Mover voor de wielen, vraagje
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Mover voor de wielen, vraagje
Onze nieuwe mover wordt nu voor de wielen geplaatst. De huidige zit achter de wielen.
Omdat er tegenwoordig overal van die verkeershobbels liggen zijn we bang dat de mover dan beschadigd. Of, als we een woonerf uitrijden......of maakt dat niet veel uit?
Omdat er tegenwoordig overal van die verkeershobbels liggen zijn we bang dat de mover dan beschadigd. Of, als we een woonerf uitrijden......of maakt dat niet veel uit?
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Als dat zo is, dan hadden zich hier al heel veel moverbezitters gemeld, denk ik.
Een groot deel van de movers is voor de as geplaatst. Ik heb nog niemand gehoord die z'n mover op een drempel beschadigd heeft.
Alhoewel er wel heel veel mensen bang voor zijn dat dat gebeurt......
Een groot deel van de movers is voor de as geplaatst. Ik heb nog niemand gehoord die z'n mover op een drempel beschadigd heeft.
Alhoewel er wel heel veel mensen bang voor zijn dat dat gebeurt......
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Nee, het maakt niets uit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Mover voor de wielen, vraagje
RE.gif
Ja, dat maakt wel uit.
Het Alko Chassis is veelal hoger voor de as waardoor de onderkant ervan lager komt.
Daarbij heeft de Fendt van TS (van 2013) waarschijnlijk een Variochassis en moet er bij montage van de mover vóór de as, gebruik worden gemaakt van zgn. Varioplaten.
Door de Varioplaten komt de mover nog ong. 2 cm. lager te zitten.
Vóór of achter de as maakt dus meestal wél uit.
Maar TS, wees niet bevreesd. Ik heb ook een Alko Variochassis en heb de mover m.b.v. Varioplaten vóór de as zitten.
Dat heb ik nú, bij de LMC, maar dat had ik bij de vorige caravan , een Fendt 495SFB van 2013 ook.
Ik heb de onderkant van de mover al meermalen geinspecteerd, maar nog geen enkele beschadiging, hoewel ik al heel wat (steile Franse) drempels genomen heb; gewoon rustig die hobbel nemen
En mijn mover zit écht laag, ong. 11 cm. boven de grond.
Als je een drempel rustig neemt valt het best mee.
Ik denk dat de meeste touche's worden veroorzaakt door het oprijden met een te hoge snelheid waardoor de caravan door de vrij abrupte stijging iets meer inveert waarna een schrapend geluid het gevolg is.
Iets waar je wél echt rekening mee moet houden bij een voor de as gemonteerde mover, is het ruim genoeg nemen van bochten, daar waar er een trotoir langs de weg is.
M.n. bochten naar rechts kunnen dan funest zijn want al voordat het wiel evt. het trotoir raakt, doet de mover dit meestal al en heb je kans dat deze ontzet wordt en in het ergste geval tegen het wiel wordt gedrukt. Dan heb je echt een probleem want dan is verder rijden onmogelijk zonder de mover te verschuiven op het chassis
Ja, dat maakt wel uit.
Het Alko Chassis is veelal hoger voor de as waardoor de onderkant ervan lager komt.
Daarbij heeft de Fendt van TS (van 2013) waarschijnlijk een Variochassis en moet er bij montage van de mover vóór de as, gebruik worden gemaakt van zgn. Varioplaten.
Door de Varioplaten komt de mover nog ong. 2 cm. lager te zitten.
Vóór of achter de as maakt dus meestal wél uit.
Maar TS, wees niet bevreesd. Ik heb ook een Alko Variochassis en heb de mover m.b.v. Varioplaten vóór de as zitten.
Dat heb ik nú, bij de LMC, maar dat had ik bij de vorige caravan , een Fendt 495SFB van 2013 ook.
Ik heb de onderkant van de mover al meermalen geinspecteerd, maar nog geen enkele beschadiging, hoewel ik al heel wat (steile Franse) drempels genomen heb; gewoon rustig die hobbel nemen
En mijn mover zit écht laag, ong. 11 cm. boven de grond.
Als je een drempel rustig neemt valt het best mee.
Ik denk dat de meeste touche's worden veroorzaakt door het oprijden met een te hoge snelheid waardoor de caravan door de vrij abrupte stijging iets meer inveert waarna een schrapend geluid het gevolg is.
Iets waar je wél echt rekening mee moet houden bij een voor de as gemonteerde mover, is het ruim genoeg nemen van bochten, daar waar er een trotoir langs de weg is.
