LiFePo4 accu

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: LiFePo4 accu

Bericht door kipecu » do 20 apr 2017 10:35

Ab:

nu begrijp ik het, het waren ook niet die 150A Headway cellen die ik veronderstelde je gebruikte.
Ik heb al de nodige fietsaccu's samengesteld uit 18650 Lithium-Ion cellen, d.w.z. gelast. Leuke hobby maar tegelijkertijd oppassen geblazen, dus goed nadenken over b.v. de volgorde van samenstellen. 6 cellen parallel leveren nu eenmaal ook een 6 maal hogere stroom als het fout gaat.
Je moet enorm uitkijken dat je niet ergens iets geleidends laat liggen op de werkbank want een foutje is zo gemaakt. Gelukkig nog maar een keer overkomen maar dan gaat de deur snel open en de vonkende accu's naar buiten.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: LiFePo4 accu

Bericht door scooterandre » do 20 apr 2017 12:41

@kipecu:
Mijn vorige reactie was aan 'qone' gericht.
Zijn printje zal meer eigenverbruik hebben dan jouw 100A BMS, aangezien er een LED-display op zit.
Buien vallen niet.

qone
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 09:02

Re: LiFePo4 accu

Bericht door qone » do 20 apr 2017 14:41

Het energie verbruik van het Balanceprintje is zeer gering, volgens de berekeningen een geheel jaar zonder bij te hoeven laden.

Bij een gewone lader (14,4 V) dan moet je gebruik maken van een balanceerprint.

Voor de volgende winter wil dat eens gaan automatiseren met een Arduino printje, programmaatje schrijven en een display er aan (gewoon voor de lol).

CaraFan
Berichten: 10
Lid geworden op: za 6 okt 2012 22:15

Re: LiFePo4 accu

Bericht door CaraFan » do 20 apr 2017 22:29

qone schreef:De meerwaarde van een BMS ontgaat mij volkomen. Balanceren doe ik met mijn oplader, en de overstroom is beveiligd met een gewone zekering. Voor de onderspanningsbewaking moet dit er nog bijkomen.
Met alle respect: Dan heeft U het totaal niet begrepen en neemt daarmee een ongelooflijk risico.
Die zekering van 150A kan vele seconden lang 400 - 500 A hanteren. Ik heb headway cellen kortgesloten met een 150A zekering in de lijn en een waardeloos geconstrueerde BMS. Het resultaat waren gesmolten kabels omdat die cellen probleemloos 500A kunnen leveren.
Veilig ? je grootje... Een fatsoenlijke BMS had die kortsluiting binnen milliseconden afgeschakeld en een potentiële brand voorkomen.
Wat denkt U wat er gebeurd als er een cel defect is en U vrolijk zonder BMS gaat laden ? 3 cellen worden overladen en met een beetje pech creëer je een thermal runaway en je houd er niets meer aan. Een balanceer circuitje zal je geen moer helpen.

Ik heb in het verleden vaker op dit forum geageerd tegen dit soort hobby oplossingen niet gespeend van enige kennis van zaken.
Waarom zijn goede (lees veilige) lithium accu's zo duur ? Omdat ze niet bestaan uit een setje aan elkaar geschakelde cellen met wat bekabeling en wat simpele elektronika.
Daar zit een portie veiligheid achter en hebben zware, dure (wettelijk verplichte) testen ondergaan om ervoor te zorgen dat U veilig in uw caravan kunt blijven slapen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: LiFePo4 accu

Bericht door Chris » do 20 apr 2017 22:48

RE.gif
Volledig mee eens.
Ik heb al eens eerder geschreven over de accu's van een Boeing 787.
Dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met de LiFePo die wij gebruiken, maar ook gebaseerd op lichtgewicht.
Maar de 787's hebben aan de grond gestaan vanwege accubranden die niet voorspelbaar waren, het probleem heeft Boeing miljoenen gekost.
Dat is nu opgelost, maar het moet een mens wel aan het denken zetten.
Op mijn werk komen veel vliegtuigaccu's voorbij, ik heb 10 jaar geleden daar behoorlijk veel mee te maken gehad en ik weet wat er kan gebeuren als en een cel kortsluiting heeft...
HEEL HARD EN HEEL VER WEG RENNEN...onderweg een dreun op de noodknop geven.
Een accubrand is bijna niet te blussen, en al helemaal niet in je aravan.
De Headway cellen zijn natuurlijk veel kleiner dan de cellen in vliegtuigen...maar ook niet te blussen.
Accu's zijn voor mij nog steeds dingen waar je respect voor moet hebben en zeer zorgvuldig en weloverwogen mee om moet gaan.
Een "frutsel" bouwpakket waar zelf nog in geexpirimenteerd wordt.... brr..

