Zekeren mover
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13
Zekeren mover
Hoi,
Ik heb een power mover 2 onder gebouwd.
Mijn vraag hoe zwaar moet ik de plus draad van de accu afzekeren.
De motoren zijn 50 AMP.
Gr
Ik heb een power mover 2 onder gebouwd.
Mijn vraag hoe zwaar moet ik de plus draad van de accu afzekeren.
De motoren zijn 50 AMP.
Gr
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe
Re: Zekeren mover
Hoi..
Laat ik nou weten dat de Powrmover XL met 80 amp en de Powrmover Evo met 120 Amp is gezekerd. ( die laatste heb ikzelf)
Echter jij vraagt naar een powrmover 2...die weet ik niet..
Greetz
Chris
Laat ik nou weten dat de Powrmover XL met 80 amp en de Powrmover Evo met 120 Amp is gezekerd. ( die laatste heb ikzelf)
Echter jij vraagt naar een powrmover 2...die weet ik niet..
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zekeren mover
Ik heb zelf een Simpark en heb deze afgezekerd op 80 Amp.
Ik zou in jouw geval de mover ook zeker afzekeren op minimaal 80 Amp.
Moch je te laag gezekerd zijn dan brandt deze door , neem dus een paar extra mee en evt ook wat zwaardere zekeringen, en plaats een iets zwaardere zekering.
Bij kortsluiting zal ook een wat hoger afgezekerd apperaat , de zekering doorbranden.
Mvg
Stef
Ik zou in jouw geval de mover ook zeker afzekeren op minimaal 80 Amp.
Moch je te laag gezekerd zijn dan brandt deze door , neem dus een paar extra mee en evt ook wat zwaardere zekeringen, en plaats een iets zwaardere zekering.
Bij kortsluiting zal ook een wat hoger afgezekerd apperaat , de zekering doorbranden.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Zekeren mover
80 Ampère is eigenlijk veel te weinig voor een Simpark.
Kijk maar eens naar de specificaties.
Met een niet te zware caravan zal het echter wel heel blijven.
Behalve als het eens heel moeilijk wordt..
De Simpark wordt elektronisch begrenst op pas 220 Ampère ..
Als het echter goed werkt op 80 Amp is daar niks mis mee.
Dan heb je blijkbaar het maximum vermogen niet nodig.
Kijk maar eens naar de specificaties.
Met een niet te zware caravan zal het echter wel heel blijven.
Behalve als het eens heel moeilijk wordt..
De Simpark wordt elektronisch begrenst op pas 220 Ampère ..
Als het echter goed werkt op 80 Amp is daar niks mis mee.
Dan heb je blijkbaar het maximum vermogen niet nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zekeren mover
Ik vraag me af of een mover (nog extra) afgezekerd dient te worden.
Zoals Ab al aangeeft wordt de stroom ook al begrenst door de besturingsunit.
Mijn eerste mover, een Enduro heb ik zelf geïnstalleerd. In het aansluitschema van Enduro was geen zekering opgenomen.
Wel een meegeleverde hoofdschakelaar.
In de Fendt heb ik de P1 door de dealer laten installeren.
Ook hij heeft geen zekering opgenomen in de installatie. Ik heb ze tenminste nooit gezien
Wellicht dat Ralf hier iets over kan zeggen.
Zoals Ab al aangeeft wordt de stroom ook al begrenst door de besturingsunit.
Mijn eerste mover, een Enduro heb ik zelf geïnstalleerd. In het aansluitschema van Enduro was geen zekering opgenomen.
Wel een meegeleverde hoofdschakelaar.
In de Fendt heb ik de P1 door de dealer laten installeren.
Ook hij heeft geen zekering opgenomen in de installatie. Ik heb ze tenminste nooit gezien
Wellicht dat Ralf hier iets over kan zeggen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Zekeren mover
Nou...
