In dubio... mover voor of achter het wiel

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Chris » di 27 sep 2016 20:25

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
20 cm is al heel ruim hoor.
Onder onze 540 UFe met 225/70 R15 heeft de Simpark XHD een vrije ruimte van 18 cm en dit is nog nooit een probleem gebleken thumbup.gif
Ok.. maar de maten die ik nu noem zijn de maten Chassis-grond.
Dus nog zonder mover ertussen.
Mijn Powrmover ophanging zakt ook nog iets van 3,5 - 4 cm dacht ik.
Achter de as zou ik dus op 21+ cm komen, dat is mooi.
Voor wordt het te krap denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Erik » zo 16 okt 2016 21:38

Chris, het lijkt me al een uitgemaakte zaak, maar ter bevestiging: onze eerste mover (een handmatige Carver) heeft 7 jaar achter de as gezeten en de huidige mover (Truma SE) zit ook al 7 jaar achter de as. Nooit enig probleem. Wel doen: na elke reis met tuinslang schoonspoelen (vooral in de winter: pekel) en glijbaan goed ingevet houden (Veidec spray). Bon voyage en veel plezier alvast met je nieuwe caravan!
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Nimma » zo 16 okt 2016 23:37

Het kan bij een ander altijd erger: bij mijn vorige (uitglijder stom.gif ) Trigano Zilver bleef er tot het wegdek 12cm over en heb ik alle drempels geraakt die ik over moest. Nu onder de Troll een Reich Easydriver met een extra montageplaat en nog 23cm ruimte tot het wegdek.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door eurotrotter » ma 17 okt 2016 09:56

© . Deze richtlijn schrijft voor op afstand bestuurde machines voor dat de max. rijsnelheid niet meer mag bedragen dan 0,5 km/uur

Ik zie regelmatig ,in het Rotterdamse havengebied,treinen rangeren waarbij de machinist de trein op afstand bedient,en hijzelf op de voorste of achterste wagon staat,zo ver mogelijk van de locomotief af dus.
En dit soort treinen gaat toch echt harder dan 0,5 km/h.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Ab » ma 17 okt 2016 12:57

Wat dacht je van modelvliegtuigen en drones? :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Hobby Linka » ma 17 okt 2016 14:03

eurotrotter schreef:© . Deze richtlijn schrijft voor op afstand bestuurde machines voor dat de max. rijsnelheid niet meer mag bedragen dan 0,5 km/uur

Ik zie regelmatig ,in het Rotterdamse havengebied,treinen rangeren waarbij de machinist de trein op afstand bedient,en hijzelf op de voorste of achterste wagon staat,zo ver mogelijk van de locomotief af dus.
En dit soort treinen gaat toch echt harder dan 0,5 km/h.
Klopt helemaal. De rangeer machinist staat dan wel (als het goed is) aan de zijde waar de rangeerdeel naar toe gaat. En valt de verbinding weg zal de locomotief automatisch een noodstop uit voeren.

Maar om een caravan mover te gaan vergelijken met locomotief.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Ab » ma 17 okt 2016 17:32

Mijn mover gaat als een locomotief . awhoea.gif
Achter het wiel.. :lol:
En rijdt iets meer dan 0.7 kmu
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door eurotrotter » ma 17 okt 2016 20:20

Hobby Linka schreef:
eurotrotter schreef:© . Deze richtlijn schrijft voor op afstand bestuurde machines voor dat de max. rijsnelheid niet meer mag bedragen dan 0,5 km/uur

Ik zie regelmatig ,in het Rotterdamse havengebied,treinen rangeren waarbij de machinist de trein op afstand bedient,en hijzelf op de voorste of achterste wagon staat,zo ver mogelijk van de locomotief af dus.
En dit soort treinen gaat toch echt harder dan 0,5 km/h.
Klopt helemaal. De rangeer machinist staat dan wel (als het goed is) aan de zijde waar de rangeerdeel naar toe gaat. En valt de verbinding weg zal de locomotief automatisch een noodstop uit voeren.

Maar om een caravan mover te gaan vergelijken met locomotief.
Ik vergelijk geen mover met een locomotief,ik vroeg me alleen af wat ALKO bedoelt met het antwoord aan Jaapb.
Zowel een mover als een locomotief zijn (soms) op afstand bedienbare machines.
Alko geeft blijkbaar aan dat dit een Europesche richtlijn is ,maar zegt er niet bij welke richtlijn precies.

Alko gaat ervan uit dat wij hun op hun blauwe ogen geloven,maar zo werkt t niet.
Als hier een vraag gesteld word over wetten en regels zet je bij je antwoord ook bronvermelding bij,en verschuil je je niet achter een nietszeggend antwoord zoals: Europesche richtlijn schrijft t voor.

Overigens stopt jouw mover er ook mee als je met de RC te ver van de ontvangst antenne verwijderd bent.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Chris » ma 17 okt 2016 23:17

Ach... en ik had het al eerder opgemerkt...
Nog nooit van mijn hele langzalzeleven heb ik een oom agent een bekeuring voor speeding met een caravan/mover op de camping uit zien schrijven...

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door eurotrotter » ma 17 okt 2016 23:32

RE.gif
Juich maar niet te vroeg,,,,,als ze geld ruiken!!!!!! mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: In dubio... mover voor of achter het wiel

Bericht door Chris » di 18 okt 2016 20:40

RE.gif

Ja... da's helemaal waar, en als je 50 km te hard over de camping "scheurt" ben je je rijbewijs ook nog kwijt.... awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Maar ja... uit Spanje op de mover... dan heb je toch wel weer een beetje gang nodig... whistle.gif whistle.gif whistle.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”