Handbediend of volledig automatisch?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door petronella » zo 16 jul 2017 14:37

Pff wat is het moeilijk, we zijn er nog steeds niet uit! Zijn er onder jullie die de mover hebben laten plaatsen door de movershop, zoja, wat zijn jullie ervaringen?
Bij onze fendt( 2013) zit de huidige truma ser, achter de wielen. Lees vaak dat voor de wielen beter is...?
Wat is jullie idee hier over?
Een dealer in woerden vertelde ons: dat er bij de enduro 505 , er aan de skirts gezaagd moest worden omdat die iets te breed zou zijn..... scratch.gif !!!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Ab » zo 16 jul 2017 15:47

Voor de wielen gaat vaak niet bij een Fendt.
Door de verlaagde instap die heel vaak voor de wielen zit.
Zagen aan het skirt is niet nodig bij de meeste movers.
Bij ons zit de Simpark ook netjes achter het skirt.
Je ziet amper iets van de mover tenzij ik erg ver door de knieën ga. blij.gif
Deze foto is gemaakt op mijn hurken zittend.
Instasize_0716154811.jpg
De mover komt amper onder het skirt uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ferdi

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Ferdi » zo 16 jul 2017 16:30

Leentje schreef:
Mark Two schreef:Geef mij maar een automaat. Dan hoef ik niet in de regen op mijn knietjes de hefboom te bedienen. En als hij aan op straat staat, hoef ik links geen rekening te houden met aanstormend verkeer als ik hem weer los moet koppelen.
Je hoeft niet door de knietjes, je buigt je enigszins, dat is alles. Gelukkig regent het zelden en zit de mover niet aan de straatkant, maar aan de zijde van het trottoir. Fijn dat je geniet van jouw automaat, maar je hebt je duidelijk nooit verdiept in een (semi-)handmatige mover.
Klopt Leentje, gaat heel makkelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ferdi

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Ferdi » zo 16 jul 2017 16:33

Leentje schreef:RE.gif Naar jouw idee. Dat is een zeer subjectieve benadering en dus voor eenieder anders. Met de handel staat hij in 1 keer goed afgesteld. Dat is zo bemeten bij het plaatsen en kan niet mis. Heb je toevallig wat meer / minder kracht bij het erop rollen, dan kan de druk zomaar anders uitvallen.
zo is dat Leentje, wij hebben dezelfde mover, niet de snelste maar beresterk 1 of 2 gele hoge wiggen oprijden is geen probleem en dat voor 600,- zonder accu lader en inbouw.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door janoniem » zo 16 jul 2017 21:02

Op onze camping in Z-Frankrijk zag ik een echtpaar hulpeloos staan in een moeilijk aan te sturen bocht; caravan was even afgekoppeld om los van de auto op mover kracht verder te kunnen. Dat ging al schokkend en toen de rollen van de wielen moesten had de accu blijkbaar onvoldoende power.
De eigenaar vertelde dat deze tijdens het verblijf niet was opgeladen en hij wist bovendien geen alternatieve manier om de rollen vrij van het wiel te maken.
Na circa een uur hadden meerdere helpers de handleiding bestudeerd, was er passend gereedschap beschikbaar en kwamen de rollen één voor één vrij.
Ik heb niet om dit te voorkomen een halfautomaat gekozen; ik had een bepaald budget voor ogen en wilde een degelijke en betrouwbare mover. De extra kosten voor het volautomatische heb ik daaraan besteed.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door dieseltijger » zo 16 jul 2017 21:39

RE.gif De pointe ontgaat me enigszins. Soortgelijk verhaal: "...Ik zag iemand met een dieselauto een caravan trekken. De auto sloeg telkens af, de eigenaar vertelde mij dat hij vergeten was te tanken. Er was geen alternatieve manier om de auto toch de caravan te laten trekken. Hij was wel een uur bezig de auto te ontkoppelen van de caravan, en met man en macht de helling op te duwen. Ik had een bepaald budget voor ogen en wou een betrouwbare trekker. Het geld wat ik voor de auto had gereserveerd heb ik uitgegeven aan twee ossen...."

Geen stroom - geen mover. Geen diesel - geen auto. Geen wind - geen zeilboot. Soms doe je iets verkeerd - da's dan jammer - meer niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JaapB

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JaapB » zo 16 jul 2017 21:42

Wat een onzin.
Omdat de accu niet opgeladen was deden de rollen het niet op stroom.
Er is altijd een mogelijkheid om deze handmatig los te krijgen, met een schroef of wat ook.
Volgens mij is dat met heel veel zaken zo.
Als je accu leeg is start je auto niet.
Als je gasfles leeg is brandt je gasstel niet.
Als je watertank leeg is doet de kraan niets.
Enz, enz.

Oeps, dieseltijger was een seconde eerder.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door dieseltijger » zo 16 jul 2017 21:53

Ik snap de teneur wel - maar bespeur inconsistent gedrag. Complexiteit is een factor, en zoals Ferdinand Porsche ooit zei: "Wat er niet op zit, gaat ook niet kapot". Til je motorkap omhoog en je schrikt je lam: airco, turbo, injectoren, talloze sensoren, electronica - en niet overdreven: bij het merendeel van de auto's moet je naar de garage om een lampje bij de koplamp te vervangen.