M.n. bochten naar rechts kunnen dan funest zijn want al voordat het wiel evt. het trotoir raakt, doet de mover dit meestal al en heb je kans dat deze ontzet wordt en in het ergste geval tegen het wiel wordt gedrukt. Dan heb je echt een probleem want dan is verder rijden onmogelijk zonder de mover te verschuiven op het chassis
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Mover voor de wielen, vraagje
RE.gif
Als je met zoveel "onheil" rekening moet houden met een mover voor de as, waarom dan niet gewoon achter de as? Komt ie ook nog eens hoger te hangen. Ik zie/lees zo geen enkel voordeel....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als je met zoveel "onheil" rekening moet houden met een mover voor de as, waarom dan niet gewoon achter de as? Komt ie ook nog eens hoger te hangen. Ik zie/lees zo geen enkel voordeel....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Mover voor de wielen, vraagje
RE.gif
bij Alco plaats je daar het reservewiel
bij Alco plaats je daar het reservewiel
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Mover voor de wielen, vraagje
RE.gif
RE.gif
Zover ik kan lezen heeft TS al besloten om de mover vóór de as te plaatsen.
Daarop reageer ik met zaken waar je rekening mee dient te houden.
Als jij dat "onheil" wil noemen, be my guest
Uiteraard heeft het plaatsen van een mover achter de as ook zo'n zijn consequenties.
Iedereen moet voor zichzelf bepalen waar zijn keuze (binnen de technische mogelijkheden) op valt.
Het feit dat mijn movers altijd voor de as zijn geplaatst geeft aan naar welke zijde bij mij de balans altijd ging
RE.gif
Zover ik kan lezen heeft TS al besloten om de mover vóór de as te plaatsen.
Daarop reageer ik met zaken waar je rekening mee dient te houden.
Als jij dat "onheil" wil noemen, be my guest
Uiteraard heeft het plaatsen van een mover achter de as ook zo'n zijn consequenties.
Iedereen moet voor zichzelf bepalen waar zijn keuze (binnen de technische mogelijkheden) op valt.
Het feit dat mijn movers altijd voor de as zijn geplaatst geeft aan naar welke zijde bij mij de balans altijd ging
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Mover voor de wielen, vraagje
TS moet zijn mover voor de as plaatsen i.v.m. de lage instap bij de Fendt. Mover past daar niet bij.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!
You can't always get, what you want!
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Jarenlang zo'n zelfde gebruikt als de blauwe aan het begin van dit draadje.
Uiteindelijk heeft hij vorig jaar plaats gemaakt voor zo'n Aldi-exemplaar omdat van die eerste steeds vaker aan een kant het pennetje van het hengsel eruit jutterde met als resultaat; alle afwas op straat
Hij gaat wel nog altijd mee op reis want zo'n handige bak kun je voor veel meer doeleinden gebruiken dan alleen de afwas.
Uiteindelijk heeft hij vorig jaar plaats gemaakt voor zo'n Aldi-exemplaar omdat van die eerste steeds vaker aan een kant het pennetje van het hengsel eruit jutterde met als resultaat; alle afwas op straat
Hij gaat wel nog altijd mee op reis want zo'n handige bak kun je voor veel meer doeleinden gebruiken dan alleen de afwas.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Mover voor de wielen, vraagje
RE.gif
De weg kwijt?
Afwasplek rechtsaf
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De weg kwijt?
Afwasplek rechtsaf
De huidige mover van TS hangt achter de as en de nieuwe komt voor de as. Maar het maakt toch allemaal niks uit. Als ie het maar doet.willem schreef:TS moet zijn mover voor de as plaatsen i.v.m. de lage instap bij de Fendt. Mover past daar niet bij.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Ik denk het wel effe.Daphne schreef:RE.gif
De weg kwijt?
Afwasplek rechtsaf
Ik was me al aan het afvragen war die reactie gebleven was
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Caravanmovershop adviseerde mij de mover altijd vóór de wielen te plaatsen. Ik ben maar afgegaan op hun ervaring/kennis. Bovendien zou achter de wielen bij mij niet mogelijk geweest zijn; de reservewielbeugel zit daar in de weg.
