soft -start- stop

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Herman
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 apr 2016 16:53

soft -start- stop

Bericht door Herman » za 25 jun 2016 12:31

Hallo allemaal,

ik lees hier over movers dat er een soft -start en stop op zit wat is hier de bedoeling van of werking geeft het nog andere uitvoeringen?

stop is natuurlijk stop ect

ik heb eens op marktplaats gekeken daar staan er ook een paar op maar niemand heeft het over die termen.

en ik ben een afweging aan het maken een 2 hands of een nieuw bij Obelink die heeft een in de aanbieding

reich movecontrol economy light voor € 599,00 incl verzenden

hoor graag van jullie alvast bedankt

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: soft -start- stop

Bericht door willem » za 25 jun 2016 16:05

Een motor soft start en stop, is aangepaste elektronica, dat wordt gebruikt met AC elektromotoren om de belasting en het koppel in de aandrijflijn en elektrische stroom van de motor tijdens het opstarten tijdelijk te verlagen. Dit vermindert de mechanische belasting van de motor en de as, alsmede de elektrodynamische spanningen op de bijgevoegde voedingskabels en elektrische distributienetwerk, met verlenging van de levensduur van het systeem tot gevolg.
Dit betekend ook dat je met dit systeem ook nauwkeuriger je caravan kan manoeuvreren, om b.v. hem boven de trekhaak te moveren, op een keg te rijden, enz. Ik zou het zeker aanbevelen als je een mover aanschaft thumbup.gif
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: soft -start- stop

Bericht door meeder » za 25 jun 2016 17:21

Volgens mij hebben movers geen AC motoren. De softstart zal wel via een stroombegrensing gerealiseerd worden.

Vliedje

Re: soft -start- stop

Bericht door Vliedje » zo 26 jun 2016 13:04

Hoe een en ander technisch in elkaar steekt weet ik niet. Ik heb er de b..... verstand van, maar in de praktijk betekent het, dat je de dissel zonder moeite exact boven de trekhaak kunt moveren, zonder dat de caravan net te ver doorschiet (of er net niet helemaal boven zit). Kortom, je caravan is preciezer aan te sturen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: soft -start- stop

Bericht door karelV » zo 26 jun 2016 13:28

Herman schreef:Hallo allemaal,

ik lees hier over movers dat er een soft -start en stop op zit wat is hier de bedoeling van of werking geeft het nog andere uitvoeringen?

stop is natuurlijk stop ect

ik heb eens op marktplaats gekeken daar staan er ook een paar op maar niemand heeft het over die termen.

en ik ben een afweging aan het maken een 2 hands of een nieuw bij Obelink die heeft een in de aanbieding

reich movecontrol economy light voor € 599,00 incl verzenden

hoor graag van jullie alvast bedankt


Zal wel even informeren of de aangeboden mover wel krachtig genoeg is voor jullie caravan, heb ook eens naar een aanbieding gedaan bij obelink maar éérst even gevraagd of de mover wel geschikt was voor onze hut waarop de meneer van de technische dienst antwoorde dat die bewuste mover veel te licht was voor onze caravan. Wel zo eerlijk van obelink thumbup.gif Maar meneer bood wel een andere (merk) mover aan maar ja die zijn net zo duur als bij een andere winkel/dealer. Alleen de aanbiedingen zijn bij hun wel goedkoop.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

martijn v o

Re: soft -start- stop

Bericht door martijn v o » zo 26 jun 2016 13:45

Om antwoord te geven op de vraag van TS.

Soft-start is dat hij heel zachtjes aan gaat en niet met een klap inkomt.
soft-stop is juist........

Voordelen:
heel nauwkeurig kunnen moveren.
is beter voor de accu en de motoren en de overbrenging

Nadelen:
Duurder systeem door electronica en dus ook al het kapot gaat.

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: soft -start- stop

Bericht door Blackboxer » zo 26 jun 2016 20:09

Exact maneuvreren is wel erg makkelijk met soft start/stop. Eens, het is duurder. Het is ook zo dat als het eenmaal aangeschaft is de pijn in de knip snel vergeten wordt[WINKING FACE]


GroetS,

Hans

Herman
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 apr 2016 16:53

Re: soft -start- stop

Bericht door Herman » di 28 jun 2016 11:51

Bedankt voor jullie mede werking dus het is wel zo plezant dat mijn achterbumper schade vrij blijft haphop.gif

Ja volgens Obelink is die voor mijn hutje zwaar genoeg en heeft ok soft -start -stop sijssteem

Groet Herman

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: soft -start- stop

Bericht door Ralf » di 28 jun 2016 12:20

Herman
de mover is een comfort type houd er rekening mee dat je hem achter de as gaat monteren en niet voor de as .
door de structuur van de mover heb je voor de as namelijk een heel erg laag uitstekend aangrijppunt Dit heb je achter de as niet . Tevens een grote kans dat de rollen te laag tegen de band aandrukken als deze voor de as zit

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: soft -start- stop

Bericht door karelV » di 28 jun 2016 12:41

RE.gif

scratch.gif scratch.gif scratch.gif scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: soft -start- stop

Bericht door PeterD » di 28 jun 2016 13:07

RE.gif

Vertrouw de posts van Ralf maar Karel IV
Hij is een zeer gewaardeerde mover-kennisbank op dit forum.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: soft -start- stop

Bericht door Ralf » di 28 jun 2016 15:10

Met comfort bedoel ik de ouder types 'de economy is de zelfde mover maar dan als smurf
Afbeelding
Afbeelding

mover is oke maar achter de as monteren zit hij hoger en komt de rol in het midden van de band .
wellicht dat micky hier een mooi foto van heeft onder het kippetje .daar zit hij achter de as en hij heeft ook nog een foto met het verschil .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Movers”