Handbediend of volledig automatisch?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door petronella » zo 9 jul 2017 18:18

Onze truma ser mover is stuk! Nu zijn we aan het rondkijken voor een andere mover.
Wat is dat moeilijk zeg!
volledig automatisch is natuurlijk heerlijk ( als hij t doet boos.gif ) maar daar zit bij ons dus voor de tweede keer het probleem. Mover is 7 jaar oud en 5 weken geleden ook de afstandsbediening kaduuk!
Ook vertelde een andere dealer dat de cencel accu eigenlijk te licht is voor de truma ser????? scratch.gif
Gek dat onze eigen dealer daar niks van gezegd heeft toen hij die bij ons plaatste.
Maar ff even terug naar mijn vraag.
Hoe zijn jullie ervaringen met een zgn half automaat? Wij denken dan aan een enduro met een yellotop accu...
Heeft een van jullie daar misschien ook ervaring mee?

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door eurotrotter » zo 9 jul 2017 18:21

Volautomatisch is leuk,maar daar hangt een prijskaart aan en naar mijn mening betaal je behoorlijk voor die meerprijs als je daar, op één vakantie slechts enige malen gebruik van maakt.
En storingsgevoelig??al wat er niet op zit kan niet kapot gaan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Leentje » zo 9 jul 2017 18:34

Even handmatig de rol erop zetten. Kwestie van een half minuutje. En daarna er weer af. Klusje van niets waar je aardig wat mee kunt besparen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

arnovariante

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door arnovariante » zo 9 jul 2017 18:46

Volgens de moverwiki (Ralf) van dit forum zijn de opzet motoren heel vaak de reden van een storing in een Mover.
Dat was voor mij de reden om een handmatig bediende te kiezen.
In mijn geval (P1) gaat dat dmv een hendel met een slag van 160° ipv met de zwengel voor de pootjes.
Kost niet veel kracht en duurt een seconde of 3.

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door mri » zo 9 jul 2017 20:19

Wij hebben de Truma waar je handmatig de rollen erop zet. Kwestie van stang erop zetten, halve slag draaien en stang er weer af trekken. Leentje geeft aan een half minuutje, ik zou zeggen 10 tot 15 seconden thumbup.gif Er is ook nauwelijks kracht voor nodig, toen onze dochter 10 was deed zij dit "klusje" al.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 20:36

Wij hebben een handbediende Reich, ik zou liever een automaat hebben..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door PD » zo 9 jul 2017 20:40

Volautomatische Simpark, geen elektrische opzetmotoren maar een hydraulisch opzetsysteem thumbup.gif

Wij gebruiken de mover echt heel vaak, ik schat in tussen de 30 en 40x per jaar en dus kies ik voor comfort !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JPGeetje » zo 9 jul 2017 21:08

Hier een automatische P1, en ja hoor in den beginne last gehad van een slecht werkend opzetsysteeem.
Daar is hij bij de dealer helemaal voor onderzocht waarbij men niets kon vinden (als je bij de tandarts bent is de kiespijn over)
Resultaat was wel dat het systeem daarna geen kuren meer vertoond heeft.
Als ik nogmaals moest kiezen dan werd het bij ons ook een handmatige.
Voor het prijsverschil heb je een mooie accu thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

nerood

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door nerood » zo 9 jul 2017 21:10

Wij hebben een handbediende Reich. Net nieuw.
Reden: minder kans op storing. En scheelt ook nog een paar honderd euro...
En als je toch met de accuboor de poten indraait, kun je ook nog wel in een paar sec extra de mover op de banden draaien. Omgekeerd, poten uit, mover eraf...

