Mover accu YTS 4,2 55 AH

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Chris » wo 1 mar 2017 21:24

RE.gif
En dat is ook de reden dat laden tijdens rijden niet zomaar gaat.
De spanning voor deze accu's moet wat hoger zijn als wat er uit de auto komt..
Enige mogelijkheid zou dan een booster zijn..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door JanPunne » wo 1 mar 2017 21:28

RE.gif l RE.gif Dank voor dit antwoord.
Ik had begrepen dat er wel zulke accu's bestaan als moveraccu.
En ik weet niet of een intern laadsysteem samen kan gaan met een systeem zoals in onze Sprite aanwezig is.
Ik heb me er nog niet erg in verdiept maar op een keer zal ook onze ZAP van 25 kg er aan moeten geloven.
En 5 kg minder naar boven tillen om aan de druppellader te hangen scheelt toch 5 kg.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

adele
Berichten: 7
Lid geworden op: do 2 apr 2015 13:42

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door adele » wo 1 mar 2017 21:30

Hallo medecampers
wat ik mis in het verhaal dat je wel bij een Optima het beste een ctek lader kunt gebruiken. dit is echt "optimaal "bij een Optima .
tenminste dit is mijn ervaring samen met een truma automaat en optima.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Chris » wo 1 mar 2017 21:48

RE.gif
Dat klopt ook, de Ctek's hebben een speciale AGM stand, dan is de laadspanning 0,4 volt hoger.
Daarnaast is het een computerprogramma wat de Ctek afloopt, 8 laadstadia wat eindigt met druppelladen.
De YTS 4.2 55Ah heeft genoeg aan de Ctek MSX 5.0 T
De YTS 5.5 van 75 Ah heeft een zwaardere Ctek nodig, minstens de Multi XS 7 of MSX 10...

Maar... Ctek is niet de enige goede lader hoor... er zijn meer fabrikanten die dit maken.
Ctek is wel een erg goede.
Ik heb hem ook naast mijn YT 4.2 van55Ah
Kijk maar, rechts boven zit ie..

Chris
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7066
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door karelV » wo 1 mar 2017 21:59

RE.gif

Ik heb de YT 5.5 75Ah en ga hem vullen/druppelen met de Ctek MSX 5.0 T, moet volgens mij ook lukken. Duurt alleen wat langer denk ik voordat de accu vol is. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door meeder » wo 1 mar 2017 22:02

En een booster heeft CTEK ook in het programma, wel prijzig.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Chris » wo 1 mar 2017 22:16

@ Karel.
Dat is krap hoor.... de 75 Ah wil echt graag een beetje meer power hebben, hij kan lui worden.

@ Meeder..
Schaudt heeft ook een booster, de WA1208.
Kost rond de 100 euro..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Ab » wo 1 mar 2017 23:34

Ideetje?
Bijna iedereen heeft een lader.
Bijna iedereen heeft een omvormer.
Als je voldoende dikke draad naar de caravan hebt, vanaf de auto, kan je 12 volt op de omvormer zetten tijdens het rijden.
De stekker van de Ctek in de 230 volt van de omvormer.. et voila... de juiste laadstroom.
Het leven kan soms zo simpel zijn... blij.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Ab » do 2 mar 2017 00:02

Screenshot_20170301-235720.png
Om het simpele leven maar wat ingewikkelder te maken.. :lol:

Of dit..is nogal wat goedkoper dan een Schaudt.
Ik zou er wel een doosje omheen doen met een voltmetertje erop voor de uitgangsspanning.

Ik ben echter geen voorstander van ongeregeld laden.
Een goede lader zoals een Ctek zal verschillende stappen doorlopen, en op een juist moment het bulkladen stoppen als de accu vol is.
Dat doet een spanningsbooster niet.
Het gevaar van overlading en gasvorming is dan niet ondenkbaar. Tenzij de laadspanning direkt van de dynamo en spannings regelaar van de auto afgenomen wordt. Geheel buiten de auto accu om dus.

Mijn eerste oplossing is dus veruit te prefereren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door JRijkmans » do 2 mar 2017 11:13

Ook even een vraag van mij. Ik heb een Powr Mover waarvoor ik een nieuwe accu nodig heb. Is de YTS 4,2 55 AH hiervoor een goede keus of moet ik de zwaardere versie hebben. Mijn caravan mag 1700 kg. wegen.