Al eerder schreef ik ook dat er een nog nieuwere technologie in ontwikkeling is, die wel alle voordelen van de polymeer cellen hebben maar niet de gevaren daarvan.
Ook daar komt de nodige electronica bij kijken, en dat zal natuurlijk ook nog wel duur zijn in het begin.
Ik ben benieuwd wanneer daar meer van bekend wordt.
Komt tijd komt raad, maar ik begin er nog even niet aan....

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: LiFePo4 accu

Bericht door kipecu » vr 21 apr 2017 15:35

Degene die geen elektronische achtergrond hebben zou ik ten sterkste afraden om zelf iets in elkaar te prutsen. Er zijn veel zaken waar je op moet letten en een klein foutje met grote gevolgen is zo gemaakt. Een BMS is een must dat is wel zeker, degene die dat niet weet kan het beste zijn vingers niet aan dit soort projecten branden. De elektronica in een BMS kan in micro secondes zaken afschakelen ver voordat er schade ontstaat.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: LiFePo4 accu

Bericht door Jan Br » vr 21 apr 2017 17:42

RE.gif

Of investeer in een kant en klaar product, is even afzien, maar dan heb je ook wat.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LiFePo4 accu

Bericht door Ab » vr 21 apr 2017 22:56

Chris, de accu's in die Boeing's waren geen Lifepo4 accu's.
Als dat wel zo was geweest, was het hele probleem ook niet opgetreden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: LiFePo4 accu

Bericht door scooterandre » za 22 apr 2017 21:07

Even resumerend:
Zowel een dikke zware loodaccu als een lichtere kleinere LiFePO4-accu kunnen grote kortsluitstromen veroorzaken. Om die te kunnen afkappen, heb je de juiste zekeringen met de juiste waarde nodig (snel, gelijkstroom(DC) en Ampère)
Ook moet de bedrading dik genoeg zijn om deze kortsluitstroom te voeren, zodat niet de bedrading als langzame zekering fungeert.

In principe heeft Qone aan alles gedacht:
-zekering,
-gebalanceerd laden, waarbij overladen van één of meer cellen onmogelijk is, (bij juiste bediening)
-LiFePO4-angel, het printje dat begint te piepen als een cel onder een bepaalde spanning komt.

Toch zal Qone bij het starten van het laden het koppie erbij moeten houden, omdat de lader niet bepaald plug and load is: er moeten voor het begin een aantal dingen ingevoerd worden en ook nog eens bevestigd worden. Wat ik al eerder heb vermeld, er zit een los kabeltje tussen lader en accu die aan beide kanten aangesloten moet worden. Hier bestaat de kans op kortsluiting als de accu per ongeluk als eerst wordt aangesloten.

Ik ben het met allen eens, dat een flinke dosis aan kennis van elektronika en installatie-techniek vereist is, om zelf een LiFePO4-accupakket te bouwen.
Jammer vind ik wel, dat deze accu's onterecht als levensgevaarlijke brandbommen worden beschreven.
De genoemde 'thermal runaway' komt bij deze accu's niet voor.
Wel bij Li-ion, gebruikt in mobiel telefoons en destijds de 787.
En ook bij Li-Polymeer, gebruikt in de modelbouw.

Als er dan uiteindelijk toch gekozen wordt voor een Lithium accu, kies er dan één, die aan capaciteit minimaal 1/3 heeft als die de moverfabrikant voor loodaccu's aanbeveelt. Dan pas mag je van deze accu dezelfde prestaties inzake vermogen verwachten.

Ook ik heb een 100Ah LiFePO4-accu pakket met BMS en balanceerprintjes, waaraan ik een omvormer heb aangesloten, en deze gaat nu al zonder problemen, vermogens- en capaciteitsverlies het zesde seizoen in.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: LiFePo4 accu

Bericht door Dukcer » zo 23 apr 2017 10:35

Ik heb een vraag mbt het laden van een lithium accu. Ik heb een Powerxtreme x30 accu en volgens de beschrijving moet ik deze na elke mover aktie opladen. In de handleiding staat dat de levensduur ongeveer 1500 cycli is. Hoe moet ik een laad cyclus zien, is het dan wel verstandig om hem elke keer na gebruik op te laden mbt de levensduur?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

LiFePo4 accu

Bericht door Daphne » zo 23 apr 2017 10:55

RE.gif

Waarom zou je dat niet doen?

