Accusleutel plaatsen, welke ?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Kooiton » za 12 aug 2017 22:58

Hallo, bij onze Truma loopt de beveiliging via de stekker van de caravan, die in stekkerdoos van de mover (op de dissel) geplaatst moet worden.
Hierbij heb ik last van storing gehad.
En volgens de gebruiksaanwijzing loopt e.e.a. in de stekkerdoos (Jaeger) via de bedrading van de remlichten.
Is er een remlicht kapot, doet de mover het ook niet.
Dit wil ik omzeilen door zo'n accusleutel in mijn disselkast te plaatsten.
Ik heb er een liggen van 60 V / 300 AMPS, kan ik deze gebruiken of zijn van deze de waarden niet goed?
Afbeelding
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Dutchdrummer » za 12 aug 2017 23:11

Deze is door onze dealer al in 2 caravans ingebouwd, en voldoet prima.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Chris » za 12 aug 2017 23:30

Prima ding.
Kan de mover vermogens prima aan.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4309
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door WillyL » zo 13 aug 2017 11:24

Om te vergelijkenen... Dat lijkt me een brandweerslangkraan gebruiken om een een lavabokraantje te vervangen.

Het zal prima werken maar dat soort schakelaars is eerder bedoeld om in de hoofdleidingen van de batterij naar de stuurunit te plaatsen en dus de ganse vermogens van de mover aan te kunnen - wat dus zeker kan.
Die leiding via de stekker op de dissel is eerder een stuurleiding met een klein vermogen en je kunt daar een heel simpele schakelaar voor gebruiken. Tenzij natuurlijk dat in de unit op de dissel een soort relais staat dat die hoofdleiding afsluit. Lopen er heel dikke draden naar die stekker op de dissel?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door eurotrotter » zo 13 aug 2017 11:28

Kooiton schreef:Hallo, bij onze Truma loopt de beveiliging via de stekker van de caravan, die in stekkerdoos van de mover (op de dissel) geplaatst moet worden.
Hierbij heb ik last van storing gehad.
En volgens de gebruiksaanwijzing loopt e.e.a. in de stekkerdoos (Jaeger) via de bedrading van de remlichten.
Is er een remlicht kapot, doet de mover het ook niet.
Dit wil ik omzeilen door zo'n accusleutel in mijn disselkast te plaatsten.
Ik heb er een liggen van 60 V / 300 AMPS, kan ik deze gebruiken of zijn van deze de waarden niet goed?
Afbeelding
IK ken het schema van je moveraansluiting verder niet,en weet dus niet hoe de beveiliging via de stekker op de dissel verder loopt,en wat de bedrading van de remlichten er verder mee te maken heeft.
Maar de "accusleutel"die je wilt plaatsen ( en die overigens prima geschikt is voor dit doel) plaats je in de dikke kabel die van de accu naar de regelunit van de mover loopt.
Het circuit dat je beschrijft,via de stekkerdoos op de dissel ,omzeil je hiermee niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Kooiton » zo 13 aug 2017 13:39

Het zijn twee gewone (geen dikke) zwarte draadjes die van de aansturingsunit lopen, naar de disselstekkerdoos. Heb het nog niet gecheck, maar het zal waarschijnlijk gaan om de "plus" leiding. Op het moment dat de stekker er uit is, is de verbinding verbroken en krijgt de mover geen spanning, op het moment dat de stekker er in zit krijgt de mover wel spanning. E.e.a. heeft dus eigenlijk gewoon alleen een aan/uit functie. Deze schakeling vindt plaats via de (caravan)bedrading van de remlichten. Dus als er een lampje van de remlichten defect is, is het circuit onderbroken en werkt de mover niet. Dit laatst is te lezen in de gebruiksaanwijzing van Truma.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door eurotrotter » zo 13 aug 2017 14:54

RE.gif
Zover ik begrepen heb is de draad die in je stekker zit,die je dus in de contactdoos op de dissel steekt uitsluitend ter beveiliging van je systeem'
Zolang de stekker nog in de auto zit word de electronica van de mover uitgeschakeld.
Daar zitten twee gewone draadjes aan,die zijn ,op zeker,veel te licht om de mover te kunnen laten werken.
Die "omzeil je dus niet met zo een schakelaar te plaatsen zoals jij bedoelt.
Die zijn bedoeld om hoge spanningen door te laten,de voedingskabels van je accu naar de mover b.v. die zijn minimaal 6 mm².

