Hypercamp mover probleem

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
harrielv
Berichten: 21
Lid geworden op: di 21 okt 2014 18:34

Hypercamp mover probleem

Bericht door harrielv » do 11 mei 2017 18:30

Ik heb in maart een Hypercamp excellent automatic onder de Homecar laten zetten (Obelink). Nu in Spanje heb ik het idee dat het niet optimaal werkt. Vandaag probleem gehad om de leveler op te rijden . Caravan trekt scheef bij oprijden van eerste niveau van de leveler. Het lijkt of de mover niet gelijk tegen de band aan drukt links en rechts. Op de mover zit een aanduiding voor de kracht dmv een geel/groen/rood plaatje waar het autootje voor komt te staan. Hoever moet het autootje komen ?? Links komt de auto tot het einde van het groene vlak en rechts komt het autootje tot net het begin van het groene vlak. Wat is de juiste instellingen ? Ook kan ik deze moverrol bewegen met de hand als hij niet tegen de band aan zit.
Is er reden tot controle bij een Caravanbedrijf hier ??

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door meeder » do 11 mei 2017 18:42

Bij het oprijden van levelers is het normaal dat de caravan iets scheef trekt. De ene kant wordt immers zwaarder belast dan de andere kant.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door MarcoC » do 11 mei 2017 20:41

Controle zou ik door Obelink laten doen, is immers garantie. Dat een caravan scheef trekt op een oprijblok is inderdaad heel normaal, doet onze Reich ook.
Mooi in het midden van het groene gedeelte zetten, dan zitten de rollen goed op de band aangedrukt. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door JPGeetje » do 11 mei 2017 20:45

Dat de caravan iets van koers raakt bij het oprijden van een keg is normaal, om reden zoals hierboven al door Meeder vermeldt.
Enkele vragen:
- staan de moverrollen in ruststand aan beide zijden even ver van de band verwijderd?
- zijn je banden even hard opgepompt?
Beide hierboven genoemde zaken kunnen er voor zorgen dat de mover gaat slippen over de band.
Het komt wel eens voor dat een niet stevig genoeg op het chassis gemonteerde mover gaat schuiven over het chassis als de rollen stevig worden aangedrukt.
Als jouw rollen niet aan allebei de kanten even ver van de band verwijderd zijn, dan zou dat wel eens aan de orde kunnen zijn.
Dat jouw indicatoren niet hetzelfde aanwijzen zou daar een aanwijzing voor kunnen zijn.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door Chris » do 11 mei 2017 20:56

Wat ook nog zou kunnen, maar wat ik bijna niet wil aannemen..
Heeft O te W de bekabeling van de beide mover motoren wel even lang gehouden?
Dat is heel erg belangrijk..en dat weten ze daar echt heel goed.
Maar ... scheef bij naar boven rijden is bijna normaal hoor...

Nog een tip..mbt keggen..
Rij Achteruit een keg op, dan werkt de oplooprem normaal en direct, rolt de caravan niet 10cm naar beneden...maar dat zal je wel weten..

Mzzl.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door Ab » do 11 mei 2017 21:11

De beste manier om op een keg te rijden als je veel last hebt van scheef trekken, is de caravan van tevoren al wat scheef te zetten.
Dan met 1 movermotor de keg oprijden.
Met wat geluk staat je caravan waterpas als ie recht staat.
Anders kan je met de andere motor alsnog wat corrigeren.
Met 1 movermotor tegelijk heb je soms ook meer power tot je beschikking.
Uiteraard altijd achteruit de keg oprijden zoals ook eerder vermeld. knipoog.gif
Dat de ene rol iets verder staat als de ander is niet echt een probleem.
Het is niet optimaal, maar zolang er niks slipt is er weinig aan de hand.
Als je wat gereedschap bij de hand hebt, is 1 kant ook vrij eenvoudig wat te verstellen zodat beide kanten hetzelfde zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door janoniem » do 11 mei 2017 21:53

Het scheeftrekken probeer ik altijd te voorkomen door met mijn hakken in het zand tegen de kont van de caravan wat druk uit te oefenen.
Ik geef toe dat je die inspanning eigenlijk wil voorkomen nadat je een mover hebt aangeschaft.

