caravanmover slipt

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
pietercor
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 10:38

Re: caravanmover slipt

Bericht door pietercor » do 5 okt 2017 14:38

Waarom bedrading verzwaard ? Je p robeerd van alles als iets niet goed functioneerd .Eerlijk gezegd had ik er ook geen vertrouwen in ,maar baadt het niet dan schaadt het niet. pietercor

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravanmover slipt

Bericht door Ab » do 5 okt 2017 16:42

Heb je ook de bandenspanning gemeten ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: caravanmover slipt

Bericht door dieseltijger » za 7 okt 2017 06:09

De bandenspanning op peil brengen als deze te laag is, is de simpelste en eerste stap. Stel dat de druk te laag is dan wordt de kracht op het loopvlak door het oppompen verhoogd bij het aanzetten van de rollen. Stap 2 is - bij afwijkingen - het corrigeren van de afstand: Caravan op de handrem zetten, dissel omhoog brengen en goed ondersteunen. Ik heb het neuswiel ondersteund met een paar winterbanden op velg die ik plat heb neergelegd. en je kan onder de caravan de klemmen losdraaien van jouw mover met dop- en ringsleutel. als ijkmaat heb ik een blokje hout van 20mm gebruikt.

Het is goed te doen, alleen het is een beetje krapjes en je moet voorkomen dat je zand en stof in jouw ogen krijgt. Stevig aandraaien - maar niet te stevig. Ik heb een mickey-mouse moment sleutel hiervoor gebruikt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

pietercor
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 10:38

Re: caravanmover slipt

Bericht door pietercor » za 7 okt 2017 13:05

Bedankt voor alle reacties over mijn slippende Reich mover .Heb een E-mail gestuurd naar Reich Benelux .Ben benieuwd naar hun reactie. pietercor.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: caravanmover slipt

Bericht door JPGeetje » za 7 okt 2017 14:47

RE.gif Ik ben ervan overtuigd dat het antwoord zal zijn dat dit niet aan de mover ligt. :(
Jij hebt een tractieprobleem en dat ligt per definitie buiten de mover.
De tips over bandenspanning en het daarna controleren of de afstand band - moverrol overeen komt met de fabrieksspecificaties zijn de belangrijkste in deze. thumbup.gif
Overtuig je ervan dat de rollen helemaal zijn teruggedraaid als je die afstand gaat meten
Succes ermee,
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pietercor
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 10:38

Re: caravanmover slipt

Bericht door pietercor » ma 23 okt 2017 12:38

Na enig uitzoekwerk denk ik te weten waarom mijn Reichmover slipt .Ten eerste is de mover te laag geplaatst .Waarschijnlijk kon dit niet i. v.m. het chassis .verder denk ik dat als de mover ong. 2 cm. verder naar buiten was geplaatst het aanrakingsvlak op de band groter was geweest .Het belangrijkste is echter de mover zelf .Bij het bedienen komt de aandrijfrol niet recht maar schuin naar de wielen.De aandrijfrol komt dus eerst op de binnenkant van de banden.Hier komt de grootste druk te liggen .Op de buitenkant van de banden is de druk veel minder zodat de druk niet gelijkmatig op de banden komt.Tegenwoordig komen de aandrijfrollen recht op de banden wat natuurlijk veel beter is Voor mij persoonlijk is deze Reichmover een grote flop.Overweeg een nieuwe halfaut.te kopen. Ik ga Reich hierover ook inlichten.Deze ergernis heeft ons wel 2100 euro gekost. pietercor

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: caravanmover slipt

Bericht door JPGeetje » ma 23 okt 2017 13:10

Bij sommige modellen Reich movers schuiven de rollen niet naar de wielen toe, maar draaien/zwaaien om een scharnierpunt onder de caravan nabij de movermotor naar de wielen toe.
Dat houdt inderdaad in dat de rol de band het eerst raakt aan de binnenzijde van het loopvlak.
Maar als de rol in zijn uiteindelijke bedrijfspositie staat, moet hij zo ver zijn doorgezwaaid dat hij haaks tegen de band zit zodat buiten en binnenzijde evenveel druk krijgt.
Kwestie van goed afstellen.
Bij een mover die laag op de band aangrijpt (een stuk lager dan de wielas) is het mogelijk dat er bij het moveren een wijziging in de aandrukkracht van de rol ontstaat.
Al naar gelang of de mover voor of achter de as is geplaatst gaat de mover in feite het wiel proberen op te tillen (achterzijde) of neer te drukken (voorzijde)waarbij het caravanchassis gebruikt om zich af te zetten. Dat kan, als hij veel kracht moet zetten, resulteren in een iets uit of in-verend wiel. Door deze beweging in de vering kan de afstand moverrol - wielas iets wijzigen. In de praktijk betekend dit dat bij het vooruit moveren de aandrukrollen strakker tegen de band worden gedrukt en bij het achteruit moveren zouden de rollen iets minder strak kunnen komen te zitten.
Je zou kunnen kijken of de moverkracht werkelijk zorgt voor een iets in of uit-verend wiel.
Persoonlijk denk dat dit erg ver gezocht is maar als je de oorzaak van het slippen niet kunt vinden zou je daar ook eens op kunnen letten.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravanmover slipt

Bericht door Ab » ma 23 okt 2017 15:04

Welk type Reich gaat het over?
En welke caravan heb je, met welk totaalgewicht?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pietercor
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 10:38

Re: caravanmover slipt

Bericht door pietercor » wo 25 okt 2017 12:17

Bedankt voor je uitleg JPGeetje .Ab de mover is een volaut.van Reich uit 2008 .Onze caravan is een travelking van 14oo kg.Een caravan met verzwaarde as.pietercor

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: caravanmover slipt

Bericht door Bart » wo 25 okt 2017 14:32

Zelf ook een reich mover van 2008 gehad, die ook slipte.
Maar volgens mij als de mover wordt afgesteld is vaak de caravan onbeladen.
Omdat de reich lager zit als midden van het wiel, en dan wordt de caravan beladen gaat de aandrijfrollen nog lager zitten( meer ruimte minder druk op band)
Dus bij afstellen iets dichter op de band zetten.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: caravanmover slipt

Bericht door Barreman » wo 25 okt 2017 14:36

Bart, dat is een scherp punt, kan zomaar een mm of meer schelen. ik wil die van mij ook dichterbij hebben, zodra het nat of modderig is kom ik geen randje meer over.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: caravanmover slipt

Bericht door wimke » zo 3 jun 2018 21:47

wimke schreef:
za 30 sep 2017 21:48
Ook wij hebben een Reich mover onder onze Fendt zitten.
Ook bij ons komt het voor dat de mover op de banden slipt. Met name als de caravan achteruit vanuit het gras op een tegel gereden moet worden. De mover is aan de voorzijde van de wielen gemonteerd. De rollen van de mover zitten 10mm van de banden gemonteerd. Als de mover echt kracht moet leveren dan tordeert de vierkante kokerbalk waar de motoren op bevestgd zijn. Doordat de rollen onder het hart van de wielas zitten drukt de mover zich als het ware van de band af. Hierdoor gaat deze slippen.
Het is ook wel eens voorgekomen dat we de caravan vooruit tegen een opstakel op moesten rijden. Doordat de rollen dan de andere kant uit draaien kwamen deze zo vast tegen de band aan te zitten dat we de rollen bijna niet meer van de band kregen. De stroombegrenzing van de electronica spreekt dan aan. Door telkens met korte pulsen de motoren aan te sturen kwamen de rollen uiteindelijk van de banden. Je ziet de kokerbalk dan ook duidelijk torderen.

Mijninziens is de mover te laag gemonteerd. We overwegen dan ook om de mover achter de wielen te monteren. De rollen zitten dan bijna op het hart van de wielassen.
Na overleg met de importeur van Reich en onze dealer is de mover van voor de wielen naar achter de wielen verhuisd. Dit had in eerste instantie nogal wat voeten in de aarde bij de dealer. Ik heb de nodige argumenten aan moeten voeren om de mover verplaatst te krijgen. Om de dealer te laten zien wat er mis ging heb ik de mover met de rollen op de banden gezet en terwijl de caravan nog aan de auto gekoppeld zat heb ik de mover laten trekken. Je ziet de kokerbalk torderen en de motoren trekken zich naar boven. Dusdanig, dat de rollen zich zo vast in de band zetten dat je motoren niet meer van de band krijgt. Dit omdat de beveiliging van de max stroom aanspreekt. Door met de afstandbediening telkens met hele korten pulsen de motoren te bedienen komen deze weer van de band af. Dit komt gewoon doordat de mover veel te ver onder het hart van de wielas zit. Uiteindelijk heb ik de dealer weten te overtuigen. Deze heeft de mover van voor de as naar achter de as verplaatst. De rollen zitten nu op het hart van de as en de bovenzijde van de rechtermotor ligt nog 2cm vrij van de onderzijde van de opstap van onze Fendt. Inmiddels 3 campings gehad waar we de mover intensief gebruikt hebben. En zonder slippen of wat voor ellende dan ook.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”