Met accu's , en de achterlijk hoge kortsluitstromen die bij accu's plaats kunnen vinden.... wil ik niet eens ongezekerd zijn.
Mijn Powrmover heeft de bekabeling en de zekering + houder dan ook keurig bijgeleverd.
120A, en misschien een idee voor anderen.... ik heb ook 2 reserve zekeringen bij me.
Het is niet een gewoon steekzekeringetje, dus niet op elke straathoek te koop.
Wellicht nooit nodig, maar....achteraf... je kent het wel.
Chris
Met accu's , en de achterlijk hoge kortsluitstromen die bij accu's plaats kunnen vinden.... wil ik niet eens ongezekerd zijn.
Mijn Powrmover heeft de bekabeling en de zekering + houder dan ook keurig bijgeleverd.
120A, en misschien een idee voor anderen.... ik heb ook 2 reserve zekeringen bij me.
Het is niet een gewoon steekzekeringetje, dus niet op elke straathoek te koop.
Wellicht nooit nodig, maar....achteraf... je kent het wel.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zekeren mover
Mijn P1 mover is ook zonder zekering gemonteerd.
Zelf ben ik voorstander van alles zekeren, maar blijkbaar niet altijd nodig
Zelf ben ik voorstander van alles zekeren, maar blijkbaar niet altijd nodig
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Zekeren mover
In je auto is de startmotor die nog een hogere stroom laat lopen ook niet gezekerd.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Zekeren mover
Zou het kunnen dat de Powrmover geen ingebouwde beveiliging heeft en daarom een zekeringhouder meelevertChris schreef:Nou...
Met accu's , en de achterlijk hoge kortsluitstromen die bij accu's plaats kunnen vinden.... wil ik niet eens ongezekerd zijn.
Mijn Powrmover heeft de bekabeling en de zekering + houder dan ook keurig bijgeleverd.
120A, en misschien een idee voor anderen.... ik heb ook 2 reserve zekeringen bij me.
Het is niet een gewoon steekzekeringetje, dus niet op elke straathoek te koop.
Wellicht nooit nodig, maar....achteraf... je kent het wel.
Chris
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Zekeren mover
@ JPGeetje..
De Powrmover heeft ook een ingebouwde beveiliging hoor.
En een startmotor... tja, hoe ver wil je gaan, die is idd niet gezekerd.
Maar wordt ook alleen maar bekrachtigd als het startrelais bekrachtigd is.
Dus die startmotor hangt niet permanent aan de accu.
En verder alle gebruikers in auto's zijn wel gezekerd toch?
Ik snap niet waarom je een mover niet zou zekeren als je de mogelijkheid hebt.
De kosten kunnen het niet zijn, 2 kabelogen, een zekeringhouder en een zekering..
En de wetenschap dat ie ertussen zit.
Ik heb respect voor accu's.
Op mijn werk worden vliegtuigaccu's onderhouden, daar zien we soms dingen... je wilt het echt niet weten.
Die accu's zijn opgebouwd uit allemaal losse cellen, soms wel 48 in een stevige RVS kist.
Als je ziet wat daarin kan gebeuren... ongeloofbaar...
Wat 1 cel met kortsluiting teweeg kan brengen... enorm.
Daarom behandel ik mijn accu met respect, en alles wat er op aangesloten wordt is gezekerd.
De Powrmover heeft ook een ingebouwde beveiliging hoor.
En een startmotor... tja, hoe ver wil je gaan, die is idd niet gezekerd.
Maar wordt ook alleen maar bekrachtigd als het startrelais bekrachtigd is.
Dus die startmotor hangt niet permanent aan de accu.
En verder alle gebruikers in auto's zijn wel gezekerd toch?
Ik snap niet waarom je een mover niet zou zekeren als je de mogelijkheid hebt.
De kosten kunnen het niet zijn, 2 kabelogen, een zekeringhouder en een zekering..
En de wetenschap dat ie ertussen zit.
Ik heb respect voor accu's.