Dit seizoen al paar keer uitgeprobeerd met een €30,- accuboor van de A.C. Tion van het merk Ferm.
Voor 'caravan werk' zeer goed apparaat. Heb net voor de stalling de li ion accu volgeladen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door dieseltijger » zo 9 jul 2017 21:15

Heb zelf een KIP Shuttle 44TTR, 1300 kg maximum massa - in combinatie met een lichtste Enduro 303 volautomaat met een lichte Lithium-ion accu. Sinds 2012 in gebruik, accu heeft voldoende capaciteit, en ik haal de accu in de winterstalling nooit er uit. trek wel de stekker van de lader uit de accu (laden gebeurt niet via accu polen). Tot nu toe geen storing gehad, bij de afstandsbediening valt mij op dat de opdruk van de knopjes vervaagt.

Ik moet na 5 jaar eigenlijk een andere 9V batterij plaatsen in de afstandsbediening. De snelheid van de mover is laag. Van mij had het wel sneller gemogen - maar ik ga me over dit soort geneuzel absoluut niet drukmaken. Mijn echtgenote vindt het wel prettig dat alles relaxed gaat.

Bijgaand wat foto's. van de inbouw. Je ziet dat de accu klein van omvang is, en weegt iets van rond de 4 kg slachts. tussen de accu en de wand zit de bijbehorende lader geklemd. Trek je de sleutel uit de schakelaar, dan trekt het mover gedeelte geen enkele stroom. En trek je de stekker van de lader uit de accu dan is er geen sprake van leeglopen in de winter. Het zilveren kastje rechts bevat de mover electronica. In 2012 laten inbouwen voor in totaal 1395,- nu zal het wel goedkoper zijn.

Na een bandenwissel heb ik de mover niet laten afstellen, dus ja....ik doe mijn best om het moeilijk te maken maar het ding doet het gewoon altijd.
IMG_20170709_205945.jpg
IMG_20170709_205844.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Dutchdrummer » zo 9 jul 2017 21:39

Hier een volautomatische Simpark Easymatic.
Bewuste keuze na de vorige mover, een Reich Move Comfort, die er handmatig op gedraaid moest worden.
We merken dat we deze automatische mover toch sneller gebruiken, een druk op de knop is zo veel makkelijker dan het geslinger met de vorige (zie opmerking van Micky).
Bijkomend voordeel is dat de rollen automatisch (hydraulisch) terug getrokken worden als de stekker in de auto gestoken wordt.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door mri » zo 9 jul 2017 21:53

RE.gif
Ik zie geslinger en accuboor machines voorbij komen. Die Truma van ons (bouwjaar 2010) zet je met 1 slag van 180 graden op de wielen. Waarom zijn er dan fabrikanten die er zo'n tour van maken dat je aan de mover moet gaan slingeren als het zoveel makkelijker kan scratch.gif
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 22:05

Dutchdrummer schreef:Hier een volautomatische Simpark Easymatic.
Bewuste keuze na de vorige mover, een Reich Move Comfort, die er handmatig op gedraaid moest worden.
We merken dat we deze automatische mover toch sneller gebruiken, een druk op de knop is zo veel makkelijker dan het geslinger met de vorige (zie opmerking van Micky).
Bijkomend voordeel is dat de rollen automatisch (hydraulisch) terug getrokken worden als de stekker in de auto gestoken wordt.
Bekende Mover, jullie oude mrgreen.gif , toch bevalt hij uitstekend hoor, de Makita draait hem er voor ons op
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Chris » zo 9 jul 2017 22:06

Hier een Powrmover Evo manual met een Yellowtop 4.2 van 55 Ah.
Bewust voor een manual gekozen, wat er niet opzit kan ook niet stuk.
En, helaas, de electrische opzetsystemen geven toch wel eens storing, dat lees je ook hier op het forum.
Manual, uittrekbare wielsleutel met een dop, 180 graden om en twee rollen op de band...ik schat 5 seconden. scratch.gif
De Yellowtop hoeft geen verdere aanprijzing, die heeft zijn strepen verdient.
Deze mover heeft eerst onder mijn vorige Hobby gezeten, nu onder de Knaus.
Daar valt hij mooier achter de skirts, hoger en minder opvallend.

