Mover onderbouwen wat vraagjes

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door pilsfan » za 22 apr 2017 14:45

Hallo,

Ik ben nog maar net binnen op dit forum en nog maar een beginner in de caravan wereld. Ik zie dat er al heel wat geschreven is over movers en heb al redelijk wat door gelezen. Toch heb ik nog wat vragen over het onderbouwen van een mover.

Ik ben van plan om onder mijn Hobby Exclusive 460 Ufe uit 2004 een mover te bouwen. (beladen 1350 kg.)
Ik zat zelf te denken aan het nieuwe model van Enduro. De Enduro EM303+ met de LI1220 accu ook van Enduro (gewicht).

Ik wil dit waarschijnlijk zelf gaan doen vanwege mijn mechanische achtergrond en een ruime kostenbesparing. Maar ik vraag mij het volgende af.

1. Is het nodig om voor de acculader een apart stopcontact te monteren onder het bed (waar de besturingsunit en accu geplaatst gaan worden).
Als ik de accu thuis aan de lading zet en vervolgens aangekomen op de camping ga rangeren kan ik deze daarna toch weer direct een paar uur aan de
lading gooien desnoods met een haspel? De accu hoeft toch niet 24/7 aan de lading? De elektronica monteren van de mover is geen probleem. Maar een
kabel trekken en deze aansluiten in de zekeringkast vind ik misschien toch weer te ver gaan en zou dit dan misschien alsnog laten doen.

2. Ik kan bij de specificaties van de mover of op internet nergens vinden of deze mover zonder speciale opvulplaten onder mijn caravan gaat passen (voor
de wielen) of wat voor frame er onder de caravan zit. En de caravan staat in de stalling tot het eind van de zomer.

3. Heeft iemand ervaring met deze "nieuwe" mover van Enduro en zo ook de accu?

4. Volgens mij rolt hij niet achteruit op een helling vanwege zijn wormwiel overbrenging en kan de caravan gewoon 360 graden draaien door de knoppen
tegenovergesteld te bedienen?

5. De garantie van 5 jaar waarmee ze op hun site adverteren. Zou dit ook gelden bij zelf monteren?

6. Als ik de mover en accu bestel moet ik dan nog iets anders bestellen? Ik geloof dat je met deze twee pakketten het helemaal compleet hebt?

Denk dat ik zo mijn vragen aardig gesteld heb. De mechanische montage lijkt me echt een fluitje van een cent.

Alvast bedankt voor de reactie die jullie gaan geven!
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door Wheels » za 22 apr 2017 16:00

Mijn zegen heb je thumbup.gif
Door gebrek aan ruimte heb ik de mover laten plaatsen bij een dealer.
We praten over dezelfde installatie die jij hier opgeeft en de ervaringen tot op heden zijn prima. Hij doet wat die moet doen "gewoon de caravan verplaatsen" op makkelijke en moeizamere ondergrond en dan bedoel ik nat gras onder een hellingshoek van 12 gr was de laatste keer een fluitje van een cent.
Meer ervaring heb ik nog niet met de mover onder onze Hobby 440SF.

- Bij ons zit de accu achter de toilet in de bergruimte van het zitje waar een lasdoosje geplaatst is op een doorgaande voedingskabel om een contactdoos 230 V te plaatsen. Niet persé nodig maar het gemak dient de mens.
- plaatsing massaschakelaar direct door de wand naar buiten.
- plaatsing mover achter de wielen omdat het chassis daar een hogere montage biedt.
- achteruit rollen gebeurt niet zolang de rollen op de banden staan.
- het 180 gr draaien moet je i.d.d. toepassen met 2 aangedreven wielen om je lagers heel te houden.
- of je genoeg hebt aan de meegeleverde bedrading weet ik niet maar vermoedelijk wel omdat het ook als zelfbouwpakket aangeboden wordt.
- het wegbrengen en 6 mnd later ophalen uit de stalling en vervolgens voor de deur manouvreren was geen enkel probleem met de kleine accu.