Verder zijn de draadjes in je stekkerdoos van je mover aangesloten op pin 9 ( constante + )en 13( massa)

Edit:ik zie in de gebruiksaanwijzing dat de draadjes i.d.d. aan pin 6 ( remlichten en 3( massa) komen.

https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 04177.html

Maar dat doet niet af dan dat is om het beveiliginssysteem te activeren,met t plaatsen van de door jou geplaatste accu sleutel omzeil je hiermee de werking van t systeem niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door scooterandre » zo 13 aug 2017 19:38

RE.gif
De genoemde schakelaar is geschikt tot 60V. Dat noem ik geen hoge spanning.

Overigens vind ik het een slecht idee om een beveiliging te omzeilen. Deze zal ongetwijfeld om een bepaalde reden zijn ingebouwd.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Chris » zo 13 aug 2017 19:56

Ik heb voor de bediening van mijn mover een sleutelschakelaar gebruikt.
Nu schakel ik daarmee wel een 200Ampere relais, maar je zou ook gewoon de sleutelschakelaar als vervanger van de Jaeger kunnen gebruiken.
Hiermee vervalt wel de beveiliging die Op deze manier bedacht was echter.

De schakelaar die je toont is zeker geschikt, maar wel wat erg "zwaar" uitgevallen voor jou doel, maar je hebt hem liggen dus waarom niet.
Wel wat lastiger om de juiste kabelogen van AMP te vinden misschien..

Mocht je interesse hebben in een sleutelschakelaar, ik heb er nog eentje liggen, die mag je zo hebben.
Zie foto..

Greetz
Chris
Sleutelschakelaar.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Kooiton » zo 13 aug 2017 22:15

Ook de kabelogen 8mm heb ik toevallig nog liggen en heb ook nog een centrale "muur/plafond" doos liggen waar ik de schakelaar in kan bouwen.
Deze doos plaats ik in de disselkast en klaar is Kees,, eh Ton.
Ik heb even gemeten de verbinding met het schakelpunt wordt ook nog met ruim één meter verkort.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Stef » zo 13 aug 2017 22:31

Dit is in principe een hoofdstroomschakelaar; geschikt voor bedrading 16 / 25 / 50 mm2 en hoge stroomloop tot 200 Amp.
Voot kleinere bedradingen bestaan er ook andere schakelaars. thumbup.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Ralf » ma 14 aug 2017 20:13

dit is ook een mooie versie

Afbeelding


gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door VIP » ma 14 aug 2017 20:14

RE.gif

Die kende ik nog niet, erg mooi !
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door eurotrotter » ma 14 aug 2017 20:43

scooterandre schreef:RE.gif
De genoemde schakelaar is geschikt tot 60V. Dat noem ik geen hoge spanning.

Overigens vind ik het een slecht idee om een beveiliging te omzeilen. Deze zal ongetwijfeld om een bepaalde reden zijn ingebouwd.

Mvg,
André
In de caravan en moverwereld wél,in het land der blinden is éénoog koning. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Kooiton » ma 14 aug 2017 22:46

Even voor alle duidelijkheid, ik omzeil of verwijder de beveiliging niet, ik verander de stekkerbeveiliging voor een sleutelbeveiliging. De stekker zit op de dissel, die verwijder ik en de sleutelbeveiliging plaats ik in de dissel kast. Ook dan kan ik gemakkelijk de mover uitschakelen als er iets mis dreigt te gaan.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4309
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door WillyL » ma 14 aug 2017 23:49

Toch nog eens reageren...

Truma heeft een systeem bedacht om te vermijden dat je weg zou rijden zonder de rollen van de band te doen of enkel te kunnen moveren wanneer de stekker niet aan de auto hangt. Aan jou de beslissing om dat zomaar overboord te kieperen.

Het is inderdaad vervelend dat bij een defect remlicht je in de problemen raakt, maar de oplossing die jij wilt gebruiken is wel de kar voor het paard spannen.
Je moet niet het gevolg oplossen maar de oorzaak, nl het defecte remlicht herstellen!

