Handbediend of volledig automatisch?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door eurotrotter » ma 10 jul 2017 12:48

Conradi schreef:
Ik vind de opmerking ".., wat er niet opzit kan ook niet stuk" wel een hele typische. Ik snap dat je op basis van budget een andere keuze maakt, of omdat je het tè weinig gebruikt of zo. Maar iets niet nemen omdat het kapot kan zou kunnen gaan scratch.gif Tja, dan kun je heel veel wel weglaten.... :wink:
Die opmerking maakte ik. mrgreen.gif mrgreen.gif
OP de vraag van T.S .adviseerde ik dan ook niet om geen mover te nemen ,maar om alle opties in zijn overwegingen mee te nemen.
En t feit dat een automatisch opzetsysteem kapot kan gaan,is er daar een van.

En dat omzeil je door een handmatig systeem te nemen,waarmee je ( maar dat terzijde) ook enige honderden euro's uitspaart


Zoals hij ook in overweging kan nemen hoe dikwijls hij van de mover gebruik maakt,en hoe snelt moet gaan,een automaat zal beduidend sneller gaan dan mijn Reich move control II,waar ik zeker 20 sec nodig heb alvorens ik die met de accuboormachine erop gedraait heb
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door DVDGuy » ma 10 jul 2017 14:19

Wij hebben al een jaar of 10 een Truma SE, die bij aanschaf laatste caravan is overgebouwd. Wij gaan 3-4 keer per jaar op vakantie en zijn nog steeds zeer tevreden. Heeft toentertijd een hoop geld gekost, ongeveer 2.800,- euro, maar is het wat ons betreft volledig waard geweest.
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door PMT » ma 10 jul 2017 14:22

Mijn eerste mover was de van Truma die ook nog geen tussenstang had en die ik handmatig op elk wiel met een sleutel met een hefboombeweging op het wiel moest zetten. Ondanks die dubbele handeling was ik denk ik sneller dan mijn huidige Truma SER op de banden gedrukt staan. Maar het is wel makkelijk.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Leentje » ma 10 jul 2017 15:29

mri schreef:Wij hebben de Truma waar je handmatig de rollen erop zet. Kwestie van stang erop zetten, halve slag draaien en stang er weer af trekken. Leentje geeft aan een half minuutje, ik zou zeggen 10 tot 15 seconden thumbup.gif Er is ook nauwelijks kracht voor nodig, toen onze dochter 10 was deed zij dit "klusje" al.
Stang uit het vooronder halen en er weer in terug erbij opgeteld ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JPGeetje » ma 10 jul 2017 16:25

RE.gif
Overigens zou ik bij een handmatig systeem altijd kiezen voor een systeem wat je erop draait en niet het systeem met de hefboom.
Het hefboomsysteem druk je over een zwaar punt heen waarna de rollen middels een sterke veer tegen de wielen worden gedrukt. That's it!
Als je dan een situatie tegenkomt waarbij de mover hard moet trekken en de banden zijn nat, dan kan er een moment komen dat de rollen door gaan slippen op de band. Dat kan bij een opdraai-systeem ook maar dan heb je nog de mogelijkheid om de rollen iets strakker er tegenaan te draaien. Bij het hefboomsysteem kun je eigenlijk niets meer. Op-draaien is weliswaar iets meer werk maar geeft wel nog een stukje extra zekerheid naar mijn idee. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Leentje » ma 10 jul 2017 16:44

RE.gif Naar jouw idee. Dat is een zeer subjectieve benadering en dus voor eenieder anders. Met de handel staat hij in 1 keer goed afgesteld. Dat is zo bemeten bij het plaatsen en kan niet mis. Heb je toevallig wat meer / minder kracht bij het erop rollen, dan kan de druk zomaar anders uitvallen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Hobby Linka » ma 10 jul 2017 16:51

RE.gif

Helemaal mee eens. Want ook een systeem waarbij de rollen er (automatisch) op gedraaid worden is de druk op de band bepaald bij de installatie van de mover. En staan de rollen tegen de band en in de eindstand ben je gewoon klaar.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JPGeetje » ma 10 jul 2017 16:59