Succes.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door Leentje » za 22 apr 2017 20:53

1) Als de accu vol is, kun je daar best een aantal dagen mee vooruit. Wij hebben een metertje hangen, dat steeds aangeeft hoeveel de accu nog geladen is. De lader ligt pal naast de accu en tot op heden werkten we met een verlengsnoer, als wijzelf op pad waren. Vandaag opperde mijn man toch een extra stekkerdoos te maken nabij de accu, voor de c-tek lader. gewoon voor het gemak. (en ik denk dat hij het leuk vind om te klussen aan onze caravan. Ik ook trouwens)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door pilsfan » zo 23 apr 2017 22:05

Bedankt voor jullie antwoorden!
Wie weet laat ik later als nog daar een stopcontact inbouwen. Eerst eens zien of het me irriteert als ik het niet doe. De accuschakelaar zet ik denk ik onder het luik van het bed waar ook de accu en besturing komen. Dan zit hij niet in het zicht en ik kan er altijd bij.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door JPGeetje » zo 23 apr 2017 22:44

pilsfan schreef:1. Is het nodig om voor de acculader een apart stopcontact te monteren onder het bed (waar de besturingsunit en accu geplaatst gaan worden).
Als ik de accu thuis aan de lading zet en vervolgens aangekomen op de camping ga rangeren kan ik deze daarna toch weer direct een paar uur aan de
lading gooien desnoods met een haspel? De accu hoeft toch niet 24/7 aan de lading? De elektronica monteren van de mover is geen probleem. Maar een
kabel trekken en deze aansluiten in de zekeringkast vind ik misschien toch weer te ver gaan en zou dit dan misschien alsnog laten doen.
Een apart stopcontact is niet nodig maar wel handig. Je kunt dan ook niet vergeten om de accu op te laden. Als je voor een vast stopcontact kiest, kijk dan ook even of de oplader automatisch begint te laden als hij spanning krijgt. Er zijn ook laders die je weer moet aanzetten als ze spanningsloos zijn geweest en dat is in deze setting niet handig.

2. Ik kan bij de specificaties van de mover of op internet nergens vinden of deze mover zonder speciale opvulplaten onder mijn caravan gaat passen (voor
de wielen) of wat voor frame er onder de caravan zit. En de caravan staat in de stalling tot het eind van de zomer.
Waarschijnlijk heb je voor de movermontage niets anders nodig dan de bijgeleverde bevestigingsklemmen die aan de onderzijde om de chassisbalk worden geklemd.

3. Heeft iemand ervaring met deze "nieuwe" mover van Enduro en zo ook de accu?
Ik niet

4. Volgens mij rolt hij niet achteruit op een helling vanwege zijn wormwiel overbrenging en kan de caravan gewoon 360 graden draaien door de knoppen
tegenovergesteld te bedienen?
Vrijwel geen enkele mover rolt achteruit van een helling. Een uitzondering was de P1 maar dat schijnt ook te zijn aangepast in de nieuwere modellen

5. De garantie van 5 jaar waarmee ze op hun site adverteren. Zou dit ook gelden bij zelf monteren?
Vaak wordt de garantie bij zelfmontage beperkt tot 2 jaar

6. Als ik de mover en accu bestel moet ik dan nog iets anders bestellen? Ik geloof dat je met deze twee pakketten het helemaal compleet hebt?
Zit de hoofdschakelaar in het pakket? Je zult zelf nog kit moeten kopen om de kabeldoorvoeren door de vloer waterdicht af te kunnen kitten.
Als je een beetje technisch bent onderlegt, gaat je deze leuke klus vast en zeker lukken, thumbup.gif
Succes ermee,
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door Chris » zo 23 apr 2017 23:22

Hoi Pilsfan.

Er is heel veel info te vinden over een mover zelf plaatsen.
Echter...ik zal toch even reageren.
1: Het verbaast me ietwat dat je de bedrading van de mover+accu+elektronica geen probleem vind maar er schijnbaar tegen opziet om een WCD bij de lader te monteren.
Juist een WCD brengt daar het grote gemak van een zelfstandig werkend geheel waar je eigenlijk dan niet naar om hoeft te kijken mits je een geschikte lader hiervoor hebt.
En dat weet ik niet van de bijgeleverde lader helaas.
Ik wil je daarom toch er voor waarschuwen dat een accu iets is waar je echt respect voor moet hebben.
Je kan er geen "schok" van krijgen, dat klopt, maar als je per ongeluk kortsluiting maakt met een accu zijn de rapen gaar, dan kunnen er enorm hoge stromen gaan lopen.
Ik heb ( als technicus) nog meer respect voor accu's dan voor een WDC met 230V.... ( hoe gek dat misschien klinkt)

2: Ik heb onder mijn vorige caravan een Hobby uit 2012 een mover geplaatst, daar had ik GEEN montage platen voor nodig.
Maarrrr... Ik heb ook onder de caravan van vrienden een zelfde mover geplaatst, en daar had ik WEL speciale montage platen voor nodig.
Zij hebben een Hobby uit 2001, en dat is dezefde serie als jij hebt dus.... z.g. Hobby spacers.