En wat die (Franse) verkeersdrempels betreft,
- wanneer de mover vóór de wielen zit zal de mover als eerste geraakt kunnen worden
- zit de mover achter de wielen dan wordt deze als laatste geraakt zodra je de drempel gepasseerd bent en het geheel door de vering naar beneden komt
Conclusie: Monteer de mover achter de wielen dan beschadig je de mover minder snel
En wat die (Franse) verkeersdrempels betreft,
- wanneer de mover vóór de wielen zit zal de mover als eerste geraakt kunnen worden
- zit de mover achter de wielen dan wordt deze als laatste geraakt zodra je de drempel gepasseerd bent en het geheel door de vering naar beneden komt
Conclusie: Monteer de mover achter de wielen dan beschadig je de mover minder snel
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Dank voor jullie antwoorden, de caravandealer gaat hem achter de wielen plaatsen, volgens hem zou dat de beste plek zijn. De lage instap is het probleem nooit geweest, onze huidige truma ser zit nu ook achter de wielen bij de lage instap.
Moeten er maar op vertrouwen dat het goed is..... eerste mover bij dealer A de nieuwe bij dealer B misschien is het per dealer verschillend..
Door al het getob zijn we gewoon een beetje onzeker geworden
Moeten er maar op vertrouwen dat het goed is..... eerste mover bij dealer A de nieuwe bij dealer B misschien is het per dealer verschillend..
Door al het getob zijn we gewoon een beetje onzeker geworden
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Niet doen.
Het maakt niet veel uit.
Het maakt niet veel uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Bij een tandemasser zitten ze voor én achter de wielen, ook geen probleem
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Hallo
Even een reactie plaatsen wat betreft de plaats van de Mover als je de Mover achter achter het wiel plaatsen zal hij eerder de drempel raken reden omdat je met de caravan van de drempel af rijdt zal de caravan iets in de veren gaan, volgens mij heb je dat niet als de Mover voor het wiel zit.
Groetjes Henk
Even een reactie plaatsen wat betreft de plaats van de Mover als je de Mover achter achter het wiel plaatsen zal hij eerder de drempel raken reden omdat je met de caravan van de drempel af rijdt zal de caravan iets in de veren gaan, volgens mij heb je dat niet als de Mover voor het wiel zit.
Groetjes Henk
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Mover voor de wielen, vraagje
In mijn ogen heeft iedere oplossing een mogelijk nadeel, die ook al genoemd zijn.
- voor de as is gevoeliger voor stuurfouten met de caravan. Afsnijden van de bocht van de caravan bij een te hoge trottoir band zal de mover vol raken.
- achter de as zal inderdaad bij een drempel te maken krijgen met neerkomen van de massa bij het afrijden van de drempel en daardoor inveren. De mover kan dan geraakt worden.
Een argument kan zijn dat als je zo onvoorzichtig bent dat je een hoge trotoir band raakt je toch het wiel, de ophanging of de opbouw had kunnen beschadigen. Dat is waar.
Een ander argument kan zijn dat als je wiel over zo'n object heen stuitert en de mover is achter het wiel geplaatst dat de mover alsnog kan worden geraakt. Dat is ook waar.
Ik heb mijn mover zelf gemonteerd en de instructie waar de mover te plaatsen was logisch en duidelijk : het hoogste punt met de grootste bodemvrijheid. Was in mijn geval voor het wiel, ik heb 15 cm grond speling en dat was voldoende volgens instructie.
Toch heb ik weleens een drempel geschaafd......maar zelfs daarmee heeft men rekening gehouden, de mover motoren zijn ( bij mijn versie ) schanierend opgehangen. Bij overbelasting ( handrem er nog op ) of iets raken kunnen ze iets kantelen. Uiteraard met behoorlijke weerstand.
Zelf monteren heeft zo zijn voordelen : ik weet ook hoe het er weer af moet ( of weer gericht moet als het verschoven maar nog heel is ) en heb alles bij me om dat te doen. Toch hoop ik het niet te ervaren :-)))
- voor de as is gevoeliger voor stuurfouten met de caravan. Afsnijden van de bocht van de caravan bij een te hoge trottoir band zal de mover vol raken.
- achter de as zal inderdaad bij een drempel te maken krijgen met neerkomen van de massa bij het afrijden van de drempel en daardoor inveren. De mover kan dan geraakt worden.
Een argument kan zijn dat als je zo onvoorzichtig bent dat je een hoge trotoir band raakt je toch het wiel, de ophanging of de opbouw had kunnen beschadigen. Dat is waar.
Een ander argument kan zijn dat als je wiel over zo'n object heen stuitert en de mover is achter het wiel geplaatst dat de mover alsnog kan worden geraakt. Dat is ook waar.
Ik heb mijn mover zelf gemonteerd en de instructie waar de mover te plaatsen was logisch en duidelijk : het hoogste punt met de grootste bodemvrijheid. Was in mijn geval voor het wiel, ik heb 15 cm grond speling en dat was voldoende volgens instructie.