RE.gif
Inderdaad Leentje; naar mijn idee, omdat ik dat niet kan bewijzen.
Ik heb het enkele jaren wel gezien in Normandië toen een buurman ging vertekken na enkele dagen regen.
Aanvankelijk ging het wel maar de banden drukte door het doorweekte gras en kwamen vol met klei te zitten.
Toen er genoeg klei bij de moverrollen zat was het afgelopen en slipte de handel door.
De modder wegspoelen gaf ook geen soelaas meer en uiteindelijk heeft de campingeigenaar hem er met een trekkertje uit getrokken.
De man snapte er niks van, hij had de mover al 8 jaar en dit had hij nog niet meegemaakt. Ik weet helaas niet meer welk merk het was maar het was een witte.
Ik zag de bui al hangen want de dag erna zouden wij ook vertrekken en we hadden toen nog een handbediende Enduro.
Ook bij mij ging aanvankelijk fout, maar na de mover nog eens goed strak aan te hebben gedraaid (in het rood [aschrik.gif] ) ging het wel en hebben wij ons zelf kunnen redden. Dat is de reden dat je naar mijn idee beter een opzetsysteem kunt hebben wat je erop draait. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Leentje » ma 10 jul 2017 19:00

RE.gif Ik snap het. Herkenbaar verhaal. Wij hebben in de modder (Camptek(is ook de Enduro)) de caravan 180 graden gedraaid. Toen pakte de rollen wel. Paar flinke mannen stonden erbij om eventueel een zetje te geven.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Jan Br » ma 10 jul 2017 19:03

Dan is een Simpark automaat toch heerijk, die drukt de rollen haast in de band. (Hydraulisch)

zolang hij het doet natuurlijk. knipoog.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

JaapB

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JaapB » ma 10 jul 2017 19:04

Onze Alko Mammut heeft ons 1 keer in de steek gelaten, nou ja hortend en stotend.
Dat was de eerste keer dat wij hem gebruikte.
Handrem stond er nog op. stom.gif whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Micky » ma 10 jul 2017 19:13

awhoea.gif awhoea.gif

zo kwam ik 3 weken geleden met de caravan ook niet van de plek in Paasloo, terwijl een paar buren stonden te zwaaien, de mover stond er nog op :oops: krijg je als je tijdens opbreken uit je ritme gehaald wordt door goed bedoelende buurtjes die je een hand willen geven omdat hun fietstocht begint :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Jan Br » ma 10 jul 2017 19:15

RE.gif

Lekker dan als de automaat bij het insteken van de stekker op de auto automatisch de mover loskoppelt blij.gif blij.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Micky » ma 10 jul 2017 19:22

RE.gif

Tja, zat er niet op (stekker en vol automaat) en hoef ik eerlijk gezegd ook niet perse, het gebeurd me nooit en omdat ik een automaat heb, wordt er ook niet aan de caravan geropt om weg te rijden, ik kruip van de plek, als dat niet gaat dan klopt er iets niet, gaat jouw handrem er ook vanzelf af trouwens scratch.gif knipoog.gif

dat dacht ik ook niet mrgreen.gif feit blijft we moeten blijven nadenken en ik werk volgens een standaard werkwijze die in mijn hoofd zit, gaat 99 keer goed thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mark Two
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 nov 2014 14:00

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Mark Two » ma 10 jul 2017 19:25

Geef mij maar een automaat. Dan hoef ik niet in de regen op mijn knietjes de hefboom te bedienen. En als hij aan op straat staat, hoef ik links geen rekening te houden met aanstormend verkeer als ik hem weer los moet koppelen.
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Jan Br » ma 10 jul 2017 19:29

Nee, mijn handrem gaat er ook niet automatisch vanaf. Ik ben een keer met een bevriend echtpaar (ergens voor de oorlog, haha) met een tent op vakantie geweest in frankrijk in mei. Oook toen wel een hele natte bedoening bij het opbreken, alles gepakt in de auto en ik zou wegrijden, maar kwam met geen mogelijkheid van z'n plek. De twee dames en vriend achter de auto duwen, ik op een bepaald moment vol gas en ze waren van onder tot boven bruin besmeurd. Toen zag ik dat ik de handrem vergeten was!! stom.gif stom.gif

Ik heb het ze nooit medegedeeld en na het lossen van de handrem toch van de plek gekomen. Moest er aan denken na jouw opmerking.