Als je 25 campings per jaar bezoekt en je gebruikt per camping 4x de mover (als je telkens vanuit huis vertrekt), zit je op 100 moveracties per jaar. Dan zou de accu 15 jaar mee kunnen. 15 jaar redden de meeste accu's niet. :wink:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: LiFePo4 accu

Bericht door janoniem » zo 23 apr 2017 11:23

Dukcer schreef:....Hoe moet ik een laad cyclus zien....
Apple zegt daarover:
Een laadcyclus vindt plaats wanneer de voeding van de batterij volledig wordt opgebruikt. Dat is dus niet helemaal hetzelfde als één keer opladen. U kunt bijvoorbeeld in een dag de helft van de batterijlading gebruiken en deze daarna volledig opladen. Als u de volgende dag hetzelfde doet, telt dit als één laadcyclus, en niet als twee. Het kan dus best een paar dagen duren voordat de batterij een volledige laadcyclus heeft doorlopen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: LiFePo4 accu

Bericht door Dukcer » zo 23 apr 2017 14:47

Wat ik me afvroeg was wat er nu wordt verstaan onder een laad cyclus. Wat bij Apple stond beschreven had ik ook gelezen. Ik wil eigenlijk weten als je de accu tussentijds niet laadt (aan de indicator kan ik grofwef zien hoe vol de accu is) en je laadt hem pas als hij helemaal leeg is, dit dus ook wordt gezien als een laadcyclus en bij 5 minuten movren en daarna weer laden ook? Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik beooel . . .

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: LiFePo4 accu

Bericht door scooterandre » zo 23 apr 2017 19:55

RE.gif
Als je accu halfvol/leeg is en je gaat hem laden, dan telt dit als een halve cyclus.
Je hoeft niet te wachten, totdat de accu bijna leeg is, alvorens deze te laden.

Het aantal cycli wordt verminderd door hoge spanning en hoge temperaturen.
De accu voortdurend aan de lader te laten is niet goed voor je accu.
Dus een dag voor het moveren aan de lader en niet gelijk na het moveren.
Als bij de moveractie de totale accu-capaciteit is verbruikt, dan is het natuurlijk noodzaak om de accu tijdig bij te laden.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: LiFePo4 accu

Bericht door Dukcer » zo 23 apr 2017 20:39

RE.gif
Okay bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: LiFePo4 accu

Bericht door Chris » ma 24 apr 2017 00:15

Ab schreef:Chris, de accu's in die Boeing's waren geen Lifepo4 accu's.
Als dat wel zo was geweest, was het hele probleem ook niet opgetreden.
Dat klopt Ab, Boeing gebruikte Lithium-Ion, maar ik probeer TS dan ook wat te overtuigen om goed te bedenken wat hij doet.
En dat zijn er duidelijk meer, Scooterandre weet er nog veel meer van.
En dat eigenlijk alleen al na het zien van de foto van zijn pakket....
Het begrip "Respect voor kortsluitstromen bij accu's " dus.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CaraFan
Berichten: 10
Lid geworden op: za 6 okt 2012 22:15

Re: LiFePo4 accu

Bericht door CaraFan » ma 24 apr 2017 08:37

scooterandre schreef:Even resumerend:
Zowel een dikke zware loodaccu als een lichtere kleinere LiFePO4-accu kunnen grote kortsluitstromen veroorzaken. Om die te kunnen afkappen, heb je de juiste zekeringen met de juiste waarde nodig (snel, gelijkstroom(DC) en Ampère)
Ook moet de bedrading dik genoeg zijn om deze kortsluitstroom te voeren, zodat niet de bedrading als langzame zekering fungeert.
Fundamenteel mee eens. Echter er is een caravan lithium pack waarbij de in de BMS nog een extra zekering zit als fail safe oplossing. Dus primair afschakelen door elektronica, als deze afschakeling faalt door een defect zal de zekering ingrijpen. Basis eis is dat de bedrading is afgestemd op de smeltwaarde (i^2t) van de zekering. In dit geval kun je de bedrading rechtstreeks op de accu aansluiten.
Voor het meerendeel van de lithium accu's die er hier op de markt zijn zou ik het zowieso een zekering bij de accu toevoegen. De BMS in deze producten zijn m.i. volstrekt onder de maat.
scooterandre schreef: Toch zal Qone bij het starten van het laden het koppie erbij moeten houden, omdat de lader niet bepaald plug and load is: er moeten voor het begin een aantal dingen ingevoerd worden en ook nog eens bevestigd worden. Wat ik al eerder heb vermeld, er zit een los kabeltje tussen lader en accu die aan beide kanten aangesloten moet worden. Hier bestaat de kans op kortsluiting als de accu per ongeluk als eerst wordt aangesloten.
Daar zit m.i. een fundamentele zwakheid: Door het "koppie erbij houden" kun je e.e.a. voorkomen. Maar als je nu eens even niet het koppie erbij hebt ? Een fatsoenlijke BMS heeft ALTIJD het koppie erbij.
Ik gebruik ook wel eens een setje lithium cellen compleet zonder BMS of wat dan ook, Maar alleen in (laboratorium)testopstellingen waarbij ik alles monitor. Zodra het ergens gebruikt gaat worden waar ik er geen 100% controle over heb doe ik dat gewoon niet.

