Enduro mover schakelaar buitenwand?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door petronella » vr 28 jul 2017 20:12

Alweer een vraag over onze nieuwe enduro mover. Over 3 weken gaat de caravan naar de dealer voor de montage.
Blijkbaar komt er een schakelaar ( om de mover te kunnen gaan gebruiken) op de buitenwand , ipv een stekkerdoos op de dissel.
Wij hebben liever niet dat er een gat in de buitenwand wordt gemaakt.
Liever hebben wij hem in de caravan zelf! Zou dat mogenlijk zijn en zo ja, wat is een beetje handige plek?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Hobby Linka » vr 28 jul 2017 20:29

RE.gif

Ik heb er zelf een geplaatst bij de caravandeur. (binnen)
WP_20170728_001.jpg
WP_20170728_002.jpg
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ferdi

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Ferdi » vr 28 jul 2017 20:33

petronella schreef:Alweer een vraag over onze nieuwe enduro mover. Over 3 weken gaat de caravan naar de dealer voor de montage.
Blijkbaar komt er een schakelaar ( om de mover te kunnen gaan gebruiken) op de buitenwand , ipv een stekkerdoos op de dissel.
Wij hebben liever niet dat er een gat in de buitenwand wordt gemaakt.
Liever hebben wij hem in de caravan zelf! Zou dat mogenlijk zijn en zo ja, wat is een beetje handige plek?
zo dicht mogelijk bij de accu en dan ergens in een bestaand houten schot of zelf een plankje tussen maken waar hij op geplaatst kan worden.
Je moet dan misschien een kastje binnen openen om erbij te kunnen, maar dat maakt in feite niks uit. Iets meer werk dan in de buitenwand de bediening plaatsen. Afbeelding ik had het bij ons zo op gelost zie foto bovenzijde bankje, linksboven zie je de rode sleutel, je kan deze eruit halen en dan zie je alleen een ronde zwarte kunststof uitstulping wat niet opvalt.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ferdi

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Ferdi » vr 28 jul 2017 20:37

Dezelfde oplossing als Hobby linka alleen lager, maar ook bij de deur links binnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Pino » vr 28 jul 2017 20:42

Waarom wil je een schakelaar? Ik heb evt een power kopje op de mover unit, maar eigenlijk staat hij altijd aan. Mocht de caravan langer dan een dag of 4 niet aan de 230V staan (stalling) gaat er sowieso een accu pool los. Ofwel, wij hebben geen schakelaar tussen accu en mover.
Wel een schakelaar van accu naar de 12V van de caravan.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ferdi

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Ferdi » vr 28 jul 2017 20:51

Als er wat mis gaat kan je wel met de noodschakelaar de spanning sneller loskoppelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door karelV » vr 28 jul 2017 21:04

petronella schreef:Alweer een vraag over onze nieuwe enduro mover. Over 3 weken gaat de caravan naar de dealer voor de montage.
Blijkbaar komt er een schakelaar ( om de mover te kunnen gaan gebruiken) op de buitenwand , ipv een stekkerdoos op de dissel.
Wij hebben liever niet dat er een gat in de buitenwand wordt gemaakt.
Liever hebben wij hem in de caravan zelf! Zou dat mogenlijk zijn en zo ja, wat is een beetje handige plek?


Een schakelaar in de wand zou ik niet adviseren en prefereer het zo te doen zoals Hobby Linka het hierboven al beschreef zo heb ik het ook gemaakt maar wat bedoel je zelf met een stekkerdoos op de dissel monteren, is dat voor noodstroomvoorziening dan? weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door koos » vr 28 jul 2017 21:07

Ik heb deze schakelaar in de disselkast gemonteerd. Hoef ik de caravan niet in om hem op de plaats te zetten.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door petronella » vr 28 jul 2017 21:23

Hoi Karel,


Wij hebben nu een kapotte truma ser mover. Om deze te kunnen bedienen moet de stekker die aan de auto (tijdens het rijden) in een stekkerdoos die op de dissel is gemonteerd.Als dat gebeurd is kunnen we gaan moveren.

