Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door eurotrotter » za 30 apr 2016 22:37

RE.gif

Als je graag geld uitgeeft mag dat hoor,maar als de batterij nu nog goed is ,wat geeft je t idee dat ie misschien de geest gaat geven?omdat ie 6 jaar is ? hoe kom je aan deze leeftijd?zit je in de war met de leeftijd van de banden?

Je kunt de batterij ook meenemen naar een vakhandel en m daar op zijn conditie laten testen.
DE accu in mijn caravan is 10 jaar oude en werkt nog steeds goed,maar ik heb ook wel een accus van nog geen 2 jaar oud gehad die de geest gingen geven.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door de reiziger » zo 1 mei 2016 19:36

Mag ik iedereen die een mover heeft, uitnodigen om hier te zeggen hoelang zijn batterij al mee gaat in goede conditie;
en indien de batterij vervangen moest worden, dit was omdat ze plots helemaal de geest gaf, dan wel dat stilletjes aan versleet zodat er niet erg ver meer mee gemoverd kon worden.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Hobby Linka » ma 2 mei 2016 08:42

RE.gif

Maar wel in een ander draadje. Anders vervuild deze zo.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door WillyL » ma 2 mei 2016 09:46

Oh, het was een hypotetische vraag.

Nu dan, wanneer de batterij stuk zou zijn na een tijdje niet gebruikt te zijn zou je ofwel de rollen niet op de band krijgen (indien je een automatisch type hebt) en moest dat toch gelukt zijn dan zouden ze misschien toch nog met de defecte batterij los te maken zijn, die hulpmotoren verbruiken minder dan de movermotoren om de caravan te verplaatsen. Indien dit dan nog niet lukt dan kan je ze via het noodmechanisme losmaken zoals ik eerder schreef (lees er de handleiding eens op na om te weten hoe dat moet of met een TLA: RFM).

Wanneer de caravan op een keg staat dan rolt die er wel (vanzelf) gemakkelijk AF. Hem erop krijgen is wat moeilijker.

Wat ik ooit zelf voorhad was dat de initiële helling aan het begin van het terreintje te groot was en de mover even later blokkeerde - de batterij was plat en de rollen wilden zelfs niet meer loskomen boos.gif - de caravan stond toen netjes schuin midden op het terrein - geen zicht. Ik heb me daar niets van aangetrokken, de batterij een uurtje of 2 aan de lader gehangen en daarna de rollen eraf gedaan met het beetje electriciteit dat terug in de batterij zat. Moveren ging nog niet goed (ik meen me te herinneren dat ik de rolhut enkel recht geduwd had met de dissel).
Mijn plan was om de volgende dag de caravan goed op zijn plaats te moveren... Lui als ik was is dat nooit gebeurd blij.gif - het stukje achter de caravan gaf ons een mooi privé-tuintje om gezellig te zitten nietsen.
Na enkele dagen kon ik zonder problemen de caravan terug achter de auto moveren. De batterij was opgeladen.

Nu, 5 jaar later schijnt die batterij (ondanks het plat geweest zijn) toch nog voldoende OK om telkens bij het thuiskomen een 10-tal minuutjes te rangeren. Ook op campings nooit nog last gehad - hout vasthouden scratch.gif

BTW, de oorzaak van de platte batterij was allicht het laten werken van de koelkast op het circuit van moverbatterij tijdens stilstand. stom.gif stom.gif stom.gif van mij. De aansluiting van de koelkast is nu aangepast zodat dit niet meer kan gebeuren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Ab » ma 2 mei 2016 10:48

Nu even een praktische oplossing.
Er zijn er al een paar aangedragen.
1e De accu wisselen met de auto.
2e Startkabels verbinden met autoaccu.
3e Een draagbare starthulp.
Het laatste is het makkelijkst.
Goede kans dat de camping eigenaar er wel een heeft.
Ik heb er ook een in de auto liggen.
Als 12 volt voorziening en snelladen van telefoons.
Het moveren gaat er ook uitstekend mee.
Mocht je in midden Nederland zitten kom ik wel effe langs.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door de reiziger » wo 4 mei 2016 18:47

Ik denk er nu pas zelf aan: de caravan opkrikken zodat ik het gele tegenblokje kan verwijderen.
De caravan rolt daarna vanzelf van de gele oprijblok, en voor de rest is het dan klassiek duw en trekwerk (met hopelijk hulp van vele mede-caravanners vol medelijden).

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door JPGeetje » wo 4 mei 2016 20:41

RE.gif
Ik weet niet of dat zo'n goed plan is.
Je moet nooit de caravan opkrikken als de dissel niet goed gefixeerd zit (aan de auto bijv.)
Tegen de tijd dat het opgekrikte wiel los gaat komen van de grond, is er niets meer dat wat de caravan ervan weerhoudt om weg te gaan draaien.
De krik kan er dan zomaar onderuit schieten met alle gevaren van dien.
Overigens moet de caravan niet omhoog maar vooruit/achteruit, verder de keg op om zo het stoppertje omhoog uit zijn grendelgootje te kunnen pakken.

En dan, zijn we inmiddels een aantal dagen verder en heb je ruim de tijd gehad om de accu nog een tijdje aan de lader te hangen.
Grote kans dat er dan nog genoeg power uit komt om dat wiel een klein stukje omhoog te moveren.
En dan nog iets. Als de accu de mover niet meer kan trekken wil dat niet per definitie zeggen dat de accu kapot is.
In de regelunit van een mover zit een spanningsbewaking die ervoor zorgt dat de mover wordt uitgeschakeld als de spanning te ver terug zakt. Vaak ligt die waarde rond de 10.5V.
Als je een accu gaat belasten zal de spanning gaan zakken. Hoeveel die spanning zakt hangt af van de mate van belasting en de capaciteit en conditie van de accu.
Om de caravan de keg op te laten rijden moet er flink aan getrokken worden. De mover trekt dus flink stroom uit de accu.
Is de accuconditie slecht, dan zal deze dit niet lang volhouden en zakt de spanning snel richting de waarde waarop de moverbesturing de zaak uitschakelt, ook voor het behoud van de accu.
De motortjes die de rollen erop zetten trekken veel minder stroom waardoor deze zelfs met een op sterven na dode accu kunnen draaien.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door de reiziger » do 5 mei 2016 18:53

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
Ik heb voor mezelf nog een voorzorgsmaatregel bedacht: ik ga het kleinere gele contra-blokje niet langer gebruiken op de gele keg zelf, maar wel voor het neuswiel. Tuurlijk in combinatie met de handrem van de caravan.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door meeder » do 5 mei 2016 18:57

In mijn ogen is het wel een beetje doemdenken... Je gaat er al vanuit dat dit gaat gebeuren, de kans is bijzonder klein dat dit ooit een probleem gaat worden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Micky » do 5 mei 2016 19:06

Ik gebruik die contrablokjes ook nooit, vorig jaar 1 keer geprobeerd, wat een geklooi...


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door JPGeetje » do 5 mei 2016 21:08

RE.gif
Jij hebt toch een mover?
Dan begrijp ik niet wat die blokjes voor geklooi bij jou veroorzaken.
Ik gebruik ze altijd al er een keg nodig is en heb het nog nooit als geklooi ervaren scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Micky » do 5 mei 2016 21:14

RE.gif

De caravan staat altijd verkeerd gesteld als je het blokje erin klikt, ik wil hem 100% waterpas hebben, verder moet je verder rijden dan gewenst, blokje plaatsen en dus weer terug laten zakken, ik sta bij de handrem op het moment dat ik hem op de keg rij, bij de juiste hoogte trek ik de handrem aan, dan past dat blokje nooit, dus je moet omhoog rijden met de mover dan het blokje plaatsen, de caravan rolt dan weer langzaam terug (de mijne wel) en sta je dus te klooien met een blokje in de ene hand, afstandsbediening in de andere en na plaatsen staat alsnog je caravan niet perfect waterpas, klooien dus.
Ik rij er gewoon op, bij waterpas trek ik de handrem aan en klaar is Bassie, weg met de blokjes dus, ik zie er absoluut geen meerwaarde in whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door karelV » do 5 mei 2016 21:35

RE.gif

Dit zal waarschijnlijk wel gaan met jou caravan maar als de caravan van een wat zwaarder kaliber is zal hij zonder tegenblokje altijd iets door de handrem terug zakken, hoe strak de handrem ook afgesteld staat.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Micky » do 5 mei 2016 21:52

RE.gif dat zou absoluut niet mogen hoor, de handrem moet de wielen volledig blokkeren. Misschien bedoel je bij vooruit erop rijden, dan heeft de handrem even nodig voordat hij echt grijpt, daarom altijd achterwaarts de keggen op rijden.


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door karelV » do 5 mei 2016 22:07

RE.gif

Okay weer wat geleerd. Zal er de volgende keer erg in hebben als het weer nodig is. thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Ab » vr 6 mei 2016 12:30

Ik gebruik de blokjes ook nooit.
Inderdaad achteruit erop rijden. Bij waterpas de handrem erop en het staat als een huis.
Die blokjes heb ik weggegooid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door de reiziger » vr 6 mei 2016 19:06

Ja, het is wel doemdenken van mijnentwege.
Ik stond daar in de buurt van Malaga, en we wilden 's anderendaags vroeg in de ochtend vertrekken, zonder teveel tijd te verliezen.
Mijn autobatterijen zijn tot op heden ook altijd heel plots volledig stuk gegaan.
En draai het of keer het: ooit zal de moverbatterij definitief de geest geven.
Dus hopelijk niet na een periode op de camping waar de druppellader altijd aangesloten is.

(en voor de rest: is dat nu potdorie zo moeilijk voor campinguitbaters om minstens een gedeelte van elk perceel vlak te maken ...)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door meeder » vr 6 mei 2016 20:19

Hoe deden de mensen dat vroeger zonder mover? Bleven die caravans er dan tot in de eeuwigheid staan?
Ik krijg soms het gevoel dat veel kampeerders hulpeloos zijn zonder mover.
Als ik in Zweden of Noorwegen kijk dan zie ik de "locals" voornamelijk zonder mover rond rijden en de campings zijn daar verre van vlak op veel plaatsen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Jan van Vijven » za 7 mei 2016 06:53

Ach, vroeger was alles beter.....
Toen sliep iedereen met kouwe tenen in een tentje, en werd iedereen maar een jaartje of 60....en mocht je ouder worden, dan was je totaal versleten!

Geef mij het mover tijdperk maar :-)

On topic,
Ik gebruik de contra keg wel, mocht ik een 'platte' batterij hebben wring ik met de dissel het wiel omhoog en haal dat kegje weg.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door meeder » za 7 mei 2016 08:30

Ik zeg ook niet dat het vroeger beter was maar het lijkt er soms op dat als de hulpmiddelen er even mee ophouden er veel mensen zijn die niet meer weten wat ze moeten doen.
Op een camping zullen altijd wel mensen zijn die je even willen helpen duwen en trekken om de caravan zo neer te zetten dat de auto er bij kan en je hem van zijn plaats kunt trekken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Micky » za 7 mei 2016 10:23

RE.gif

Dat valt wel mee denk ik, maar als je terug gaat naar de opening van dit draadje zie je dat TS wel even met een echt probleem zit, als je dan bijv. een zwakke rug hebt kan het best even vervelend zijn om de boel van de plek te krijgen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door Daphne » za 7 mei 2016 10:38

meeder schreef: Op een camping zullen altijd wel mensen zijn die je even willen helpen duwen en trekken om de caravan zo neer te zetten dat de auto er bij kan en je hem van zijn plaats kunt trekken.
Steeds minder mensen kunnen dat. Ik behoor ook tot die groep. Ik kan het niet. Ik vind het vervelend als ze mij hulpeloos aankijken en ik weer moet uitleggen dat ik dat niet kan. Ik wil dat eigenlijk niet.
Een paar dagen geleden kwam er een ouder stel naast ons staan die de caravan op een keg wilde hebben. Met de auto kon niet want er was geen plaats. De man heeft uiteindelijk z'n caravan op z'n steunen opgekrikt en het wiel hing los boven de grond.

Juist door de hulpmiddelen blijft er een groep caravannen die dat zonder hulpmiddelen niet kan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door karelV » za 7 mei 2016 11:03

RE.gif

Met de steunen opgekrikt tot het wiel los kwam van de grond is niet best voor de hut, maar ja zoals je al schreef als je niets anders kan of geen andere hulpmiddelen aan je caravan hebt moet je wat.
Wij hebben daarom ook een mover aangeschaft zo'n 3 of 4 jaar geleden omdat mijn vrouw ook al jaren rugklachten heeft en ze wel mee wilde duwen en trekken aan de hut maar het eigenlijk niet kon en mocht maar ze wilde mij er niet alleen voor laten staan. Daarom is het ideaal dat er die hulpmiddelen zijn om toch nog te kunnen caravanen en je hoeft je met een mover nooit meer van te voren druk te maken of en hoe de plaats waar je komt of wil gaan staan goed bereikbaar is met de caravan. Dat vinden wij al een hele zorg minder.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Hoe oplossen: platte moverbatterij en band geblokkeerd

Bericht door de reiziger » za 7 mei 2016 21:02

meeder schreef:Hoe deden de mensen dat vroeger zonder mover? Bleven die caravans er dan tot in de eeuwigheid staan?
Ik krijg soms het gevoel dat veel kampeerders hulpeloos zijn zonder mover.
Als ik in Zweden of Noorwegen kijk dan zie ik de "locals" voornamelijk zonder mover rond rijden en de campings zijn daar verre van vlak op veel plaatsen.
Blijf jij maar zitten met jouw gevoel; ik zal wel blijven zitten met mijn mover. Zonder verdere commentaar daarover.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”