Verder zoals geschreven, het gaat prima met die schakelaar, maar even goed met een veel lichter ding.
Ik zou die schakelaar eerder in de plusleiding van de batterij naar de unit plaatsen (in de dikke leiding dus). Zo voorkom je dat na enige tijd de lekstroom die via het remlicht wegvloeit de batterij over een langere termijn leegzuigt. Je kan dan de ganse unit veilig zonder stroom zetten. En dan als extra een gewone schakelaar in die stuurleiding om zijn effect te omzeilen. Het gaat hier om milli-Amperes en niet om 100 Ampere of meer, waar die schakelaar eigenlijk voor gemaakt is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Ralf » di 15 aug 2017 09:39

het basis idee van de truma schakeling is dat je geen menselijke fout kan maken .
de stekker moet in de auto en dat vergeet je niet .
de schakelaar moet omgedraaid worden en is een menselijke handeling . dit kan vergeten worden .
Daarom heeft de truma mover ook geen hoofd schakelaar die iedereen er perse tussen wil zetten en hebben .

het verschil is hufter proef stekker er in stekker eruit . of o sjit ik ben mijn schakelaar vergeten uit te doen . Als jan op de achterbank vraagt Pappa als je deze knopjes tegelijkertijd indrukt wat gebeurt er dan .
wetende dat kinderen eerst doen en dan vragen .
Het is bijna onmogelijk maar als er iets is met dezelfde frequentie wat per ongelijk de rollen naar de band laat gaan .

dat gebeurt mij niet en dat vergeet ik niet zijn de meest gebruikte zinnen . Zij ik ook altijd totdat ik wegreed met de lpg slang in de auto omdat ik werd afgeleid door een bekende bij het tanken waarmee ik aan de praat kwam oke totaal anders , maar valt wel onder de categorie dat gebeurt mij niet is altijd bij die ander .
Dus als een fabrikant nu met al zijn knowhow iets verzint waarom moeten er dan altijd genieën zijn die het beter weten .

Verander het en alle verantwoording is verdwenen bij fabrikant . Zelfs je garantie kan een probleem op leveren als ze het zouden zien of weten .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door karelV » di 15 aug 2017 10:11

RE.gif

Helemaal mee eens knipoog.gif thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door janoniem » di 15 aug 2017 11:09

Kooiton schreef:. ......De stekker zit op de dissel, die verwijder ik en de sleutelbeveiliging plaats ik in de dissel kast......
Juist die stekker is een heel slimme beveiliging als ik het goed heb begrepen. Wanneer de stekker in de trekhaak contactdoos is gestoken zijn of gaan de rollen van de wielen. En alleen wanneer de stekker in de contactdoos op de dissel is gestoken is de mover te bedienen.
Zelf heb ik een half automaat en na ooit bijna weggereden te zijn met de rollen op het wiel leg ik nu steeds de hendel op de bestuurdersstoel tot de rollen weer vrij zijn.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Jan van Vijven » di 15 aug 2017 11:39

Effies een of topic vraagje: wat is een half automaat? Het is toch handmatig of elektrisch de rollen erop zetten, wat is dan half?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door janoniem » di 15 aug 2017 13:19

RE.gif
Een halfautomaat plaatst de rollen aan één zijde met een hendel op de band. Een veer bepaald daarbij aan het eind van een slag de juiste druk op de rol in tegenstelling tot het volledig handmatige systeem waarbij je de rol met een slinger als bij de pootjes op het wiel draait en zelf de druk moet bepalen.
Die laatste systemen komen al niet veel meer voor lijkt mij.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Daphne » di 15 aug 2017 13:27

RE.gif

Ik dacht eigenlijk dat het andersom was weenie.gif maar even een rondje Google gedaan en het blijkt dat halfautomaat gewoon een duur woord is voor handmatig :lol: :lol:
( https://www.caravanmovershop.nl/informa ... hillen.php )
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Jan van Vijven » di 15 aug 2017 13:35

Dank u, ik heb dus een intelligente mover :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Kooiton » di 15 aug 2017 21:56

Het is niet zo, dat als je de stekker uit het "disselstopcontact" haalt, dat dan automatisch de rollen van de wielen gaan.
Dat "vergeten", kan je dus gewoon overkomen, ook als ik het systeem gewoon zo laat zoals het is.
Moveren met de caravan vereist concentratie, van begin tot eind.
De afstandsbediening ligt bij ons in de caravan, op een vaste plaats in een van de bovenkastjes direct naast de deur, daar kan tijdens het rijden niemand bij.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accusleutel plaatsen, welke ?

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 22:21

RE.gif

je kunt ook gewoon de stekker vergeten in te steken in de auto, dan blijven de rollen ook op de banden staan, is me dit jaar 1 keer overkomen dat ik de rollen op de banden had laten staan (ik heb een handmatige mover), ik zet de auto in de "D" geef een heel klein tikje op het gaspedaal zodat de automatische rem lost, er gebeurd niets, ik geef een heel klein beetje gas er gebeurd nog niets, ik ga naar "P" en haal de rollen van de banden.... awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Movers”