Chris
IMGP0494.jpg
Onder de Knaus ( idd, rol mover 1,5 cm hoger dan wielas... jammer maar helaas)
IMGP0472.jpg
Onder de Hobby
Cateye.jpg
Cateye.jpg (2.65 KiB) 4893 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door barney » zo 9 jul 2017 22:14

petronella schreef:Onze truma ser mover is stuk! Nu zijn we aan het rondkijken voor een andere mover.
Wat is dat moeilijk zeg!
volledig automatisch is natuurlijk heerlijk ( als hij t doet boos.gif ) maar daar zit bij ons dus voor de tweede keer het probleem. Mover is 7 jaar oud en 5 weken geleden ook de afstandsbediening kaduuk!
Ook vertelde een andere dealer dat de cencel accu eigenlijk te licht is voor de truma ser????? scratch.gif
Gek dat onze eigen dealer daar niks van gezegd heeft toen hij die bij ons plaatste.
Maar ff even terug naar mijn vraag.
Hoe zijn jullie ervaringen met een zgn half automaat? Wij denken dan aan een enduro met een yellotop accu...
Heeft een van jullie daar misschien ook ervaring mee?
Ik heb al jaren de door u aangegeven versie handbediend in gebruik net de yellow top accu probleemloos ik wil niet meer anders

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door barney » zo 9 jul 2017 22:16

Sorry ik heb de truma sr.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door PD » zo 9 jul 2017 22:17

Dutchdrummer schreef:Hier een volautomatische Simpark Easymatic.
Bewuste keuze na de vorige mover, een Reich Move Comfort, die er handmatig op gedraaid moest worden.
We merken dat we deze automatische mover toch sneller gebruiken, een druk op de knop is zo veel makkelijker dan het geslinger met de vorige (zie opmerking van Micky).
Bijkomend voordeel is dat de rollen automatisch (hydraulisch) terug getrokken worden als de stekker in de auto gestoken wordt.
Mee eens, op het knoppie drukken daagt makkelijker uit, zelfs als de caravan maar een paar cm moet verplaatsen om aan te koppelen mrgreen.gif
Gemak dient de mens thumbup.gif ik ga niet aan 2 ton trekken :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Conradi » zo 9 jul 2017 22:33

Wij hebben de Mammut V3, en die is er enkel als volautomaat. 2T ga je ook even niet zo duwen, dus gebruiken we 'm altijd. Dat bevalt goed, ik heb geen ervaring met handmatig plaatsen.

Ik vind de opmerking ".., wat er niet opzit kan ook niet stuk" wel een hele typische. Ik snap dat je op basis van budget een andere keuze maakt, of omdat je het tè weinig gebruikt of zo. Maar iets niet nemen omdat het kapot kan zou kunnen gaan scratch.gif Tja, dan kun je heel veel wel weglaten.... :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 22:59

RE.gif

idd, die opmerking lees ik ook met enige regelmaat, snap ik ook niet scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door PD » zo 9 jul 2017 23:05

RE.gif en RE.gif RE.gif
Klopt, dan kun je de caravan en auto ook beter thuis laten awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door Pino » ma 10 jul 2017 00:02

Iets niet kopen omdat het stuk gaat lijkt me een verkeerde reden.
Je koopt iets omdat je er wat voor terug wilt en dan zoek je naar iets dat werkt....
Dus wanneer je liefst een volledig automatische mover hebt zoek je er een die kwalitatief goed staat aangeschreven.
Wij hadden een vol automatische Simpark onder de vorige hut en nu een automatische P1 onder de Premium.
We doen een camping of 30 per jaar, dus met thuis moveren, camping moveren, en weer thuis zitten we ver over de 100 opzet bewegingen per jaar.
Nog geen problemen gehad.
Mocht dat wel gebeuren dan laat ik de mover maken. En mocht hij telkens stuk gaan dan gaat hij er af en komt er een van een ander merk. Sowieso een volautomatische.
Maar vooralsnog geen probleem gehad
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door dieseltijger » ma 10 jul 2017 00:16