Op mijn werk worden vliegtuigaccu's onderhouden, daar zien we soms dingen... je wilt het echt niet weten.
Die accu's zijn opgebouwd uit allemaal losse cellen, soms wel 48 in een stevige RVS kist.
Als je ziet wat daarin kan gebeuren... ongeloofbaar...
Wat 1 cel met kortsluiting teweeg kan brengen... enorm.
Daarom behandel ik mijn accu met respect, en alles wat er op aangesloten wordt is gezekerd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zekeren mover
Hee wat gek Arno..Pino schreef:Mijn P1 mover is ook zonder zekering gemonteerd.
Zelf ben ik voorstander van alles zekeren, maar blijkbaar niet altijd nodig
Dit is een ( stukje )kopie uit het manual van een P1
3e regel zegt echt: controleer de zekering.
Zoeken van fouten
- Controleer of de batterij van de afstandsbediening vol is
- Controleer of de caravanaccu niet defect is en helemaal opgeladen is. Houd er rekening mee dat bij koude
omgevingstemperatuur de accucapaciteit sterk kan afnemen.
- Controleer of de zekering nog goed is. De zekering is geinstalleerd in de + kabel tussen de caravanaccu en
de besturingskast.
- Voer een reset uit; koppel de + kabel van accu naar de besturingskast gedurende 10 seconden los van de
accupool.
De handleidingen is hier te vinden: http://p1mover.nl/downloads/
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zekeren mover
Ab schreef:80 Ampère is eigenlijk veel te weinig voor een Simpark.
Kijk maar eens naar de specificaties.
Met een niet te zware caravan zal het echter wel heel blijven.
Behalve als het eens heel moeilijk wordt..
De Simpark wordt elektronisch begrenst op pas 220 Ampère ..
Als het echter goed werkt op 80 Amp is daar niks mis mee.
Dan heb je blijkbaar het maximum vermogen niet nodig.
Mijn caravan is een tandemasser , die het niet leuk vind om met de mover een bochtje te maken ( mover wordt dan ook max belast )
De besturingsunit gaat wel in de beveiliging , wanneer het hem teveel wordt.
Voorheen met 70 Amp , toen vloog de zekering eruit.
Nu met 80 Amp blijft deze heel , maar vliegt in de beveiliging van de besturingsunit.
Conclusie : Hoger afzekeren heeft geen zin , omdat dit voldoende sterk voor deze mover
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Zekeren mover
Ik had ook niet de meest briljante dealer... dacht altijd dat de mover het enige was wat ze wel goed hadden gedaan.Chris schreef: Hee wat gek Arno..
Dit is een ( stukje )kopie uit het manual van een P1
3e regel zegt echt: controleer de zekering.
Mijn P1 staat in een tandemas mode waardoor hij in bochten pulserend werkt. Dit om de continue hoge belasting tegen te gaan.Stef schreef: Mijn caravan is een tandemasser , die het niet leuk vind om met de mover een bochtje te maken ( mover wordt dan ook max belast )
De besturingsunit gaat wel in de beveiliging , wanneer het hem teveel wordt.
Voorheen met 70 Amp , toen vloog de zekering eruit.
Nu met 80 Amp blijft deze heel , maar vliegt in de beveiliging van de besturingsunit.
Kun je niet een andere modus instellen?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Zekeren mover
RE.gif
Bij de simpark kan je voorruit , achteruit, voorruit of achteruit een bochtje naan links of rechts maken.
Meer mogelijkheden zijn er niet.
Eigenlijk heb ik voor deze caravan een 4x4 uitvoering of de XL nodig.
De 4x4 vind ik te zwaar worden met nog een keer twee extra motoren en de XL uitvoering was er destijds nog niet toen ik
deze mover kocht.
Onderweg probeer ik zowieso de cäravan zoveel mogelijk met de auto ( nogsteeds de beste mover) op zijn plek te zetten
De mover gebruik ik nog het meeste , bij mij in de werkplaats om de caravan de verplaatsen als ie in de weg staat !!