Bij de Enduro werken ze met een schakelaar......mijn man en ik zijn niet erg technisch, maar we laten de schakelaar liever niet in de buitenwand plaatsen. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd :oops:

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Bart2 » vr 28 jul 2017 21:36

Wij hebben ook een Enduro mover met de hiervoor bedoelde schakelaar. Bij ons zit deze ook niet in de buitenwand, we willen de mover kunnen verwijderen zonder dat je hier iets van ziet bij de caravan.
De schakelaar zit dus achter het serviceluik bij de accu. Bij het moveren hoef ik alleen even het serviceluik te openen voor de schakelaar. Schakelaar zit op een extra plaatje, dus er is niets geboord of gezaagd in de caravan. Zie foto:
Bijlagen
image.jpeg
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door janoniem » vr 28 jul 2017 21:38

Hebben schakelaar en stekkerdoos op de dissel, zoals TS ze noemt, niet twee verschillende functies?
Mijn schakelaar (massapik noemden wij die in mijn militaire diensttijd) is in een staande wand van de rondzit gemonteerd, zo dicht mogelijk bij accu en besturingsunit. Noodzakelijk is die schakelaar volgens mij niet eens.

En die stekkerdoos op de dissel is een beveiliging tegen ongewenst "moveren" en vergeten de rollen van de banden te halen. Wanneer je in die doos niet de stekker plaatst die normaal in de doos van je auto wordt gestoken, is het niet mogelijk om de rollen tegen de wielen te zetten.
Ik dacht zelfs dat de rollen automatisch van de wielen gaan zodra je die stekker uit de doos op de dissel haalt. Een slimmigheidje van Truma.
Ervaring heb ik er overigens niet mee, mijn Truma is halfautomatisch en om het verwijderen van de rollen niet te vergeten, plaats ik altijd de hefboom voor de rolbediening op de zitting van de bestuurdersstoel.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Nimma » vr 28 jul 2017 21:42

3de caravan met zo'n rode sleutel. Alle 3 de keren met de sleutel midden in de caravan vlak bij de accu, zoiets als bij Ferdi. Zo deed Ralf het en de laatste keer een jaar geleden in Rhenen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Wheels » vr 28 jul 2017 22:20

Waarom is het een probleem om de schakelaar op de buitenwand te hebben.
Mijn Enduro schakelaar zit direct naast de accu op de buitenwand. Keurig weggebouwd achter een klepje van 80x80 m/m.
Tenslotte zit de 230 volt en een extra stopcontact met antenne aansluiting toch ook op de buitenwand.
Het zal echt niet tot waardevermindering leiden.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Nimma » vr 28 jul 2017 22:22

RE.gif TS wil het niet. Lees maar.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Micky » vr 28 jul 2017 22:28

RE.gif

Ik lees dat hij het liever niet heeft, wellicht door gebrek aan vertrouwen en kennis, ik heb hem wel in de buitenwand geplaatst en zou niet anders willen, makkelijk toegankelijk en niet de caravan in moeten terwijl de poten nog niet uitgedraaid zijn terwijl de caravan al afgekoppeld is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Nimma » vr 28 jul 2017 22:29

Wellicht?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Stef » vr 28 jul 2017 22:32

Je kan hem ook in de deuropening plaatsen, hoef je alleen de buitendeur te openen !
Of een ander deurtje in de buitenwand.

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
Bestand 02-05-17 00 55 20.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Micky » vr 28 jul 2017 22:45

Jakkemeiner schreef:Wellicht?
"Misschien wel" velen durfen niet in de caravan te laten boren omdat ze bang zijn voor vocht, terwijl een oplossing buiten beter uit komt als het om gemak gaat whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Nimma » vr 28 jul 2017 22:48

Waarom zouden gerenommeerde bedrijven hem dan bij mij binnen geplaatst hebben? Ze hebben niet eens voorgesteld om het buiten te doen of in de deuropening.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door petronella » vr 28 jul 2017 22:56

RE.gif inderdaad Micky, het speelt zeker mee.... angst voor vochtinwerking. De oplossing in de disselbak of in het bagageluik spreekt ons wel aan. De optie in het zijwandje direct naast de deur zal bij ons niet ideaal zijn omdat daar een luikje zit scratch.gif misschien erin, bedenk ik me ineens.
We gaan het eens overleggen met de dealer....
Dank voor alle handige tips tot nu toe. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Micky » vr 28 jul 2017 23:05

Jakkemeiner schreef:Waarom zouden gerenommeerde bedrijven hem dan bij mij binnen geplaatst hebben? Ze hebben niet eens voorgesteld om het buiten te doen of in de deuropening.
Hoe gerenomeerd zijn die bedrijven? is daar een lijstje van?.... nee zonder gekheid, misschien wel omdat jij niet meer wilt betalen dan wat hun concurrent je als prijs bied, dus deze "vrienden" knijpen alles uit om zo goedkoop mogelijk te kunnen leveren, alleen maar zodat jij koopt knipoog.gif en zij er zo min mogelijk werk aan hebben.

