Li-ion accusysteem niet als board accu?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door Taan » ma 24 apr 2017 14:18

Waarom zou je een Li-ion accu niet als board accu kunnen gebruiken? Dat zeggen ze hier:
http://caravancampercenter.nl/caravan-mover/
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door Daphne » ma 24 apr 2017 14:34

Als je dagen zonder walstroom wil kamperen en alle lampen aan wil doen, tv wil kijken, telefoons en tablets wil opladen, heb je te weinig capaciteit. Is het voor incidenteel gebruik van een paar lampjes en kranen kan dat prima.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door iemand » ma 24 apr 2017 14:36

Kan wel, maar dan hou je mogelijk niet over om daarna nog te moveren.
Heeft te maken met vermogen dat de accu kan leveren... uitgedrukt in "AmpereUur" ( op z'n Engels Ampere Hour oftewel Ah)

een 30 of 50 Ah accu is dus beduidend minder dan een 100Ah accu.
Zo'n accu kan echter wel een zeer hoog piekstroom leveren en is daarom juist zeer geschikt voor het moveren.

Maar wil je OOK de functie van 'boordaccu' dan moet je gewoon meer Ah aan boord nemen.
Hangt ervan af WAT je er allemaal mee wil voeden. Paar LED-lampjes en je waterpompje is uiteraard geen probleem voor paar dagen.
Zeker niet je koelkast, die moet dan echt op gas. Koelkast verbruik nl gauw 10 Ampere per uur.

Zo heb ik de Varta LFS105 (een Semi Traxy zonder gas-uitlaat). Wordt zo via internet thuis geleverd.
Laatst gewijzigd door iemand op ma 24 apr 2017 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door Daphne » ma 24 apr 2017 14:40

RE.gif

Wij hebben een Sencell 30 Ah gehad en daarmee kon je meerdere keren moveren en gebruik maken van stroom voor lampjes en kranen. Geen probleem. Moet je 15 minuten door de sneeuw of modder ploegen dan zal het een ander verhaal zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door Taan » ma 24 apr 2017 15:22

en moet ik bij Ah dan uitgaan van 220v of 12v? M.a.w. kan ik voor 1 Ah een 12W lampje een uur laten branden of een apparaat van 220W?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Citrorob

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door Citrorob » ma 24 apr 2017 15:40

Dat ligt eraan hoeveel Volt je accu levert whistle.gif

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door Taan » ma 24 apr 2017 16:18

Ah ( mrgreen.gif ), in het geval van de caravan accu is dat dus 12v. Of zijn er ook andere?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door iemand » ma 24 apr 2017 16:22

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door witjesm » ma 24 apr 2017 16:26

iemand schreef:
een 30 of 50 Ah accu is dus beduidend minder dan een 100Ah accu.
Zo'n accu kan echter wel een zeer hoog piekstroom leveren en is daarom juist zeer geschikt voor het moveren.
Een 50 Amp LiFePO4 accu can net zo veel stroom leveren als een 100amp conventionele accu. Dat komt omdat een LiFePO4 99% ontladen kan worden en lood/zuur maar 50%!


LiFePO4 mits van de juiste capaciteit is zeer geschikt als volwaardige boord accu bij 1/3 van het gewicht!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door meeder » ma 24 apr 2017 16:39

@witjesm: jij hebt er meer ervaring mee. Hoe zit het met het laden van een lifepo4 batterij? Ik neem aan dat je een andere lader nodig hebt?
Onze caravan is voorzien van een gecombineerde omvormer/lader die alleen instellingen heeft voor traditionele lood/zuur batterijen en AGM batterijen. Tijdens het rijden wordt de batterij direct door de auto bijgelegen (in ieder geval gedeeltelijk door de spanning van 13.8V die bij de accu aankomt).
Zijn er LiFePo4 batterijen die via een normale lader geladen kunnen worden (m.a.w. zijn er versie waar een interne regeling in zit die 12V gebruikt als voeding om te laden)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door witjesm » ma 24 apr 2017 17:32

RE.gif De meeste kunnen direct aan je huidige laadsysteem. De mijne hangt direct aan door de caravan bouwer geinstaleerde Schaudt CSV 409 en heeft geen aparte lader nodig. Mijn accu is een professioneel model (Super-b) maar de caravan LiFePO4 accu's kunnen ook middels een standaard lader geladen worden. Een LiFePO4 accu kan ook zeer hoge laadstomen aan die tot het eind in stand blijven (dit is bij Lood zuur anders daar laad de eerste 20% snel en de laatst 20% traag) dus de accu is met eeen krachtige lader ook zeer snel vol. Mijn lader (CSV 409) levert 28 Amp en mijn 50Amp is dus binnen 2 uur helemaal vol!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door meeder » ma 24 apr 2017 20:09

Welk type SuperB heb jij? Ik zit te zoeken en zie of hele kleine of hele grote (90 of 100Ah).
Voorlopig houden wij nog even de normale batterij maar als opvolger zit ik wel aan een LiFePo4 te denken. We hebben nu een 90Ah batterij en die is voldoende voor ons mover werk en als boordaccu voor een dag of 3 à 4 waarna moveren nog steeds fatsoenlijk gaat.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door witjesm » di 25 apr 2017 08:13

Ik heb de 50amp uitvoering. Er zijn verschillende tab bladen in de onderstaande link.

https://www.frankana.de/nl/super-b-lith ... #v_322_356
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door scooterandre » di 25 apr 2017 09:53

De BMS van de door TS genoemde Enduro accu is iets simpeler als die van een SuperB.
Daarom is deze Enduro aan een aantal restricties gebonden.

Ik heb even de gebruiksaanwijzing van deze accu bestudeerd en kom tot de volgende conclusies:
-De accu heeft LiFePO4-chemie en geen Li-ion.
-De accu mag als 12V voorziening gebruikt worden, mits:
-------de accu alleen geladen wordt met meegeleverde lader en dus niet via de plus- en minpool.
-------de accu niet tegelijk geladen en ontladen wordt.

Voor de verkoper waarschijnlijk de hoofdredenen om simpelweg te vermelden, dat deze accu niet geschikt is als boord-accu.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door witjesm » di 25 apr 2017 10:04

RE.gif volgens mij praat TS helemaal niet over een specifieke accu. Ook het artikel waar hij naar verwijst is vrij algemeen. Natuurlijk moet je de spec er op naslaan voor je tot koop overgaat.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Li-ion accusysteem niet als board accu?

Bericht door Taan » di 25 apr 2017 11:20

Nee klopt, het was een algemene vraag, maar goed om te weten dat laden en ontladen soms niet samengaan.
Overigens ben ik niet concreet in de markt voor een accu, maar puur informatief aan het kijken.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”