maar enige twijfel zou bestaan dan had de fabrikant van YT (en andere) daar allang een rechtzaak van gemaakt. Blijft ook nog over het probleem van diep ontlading. Elke LiFePO4 accu is daar tegen beveiligd en tegelijk geen enkele Pb accu. Voorts de laadtijd van een Li accu korter en kun je ook de werkelijk de capaciteit gebruiken die er op staat. Een standaard Pb accu kan je slechts 50% ontladen en een YT iets verder. Daarbij zijn ze gewoon veel lichter (is niet van belang voor TS). Mijn mening is dat LiFePO4 gewoon de toekomst heeft en je ziet ze op steeds meer plekken worden toegepast. Ze worden steeds goedkoper en hebben vele voordelen. Als je niet op gewicht hoeft te letten en je zelf de disipline hebt om de accu te vertroetelen is een YT een prima alternatief.

Ieder zijn mening!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke accu?

Bericht door Chris » vr 15 sep 2017 11:28

@ Witjes...

Ben ik ook helemaal met je eens hoor.
Alleen wat mij nog tegenhoud is de prijs per Ah.
LiFePO4 is zeker de toekomst, ik heb al verhalen over nog nieuwere polymeer accu's gelezen.
Daar is in de vliegtuigindustrie veel interesse voor, nog lichter dus.
Maar de prijs he...
Voor de helft van een Power exteme X30 koop je ook een YT 55...
En dan.. dan mag iedereen in zijn eigen glazen bol gaan kijken wat het beste is.
Helemaal met je eens..

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Welke accu?

Bericht door JPGeetje » vr 15 sep 2017 12:45

Driekske schreef:Ik moet voor mijn nieuw aangeschafte mover (Reich 1.8 Basic) nog beslissen welke accu is erbij koop. Een 33 ah AGM accu van 11 kilo of een Reich MPP van 2 kilo. Gewicht is niet echt een issue, betrouwbaarheid wel. Kosten van de MPP zijn natuurlijk wel hoger, maar als het is dat hogere kwaliteit een hoger prijskaartje heeft is het wel te overzien. Wij doen geen rijtje campings achter elkaar op vakantie. Kwestie van goed op de plek moveren en weer er vanaf. Verder thuis nog wat op en neer. Wie kan mij wat adviseren?
Ik heb 3 jaar de Reich PPP gehad. (zo heette die in 2013 nog)
Op zich een prima produkt denk ik, maar het is een accu met beperkingen.
Ik stuurde er een P1 mover mee aan en dat bleek regelmatig toch een beetje teveel te zijn voor deze accu.
Door de beperkte capaciteit kon de accu de bedrijfsspanning niet handhaven als de mover er flink aan moest trekken en dus veel stroom vroeg.
Het eerste jaar viel het nog mee maar daarna was het oprijden van een keg al vaak aanleiding om er mee te stoppen. De mover viel dan uit vanwege een te lage spanning.
Het gewicht van de caravan was tijdens dergelijke rangeer-acties meestal rond de 1450kg.
Daarom heb ik dit jaar, bij de aanschaf van een nieuwe caravan voor een andere accu gekozen; de Optima YellowTop 55Ah.
Sindsdien is het net of dezelfde mover veel sterker is, maar het is wel duidelijk dat de accu daar voor zorgt.
Jouw caravan zal aanmerkelijk minder kilo's op de weegschaal brengen waardoor de MPP wellicht niet de tekortkomingen zal vertonen die ik heb ondervonden.
Bedenk ook dat die MPP niet geschikt is om als woonaccu te gebruiken en dan bedoel ik niet zozeer vanwege de beperkte capaciteit, maar meer vanwege de automatische uitschakeling als er (ik meen) 15 min. geen stroom is afgenomen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Welke accu?

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 sep 2017 14:07

JPG, zoals eerder ook het geval was, ga ik ook nu mijn positieve ervaring weer vertellen :-)
Onze (ook nieuwe hut) met de PPP en de mammoet gaat wederom makkelijk twee keggen op.
Op onze maiden trip afgelopen maand hebben we 9 campings bezocht en nergens problemen gehad, de hut woog 1700 kg.
Buiten het gewicht is het snelle opladen achter de auto ook een voordeel.

