Zekeren mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
americanstafford
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13

Zekeren mover

Bericht door americanstafford » di 7 mar 2017 19:50

Hoi,
Ik heb een power mover 2 onder gebouwd.
Mijn vraag hoe zwaar moet ik de plus draad van de accu afzekeren.
De motoren zijn 50 AMP.

Gr
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeren mover

Bericht door Chris » di 7 mar 2017 22:44

Hoi..

Laat ik nou weten dat de Powrmover XL met 80 amp en de Powrmover Evo met 120 Amp is gezekerd. ( die laatste heb ikzelf)
Echter jij vraagt naar een powrmover 2...die weet ik niet..

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » di 7 mar 2017 23:25

Ik heb zelf een Simpark en heb deze afgezekerd op 80 Amp.
Ik zou in jouw geval de mover ook zeker afzekeren op minimaal 80 Amp.
Moch je te laag gezekerd zijn dan brandt deze door , neem dus een paar extra mee en evt ook wat zwaardere zekeringen, en plaats een iets zwaardere zekering.
Bij kortsluiting zal ook een wat hoger afgezekerd apperaat , de zekering doorbranden.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeren mover

Bericht door Ab » di 7 mar 2017 23:52

80 Ampère is eigenlijk veel te weinig voor een Simpark.
Kijk maar eens naar de specificaties.
Met een niet te zware caravan zal het echter wel heel blijven.
Behalve als het eens heel moeilijk wordt..
De Simpark wordt elektronisch begrenst op pas 220 Ampère ..
Als het echter goed werkt op 80 Amp is daar niks mis mee.
Dan heb je blijkbaar het maximum vermogen niet nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door JPGeetje » wo 8 mar 2017 10:18

Ik vraag me af of een mover (nog extra) afgezekerd dient te worden.
Zoals Ab al aangeeft wordt de stroom ook al begrenst door de besturingsunit.
Mijn eerste mover, een Enduro heb ik zelf geïnstalleerd. In het aansluitschema van Enduro was geen zekering opgenomen.
Wel een meegeleverde hoofdschakelaar.
In de Fendt heb ik de P1 door de dealer laten installeren.
Ook hij heeft geen zekering opgenomen in de installatie. Ik heb ze tenminste nooit gezien scratch.gif
Wellicht dat Ralf hier iets over kan zeggen. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeren mover

Bericht door Chris » wo 8 mar 2017 11:08

Nou...

Met accu's , en de achterlijk hoge kortsluitstromen die bij accu's plaats kunnen vinden.... wil ik niet eens ongezekerd zijn.
Mijn Powrmover heeft de bekabeling en de zekering + houder dan ook keurig bijgeleverd.
120A, en misschien een idee voor anderen.... ik heb ook 2 reserve zekeringen bij me.
Het is niet een gewoon steekzekeringetje, dus niet op elke straathoek te koop.
Wellicht nooit nodig, maar....achteraf... je kent het wel.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeren mover

Bericht door Pino » wo 8 mar 2017 12:52

Mijn P1 mover is ook zonder zekering gemonteerd.
Zelf ben ik voorstander van alles zekeren, maar blijkbaar niet altijd nodig
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door JPGeetje » wo 8 mar 2017 14:48

In je auto is de startmotor die nog een hogere stroom laat lopen ook niet gezekerd. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door JPGeetje » wo 8 mar 2017 14:51

Chris schreef:Nou...

Met accu's , en de achterlijk hoge kortsluitstromen die bij accu's plaats kunnen vinden.... wil ik niet eens ongezekerd zijn.
Mijn Powrmover heeft de bekabeling en de zekering + houder dan ook keurig bijgeleverd.
120A, en misschien een idee voor anderen.... ik heb ook 2 reserve zekeringen bij me.
Het is niet een gewoon steekzekeringetje, dus niet op elke straathoek te koop.
Wellicht nooit nodig, maar....achteraf... je kent het wel.

Chris
Zou het kunnen dat de Powrmover geen ingebouwde beveiliging heeft en daarom een zekeringhouder meelevert weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeren mover

Bericht door Chris » wo 8 mar 2017 16:09

@ JPGeetje..

De Powrmover heeft ook een ingebouwde beveiliging hoor.
En een startmotor... tja, hoe ver wil je gaan, die is idd niet gezekerd.
Maar wordt ook alleen maar bekrachtigd als het startrelais bekrachtigd is.
Dus die startmotor hangt niet permanent aan de accu.
En verder alle gebruikers in auto's zijn wel gezekerd toch?
Ik snap niet waarom je een mover niet zou zekeren als je de mogelijkheid hebt.
De kosten kunnen het niet zijn, 2 kabelogen, een zekeringhouder en een zekering..
En de wetenschap dat ie ertussen zit.