@Pino: De simpark heeft itt de andere movers een hydraulisch opzetmechanisme. In brede zin: wat zijn de verschillen qua gebruik/manoevreren die je merkt tussen de simpark en de P1?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JaapB

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JaapB » ma 10 jul 2017 06:31

Hier de Alko Mammut,
Mooi weggewerkt, en volautomatisch met de afstandsbediening.
Storing aan de aandrijfrollen (nog) niet meegemaakt. (Knok on wood)
Bewust voor een volautomaat gekozen omdat wij veel rondtrekken.
Zo'n 10-12 campings per reis, 2-3 keer per jaar, plus de nodige weekjes/weekendjes tussendoor.
Maar rij je tich Km naar je vakantiebestemming en blijf je daar 2-3 weken staan en dan terug dan zou ik ook de (goedkopere) handbediende nemen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door JPGeetje » ma 10 jul 2017 10:44

Conradi schreef:Ik vind de opmerking ".., wat er niet opzit kan ook niet stuk" wel een hele typische. Ik snap dat je op basis van budget een andere keuze maakt, of omdat je het tè weinig gebruikt of zo. Maar iets niet nemen omdat het kapot kan zou kunnen gaan scratch.gif Tja, dan kun je heel veel wel weglaten.... :wink:
Ik kan me die reactie voorstellen maar dat gaat niet altijd op.
Mijn eerste mover was handbediend en dat voldeed goed. heeft me nooit laten staan.
De nieuwe werd een P1 automaat waarbij al na enkele malen gebruik de opzetfunctie op de camping weigerden en er niet meer vanaf ging.
Dan lig je een heel tijdje onder je caravan te pielen om de zaak eraf te krijgen wat bij de P1 wil zeggen dat je met een bijgeleverd soort pijpsleuteltje dat een eind in een zo'n nauw gaatje moet worden gestoken dat het er door de coating die over die sleutel zit, eigenlijk net niet in gaat. En dan rechtstreeks op het motor-asje honderden omwentelingen moet maken eer de rol weer vrij is van de band.
Uiteraard krijg je tijdens zo'n exercitie meekijkers om je heen die enigszins meesmuilend, gelardeerd met af en toe een schertsende opmerking je gepiel komen gadeslaan.
Daarna kan je jee mover de rest van die vakantie niet meer gebruiken want met maar 1 aangedreven wiel is de gebruikserswaarde zeer beperkt
Ik kan je vertellen dat je het dan wel een beetje gehad hebt met je dure mover. boos.gif
Toen heb ik dan ook voor mezelf besloten dat een volgende mover weer een handbediende is.
En wees nou eerlijk, dat opzetten doe je met de hand vrijwel net zo snel als met je knopje. whistle.gif
Je koopt een mover per slot van rekening voor het makkelijk en probleemloos verplaatsen van je caravan en niet voor het extra makkelijke opzetgemak van een automaat. Het opzetten is sowiezo een fluitje van een cent. thumbup.gif
Automaten-eigenaars die nog geen problemen van dien aard gehad hebben, zullen daar ongetwijfeld anders over denken knipoog.gif
Voor mij was het een gevalletje "door schade en schande wordt men wijs" :oops:
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

arnovariante

Re: Handbediend of volledig automatisch?

Bericht door arnovariante » ma 10 jul 2017 10:50

RE.gif
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Ware het niet dat ik nog nooit heb meegemaakt dat mijn volautomatische Mammut me heeft laten staan, hij had wel eens kuren met het opzetten van de rollen.
Het was voor mij echt de opmerking van Ralf die me deed besluiten een handbediende te nemen.
En dat wij ons nu schijnen te moeten verdedigen omdat we een handbediende hebben....
Lekker belangrijk, ik bedien wel meer met de hand wat prima functioneert.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”