Dat de YT eventueel sterker is geloof ik best, maar bij ons is het genoeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke accu?

Bericht door Ab » vr 15 sep 2017 14:30

Je kunt niet altijd zomaar een accu kiezen.
Sommige combinaties mover-accu functioneren slecht met elkaar.
Dat kan liggen aan de maximale stroom die een mover kan trekken onder andere.
De accu moet dat ook kunnen leveren.
Sommige lichtgewichten doen het uitstekend met een bepaalde mover, terwijl ze bij een andere tekort kunnen komen.
Een Yellow Top of willekeurig andere lood-zuur accu doet het praktisch altijd wel.
Ik heb een Simpark bijv.
Vaak wordt daar een Sencell bij verkocht.
Bij mij zou dat niet goed werken.
De Simpark wordt bij mij vaak maximaal belast.
Dan vraagt ie meer dan een Sencell kan leveren.
Is maar een voorbeeld.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nerood

Re: Welke accu?

Bericht door nerood » vr 15 sep 2017 15:43

@Drieske,
Ik heb dit jaar een zelfde Reich mover laten plaatsen met een Yellowtop 55.
Staat nu met accu in de stalling (wel vrijgeschakeld).
Ga er van uit dat ik vlgd jaar de caravan zo weer de oprit op kan moveren.

Henri Berends
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke accu?

Bericht door Henri Berends » vr 15 sep 2017 22:30

Heb enkele jaren geleden een Optima Yellow Top S 5.5 weten te scoren. Deze is wel flink aan het gewicht: 26,5 kg ...
In een van mijn auto's een Suzuki Jimny heb ik een YellowTop YT S 2.7 er in liggen. Dit i.v.m. het gebruik van een lier.

Voordelen:
Tractie- en startvermogen in één batterij gecombineerd.
Tot driemaal langere levensduur dan traditionele vlakkeplaatbatterijen.
Constante prestatiekwaliteit houdt uw batterij ook tijdens ontladen op hetzelfde niveau draaiende.
Hogere energie in de eerste één, drie, vijf en tien seconden van het startproces dan vergelijkbare conventionele loodbatterijen met dezelfde capaciteit.
Ideaal voor seizoensgebruik; volledig opgeladen kan hij ongebruikt 12 maanden op kamertemperatuur (of lager) worden opgeborgen en toch een voertuig starten.
Vijftien keer meer trilvast dan traditionele loodbatterijen.
In bijna iedere positie in te bouwen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke accu?

Bericht door Conradi » vr 15 sep 2017 23:06

Ik heb zelf een LiFePO4 accu (30 Ah) en die bevalt erg goed met dd Mammut mover. De voordelen zijn hierboven al benoemd.

Li-ion accu's hebben - naast de prijs - nog een punt om op te letten. De piekstroom is wat beperkt, in vergelijk met ee YT. Daarom schiet een kleine accu als de PPP soms te kort. Gewoon de piekstroom van de mover checken met wat de Li-ion kan leveren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Welke accu?

Bericht door blazoen » za 16 sep 2017 01:55

Conradi schreef:Ik heb zelf een LiFePO4 accu (30 Ah) en die bevalt erg goed met dd Mammut mover. De voordelen zijn hierboven al benoemd.

Li-ion accu's hebben - naast de prijs - nog een punt om op te letten. De piekstroom is wat beperkt, in vergelijk met ee YT. Daarom schiet een kleine accu als de PPP soms te kort. Gewoon de piekstroom van de mover checken met wat de Li-ion kan leveren.
Wat betreft de piekstroom kun je beter kijken naar de accu's van Victron. Dat is zeg maar het origineel van de later door Reich gekopieerde PPP.
Victron heeft een veel groter scala aan accu's met betere specificaties dan die van Reich. Bovendien zijn ze goedkoper.
Wij hebben weliswaar nog de oude uitvoering van Victron vergelijkbaar met die van Reich maar zullen als deze het ooit mocht begeven weer een Victron nemen. Met onze Mammut over werkt het prima.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Welke accu?