Zit jou stroom aansluiting voor 230v ook binnen? en je buiten gasaansluiting ook? koelkast-roosters, extra stroom in de voortent?

waarom denk je dat mover fabrikanten zelf buitenschakelaars op de markt brengen mrgreen.gif om ze niet te verkopen scratch.gif

een aansluiting buiten is gewoon makkelijker dan 1 binnen in de caravan, je hoeft namelijk niet naar binnen om de mover aan te zetten en op deze manier kun je de draden echt kort houden, de schakelaar komt op de plek waar binnen de accu staat whistle.gif

maar als je er wel tegen opziet is de beste manier voor je hart om hem ergens binnen te plaatsen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Nimma » vr 28 jul 2017 23:33

Vreemde reactie, je leest niet alle posts blijkbaar. Heb je ook geen tijd voor want je bent op vakantie knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door WillyL » vr 28 jul 2017 23:39

Misschien een alternatief voor jou...

Bij mij staat die schakelaar in de buitenwand, in een speciaal doosje met klepje. Tot nu geen last van vocht en de caravan is van 2010.

Oorspronkelijk had de installateur de unit, batterij en schakelaar allemaal dicht bijeen geplaatst achter de disselbak in de voorbank op een wat 'verloren' plaats, maar wel vrij ver van de as en movermotoren. Gevolg, weinig kracht om een stoep op te moveren.
Ik heb het ganse geheel, behalve schakelaar, later verplaatst naar het midden van de caravan, boven de as. Hiermee is de toevoerleiding naar de motoren aanzienlijk verkort, met de nodige extra power als gevolg.
De schakelaarfunctie heb ik vervangen door 2 powerrelais (100amp elk) in parallel vlakbij de stuurunit en de batterij, deze relais worden aangestuurd vanuit de bestaande schakelaar met een dunnere 12v leiding.

In alle geval zou ik die schakelaar op een heel gemakkelijk bereikbare plaats zetten, ev. net naast de toegangsdeur. Met gebruik van zulk een relais moet die dan zelfs niet dichtbij de stuurunit en batterij staan. Anders extra dikke stroomkabels gebruiken, eventueel zelfs dubbele bekabeling gebruiken. Je wilt geen spanningsverlies op die lange kabels.
Laatst gewijzigd door WillyL op vr 28 jul 2017 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Micky » vr 28 jul 2017 23:41

Jakkemeiner schreef:Vreemde reactie, je leest niet alle posts blijkbaar. Heb je ook geen tijd voor want je bent op vakantie knipoog.gif
hahaha, die post stond er niet toen ik begon met schrijven (stond met een buurvrouw op de camping te kletsen tussen door whistle.gif ), dat gebeurd wel vaker, maar het sluit juist aan bij wat ik schreef, in het luikje zou een nog mooiere optie zijn, je kunt er van buiten bij en het verpest het aanzien niet knipoog.gif

RE.gif

Dit idee bedoel je? dat is precies wat ik bedoelde mrgreen.gif
Bijlagen
IMG_1133-1.jpg
IMG_1133-1.jpg (161.19 KiB) 3233 keer bekeken
IMG_1134-1.jpg
IMG_1134-1.jpg (173.77 KiB) 3233 keer bekeken
IMG_1138-1.jpg
IMG_1138-1.jpg (95.12 KiB) 3233 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Enduro mover schakelaar buitenwand?

Bericht door Leentje » ma 7 aug 2017 21:43

Nog meer dozen aan de buitenzijde, jammer. Wij hebben de sleutel pal naast de accu zitten, in het serviceluik.Op een smpel plankje, waarachter we de afstandsbedienig steken. Daar ligt ook de stang om de rollen op de wielen te plaatsen. daarmee een voor ons logische plaats.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Movers”