Groeten van Jan
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door scooterandre » do 2 mar 2017 12:23

Ab schreef:Ideetje?
Bijna iedereen heeft een lader.
Bijna iedereen heeft een omvormer.
Als je voldoende dikke draad naar de caravan hebt, vanaf de auto, kan je 12 volt op de omvormer zetten tijdens het rijden.
De stekker van de Ctek in de 230 volt van de omvormer.. et voila... de juiste laadstroom.
Het leven kan soms zo simpel zijn... blij.gif
Zolang de 12V naar de inverter en de 12V uit de lader niet aan elkaar zitten is het geen probleem.
In andere gevallen kan dit een zekering kosten.
Heb dit zelf al een keertje geprobeerd door dezelfde accu zowel op de inverter als op de lader aan te sluiten. stom.gif
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Chris » do 2 mar 2017 12:52

JRijkmans schreef:Ook even een vraag van mij. Ik heb een Powr Mover waarvoor ik een nieuwe accu nodig heb. Is de YTS 4,2 55 AH hiervoor een goede keus of moet ik de zwaardere versie hebben. Mijn caravan mag 1700 kg. wegen.

Groeten van Jan
Hoi Jan.

Ik heb de Powrmover Evo manual met de zelfde accu als jij.
Werkt perfect als combinatie, de Powrmover is geen extreme stroomzuiper.
En mijn hutje mag ook 1700 kg wegen al kom ik niet boven de 1500...
Wel heb ik bij de overbouw van mijn vorige naar deze caravan alle bedrading 1 slag dikker genomen voor zowel de motoren als de accu bekabeling.
Daar denk ik wel winst uit te halen door minder spanningsverliezen.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Ab » do 2 mar 2017 13:29

scooterandre schreef:
Ab schreef:Ideetje?
Bijna iedereen heeft een lader.
Bijna iedereen heeft een omvormer.
Als je voldoende dikke draad naar de caravan hebt, vanaf de auto, kan je 12 volt op de omvormer zetten tijdens het rijden.
De stekker van de Ctek in de 230 volt van de omvormer.. et voila... de juiste laadstroom.
Het leven kan soms zo simpel zijn... blij.gif
Zolang de 12V naar de inverter en de 12V uit de lader niet aan elkaar zitten is het geen probleem.
In andere gevallen kan dit een zekering kosten.
Heb dit zelf al een keertje geprobeerd door dezelfde accu zowel op de inverter als op de lader aan te sluiten. stom.gif
Ja natuurlijk. Dat gaat niet goed.. :lol:
De 12 volt vanaf de auto moet niet zowel op de inverter als ook op het interne 12 volt circuit van de caravan, waar ook de mover accu soms op aangesloten zit.
Bij een losstaande mover accu die niet aangesloten is als huishoudaccu mag het geen probleem opleveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nerood

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door nerood » do 2 mar 2017 14:38

Ik heb het plan, na overlijden van de oude accu, ook een Yellowtop te kopen.
We hebben een Kip met CERS systeem.
Zou deze genoeg spanning leveren voor deze accu?

Ik heb wel een CTEK 5.0 die ik eventueel kan gebruiken, maar wil deze voor de winter houden in de garage om de accu op druppel laden te zetten.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door PD » do 2 mar 2017 15:37

RE.gif
Een YellowTop blijft gedurende de winter (afgekoppeld) in de caravan en hoef je niet tussentijds te laden dus die CTEK heb je over.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door koos » do 2 mar 2017 16:56

Een CERS is wat anders dan een Ctec. Ik heb in het verleden al het één en ander over dit onderwerp geschreven. Een CERS (Centraal Energie Regel Systeem) is een mooi produkt omdat die de gehele energie behoefte in de caravan regelt. Alleen stammen de CERs'en uit een tijdperk dat de caravan's nog voorzien werden van traditionele (natte) loodaccu's en de AGM accu nog geïntroduceerd moesten worden in de caravanwereld. Om een AGM accu goed te laden is een iets hoger voltage nodig dan voor het laden van een natte loodaccu. En helaas waren de CERS'en daar nog niet op berekend. Maar is dat een ramp? Mijn inziens niet. Je kunt rustig tijdens je vakantie een AGM accu aan een CERS koppelen. Alleen loop je het risico dat de accu niet voor de volle 100% geladen wordt. Maar de kans dat je daar iets van zult merken is erg klein. Dat gaat alleen maar spelen als je steeds het uiterste van je accu vaagt. Op zich is het wel nadelig voor de levensduur van een AGM accu. Er zijn 3 oplossingen. Ten eerste kun je tussen de vakanties door je accu thuis aan een Ctek (of andere geschikte lader) hangen die wel de mogelijkheid heeft om de benodigde spanning te leveren voor een AGM accu. Ten tweede kun je paralel aan de CERS een Ctek lader in de caravan monteren. Die twee bijten elkaar niet. En als derde optie kun je zonnepanelen monteren met een omvormer die ook de benodigde hogere laadspanning levert voor een AGM accu. Of, en dat heb ik gedaan, beide! Mijn AGM accu staat gekoppeld aan de CERS, en wordt geladen (afhankelijk van de omstandigheden) door een Ctek of de zonnepanelen. En dit werkt al enkele jaren tot grote tevredenheid.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Ab » do 2 mar 2017 18:59