Bericht door Fransosowitz » zo 17 sep 2017 19:31

Interessant draadje.
Zelf overweeg ik ook een Reich easy driver 1.8 mover (voor een Eriba Touring die max 1300kg mag wegen). En daarbij natuurlijk een accu (alleen voor moveren). Op zich heb ik meer dan genoeg laadvermogen over, alleen hik ik op tegen het mee slepen van een flink gewicht van een accu die ik in de meeste gevallen maar een keer of vier zal gebruiken per vakantie. En dan 4x 2 minuten ofzo? scratch.gif
Een Reich mobility power pack is dan qua gewicht aantrekkelijk... Mover met accu en lader totaal 32kg. thumbup.gif
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke accu?

Bericht door Conradi » zo 17 sep 2017 19:44

blazoen schreef:Wat betreft de piekstroom kun je beter kijken naar de accu's van Victron. Dat is zeg maar het origineel van de later door Reich gekopieerde PPP.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor een vergelijk maakt het niet uit. De piekstroombeperking zit in LiFePO4, en niet hoe de accu is opgebouwd. Kortom, kleine accu's hebben een lagere piekstroom.

LiFePO4 komt uit China en het is verboden de grondstof te exporteren. LiFePO4 wordt dus in de vorm van complete cellen geëxporteerd. De accufabrikanten voegen daar vervolgens de kunststof behuizing en zo aan toe. Kwaliteitsverschillen tussen LiFePO4 accu's zit 'm dan ik de kwaliteit van de verbindingen tussen de cellen plus de toegepaste elektronica en software.
Laatst gewijzigd door Conradi op zo 17 sep 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: Welke accu?

Bericht door motorfrits » zo 17 sep 2017 19:56

Wij hebben al een paar jaar een lion accu van Obelink, weegt 2.5 kilo en werkt bij mij op de power mover goed.
In de winkel zou hij getest zijn met een 1500 kilo caravan en had hij na 50 min moveren nog niets ingeboet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke accu?

Bericht door Chris » zo 17 sep 2017 20:23

RE.gif
Dat is wel een heel rooskleurig verhaal hoor Frits.
2,5 Kg lion en 50 minuten moveren van 1500 kg...
Ruikt een beetje naar sterk verhaal, maar .. er zijn meer wonderen gebeurd.

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke accu?

Bericht door Conradi » zo 17 sep 2017 20:35

De maximale mover-tijd op één acculading is altijd lastig te vergelijken want immers erg afhankelijk op wat voor terrein en ondergrond de mover wordt gebruikt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4288
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke accu?

Bericht door WillyL » do 21 sep 2017 18:25

Ghik kan me voorstellen in een showroom op vlakke betonvloer dat die inderdaad uuuuuren meegaat.
Dan duw je de caravan mook met je pink vooruit om het zo te noemen.
Wat indien op zompig gras of op een stijle helling, dan zal het zeker geen uur zijn. Maar is dat in de realiteit ook wel nodig. Thuis mover ik gedurende een tiental minuutjes tot de caravan nauwkeurig in de doorgang staat en dat is zowat het langst dat ik ooit moverde, ook op een camping.
Oprit is deels kleine keitje, deels betonblokjes, en door een gootje.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Welke accu?

Bericht door p_vingerhoets » do 21 sep 2017 18:55

Dus als ik het goed begrijp, en ts een hulp kan geven in de keuze opties

Zijn er een paar punten die van belang zijn bij de keuze van een accu :
* Wordt de accu alleen gebruikt om te moveren of ook als leef accu eventuele noodvoorziening
* is het gewicht van belang ja/nee
* de piekstroom die de mover kan trekken en de tijd dat de accu die moet kunnen geven
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke accu?

Bericht door iemand » do 21 sep 2017 19:25

Goed idee, wat zijn je keuze criteria.... RE.gif

Moeten we het ook nog over de kleur van de accu hebben scratch.gif
en evt nog .... afmetingen, gewicht, aansluitingen etc.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Movers”