Toch heb ik weleens een drempel geschaafd......maar zelfs daarmee heeft men rekening gehouden, de mover motoren zijn ( bij mijn versie ) schanierend opgehangen. Bij overbelasting ( handrem er nog op ) of iets raken kunnen ze iets kantelen. Uiteraard met behoorlijke weerstand.
Zelf monteren heeft zo zijn voordelen : ik weet ook hoe het er weer af moet ( of weer gericht moet als het verschoven maar nog heel is ) en heb alles bij me om dat te doen. Toch hoop ik het niet te ervaren :-)))
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Hij zit eronder hoor, onze nieuwe mover achter de wielen dus, net als de " oude". Accu enz zit op de zelfde plek en de schakelaar met rode sleutel zit keurig naast de accu gemonteerd. We hebben goede uitleg gekregen en de sleutel is makkelijk bereikbaar. Dus wij zijn erg blij, volgende week in t echie uitproberen.
Heeft er nog iemand een oude sleutel liggen, echt wat voor ons om die kwijt te raken.... miss een extra geen gek idee?
Of kan je die los kopen in een campingwinkel?
Heeft er nog iemand een oude sleutel liggen, echt wat voor ons om die kwijt te raken.... miss een extra geen gek idee?
Of kan je die los kopen in een campingwinkel?
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Kan je los kopen, maar je kan het ook aan een koordje erbij vastmaken met een oogje naast de hoofdschakelaar, dan raak je hem niet kwijt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mover voor de wielen, vraagje
RE.gif
Je kunt de sleutel er ook in laten zitten, na een eerste draai linksom is het contact verbroken.
Pas na nog een tikje verder draaien kan hij worden uitgenomen.
En mocht er geen sleutel zijn dan kun je de twee ogen aan de achterzijde ook nog gewoon op elkaar schroeven.
Je kunt de sleutel er ook in laten zitten, na een eerste draai linksom is het contact verbroken.
Pas na nog een tikje verder draaien kan hij worden uitgenomen.
En mocht er geen sleutel zijn dan kun je de twee ogen aan de achterzijde ook nog gewoon op elkaar schroeven.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Mover voor de wielen, vraagje
RE.gif
Twee ogen aan elkaar schroeven is een slecht plan. Hiermee overbrug je de schakelaar functie. Gaat er iets onverhoopt mis heb je geen mogelijkheid de accu af te schakelen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nooit doen dus. Gewoon een nieuwe kopen voor een paar euro bij de betere automaterialen handel.
Twee ogen aan elkaar schroeven is een slecht plan. Hiermee overbrug je de schakelaar functie. Gaat er iets onverhoopt mis heb je geen mogelijkheid de accu af te schakelen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nooit doen dus. Gewoon een nieuwe kopen voor een paar euro bij de betere automaterialen handel.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Mover voor de wielen, vraagje
DE "touché ,en dus het inveren,gebeurt pas als je met je wiel de drempel raakt,en dan is de ,voor het wiel geplaatste mover ,het hoogste punt van de drempel al voorbij.toch?JPGeetje schreef: Ik denk dat de meeste touche's worden veroorzaakt door het oprijden met een te hoge snelheid waardoor de caravan door de vrij abrupte stijging iets meer inveert waarna een schrapend geluid het gevolg is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Voor heeft altijd de voorkeur, als de mover voor de wielen word geplaatst heeft hij veel minder last van de spray van de caravanbanden bij nat wegdek.
En komt er minder straatvuil op de grijpas en motor. Tevens zit het gewicht dan aan de goede kant van de as, meer kogeldruk.
En komt er minder straatvuil op de grijpas en motor. Tevens zit het gewicht dan aan de goede kant van de as, meer kogeldruk.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Ervaring: mover voor de as = direct hit tegen eventueel obstakel, verder rijden NIET mogelijk
mover achter = verder rijden WEL mogelijk door "slepende" mildere moverbotsing van het wiel afgericht.
Mover voor ? na botsing wiel gedemonteerd stang en kabels door moeten zagen, mover achtergelaten.
De Truma SER met 50 kwh accu no problem.
De Franse verkeersdrempels worden steeds hoger en talrijker.
mover achter = verder rijden WEL mogelijk door "slepende" mildere moverbotsing van het wiel afgericht.
Mover voor ? na botsing wiel gedemonteerd stang en kabels door moeten zagen, mover achtergelaten.
De Truma SER met 50 kwh accu no problem.
De Franse verkeersdrempels worden steeds hoger en talrijker.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Mover voor de wielen, vraagje
Ervaring vanaf 2013: AL-KO chassis + Enduro volautomaat mover voor de wielen: geen schade gehad.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje