Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Ik vroeg me af, mocht het me ooit overkomen, hoe ik het volgende best zou oplossen:
ik heb een leuke plaats gevonden op de camping, maar helaas een beetje afhellend, zodat ik een gele keg plaats. Om het afrollen te voorkomen, heb ik het gekende gele blokje tegen het wiel gelegd. Gevolg: het wiel staat goed klem tussen de twee gele elementen. De dissel staat in de richting van de achterzijde van het perceel.
En dan ... blijkt mijn batterij van 6 jaar oud het begeven te hebben.
Mocht de batterij niet plat staan, dan mover ik de caravan iets hoger op de keg; neem het andere gele blokje weg, en mover verder zoals altijd.
Maar nu ... sta ik blok.
Help mij.
Kan ik me behelpen door de stroomkabel aangekoppeld te laten, zodat ik elektrische stroom krijg "in real time" ?
Iets anders ?
ik heb een leuke plaats gevonden op de camping, maar helaas een beetje afhellend, zodat ik een gele keg plaats. Om het afrollen te voorkomen, heb ik het gekende gele blokje tegen het wiel gelegd. Gevolg: het wiel staat goed klem tussen de twee gele elementen. De dissel staat in de richting van de achterzijde van het perceel.
En dan ... blijkt mijn batterij van 6 jaar oud het begeven te hebben.
Mocht de batterij niet plat staan, dan mover ik de caravan iets hoger op de keg; neem het andere gele blokje weg, en mover verder zoals altijd.
Maar nu ... sta ik blok.
Help mij.
Kan ik me behelpen door de stroomkabel aangekoppeld te laten, zodat ik elektrische stroom krijg "in real time" ?
Iets anders ?
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Kijk om je heen voor een buur met mover, vraag of je even zijn accu mag gebruiken.
Als je het niet meer trekt, moet je duwen.
Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Het kleine gele blokje krijg je eenvoudig los door de dissel dwars te trekken zodat de caravan verder de keg oploopt. Daarna ligt de uitdaging er om voldoende medekampeerders te vinden om je caravan naar de auto te duwen.
Mijn accu zou ik niet snel uitlenen; je weet tenslotte niet wat er met de mover aan de hand is... voor je het weet, blaast ie ook de volgende accu op
Mijn accu zou ik niet snel uitlenen; je weet tenslotte niet wat er met de mover aan de hand is... voor je het weet, blaast ie ook de volgende accu op
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Ik neem aan dat je de mover ook later nog wilt gebruiken. Dan zit er maar 1 ding op: nieuwe accu kopen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Kun je jouw eigen auto accu niet even gebruiken?
De stroom die je accu lader levert is overigens veel te gering om de mover motoren hun werk te laten doen; kijk naar de doorsnede van die draadjes t.o.v. de kabels die van besturingskast naar motoren lopen.
De stroom die je accu lader levert is overigens veel te gering om de mover motoren hun werk te laten doen; kijk naar de doorsnede van die draadjes t.o.v. de kabels die van besturingskast naar motoren lopen.
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Zoals je vraagt, bij mij kan ik gewoon de 220V er op laten en mijn lader levert zelf voldoende stroom (28 Amp) om op normale ondergrond (dus niet steil of drassig) te moveren zonder accu. De rollen er af moet zeker lukken.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Nee dat zal niet gaan, ook niet met de acculader van Witjesm hierboven.de reiziger schreef:Kan ik me behelpen door de stroomkabel aangekoppeld te laten, zodat ik elektrische stroom krijg "in real time" ?
Iets anders ?
28A is niets als de mover moet trekken en dat moet hij per definitie op een keg.
Daar kan de stroom oplopen tot wel 100A. en heeft elke acculader de handdoek allang in de ring geworpen
Als alleen de accu het probleem is, dan lijkt me de meest voor de hand liggende optie om de accu uit je auto te halen en deze te gebruiken.
Als deze accu in goede conditie is zal deze in principe voldoende capaciteit hebben om je caravan een stuk weg te moveren waarna je er ook nog je auto mee kunt starten.
Ik vrees dat je op de camping niemand zult vinden die zijn accu aan jou beschikbaar stelt.