Hoop dat mijn vrouw niet meeleest, anders krijg ik nu nog klappies. :oops:
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Micky » ma 10 jul 2017 19:36

RE.gif

geen van mijn 4 aangedreven wielen spinde mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Jan Br » ma 10 jul 2017 19:38

Nee, maar een Simca 1100 was er nog niet met 4 wielen aangedreven.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Micky » ma 10 jul 2017 19:41

RE.gif

de Simca Rancho is gebouwd op de basis van de 1100 mrgreen.gif

ahum, maar die had ook geen handbediende of automatische mover :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door AadB » ma 10 jul 2017 19:43

Ik heb ook een automaat en ben daar zeer tevreden over. Maar als er mede kampeerders liever een een handbediende mover willen, vooral die kopen.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Williamr » ma 10 jul 2017 20:32

Zelf een enduro 303 handbediend gehad. Hier zat wel een handige draaihulp bij, het einde van de stang zat een draaibare kop op zodat je niet op de knietjes in het gras moest.
IMG_0192.JPG
IMG_0192.JPG (38.17 KiB) 2813 keer bekeken
Was inderdaad wel fijn dat je deze verder kon door draaien de band in, af en toe was dit wel nodig.

Nu een Truma SEr, heel fijn maar toch mis ik het draaien van de rol op de band omdat je niet weet met hoeveel kracht de rol op de band staat. Natuurlijk wordt dit door de elektronica gemeten/gedaan, maar toch.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door eurotrotter » ma 10 jul 2017 20:40

JPGeetje schreef:RE.gif
Overigens zou ik bij een handmatig systeem altijd kiezen voor een systeem wat je erop draait en niet het systeem met de hefboom.
Het hefboomsysteem druk je over een zwaar punt heen waarna de rollen middels een sterke veer tegen de wielen worden gedrukt. That's it!
Als je dan een situatie tegenkomt waarbij de mover hard moet trekken en de banden zijn nat, dan kan er een moment komen dat de rollen door gaan slippen op de band. Dat kan bij een opdraai-systeem ook maar dan heb je nog de mogelijkheid om de rollen iets strakker er tegenaan te draaien. Bij het hefboomsysteem kun je eigenlijk niets meer. Op-draaien is weliswaar iets meer werk maar geeft wel nog een stukje extra zekerheid naar mijn idee. thumbup.gif
Als de mover goed afgesteld is maakt dat niet uit.
Mijn "opdraaimover"draai ik ook altijd maximaal erop,en het hefboomsysteen gaat ook tot t maximale.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JPGeetje » ma 10 jul 2017 21:55

RE.gif
Dat was bij mijn Enduro dan toch anders.
Daar ging een pijltje langs een schaal, van geel via groen naar tenslotte rood.
Je moest hem tot in het groene gedeelte aandraaien.
Afbeelding
Niet exact dezelfde mover als de mijne maar het idee van die schaal is hier duidelijk te zien.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Ab » ma 10 jul 2017 23:51

Ik lees dat ook vaker. Problemen met het automatisch opzetmechanisme bedoel ik.
Echter nooit van een Simpark. :lol:
De mijne doet het inmiddels ook al 9 jaar zonder een enkele hapering.
Mocht er ooit een andere caravan komen dan komt daar 100 % zeker weer een Simpark onder.
Ook zeker weer automatisch.
Waarschijnlijk dan ook de XHD uitvoering.
Hoewel de huidige prima voldoet met 1900 kg caravan.
Kracht kan je nooit teveel hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Leentje » di 11 jul 2017 07:25

Mark Two schreef:Geef mij maar een automaat. Dan hoef ik niet in de regen op mijn knietjes de hefboom te bedienen. En als hij aan op straat staat, hoef ik links geen rekening te houden met aanstormend verkeer als ik hem weer los moet koppelen.
Je hoeft niet door de knietjes, je buigt je enigszins, dat is alles. Gelukkig regent het zelden en zit de mover niet aan de straatkant, maar aan de zijde van het trottoir. Fijn dat je geniet van jouw automaat, maar je hebt je duidelijk nooit verdiept in een (semi-)handmatige mover.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Movers”