Ik leg me er maar bij neer er vind het wel goed zo, Als ik een bochtje om moet moveren , dan duurt het gewoon wat langer omdat hij af en toe in zijn beveiliging gaat. ( tijd genoeg, ik ben tenslotte met vakantie )
Mvg
Stef
Bij de simpark kan je voorruit , achteruit, voorruit of achteruit een bochtje naan links of rechts maken.
Meer mogelijkheden zijn er niet.
Eigenlijk heb ik voor deze caravan een 4x4 uitvoering of de XL nodig.
De 4x4 vind ik te zwaar worden met nog een keer twee extra motoren en de XL uitvoering was er destijds nog niet toen ik
deze mover kocht.
Onderweg probeer ik zowieso de cäravan zoveel mogelijk met de auto ( nogsteeds de beste mover) op zijn plek te zetten
De mover gebruik ik nog het meeste , bij mij in de werkplaats om de caravan de verplaatsen als ie in de weg staat !!
Ik leg me er maar bij neer er vind het wel goed zo, Als ik een bochtje om moet moveren , dan duurt het gewoon wat langer omdat hij af en toe in zijn beveiliging gaat. ( tijd genoeg, ik ben tenslotte met vakantie )
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Zekeren mover
RE.gif Mijn vorige caravan had ook een Simpark. Heb overwogen die over te zetten, maar zou te licht zijn.
Wat ik bedoelde is of ze iets in de besturingsunit kunnen programmeren om hem pulserend te maken, Maar wellicht is dat P1 specifiek.
Wat ik bedoelde is of ze iets in de besturingsunit kunnen programmeren om hem pulserend te maken, Maar wellicht is dat P1 specifiek.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Zekeren mover
Nee dat niet..
Meerdere movers doen dat.
Bij tandemas toepassing.
@ Stef.
Je kunt je Simpark veranderen in een XHD.
Andere tandwielset erin, en evt aanpassen van de besturingsunit. De unit is verder exact hetzelfde.
Dan wordt dat i.p.v. 220 Ampère 240 Ampère.
Dat hoeft voor jou blijkbaar niet eens, gezien je 80 Ampère zekering.
De mover wordt uiteraard wel een stuk trager.
Dan is echter niet zo erg, de Simpark is zo ongeveer het snelste racemonster onder de movers.
Meerdere movers doen dat.
Bij tandemas toepassing.
@ Stef.
Je kunt je Simpark veranderen in een XHD.
Andere tandwielset erin, en evt aanpassen van de besturingsunit. De unit is verder exact hetzelfde.
Dan wordt dat i.p.v. 220 Ampère 240 Ampère.
Dat hoeft voor jou blijkbaar niet eens, gezien je 80 Ampère zekering.
De mover wordt uiteraard wel een stuk trager.
Dan is echter niet zo erg, de Simpark is zo ongeveer het snelste racemonster onder de movers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zekeren mover
RE.gif
Daar ben ik bekend mee ! Maar ik laat het zo .
Zoals het nu is kom ik er mee weg. In de werkplaats werkt het goed. ( daar gebruikt ik de mover het meest ) en op de campings gaat het meestal alleen om het allerlaatste stukje en vaak gebruikt ik hem helemaal niet .
Ben dus bedt wel tevreden ermee.
Mocht ik ooit een andere mover willen hebben , dan ga ik wel voor deze zwaardere uitvoering : de XHD dus !
Mvg
Stef
Daar ben ik bekend mee ! Maar ik laat het zo .
Zoals het nu is kom ik er mee weg. In de werkplaats werkt het goed. ( daar gebruikt ik de mover het meest ) en op de campings gaat het meestal alleen om het allerlaatste stukje en vaak gebruikt ik hem helemaal niet .
Ben dus bedt wel tevreden ermee.
Mocht ik ooit een andere mover willen hebben , dan ga ik wel voor deze zwaardere uitvoering : de XHD dus !
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Zekeren mover
Ik ben ook best tevreden met mijn Simpark.
De XHD was er ook bij mij nog niet toen ik 'mijn kocht.
Ik heb er wel eens over nagedacht om de tandwielset aan te schaffen. Misschien doe ik het ook nog wel eens.
Hoewel de mover nu ook prima voldoet..maar ik hou van " more powerrrr"
Btw..ik heb geen zekering tussen de mover en de accu.
De XHD was er ook bij mij nog niet toen ik 'mijn kocht.
Ik heb er wel eens over nagedacht om de tandwielset aan te schaffen. Misschien doe ik het ook nog wel eens.
Hoewel de mover nu ook prima voldoet..maar ik hou van " more powerrrr"
Btw..ik heb geen zekering tussen de mover en de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zekeren mover
Links boven is de zekering van de mover
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13
Re: Zekeren mover
Hoi,
Wat een reacties ik heb al gevonden dat de controle unit is gezekerd.
Als de motoren 50 amp kunnen leveren zou ik aan een 60 amp zekering toch genoeg
moeten hebben.
Of is er kans op hogere piekspanning.
Gr Wietse
Wat een reacties ik heb al gevonden dat de controle unit is gezekerd.
Als de motoren 50 amp kunnen leveren zou ik aan een 60 amp zekering toch genoeg
moeten hebben.
Of is er kans op hogere piekspanning.
Gr Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe
Re: Zekeren mover
Hoi Wietse..
Even andersom..
Als de motoren 50 Ampere kunnen gebruiken....
Ze leveren niet hoor...ze zuipen stroom... en in de bagger kan dat flink oplopen.... tot 50 Ampere dus.
En je hebt 2 motoren... dan kom ik op 100 Ampere zekering..
Doe de 125 Ampere en je zit goed.
Dan zal jij bij maximale belasting er dus nooit uit gaan, maar bij schade wel...
Succes
Chris
Even andersom..
Als de motoren 50 Ampere kunnen gebruiken....
Ze leveren niet hoor...ze zuipen stroom... en in de bagger kan dat flink oplopen.... tot 50 Ampere dus.
En je hebt 2 motoren... dan kom ik op 100 Ampere zekering..
Doe de 125 Ampere en je zit goed.
Dan zal jij bij maximale belasting er dus nooit uit gaan, maar bij schade wel...
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zekeren mover
O... bij jou is het ook een aardig breiwerk van kabels... ik ben niet de enige dus...Stef schreef:Links boven is de zekering van de mover
En ik ben er nog niet uitgeprutst... moet nog wat bijkomen...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zekeren mover
Hoi Chris,
RE.gif
Ook bij jouw zie ik nog best wel ruimte later nog wat extra aansluitingen te maken , inclusief zekeringkast met extra ruimte
Goed gedaan
Mvg
Stef
RE.gif
Ook bij jouw zie ik nog best wel ruimte later nog wat extra aansluitingen te maken , inclusief zekeringkast met extra ruimte
Goed gedaan
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Zekeren mover
Ook nij mij ga ik weer het een en ander uit te breiden
Deze schakelaars op de bijgeleverde foto heeft 2 schakelfunties : 1 voor de werklampen aan de voorzijdeb van het chassis en 1 voor de werklampen aan de achterzijde van het chassis.
Ik ga deze nu uitbreiden met nog een keertje 2 schakelaars om er de luifelverlichting mee te kunnen bedienen
Mvg
Stef
Deze schakelaars op de bijgeleverde foto heeft 2 schakelfunties : 1 voor de werklampen aan de voorzijdeb van het chassis en 1 voor de werklampen aan de achterzijde van het chassis.
Ik ga deze nu uitbreiden met nog een keertje 2 schakelaars om er de luifelverlichting mee te kunnen bedienen
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"