Succes ermee,
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
RE.gif Mooi advies maar ik heb het echt al twee maal gedaan nadat m'n accu plat was door mijn iTBS. Zoals geschreven op een vlakke harde ondergrond trekt die mover echt geen 100Amp!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
RE.gif
TS geeft toch aan dat hij op een keg staat met een stopper erachter. Een keg heeft een hellinghoek tussen de 15 en 20%.
Dat is toch wel even ander koek als een vlakke ondergrond. Ik geef het je te doen op een acculader.
TS geeft toch aan dat hij op een keg staat met een stopper erachter. Een keg heeft een hellinghoek tussen de 15 en 20%.
Dat is toch wel even ander koek als een vlakke ondergrond. Ik geef het je te doen op een acculader.
de reiziger schreef:ik heb een leuke plaats gevonden op de camping, maar helaas een beetje afhellend, zodat ik een gele keg plaats. Om het afrollen te voorkomen, heb ik het gekende gele blokje tegen het wiel gelegd. Gevolg: het wiel staat goed klem tussen de twee gele elementen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Er was in het draadje 'vast in de modder' iemand die een spanband van 5 meter meenam. Kun je ook hiervoor gebruiken, maar dan de caravan naar achter van het keg aftrekken.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Maar terug naar TS zijn vraag...
Nee..... dat zal je niet redden, geen enkele lader heeft dat vermogen dus.
Je zal eerder de lader ook om zeep helpen, maar die is waarschijnlijk wel tegen overbelasting beveiligd.
Dus.. helaas ... met handkracht als je geen andere accu hebt...
Nogmaals mijn waarschuwing...
Heb respect voor de enorme stromen die een accu kan leveren, kortsluiting van een accu is echt gevaarlijk...( ook per ongeluk een kortsluiting dus)
Chris
Nee..... dat zal je niet redden, geen enkele lader heeft dat vermogen dus.
Je zal eerder de lader ook om zeep helpen, maar die is waarschijnlijk wel tegen overbelasting beveiligd.
Dus.. helaas ... met handkracht als je geen andere accu hebt...
Nogmaals mijn waarschuwing...
Heb respect voor de enorme stromen die een accu kan leveren, kortsluiting van een accu is echt gevaarlijk...( ook per ongeluk een kortsluiting dus)
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Het is zo simpel
PremiumDiscovery schreef:Het kleine gele blokje krijg je eenvoudig los door de dissel dwars te trekken zodat de caravan verder de keg oploopt. Daarna ligt de uitdaging er om voldoende medekampeerders te vinden om je caravan naar de auto te duwen.
Mijn accu zou ik niet snel uitlenen; je weet tenslotte niet wat er met de mover aan de hand is... voor je het weet, blaast ie ook de volgende accu op
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Ik lees dit toch anders. Als je ergens berg op ingekomen bent kom je er dus berg af best uit op je lader! Ik vindt het jammer dat er te veel ongefundeerde aannamen gedaan worden. Mijn bewering dat een mover op vlakke ondergrond op de lader prima werk is gewoon waar! Hij schrijft zelf nog " om afrollen te voorkomen". Dat anderen een theoretische geneuzel verhaal op willen ophangen mbt to berg op geheel ten spijt. Nogmaals mijn bewering heb ik gewoon in de praktijk getoetst.JPGeetje schreef:RE.gif
TS geeft toch aan dat hij op een keg staat met een stopper erachter. Een keg heeft een hellinghoek tussen de 15 en 20%.
Dat is toch wel even ander koek als een vlakke ondergrond. Ik geef het je te doen op een acculader.de reiziger schreef:ik heb een leuke plaats gevonden op de camping, maar helaas een beetje afhellend, zodat ik een gele keg plaats. Om het afrollen te voorkomen, heb ik het gekende gele blokje tegen het wiel gelegd. Gevolg: het wiel staat goed klem tussen de twee gele elementen.
Laatst gewijzigd door witjesm op vr 29 apr 2016 22:59, 3 keer totaal gewijzigd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
de batterij uit de auto is een goed idee! Koppel wel je moverbatterij los...
Indien de moverrollen nog tegen de band staan en je die wilt losmaken zonder stroom te hebben is er ergens een systeem om die manueel los te maken. Bij mijn mover is dat door een oranje hendeltje achteraan de motormodules los te wrikken en dan veel te draaien aan het hendeltje om zo de modules te verplaatsen. Hoe dit bij jou is = ?
Pas op, indien de caravan op de keg staan kan die wel binnen bollen wanneer de rollen loskomen!
Indien de moverrollen nog tegen de band staan en je die wilt losmaken zonder stroom te hebben is er ergens een systeem om die manueel los te maken. Bij mijn mover is dat door een oranje hendeltje achteraan de motormodules los te wrikken en dan veel te draaien aan het hendeltje om zo de modules te verplaatsen. Hoe dit bij jou is = ?
Pas op, indien de caravan op de keg staan kan die wel binnen bollen wanneer de rollen loskomen!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Ik zou naar de winkel gaan en een nieuwe accu kopen ,je zal toch een nieuwe accu moeten monteren.
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
WillyL schreef:de batterij uit de auto is een goed idee! Koppel wel je moverbatterij los...
Indien de moverrollen nog tegen de band staan en je die wilt losmaken zonder stroom te hebben is er ergens een systeem om die manueel los te maken. Bij mijn mover is dat door een oranje hendeltje achteraan de motormodules los te wrikken en dan veel te draaien aan het hendeltje om zo de modules te verplaatsen. Hoe dit bij jou is = ?
Pas op, indien de caravan op de keg staan kan die wel binnen bollen wanneer de rollen loskomen!
Ik heb een kronings mover en daar zit een sleutel bij om zo mechanisch de rollen van de banden af te draaien.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Met een starthulp kan je ook een hele tijd de mover gebruiken.
Die dingen hebben afhankelijk van het merk en type een 15 -30 Ah accu.
Nog niet zolang geleden nog een week lang gebruikt voor verschillende mover acties.
Mijn accu was ook dood.
Het is dat ik de accu ook gebruik om langere tijd zonder stroom te kunnen staan, anders had ie nu nog in de caravan gestaan waarschijnlijk.
Die dingen hebben afhankelijk van het merk en type een 15 -30 Ah accu.
Nog niet zolang geleden nog een week lang gebruikt voor verschillende mover acties.
Mijn accu was ook dood.
Het is dat ik de accu ook gebruik om langere tijd zonder stroom te kunnen staan, anders had ie nu nog in de caravan gestaan waarschijnlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Ik zou pogen om de moverbatterij op te laden met de autoalternator dmv startkabels.
Als je motor een half uurtje laat draaien, zal je met de moverbatterij al een eindje ver komen.
Als je motor een half uurtje laat draaien, zal je met de moverbatterij al een eindje ver komen.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Je ITBS krijgt zijn voeding toch van een geschakelde + vanaf de trekauto?witjesm schreef:RE.gif Mooi advies maar ik heb het echt al twee maal gedaan nadat m'n accu plat was door mijn iTBS. Zoals geschreven op een vlakke harde ondergrond trekt die mover echt geen 100Amp!
Die trekt toch geen voeding van de caravan accu.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Toen je aankwam op de camping heb je de caravan met de mover op een blok gereden,toen was er met de batterij niks aan de hand,toch?de reiziger schreef:Ik vroeg me af, mocht het me ooit overkomen, hoe ik het volgende best zou oplossen:
ik heb een leuke plaats gevonden op de camping, maar helaas een beetje afhellend, zodat ik een gele keg plaats. Om het afrollen te voorkomen, heb ik het gekende gele blokje tegen het wiel gelegd. Gevolg: het wiel staat goed klem tussen de twee gele elementen. De dissel staat in de richting van de achterzijde van het perceel.
En dan ... blijkt mijn batterij van 6 jaar oud het begeven te hebben.
Mocht de batterij niet plat staan, dan mover ik de caravan iets hoger op de keg; neem het andere gele blokje weg, en mover verder zoals altijd.
Maar nu ... sta ik blok.
Help mij.
Kan ik me behelpen door de stroomkabel aangekoppeld te laten, zodat ik elektrische stroom krijg "in real time" ?
Iets anders ?
Waarom denk je dat de batterij "dood"zou zijn als je na enige weken/maanden weer met de mover moet werken.?
Ik weet niet hoe anderen dat doen,maar ook tijdens mijn verblijf op de camping staat de accu aan de druppellader, de batterij kan dan wel de geest gegeven hebben,maar een beetje stroom om hem van het blok af te rijden zit er dan altijd nog wel in.
Zo direct de mover laten werken op de stroom van de omvormer gaat niet,zoals al gezegd,dat gaat er bij mij niet in.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Laat je de rollen dan tegen de band staan als je op de camping staat? Ik zou ze toch in de ruststand zetten.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
RE.gif
Daar zijn de meningen over verdeeld,ikzelf haal ze eraf,maar anderen laten ze er op staan,omdat de mover zo n beetje als rem werkt.
Kwaad kan t m.i. niet om ze erop te laten staan.
Daar zijn de meningen over verdeeld,ikzelf haal ze eraf,maar anderen laten ze er op staan,omdat de mover zo n beetje als rem werkt.
Kwaad kan t m.i. niet om ze erop te laten staan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
iTBS pomp zit op de accu daar deze 18 Amp trekt als hij draait. PIN 10 levert standaard 10 Amp (daardoor zijn de meeste boosters ook 8 Amp). Mijn dealer had helaas PIN 10 niet correct aangesloten waardoor de accu niet bij laad. Hierdoor bij aankomst geen peut over in de accu. Ik heb zelf dikkere draden naar PIN 10 laten trekken en hem met 30 Amp af laten zekeren maar dat wist de iTBS installateur niet.eurotrotter schreef:Je ITBS krijgt zijn voeding toch van een geschakelde + vanaf de trekauto?witjesm schreef:RE.gif Mooi advies maar ik heb het echt al twee maal gedaan nadat m'n accu plat was door mijn iTBS. Zoals geschreven op een vlakke harde ondergrond trekt die mover echt geen 100Amp!
Die trekt toch geen voeding van de caravan accu.
Gelukkig heb ik een Schaudt CSV409 boord lader in mijn caravan die 28 Amp levert en een XT mover die op vlak terrein max 20 Amp trekt dus dat moveren gaat prima op de 220V accu lader. Ook mijn Lillie 50 Amp (LiFePO4) kan 100% ontladen worden en met 28 Amp geladen worden dus die was na minder dan 2 uur weer helemaal vol!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd
Iedereen bedankt om mee na te denken over het probleemke dat ik nog niet meegemaakt heb, maar waar ik me toch zorgen over begon te maken, omdat mijn batterij nu 6 jaar wordt.
Misschien zal ik de batterij best preventief nu al vervangen.
Want zelfs permanent op de camping aan de druppellader, vrees ik dat die krengen toch zo plots en zo onverwacht volledig de geest kunnen geven.
Manueel de caravan opzij trekken om het kleine gele tegenblokje los te krijgen: ik zie het niet zitten.
Met een spanband of kabel, met de auto de caravan over de ganse keg trekken: misschien wel. Ik zal eens checken waar ik de kabel kan vastmaken aan de achterkant van de caravan. (mocht het ooit nodig zijn aan de voorkant, dan is het wel simpel natuurlijk).
Een nieuwe batterij laten aanrukken is nog meest eenvoudig. Maar vb. in Spanje, hoeveel dagen zou dat duren? Ze zullen wel "manana" komen ja, en morgen weer manana.
Misschien zal ik de batterij best preventief nu al vervangen.
Want zelfs permanent op de camping aan de druppellader, vrees ik dat die krengen toch zo plots en zo onverwacht volledig de geest kunnen geven.
Manueel de caravan opzij trekken om het kleine gele tegenblokje los te krijgen: ik zie het niet zitten.
Met een spanband of kabel, met de auto de caravan over de ganse keg trekken: misschien wel. Ik zal eens checken waar ik de kabel kan vastmaken aan de achterkant van de caravan. (mocht het ooit nodig zijn aan de voorkant, dan is het wel simpel natuurlijk).
Een nieuwe batterij laten aanrukken is nog meest eenvoudig. Maar vb. in Spanje, hoeveel dagen zou dat duren? Ze zullen wel "manana" komen ja, en morgen weer manana.