Ik heb respect voor accu's.
Op mijn werk worden vliegtuigaccu's onderhouden, daar zien we soms dingen... je wilt het echt niet weten.
Die accu's zijn opgebouwd uit allemaal losse cellen, soms wel 48 in een stevige RVS kist.
Als je ziet wat daarin kan gebeuren... ongeloofbaar...
Wat 1 cel met kortsluiting teweeg kan brengen... enorm.
Daarom behandel ik mijn accu met respect, en alles wat er op aangesloten wordt is gezekerd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeren mover

Bericht door Chris » wo 8 mar 2017 16:16

Pino schreef:Mijn P1 mover is ook zonder zekering gemonteerd.
Zelf ben ik voorstander van alles zekeren, maar blijkbaar niet altijd nodig
Hee wat gek Arno..
Dit is een ( stukje )kopie uit het manual van een P1
3e regel zegt echt: controleer de zekering.


Zoeken van fouten

- Controleer of de batterij van de afstandsbediening vol is
- Controleer of de caravanaccu niet defect is en helemaal opgeladen is. Houd er rekening mee dat bij koude
omgevingstemperatuur de accucapaciteit sterk kan afnemen.
- Controleer of de zekering nog goed is. De zekering is geinstalleerd in de + kabel tussen de caravanaccu en
de besturingskast.
- Voer een reset uit; koppel de + kabel van accu naar de besturingskast gedurende 10 seconden los van de
accupool.

De handleidingen is hier te vinden: http://p1mover.nl/downloads/

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » wo 8 mar 2017 19:39

Ab schreef:80 Ampère is eigenlijk veel te weinig voor een Simpark.
Kijk maar eens naar de specificaties.
Met een niet te zware caravan zal het echter wel heel blijven.
Behalve als het eens heel moeilijk wordt..
De Simpark wordt elektronisch begrenst op pas 220 Ampère ..
Als het echter goed werkt op 80 Amp is daar niks mis mee.
Dan heb je blijkbaar het maximum vermogen niet nodig.

Mijn caravan is een tandemasser , die het niet leuk vind om met de mover een bochtje te maken ( mover wordt dan ook max belast )
De besturingsunit gaat wel in de beveiliging , wanneer het hem teveel wordt. boos.gif
Voorheen met 70 Amp , toen vloog de zekering eruit.
Nu met 80 Amp blijft deze heel , maar vliegt in de beveiliging van de besturingsunit.
Conclusie : Hoger afzekeren heeft geen zin , omdat dit voldoende sterk voor deze mover

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeren mover

Bericht door Pino » wo 8 mar 2017 19:47

Chris schreef: Hee wat gek Arno..
Dit is een ( stukje )kopie uit het manual van een P1
3e regel zegt echt: controleer de zekering.
Ik had ook niet de meest briljante dealer... dacht altijd dat de mover het enige was wat ze wel goed hadden gedaan. scratch.gif
Stef schreef: Mijn caravan is een tandemasser , die het niet leuk vind om met de mover een bochtje te maken ( mover wordt dan ook max belast )
De besturingsunit gaat wel in de beveiliging , wanneer het hem teveel wordt. boos.gif
Voorheen met 70 Amp , toen vloog de zekering eruit.
Nu met 80 Amp blijft deze heel , maar vliegt in de beveiliging van de besturingsunit.
Mijn P1 staat in een tandemas mode waardoor hij in bochten pulserend werkt. Dit om de continue hoge belasting tegen te gaan.
Kun je niet een andere modus instellen?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » wo 8 mar 2017 20:13

RE.gif

Bij de simpark kan je voorruit , achteruit, voorruit of achteruit een bochtje naan links of rechts maken.
Meer mogelijkheden zijn er niet.
Eigenlijk heb ik voor deze caravan een 4x4 uitvoering of de XL nodig.
De 4x4 vind ik te zwaar worden met nog een keer twee extra motoren en de XL uitvoering was er destijds nog niet toen ik
deze mover kocht.
Onderweg probeer ik zowieso de cäravan zoveel mogelijk met de auto ( nogsteeds de beste mover) op zijn plek te zetten
De mover gebruik ik nog het meeste , bij mij in de werkplaats om de caravan de verplaatsen als ie in de weg staat !!
Ik leg me er maar bij neer er vind het wel goed zo, Als ik een bochtje om moet moveren , dan duurt het gewoon wat langer omdat hij af en toe in zijn beveiliging gaat. ( tijd genoeg, ik ben tenslotte met vakantie )