koos schreef: Ten tweede kun je paralel aan de CERS een Ctek lader in de caravan monteren. Die twee bijten elkaar niet. En als derde optie kun je zonnepanelen monteren met een omvormer die ook de benodigde hogere laadspanning levert voor een AGM accu. Of, en dat heb ik gedaan, beide! Mijn AGM accu staat gekoppeld aan de CERS, en wordt geladen (afhankelijk van de omstandigheden) door een Ctek of de zonnepanelen. En dit werkt al enkele jaren tot grote tevredenheid.
Toch is dit technisch gezien onjuist Koos.
Een acculader als een Ctek bijv. regelt de verschillende laadfases naar gelang het voltage van de accu. Dat luistert echt nauw. Op 0.1 volt
Als er dan via een andere lader een hoger voltage aangeboden wordt, is de kans groot dat de lader te vroeg op een ander programma overgaat, of zelfs een of meer cycli overslaat.
De accu zal hoe dan ook best vol komen, maar nooit op de perfekte manier zoals een Ctek dat doet op zijn eentje.
Een en ander zal de levensduur van de accu niet ten goede komen denk ik dan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Chris » do 2 mar 2017 19:15

@ Ab.

Ik kies er ook niet voor om de Yellowtops m.b.v. een booster te laden onderweg.
Het klopt gewoon dat een booster niet het mooie 8 stappen programma van de Ctek's aflopen.
Daarmee verlies je meer aan accu kwaliteit dan het voordeel van onderweg laden.
Bij vertrek mover je misschien wat, maar dat is meestal niet veel, daarmee doe je meestal geen grote aanslag op de capaciteit van de accu.
Dus... ik laad ook pas weer als we aangesloten zijn op de "Walstroom".

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door meeder » do 2 mar 2017 19:27

Nu maken mensen zich druk over de exacte stappen in de laadcyclus maar kijk eens naar de batterij in je auto, dat is ook geen verfijnde regeling hoor.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Chris » do 2 mar 2017 19:37

RE.gif
Nee, klopt,,, maar is ook een heel andere accu die ook heel anders gebruikt wordt.
Vooral het stilstaan van onze caravan accu's, of beter gezegd het beperkte gebruik, is een bottleneck.
Autoaccu's zijn dagelijks heel actief in de weer... dat houd ze fit.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door Ab » do 2 mar 2017 19:49

Screenshot_20170302-194950.png
Dat klopt helemaal.
Hier kan je zien hoeveel invloed het laden en vooral ook het ontladen kan hebben op de levensduur van een accu.
De grafiek is van een heel goede AGM accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Mover accu YTS 4,2 55 AH

Bericht door koos » vr 3 mar 2017 10:18

Het klopt inderdaad dat in mijn oplossing om de CERS parallel aan een Ctek te laden het 8-stappen laadcyclus om zeep geholpen wordt. Maar in de praktijk valt dit erg mee. Mijn yellotop heb ik sinds 2010 in gebruik en ik merk nog geen afnemende capaciteit. Ik moet daarbij wel opmerken dat dit alleen maar geldt als de caravan aan de paal staat. De meeste tijd staat de caravan (in het seizoen) stroomloos in de oprit. En verzorgt een zonnepaneel en omvormer (ook met een intelligent laadprogramma) het laden van de accu. En 's winters staat de accu in mijn garage en dan hang ik hem zo af en toe eens een paar dagen aan een Ctek.

Dus theoretisch hebben jullie allemaal gelijk. Maar de praktijk is erg vergevingsgezind. En ach; als ik de accu nu moet vervangen na 9 jaar ipv na 10 jaar? Ik maak mij daar niet zo druk om.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Plaats reactie

Terug naar “Movers”