Nu hebben we het over zoiets simpels als een electromotor met vertragingskast die door een servomotor (jouw auto telt ongeveer 50 electromotoren) en wormwiel op de band wordt geduwd: Moord! Brand! Complex.

Het is zeer zeker niet mijn bedoeling de vorige poster belachelijk te maken - integendeel. Maar besef hoe inconsequent ons gedrag (het mijne niet uitgezonderd) is. Nog een voorbeeld: iemand die met oude banden of een hokeliedokelie Aziatisch merk onder de caravan rijdt wordt onverantwoord gedrag verweten qua veiligheid. Doodleuk wordt er in dit zelfde forum besproken hoe je zelf LPG in flessen kan vullen - ook als deze niet voorzien is van een 80% beveiliging.

We zijn een vreemde diersoort.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door petronella » vr 21 jul 2017 18:53

Vandaag besteld de Enduro EM 305 met een yellowtop 55ah accu! Hij wordt nu voor de wielen geplaatst ipv onze huidige die achter de wielen zit.
Ons besluit toch voor volledig automatisch te kiezen komt door t feit dat mijn echtgenoot aan een hernia is geopereerd en bij het testen van de handbediende toch wat moeite had.
Hopen dat we met deze nieuwe meer geluk hebben dan met de vorige.....
Dank voor al jullie tips en adviezen thumbup.gif

Ferdi

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Ferdi » vr 21 jul 2017 18:59

Goede keus, veel genot ervan.[THUMBS UP SIGN]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door BertJan » vr 21 jul 2017 20:04

die sencel accu is een prima accu voor de ser mover, is niet te licht, nu ben ik zelf geen fan van simpark, maar hun sencel accu is erg krachtig.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door petronella » vr 18 aug 2017 14:13

RE.gif en toch is dit door twee onafhankelijke dealers gezegd scratch.gif
Morgen gaat de caravan naar de dealer er komt een enduro EM 305 onder, met een yellowtop accu. Hopen dat we nu meer geluk hebben!!!

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Andre Welten » za 16 sep 2017 13:49

petronella schreef:Vandaag besteld de Enduro EM 305 met een yellowtop 55ah accu! Hij wordt nu voor de wielen geplaatst ipv onze huidige die achter de wielen zit.
Ons besluit toch voor volledig automatisch te kiezen komt door t feit dat mijn echtgenoot aan een hernia is geopereerd en bij het testen van de handbediende toch wat moeite had.
Hopen dat we met deze nieuwe meer geluk hebben dan met de vorige.....
Dank voor al jullie tips en adviezen thumbup.gif
Die hernia heb ik ook (maar niet geopereerd, houdt zich koest) maar ik heb 1 keer een bedieningsstang van een handebediende Carver net boven mijn linkeroog tegen mijn gezicht aan gehad, kwam hard aan en sindsdien een automaat...

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Peter 1969 » za 16 sep 2017 14:31

RE.gif

De ogen van homo sapiens liggen niet voor niets diep in oogkassen en zijn relatief klein. Als uiterst agressieve levensvorm hebben we dat tienduizenden jaren hard nodig gehad, en dat is vaak nog steeds het geval. mrgreen.gif

Ik heb ook handbediend, het ligt voor de hand dat dat betrouwbaarder is. Doch als er een specifieke reden is snap ik dat iemand voor automatisch gaat.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Hobby Linka » za 16 sep 2017 14:51

Hier een automaat. Ik had geen keus. Mover overgenomen van een forumlid. Nog steeds geen seconde spijt van gehad en werkt al weer ruim twee jaar zonder enig probleem.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door PD » za 16 sep 2017 16:58

Na een probleemloze Truma SE-R (automaat) zijn we overgestapt op een probleemloze Simpark XHD Heavy Duty (automaat) en sinds deze maand hebben we een Truma XT4 in 4x4 automaat... we gaan het beleven; voor ons is een automaat vrijwel vanzelfsprekend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door sindaco » za 16 sep 2017 17:12

vanaf 2014 met de koop van de fendt een P1 mover en dat was onze eerste mover ooit.

volautomaat en tot op heden geweldig en zeer tevreden over.
1x een relais gehad wat even stotterde en na een zacht tikje weer aan het werk ging. thumbup.gif

verder al ongeveer een kleine 60 keer gebruikt en voor elk wissewasje laat ik de rolletjes het werk doen.
ook wordt alles uitgeschakeld bij aankoppelen en worden de rollen teruggetrokken.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door willianv » za 16 sep 2017 17:25

Hier ook een volautomatische P1 mover.

Gekocht bij een forumlid, geplaatst op een Hobby 540 KMFE. Daarna is de mover overgezet naar een 560 KMFE, een 540 UFE en zeer recent op onze 560 WFU.

We zijn er nog steeds er blij mee, mover heeft ons nog nooit laten staan.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Plaats reactie

Terug naar “Movers”