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeren mover

Bericht door Pino » wo 8 mar 2017 20:51

RE.gif Mijn vorige caravan had ook een Simpark. Heb overwogen die over te zetten, maar zou te licht zijn.
Wat ik bedoelde is of ze iets in de besturingsunit kunnen programmeren om hem pulserend te maken, Maar wellicht is dat P1 specifiek.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeren mover

Bericht door Ab » wo 8 mar 2017 22:01

Nee dat niet..
Meerdere movers doen dat.
Bij tandemas toepassing.
@ Stef.
Je kunt je Simpark veranderen in een XHD.
Andere tandwielset erin, en evt aanpassen van de besturingsunit. De unit is verder exact hetzelfde.
Dan wordt dat i.p.v. 220 Ampère 240 Ampère.
Dat hoeft voor jou blijkbaar niet eens, gezien je 80 Ampère zekering.
De mover wordt uiteraard wel een stuk trager.
Dan is echter niet zo erg, de Simpark is zo ongeveer het snelste racemonster onder de movers. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » wo 8 mar 2017 22:31

RE.gif

Daar ben ik bekend mee ! Maar ik laat het zo .
Zoals het nu is kom ik er mee weg. In de werkplaats werkt het goed. ( daar gebruikt ik de mover het meest ) en op de campings gaat het meestal alleen om het allerlaatste stukje en vaak gebruikt ik hem helemaal niet .
Ben dus bedt wel tevreden ermee.
Mocht ik ooit een andere mover willen hebben , dan ga ik wel voor deze zwaardere uitvoering : de XHD dus !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zekeren mover

Bericht door Ab » wo 8 mar 2017 23:29

Ik ben ook best tevreden met mijn Simpark.
De XHD was er ook bij mij nog niet toen ik 'mijn kocht.
Ik heb er wel eens over nagedacht om de tandwielset aan te schaffen. Misschien doe ik het ook nog wel eens.
Hoewel de mover nu ook prima voldoet..maar ik hou van " more powerrrr" :lol:
Btw..ik heb geen zekering tussen de mover en de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » do 9 mar 2017 00:15

Links boven is de zekering van de mover
Bijlagen
IMAG1661.jpg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

americanstafford
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13

Re: Zekeren mover

Bericht door americanstafford » vr 10 mar 2017 23:22

Hoi,
Wat een reacties ik heb al gevonden dat de controle unit is gezekerd.
Als de motoren 50 amp kunnen leveren zou ik aan een 60 amp zekering toch genoeg
moeten hebben.
Of is er kans op hogere piekspanning.

Gr Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeren mover

Bericht door Chris » za 11 mar 2017 13:17

Hoi Wietse..

Even andersom..
Als de motoren 50 Ampere kunnen gebruiken....
Ze leveren niet hoor...ze zuipen stroom... en in de bagger kan dat flink oplopen.... tot 50 Ampere dus.
En je hebt 2 motoren... dan kom ik op 100 Ampere zekering..
Doe de 125 Ampere en je zit goed.
Dan zal jij bij maximale belasting er dus nooit uit gaan, maar bij schade wel...

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zekeren mover

Bericht door Chris » za 11 mar 2017 13:19

Stef schreef:Links boven is de zekering van de mover
O... bij jou is het ook een aardig breiwerk van kabels... ik ben niet de enige dus...
En ik ben er nog niet uitgeprutst... moet nog wat bijkomen... mrgreen.gif

Chris
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » za 11 mar 2017 19:54

Hoi Chris,
RE.gif
Ook bij jouw zie ik nog best wel ruimte later nog wat extra aansluitingen te maken , inclusief zekeringkast met extra ruimte
Goed gedaan

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » za 11 mar 2017 19:58

Ook nij mij ga ik weer het een en ander uit te breiden
Deze schakelaars op de bijgeleverde foto heeft 2 schakelfunties : 1 voor de werklampen aan de voorzijdeb van het chassis en 1 voor de werklampen aan de achterzijde van het chassis.
Ik ga deze nu uitbreiden met nog een keertje 2 schakelaars om er de luifelverlichting mee te kunnen bedienen

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zekeren mover

Bericht door Stef » za 11 mar 2017 20:04

Sorrie, fotootje vergeten!
Bijlagen
IMAG1860.jpg
IMAG1860.jpg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Movers”