Problemen met mover op vakantie

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Joosje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 2 jul 2017 20:45

Problemen met mover op vakantie

Bericht door Joosje » wo 16 aug 2017 18:43

Vorige week stonden wij in het zeer mooie maar ook erg warme Roemenië. Toen wij daar wilde vertrekken, en ik de mover op de wielen zetten, stopte de accu er mee. De spanning was te laag en hij kreeg geen contact meer. Wij hebben de mover (Truma SER) handmatig van de wielen gehaald en konden zo vertrekken. Op de volgende camping heeft mijn man de acculader na gekeken en waarschijnlijk heeft hij het erg heet gehad en stopte hij ermee zodat de accu niet meer oplade.
De volgende dag werkte de lader weer en had de accu weer voldoende spanning en de mover bewoog keurig naar de wielen, echter hij bleef door ratelen. Alleen de spanning er af hielp om het ratelen te stoppen. Wij kunnen de mover nu niet meer gebruiken.Wie O Wie heeft de gouden tip, zodat we op de volgende camping de mover weer kunnen gebruiken??
Gr joosje

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Dukcer » wo 16 aug 2017 19:30

Op het forum staat een soort gelijke vraag, ik meen me te herinneren dat als je de mover handmatig er af draait dat er dan een tandwiel kapot gaat wat het ratelen verklaard. Deze zijn te vervangen maar dit was volgens mij niet zo goedkoop.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door petronella » wo 16 aug 2017 20:02

RE.gif helaas kan ik je niet helpen, maar hadden wel een soort gelijk probleem. Er bleek een aandrijf motor kapot. Een jaar later weer trammelant. Rollen handmatig verwijderd, ge-reset. Accu opgeladen en weer geprobeerd. De rollen gingen naar de banden maar aan een kant bleef hij ook " ratelen" wij hebben de mover niet meer kunnen gebruiken de rest van onze vakantie boos.gif . Nu besloten om een nieuwe te nemen.
Toch nog een fijne vakantie gewenst en gewoon " als vanouds" met de auto ff op zijn plaats zetten.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Ralf » do 17 aug 2017 09:23

Eigenlijk zou er in de gebruiksaanwijzing moeten staan . Bij Stroomstoring Koop een andere accu of leen er een van de buurman .
VERWIJDER ONDER GEEN BEDINGING DE OPZET MOTOREN MET DE DAAR SPECIAAL VOOR MEEGELEVERDE T SLEUTEL
HERHALING ONDER GEEN BEDINGING . er is een kans dat uw vakantie kosten met ca 800 euro worden verhoogd .

Maar ja dat staat er niet ,dus nu maar hopen dat de mover niet ouder is dan 5 jaar . Ik ben bang dat de enige oplossing is om in het land een truma dienst te vinden die het kan oplossen of de onderdelen heeft .
En anders ouderwets met de hand .

Dit gebeurt bij andere merken trouwens ook . Alleen is het prijskaartje een fractie van wat hier boven staat

Sterkte
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

JaapB

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door JaapB » do 17 aug 2017 09:30

RE.gif
Dit gebeurt bij andere merken trouwens ook .
Geen idee waar je dat vandaan haalt. scratch.gif weenie.gif

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Mstuniek » do 17 aug 2017 09:54

RE.gif
Ervaringsdeskundige op hoog niveau.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Ralf » do 17 aug 2017 10:20

gebeurt bij anderen ook , oke is iets te summier
Bij merken als enduro,kronings,reich,p1,truma , wellicht wat vergeten . in ieder geval geen simpark (is hydraulisch)
kan het zijn dat de elektromotoren kapot gaan om een of andere reden . En er blijft altijd een ding overeind staan . Bij een half automaat gaan de opzet motoren echt nooit kapot is echt onmogelijk,
er zijn meer mensen bij wie dat niet gebeurt .Is ook altijd bij een ander mrgreen.gif
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Bart » do 17 aug 2017 11:15

Kun je dan misschien de accu van de auto gebruiken eventueel met behulp van startkabels of is dat te simpel gedacht.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door HanK » do 17 aug 2017 14:16

Ralf schreef:gebeurt bij anderen ook , oke is iets te summier
Bij merken als enduro,kronings,reich,p1,truma , wellicht wat vergeten . in ieder geval geen simpark (is hydraulisch)
kan het zijn dat de elektromotoren kapot gaan om een of andere reden . En er blijft altijd een ding overeind staan . Bij een half automaat gaan de opzet motoren echt nooit kapot is echt onmogelijk,
er zijn meer mensen bij wie dat niet gebeurt .Is ook altijd bij een ander mrgreen.gif
gr ralf
Bij mij gingen al 2 maal een opzetmotor defect van mijn Powr-mover!
( Of begrijp ik het verkeerd?)
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Ralf » do 17 aug 2017 14:44

power mover die was ik vergeten hank ja ook die
ik wist dat ik iets niet had gezegd mrgreen.gif

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door TwanFendt » do 17 aug 2017 14:55

Ralf,

Dus bijgeleverde Truma dopsleutel beter weggooien om ongewilde schade te voorkomen.

Het antwoord op de vraag van Bart zou ik ook graag willen weten whistle.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Ralf » do 17 aug 2017 15:34

ja even een andere accu kan met startkabels ,dan krijgt de mover stroom genoeg en trekt hij de rollen er af
let wel , niet bij alle movers gaan daardoor de opzet motoren kapot . Het is gewoon een zwak punt in het algemeen .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Jan van Vijven » do 17 aug 2017 16:11

Gaan ze zo ook kapot bij de mammoet?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Chris » do 17 aug 2017 16:11

En daarom heb ik dus een mech. set gekocht.
Toch een voordeel bij een nadeel... thumbup.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Joosje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 2 jul 2017 20:45

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Joosje » do 17 aug 2017 16:13

VERWIJDER ONDER GEEN BEDINGING DE OPZET MOTOREN MET DE DAAR SPECIAAL VOOR MEEGELEVERDE T SLEUTEL
HERHALING ONDER GEEN BEDINGING . er is een kans dat uw vakantie kosten met ca 800 euro worden verhoogd .


Bedankt voor jullie reacties.
Eigenlijk is truma nu een trauma geworden en een dure les.
Dit is ons nooit verteld bij de montage en sterker nog, de monteur wees ons er op om de sleutel te gebruiken als er stroomuitval was.

Hopelijk leren hier meer mensen van.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Hans1954 » do 17 aug 2017 16:31

Heeft iemand Gimeg al eens iets gevraagd hoe dit zit?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Ralf » do 17 aug 2017 16:53

RE.gif
dat klopt 8 jaar geleden was ik ook die monteur , Maar toen wisten we nog niet beter
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

JaapB

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door JaapB » do 17 aug 2017 17:25

RE.gif
Ralf, ik begrijp nu pas dat jij deskundig monteur bent/was.
Wij hebben een Alko Mammut ism de Sprite, waarin een hele beste omvormer/lader zit.
De Alko is, bij eventele storing, van de wielen te draaien met een schroevendraaier.
Volgens de dealer gaat er dan niets stuk.
Maar ook als de accu losgekoppeld is en wel de caravan aan de walstroom zit (230v), dan neemt de omvormer het over en kan ik de motoren op- en af de wielen sturen.
Chris vertelde mij dat moveren niet zo verstandig zou zijn
omdat de omvormer dat eventueel niet aan zou kunnen.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door j.dreves » do 17 aug 2017 17:30

Het komt er op neer, dat Truma de mensen flest . Er staat op geen enkele bladzijde van de handleiding dat de boel stuk gaat, wanneer men de aandrijfrollen handmatig terug draaid.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Ralf » do 17 aug 2017 18:15

eerst de vraag over de alko mover
de omvormer kan voldoende stroom leveren om de mover van de banden te halen . moveren vergt teveel stroom
Alko zit weer anders in elkaar de versie 1 en 2 hadden weer andere problemen de huidige versie weet ik niet . Ik begin altijd vol goede moed met iets nieuws en als dan blijkt dat er een hoop ellende komt haak ik af en los ik de ellende op zo goed en kwaad als dat gaat , en ben ik ook angstig om de laatste versies te verkopen . Heb inmiddels geleerd dat veel betalen geen garantie is voor weinig ellende .

truma flest de boel niet ,alleen gaat het met de eerdere versies niet zoals het is bedoelt . En zoals hier boven omschreven staat . Dus dan haak ik af en weet niet hoe nu is .
ik verkoop dus liever dingen die ik uit elkaar kan halen . waar een afstandsbediening 100 euro kost waar een motortje 124 euro kost etcc
een ding is zeker er is bij allemaal wel een wat . maar het moet betaalbaar zijn om het aan de gang te houden na 5 jaar intensief niet gebruiken .of niet intensief gebruiken
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door iemand » do 17 aug 2017 19:21

Joosje,
het klinkt als een combinatie van 2 problemen.
Eerst vanwege warmte je accu blijkbaar niet vol genoeg; tja daar is de Truma bij opstarten nauwkeurig op. Een accu met te weinig werkspanning weigert ie te gebruiken. En terecht. Gelukkig had je dat probleem door en bleek dat de volgende dag na een dag goed laden opgelost.

Nu het ratelen. Tja dat klinkt me bekend in de oren. Gaat ie ratelen zodra hij tegen de band aankomt ?
Dat heb ik ook gehad en bijmij was een interne moer van de opzetmotor dol.
Mogelijk is die bij jou slechts losgetrilt. Tegenwoordig zijn de moeren nl dmv locktide vastgezet.

Lees maar eens viewtopic.php?f=63&t=33535
en bekijk mijn foto's bij
viewtopic.php?f=63&t=30655&p=508149&hil ... or#p507360

Als je het zelf niet aandurft... de service bij Movershop is uitstekend.

p.s. kzou niet weten waarom het handmatig vrij draaien bij een SER opzetmotor problemen oplevert.
En ik heb zo'n motor helemaal losgehad scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Ralf » do 17 aug 2017 19:51

RE.gif
omdat bij bijna iedereen dit probleem tot uiting komt als zij de motor met de daarvoor bestemde t sleutel los draaien . doen zij dit niet dan gaat het goed .
uiteraard moet het kunnen het is daar ook voor bedoeld . Alleen de moverboem was vanaf 2008 tot 2011 en in die jaren is deze mover verschrikkkkkkkkkelijk veel verkocht . daar accu's gemiddeld 5 tot 6 jaar meegaan van die periode en er vaak spontaan mee stoppen . Is het de laatste jaren een gegeven dat dit kan gebeuren en het gebeurt regelmatig . Het zou wel heel erg zijn als het nu nog zou gebeuren ik neem aan dat iemand hiervan heeft geleerd .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Peter 1969 » do 17 aug 2017 21:56

Wat is eigenlijk een opzet motor ? Ik heb mijn mover ( Hypercamp II ) zelf onder de caravan gezet maar zag alleen motoren met een reductie tandwiel kastje en de uitdraaibare rollen waarmee hij tegen de band drukt. Maar tezamen 1 unit aan elke kant. Dat aandraaien moet bij mij met de hand/zwengel gebeuren, vond ik (mogelijk) betrouwbaarder en goedkoper.

Zijn opzet motoren een automatische versie om tegen de band te drukken ? Zonder zwengel ? Is het het automatische tegen de band druk gedeelte dat onbetrouwbaar is ?

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door janoniem » do 17 aug 2017 23:58

Peter 1969 schreef:...
Zijn opzet motoren een automatische versie om tegen de band te drukken ? Zonder zwengel ? Is het het automatische tegen de band druk gedeelte dat onbetrouwbaar is ?
Opzet motoren vind je bij de volautomatische movers; met een druk op de knop gaat de rol op - of van de band.
Ik heb dit jaar weer meerdere problemen gezien met deze volautomaten, waaronder een lege accu en niet het juiste gereedschap om met de hand de rol van het wiel te draaien.
Bij halfautomaten plaats je met een hendel aan één zijde de rollen op de wielen en bij het laatste deel van de hendel beweging zorgt een veer er voor dat de juiste druk op de band wordt bereikt.
Dan zijn er ook nog systemen waarbij de rol met een slinger op de band wordt gedraaid tot aan een bepaalde markering.
Alles wat automatisch werkt kan ook automatisch kapot gaan maar ik durf niet te beweren dat automaten onbetrouwbaar zijn, dan krijg ik alle bezitters van die systemen (automatisch) over me heen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Problemen met mover op vakantie

Bericht door Daphne » vr 18 aug 2017 00:03

Bart schreef:Kun je dan misschien de accu van de auto gebruiken eventueel met behulp van startkabels of is dat te simpel gedacht.
Wij hebben 1 x door eigen schuld met een lege accu gestaan bij de stalling. De rollen zaten al op de band, dat lukte blijkbaar wel maar moveren of de rollen eraf niet meer. Auto ervoor (was gelukkig voldoende ruimte voor) en de rollen trokken zich mooi automatisch terug. (Is wel een Simpark mover)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Movers”