En @Ab: Je zegt "Als je wat gereedschap bij de hand hebt, is 1 kant ook vrij eenvoudig wat te verstellen....."
In de inbouwhandleiding van mijn Truma wordt gewaarschuwd de schroeven van de bevestigingsset waarmee de afstand rol-wiel wordt ingesteld, niet meer dan één keer in te draaien omdat deze van een coating zijn voorzien.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door Ab » vr 12 mei 2017 00:55

Coating is er toch zat in deze wereld? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

harrielv
Berichten: 21
Lid geworden op: di 21 okt 2014 18:34

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door harrielv » vr 12 mei 2017 22:38

Dank allen voor jullie uitleg/advies. Ik maak me in ieder geval wat minder zorgen. Even laten checken door O is er niet bij .. 2300km vind ik toch echt te ver. De rollen staan even ver van de band dus dat kan het probleem niet zijn. Wat me wel op viel is dat de motoren van de rollen niet gelijk stoppen bij inschakelen. De ene gaat wat langer door dan de andere, net of ie nog een stukje verder wil/moet.
Zondag trekken we verder in dit mooie (maar nu wel natte land). We staan dicht bij een helling van een procent of 10 denk ik. Ik zal eens testen wat er mogelijk is om bv de heuvel op te rijden mbv de mover.
Nogmaals dank mede-forumleden .. jullie hulp/advies wordt op prijs gesteld.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door karelV » vr 12 mei 2017 23:36

RE.gif

Dat de ene motor iets langer doorgaat dan de andere heeft te maken met de onderlinge afstand van de rollen naar de banden toe en de druk in de banden, dit hoeft maar minimaal te zijn om de druk van de rollen op de banden uit te voeren (waarschijnlijk ingestelde waarde van pl/min. 300 kg.) die in de moverkast ingesteld is. Vandaar het niet gelijktijdig stoppen van de motoren naar de banden toe.

Om te voorkomen dat de mover te ver van de banden wijkt door de druk plaats ik er altijd stopblokken achter, heb de laatste keer zelfs dubbel uitgevoerde stopblokken gebruikt om zekerheid te hebben dat de mover niet verschuift.

Veel vakantieplezier nog thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Hypercamp mover probleem

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 01:48

Betreffende Hypercamp kun je in principe wel scheef monteren, de installatie is vastgemaakt met klemmen aan de chassisbalken en is aan elkaar vast gebout met een vierkante buis. In principe is het ook nog mogelijk als men die klemmen ( bouten ) niet goed aan heeft gedraaid dat de installatie gaat schuiven over de chassis balken.

Dat zijn geen grote "garantie" kwesties maar even de zaak weer goed richten en vastdraaien. Als dat het is en dat denk ik niet.

Ik heb ook gemerkt dat er weleens verschil is tussen de indicators. Ik wijt dat aan het (licht) torderen van de draai stang tussen de motoren, of speling in die draai stang verbindingen die de andere kant ook tegen de wielen draait. Dan draai je de een natuurlijk minder ver dan de ander.

Ik heb dat praktisch opgelost door in sommige gevallen gewoon aan beide zijden de zwengel te gebruiken tot de beoogde druk op het wiel gelijk is en dat is wel ietsje meer werk maar het werkt goed. Het was in principe ook een goedkope installatie ten opzichte van andere movers.

Ik heb die Hypercamp zelf onder mijn caravan bevestigd. Viel hartstikke mee, alleen de motoren optillen met weinig ruimte tussen de grond en caravan bodem - de caravan stond alleen bovenop zijn eigen levelers - was een kleine uitdaging. Eerst rommelen met een krik, maar daarna heb ik de motoren opgetild met de binnenkant van mijn benen/knieeen waardoor ik mijn armen vrij had om ze vast te maken haphop.gif

Doet het alweer een paar vakanties prima. Ik vind wel dat deze installatie langzaam rijdt maar hij klimt wel probleemloos tegen alles aan. Ik las weleens dat sommige movers al weigeren tegen een leveler of bok op te rijden maar deze doet dat prima. Op mijn model stond geen "soft start" geadverteerd maar de zit er wel op. Marketingtechnische streken mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Movers”