Lader sencell stopt niet met opladen
Lader sencell stopt niet met opladen
Ik heb een go2 mover met een sencell accu en oplader. Ongeveer 3 jaar oud.
Ik sta op de camping en de oplader is al uren lang aan het opladen en stopt niet.
Kan dit kwaad? Ik heb de stekker van de oplader er maar uit getrokken omdat ik bang ben dat het zaakje kapot brandt.
Wat kan ik doen of moet ik gewoon de opader zijn gang latn gaan en misschien wel 24 uur de accu op laten laden? Kan dit of gaat de accu of lader dan stuk?
Wie helpt me even?
Groeten
Rob
Ik sta op de camping en de oplader is al uren lang aan het opladen en stopt niet.
Kan dit kwaad? Ik heb de stekker van de oplader er maar uit getrokken omdat ik bang ben dat het zaakje kapot brandt.
Wat kan ik doen of moet ik gewoon de opader zijn gang latn gaan en misschien wel 24 uur de accu op laten laden? Kan dit of gaat de accu of lader dan stuk?
Wie helpt me even?
Groeten
Rob
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
Ik denk dat het ook afhangt welk type lader op de accu zit. Ik heb een druppellader en houdt de accu op spanning. Mijn druppellader is dus continu aangesloten.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
Ik heb een CTEK lader en laat die ook gewoon aangesloten. Zodra de caravan op 230V is aangesloten doet de lader zijn werk en gaat automatisch druppelladen wanneer de accu vol is.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
Het lijkt erop dat er een cel van je accu kapot is.
Als er een cel kapot is in je accu dan behaald de accu niet de spanning dien nodig is waaraan de lader constateert dat de accu (bijna)vol is.
De lader blijft dan ook volle bak laden en sloopt zo ook de rest van de cellen.
Als er een cel kapot is in je accu dan behaald de accu niet de spanning dien nodig is waaraan de lader constateert dat de accu (bijna)vol is.
De lader blijft dan ook volle bak laden en sloopt zo ook de rest van de cellen.
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
RE.gif Daar zit wat in....
Wat is de spanning die de accu geeft na het laden? Zou vol tussen 12,8 en 13,2 moeten zitten
Wat is de spanning die de accu geeft na het laden? Zou vol tussen 12,8 en 13,2 moeten zitten
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
Een Sencell heeft maar 4 cellen.
Als er eentje kapot is, doet ie niks meer.
Er zit ook een beveiliging in tegen overladen en te hoge temperatuur. ( BMS)
Als er eentje kapot is, doet ie niks meer.
Er zit ook een beveiliging in tegen overladen en te hoge temperatuur. ( BMS)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
De lader kan ook stuk zijn.
Een LFP-accu is, mits goed behandeld, niet onveiliger dan bijvoorbeeld een loodaccu. Te hoog opladen van een LFP-accu, tot meer dan 4.2 V per cel, is niet goed en kan gevaarlijk zijn. Als de accu vol is kan meer elektrische energie niet meer omgezet worden in chemische energie en moet dan afgevoerd worden als warmte. Als de laadstroom niet te hoog is kan dat; het gaat wel ten koste van de levensduur van de accu. Maar bij snellading kan de accu te heet worden en opzwellen. De ontstekingstemperatuur is 270° C.
Een goede acculader begint te laden met constante stroom, CC (constant current). De accuspanning wordt daarbij langzaam verhoogd. Als de spanning de maximale waarde bereikt, bijvoorbeeld 3,7 volt per cel, dan houdt de lader dit voltage enige tijd aan, CV (constant voltage). De laadstroom neemt af. Ten slotte wordt de laadstroom sterk verminderd tot een paar procent van de CC-waarde. Een hoge laadstroom, bijvoorbeeld 100 A voor een accu met 100 Ah capaciteit, is mogelijk.
Niet alle cellen hebben precies dezelfde capaciteit. Ze staan in serie dus krijgen dezelfde laadstroom. De cel met de minste capaciteit is het eerste vol. De spanning van die cel loopt op tot bijv. 4 volt, maar de accuspanning is nog onder de maximale waarde omdat de andere cellen nog gemiddeld bijvoorbeeld 3,5 volt hebben. De acculader laadt dus door. Om te voorkomen dat die ene cel te heet wordt moet een accu die veel cellen heeft en snel opgeladen kan worden, voorzien zijn van een BMS (battery management system) dat de spanning van elke cel meet. Als een spanning te hoog oploopt wordt die cel een beetje ontladen, bijv. over een weerstand die de warmte afvoert. Als er verbinding is tussen BMS en lader, kan deze een signaal krijgen de laadstroom te verminderen.
Groeten Ferdi
Een LFP-accu is, mits goed behandeld, niet onveiliger dan bijvoorbeeld een loodaccu. Te hoog opladen van een LFP-accu, tot meer dan 4.2 V per cel, is niet goed en kan gevaarlijk zijn. Als de accu vol is kan meer elektrische energie niet meer omgezet worden in chemische energie en moet dan afgevoerd worden als warmte. Als de laadstroom niet te hoog is kan dat; het gaat wel ten koste van de levensduur van de accu. Maar bij snellading kan de accu te heet worden en opzwellen. De ontstekingstemperatuur is 270° C.
Een goede acculader begint te laden met constante stroom, CC (constant current). De accuspanning wordt daarbij langzaam verhoogd. Als de spanning de maximale waarde bereikt, bijvoorbeeld 3,7 volt per cel, dan houdt de lader dit voltage enige tijd aan, CV (constant voltage). De laadstroom neemt af. Ten slotte wordt de laadstroom sterk verminderd tot een paar procent van de CC-waarde. Een hoge laadstroom, bijvoorbeeld 100 A voor een accu met 100 Ah capaciteit, is mogelijk.
Niet alle cellen hebben precies dezelfde capaciteit. Ze staan in serie dus krijgen dezelfde laadstroom. De cel met de minste capaciteit is het eerste vol. De spanning van die cel loopt op tot bijv. 4 volt, maar de accuspanning is nog onder de maximale waarde omdat de andere cellen nog gemiddeld bijvoorbeeld 3,5 volt hebben. De acculader laadt dus door. Om te voorkomen dat die ene cel te heet wordt moet een accu die veel cellen heeft en snel opgeladen kan worden, voorzien zijn van een BMS (battery management system) dat de spanning van elke cel meet. Als een spanning te hoog oploopt wordt die cel een beetje ontladen, bijv. over een weerstand die de warmte afvoert. Als er verbinding is tussen BMS en lader, kan deze een signaal krijgen de laadstroom te verminderen.
Groeten Ferdi
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
Accu nagemeten, geeft tussen de 12,5 en 13,5 volt. Spanning op de camping is 225 volt, dus dat is ook goed.
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
Mijn sencell geeft meer aan. Die zit tussen de 12,8 en 13,2 na opladen. Hij heeft dus niet zo'n maximale spanning behaald
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Lader sensell stopt niet met opalden
Bij afgekoppelde lader is 12.8 tot 13.2 best netjes. Hoe hoog is de spanning tijdens het laden?
Re: Lader sencell stopt niet met opladen
13,8v. Tenminste, dat geeft het display in de caravan aan.
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Lader sencell stopt niet met opladen
Dan is de accu van Rollami ook vol.
Tenminste, als je de spanning gemeten hebt een halve dag of zo na het opladen.
Direkt na het opladen is de spanning hoger dan een paar uur later.
Tenminste, als je de spanning gemeten hebt een halve dag of zo na het opladen.
Direkt na het opladen is de spanning hoger dan een paar uur later.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.