3, 4: nee helaas..
5: Is verschillend per leverancier.... bellen en vragen is het beste antwoord, en dan heb je gelijk vraag 6 om aan hun te stellen.
Zelf wilde ik de installatie toch anders maken dan er in de boekjes stond, ja, dan heb je ook andere materialen nodig uiteraard..

Succes, overdenk je project eerst uitvoerig voor je begint...
En vragen ....Vragen !!

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door Micky » zo 23 apr 2017 23:41

Het aanleggen van de WCD is het aller makkelijkste van deze klus, als je daar tegen op ziet, adviseer ik het gewoon even te laten doen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door Chris » ma 24 apr 2017 00:02

RE.gif
mrgreen.gif mrgreen.gif
En daar schrijf ik nou een heel verhaal voor.... awhoea.gif awhoea.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door Micky » ma 24 apr 2017 00:10

RE.gif whistle.gif


mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

drtrimble
Berichten: 50
Lid geworden op: za 20 aug 2016 22:38

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door drtrimble » ma 24 apr 2017 08:02

Ik heb dit weekend pas de mover van Obelink ingebouwd. De klus was geklaard in een goeie 3 uur. Mocht het op een brug kunnen gedaan worden of boven een put, dan zou het een luxe geweest zijn. Nu moest ik gewoon op de grond onder de caravan liggen :(

Mijn acculader staat op een blok waarop ook het "entertainement-gedeelte" van de caravan op aangeschakeld is.

Ik heb gewoon de mover en een accu besteld, daarmee had ik voldoende. Een lader had ik wel liggen. Hij start wel niet zelf te laden als ik de stroom er op zet, daarom ben ik nog op zoek welke laders dit wel doen.

Veel succes ermee thumbup.gif

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door BertvD » ma 24 apr 2017 14:44

Bij de 460 Ufe wordt de mover achter de wielen geplaatst. Voor de wielen past hij niet vanwege de afvoerbuis van het afvalwater.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door FWalraven » ma 24 apr 2017 15:23

Wheels schreef:Hij doet wat die moet doen "gewoon de caravan verplaatsen" op makkelijke en moeizamere ondergrond en dan bedoel ik nat gras onder een hellingshoek van 12 gr was de laatste keer een fluitje van een cent.
Zolang de mover het caravanwiel aandrijft is er niets aan de hand.

Maar zodra het caravanwiel gaat slippen tov van de ondergrond heeft dat niets met de kwaliteit van een mover te maken.

Verder:
Grondcoëfficiënt van gras is ruim 3 maal hoger dan van verharde ondergrond.
Ik neem het verhaal van nat gras met een hellingshoek van 12 graden dan ook maar met een korreltje zout.

Frans

drtrimble
Berichten: 50
Lid geworden op: za 20 aug 2016 22:38

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door drtrimble » ma 24 apr 2017 17:55

BertvD schreef:Bij de 460 Ufe wordt de mover achter de wielen geplaatst. Voor de wielen past hij niet vanwege de afvoerbuis van het afvalwater.
De afvoerbuis kan je verplaatsen, hoor, maar het chassis veranderd dichter tegen de wielen iets van vorm waardoor je de bevestigingsplaten niet rond het chassis kan bevestigen. Ik wou eerst ook voor het wiel monteren en had de afvoerleiding als los gekoppeld. Toen pas zag ik dat de platen niet meer pasten. Achter het wiel ging het probleemloos.

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: Mover onderbouwen wat vraagjes

Bericht door pilsfan » ma 24 apr 2017 20:55

RE.gif
Hallo,

Kijk weer mooie en goede reacties.

Dus toch achter de wielen monteren. Op zich geen probleem.. Goed bijhouden na het rijden dan.. En anders eventueel met spacers maar dit zal ik nagaan bij de fabrikant.

Die WCD is ook geen probleem maar ik heb geen idee hoe makkelijk je een kabel kan trekken in een caravan heb hem net 2 jaar en nog maar tweemaal mee weg geweest. Maar als dat niet al te veel moeite is zal ik dat zeker niet laten. Accu's en hun gevaren ken ik. Helaas al een paar keer mis zien gaan bij een stageloper en een lasser.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Plaats reactie

Terug naar “Movers”