Mover en accu
Mover en accu
Ik heb zitten te denken aan een mover, maar hoe verder ik mij erin verdiep hoe meer ik mij afvraag of er wel een accu nodig is.
Ik snap dat er stroom nodig is om de mover aan te sturen, maar het gebruik is alleen maar thuis of op de camping waar ook 220/230v aanwezig is binnen 10-30 meter.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is op het moment dat je ergens aankomt om de mover aan te sluiten op 220 hetzij via een omvormer. Dit scheelt de aanschaf van een dure accu welke je toch maar 3 a 4x gebruikt per jaar en de aanschaf/het onderhoud van een accu.
Ik ben benieuwd of er iemand anders ook al op het idee is gekomen, en/of heeft uitgevoerd.
groet
Michel
Ik snap dat er stroom nodig is om de mover aan te sturen, maar het gebruik is alleen maar thuis of op de camping waar ook 220/230v aanwezig is binnen 10-30 meter.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is op het moment dat je ergens aankomt om de mover aan te sluiten op 220 hetzij via een omvormer. Dit scheelt de aanschaf van een dure accu welke je toch maar 3 a 4x gebruikt per jaar en de aanschaf/het onderhoud van een accu.
Ik ben benieuwd of er iemand anders ook al op het idee is gekomen, en/of heeft uitgevoerd.
groet
Michel
Knaus Sudwind FSK 500 uit 2011, getrokken door een Mitsubishi Outlander 2.0 uit 2010
Re: Mover en accu
Dat schijnt te kunnen want daar is al een draadje over in de rubriek mover.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Mover en accu
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Mover en accu
Hallo Mchel,
Er is iemand op dit fum geweest die een computervoeding heeft omgebouwd voor een mover
Dan heb je geen accu meer nodig,enkel 230v aan de campingpaal.
viewtopic.php?f=63&t=28494
gr. Willem
Er is iemand op dit fum geweest die een computervoeding heeft omgebouwd voor een mover
Dan heb je geen accu meer nodig,enkel 230v aan de campingpaal.
viewtopic.php?f=63&t=28494
gr. Willem
Re: Mover en accu
RE.gif
Dit is de zelfde link als Hobby Linka vermeld heeft.
Dit is de zelfde link als Hobby Linka vermeld heeft.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 17 jun 2016 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
Re: Mover en accu
En..
Ik heb de topic starter van de acculoze mover om ervarings-verhalen gevraagd... geen reactie.
Neem van mij aan, en ik heb wel zo'n 40 jaar ervaring in electronica, dat een gestabiliseerde voeding, krachtig genoeg om een doorsnee mover te voeden, enorm sterk moet zijn.
Sterk=duur=niet als standaard apparaat te koop=veel kennis om zelf te maken=rekenen op tegenslag, vooral bij vraag van meer/veel vermogen....
Ik begin er niet aan....doe mij maar een goede accu.
Chris
Ik heb de topic starter van de acculoze mover om ervarings-verhalen gevraagd... geen reactie.
Neem van mij aan, en ik heb wel zo'n 40 jaar ervaring in electronica, dat een gestabiliseerde voeding, krachtig genoeg om een doorsnee mover te voeden, enorm sterk moet zijn.
Sterk=duur=niet als standaard apparaat te koop=veel kennis om zelf te maken=rekenen op tegenslag, vooral bij vraag van meer/veel vermogen....
Ik begin er niet aan....doe mij maar een goede accu.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover en accu
Tja, als het echt zo simpel zou zijn dan zou het al lang op de markt zijn.
Re: Mover en accu
Dat is dan duidelijk. Bedankt!
Knaus Sudwind FSK 500 uit 2011, getrokken door een Mitsubishi Outlander 2.0 uit 2010
Re: Mover en accu
De omvormer die je moet gebruiken zal van een zwaar kaliber moeten zijn en dan heb ik het over de kilogrammen wat zo'n ding weegt. Mijn accu, een Reich PiekPowerPach weegt 2kg en ik denk dat een grote omvormer zwaarder is, dusssss
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!
You can't always get, what you want!
Re: Mover en accu
Inderdaad geen goed idee.
Buiten het feit dat je een voeding/omvormer moet hebben die zo'n 120A kan opbrengen (ruim 1400w.!!, dat is geen lichte jongen ),
heb je ook op de camping een stroomaansluiting nodig waar zoveel vermogen uit getrokken kan worden.
Dan moet je toch denken aan 10A. en dat is op de meeste campings geen optie.
Overigens heb je voor het geld dat zo'n voeding gaat kosten ook een redelijke accu denk ik.
Buiten het feit dat je een voeding/omvormer moet hebben die zo'n 120A kan opbrengen (ruim 1400w.!!, dat is geen lichte jongen ),
heb je ook op de camping een stroomaansluiting nodig waar zoveel vermogen uit getrokken kan worden.
Dan moet je toch denken aan 10A. en dat is op de meeste campings geen optie.
Overigens heb je voor het geld dat zo'n voeding gaat kosten ook een redelijke accu denk ik.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Mover en accu
Ik heb een knaus sudwind 500 fsk uit 2011, en ben me nu aan het verdiepen in movers.
Natuurlijk al het forum doorgespit, maar vindt het lastig om een keuze te maken.
De lokale caravanboer kan een enduro installeren incl accupakket en 5 jaar garantie voor 1385,00, maar ik zag al 2 topics over defecte enduro movers .
Ik dacht aan de volgende set, om het vervolgens zelf te installeren. ( te bestellen bij obelink, specificaties op de website)
Natuurlijk zijn alle ideeën en suggesties welkom.
Natuurlijk al het forum doorgespit, maar vindt het lastig om een keuze te maken.
De lokale caravanboer kan een enduro installeren incl accupakket en 5 jaar garantie voor 1385,00, maar ik zag al 2 topics over defecte enduro movers .
Ik dacht aan de volgende set, om het vervolgens zelf te installeren. ( te bestellen bij obelink, specificaties op de website)
Natuurlijk zijn alle ideeën en suggesties welkom.
- Bijlagen
-
- Mover_kit_AGM_accupakket_40ah.jpg (15.19 KiB) 3109 keer bekeken
-
- Hypercamp-Caravanmover-Prestige-II.jpg (19.5 KiB) 3109 keer bekeken
Knaus Sudwind FSK 500 uit 2011, getrokken door een Mitsubishi Outlander 2.0 uit 2010
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Mover en accu
RE.gif
Wat gaat het je bij Obelink kosten? Als je zelf gaat installeren krijg je waarschijnlijk geen 5 jaar garantie.
Wat gaat het je bij Obelink kosten? Als je zelf gaat installeren krijg je waarschijnlijk geen 5 jaar garantie.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Mover en accu
Mover 675 en accupakket 165 euro, verzendkosten gratis! (totaal dus 840 euro)
Knaus Sudwind FSK 500 uit 2011, getrokken door een Mitsubishi Outlander 2.0 uit 2010
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Mover en accu
Is niet te duur. Als je het zelf aan durft. Heb ik zelf ook gedaan, maar dan met een tweede hans mover welke ik van een forum lid had overgenomen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.