scooterandre schreef: Jammer vind ik wel, dat deze accu's onterecht als levensgevaarlijke brandbommen worden beschreven.
De genoemde 'thermal runaway' komt bij deze accu's niet voor.
Wel bij Li-ion, gebruikt in mobiel telefoons en destijds de 787.
En ook bij Li-Polymeer, gebruikt in de modelbouw.
Ik vind het een beetje flauw dat altijd die 787 lithium accu's erbij gehaald worden. Dit is een totaal andere chemie met veel hogere energie dichtheden en risico's.
Maar door te stellen dat die accu's vele malen gevaarlijker zijn dan ijzerfosfaat (LifePo4) accu's en dat daarmee ijzerfosfaat dus als veilig mag worden bestempeld ben ik het totaal niet mee eens.
Ze zijn veel meer vergevingsgezind.
In de autosport gebruiken ze nitromethaan als brandstof wat zeer veel risico's met zich mee brengt. Is daarmee Benzine dan als ongevaarlijk te classificeren ? Dacht het niet

Ik bestempel LifePo4 accu's niet als levensgevaarlijke brandbommen maar als dragers met heel veel energie. Door onjuist gebruikt geven ze een veel grotere kans op brand.
Het grootste risico loopt men als de lithium accu zelf in brand vliegt door onder meer interne defecten, extreem overladen of ander misbruik. Een lithium brand krijg je zo niet uit.
Er is geen externe zuurstof nodig om te branden. Dat komt tijdens de verbranding vrij. Gooi je er water op gaat het nog harder branden.

Het is ook fundamenteel onjuist te beweren dat deze accu's geen thermal runaway zouden hebben.
Dat hebben ze wel degelijk. alleen loopt het niet zo'n vaart vergeleken met lithium cobalt en mangaan cellen.

Door het toegenomen aantal e-bikes zie je dat er ook steeds meer branden voorkomen met deze producten. (laatst op de veluwe en een paar maanden geleden is er een complete fietsenzaak uitgebrand in hannover) En waarschijnlijk waren dit allemaal fietsen met accu's van chinese oorsprong en het gebeurde allemaal tijdens het laden.
En het is opvallend hoe relatief weinig incidenten er zijn met (originele) accu's in andere, heel veel verkochte, producten van gerenommeerde fabrikanten. ( o.a. laptops en telefoons)
(de note 7 uitgezonderd)
Waarom? Omdat deze producten in de regel goed ontworpen en uitvoerig getest zijn.
Desondanks kan er altijd wat gebeuren want niets is 100% zeker.

Wat ik met bovenstaande wil zeggen is dat (LifePo4) Lithium accu's prima veilig gebruikt kunnen worden mits je de juiste maatregelen neemt.

Zo..... dikke bison heeft gesproken.

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: LiFePo4 accu

Bericht door kipecu » ma 24 apr 2017 20:46

[quote="scooterandre"]Even resumerend:
"Wat ik al eerder heb vermeld, er zit een los kabeltje tussen lader en accu die aan beide kanten aangesloten moet worden. Hier bestaat de kans op kortsluiting als de accu per ongeluk als eerst wordt aangesloten."

daarom is het belangrijk te weten waar je mee bezig bent. Om dit soort dingen uit te sluiten kies je er dan ook voor om een nette connector te gebruiken zodat verkeerd of volgorde van aansluiten niet meer aan de orde is. In een proefopstelling kun je als techneut het een en ander veroorloven om iets uit te proberen. Maar daarna moet zaken zo aansluiten dat een vergissing uitgesloten is.

"De accu voortdurend aan de lader te laten is niet goed voor je accu.
Dus een dag voor het moveren aan de lader en niet gelijk na het moveren.
Als bij de moveractie de totale accu-capaciteit is verbruikt, dan is het natuurlijk noodzaak om de accu tijdig bij te laden"

helemaal mee eens, volgeladen opslaan verkort de levensduur, pas laden voor de volgende actie.

Ik heb in mijn pack een BMS, een losse balancerprint en ook nog een gewone zekering. Zelfs met dit alles blijft het oppassen want een sluiting is zo gemaakt.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”