Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Ralf
Berichten: 1264
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Ralf » za 13 dec 2014 18:23

dat heeft meer te maken met leeftijd van de movers . de meeste ellende hebben we met automaten . We hebben dit seizoen ca 20 automaten gehad met kapotte opzet motoren . niet merk gebonden dus kronings ,truma,enduro, reich sommige in de garantie periode sommige niet . geloof me als klant word je niet vrolijk als je na de tweede vakantie dag erachter komt dat je opzet motor kapot is .Dat betekend 3 weken lang zwoegen .
de enige waar geen problemen met de automaat was is simpark want die is ............ de kenner mag het invullen .Het gaat dus niet om de mover maar de manier van opzetten . en als wij er 20 hebben hoeveel zijn er dan in heel nederland. Dus of een handbediende mover of een simpark en dan is er nog een derde niet zo bekend deze heeft ook wel electrisch opzetten maar als die het niet doet dan kan je wel je mover blijven gebruiken heel de vakantie . Ik zal die naam niet zeggen dat is dan weer reclame . [kersthaphop.gif] [kersthaphop.gif]
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Danny de jong
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 22:52
Locatie: Purmerend

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Danny de jong » za 13 dec 2014 21:58

Wij hebben een Hobby 720 en daar hebben een Truma Te R mover op op 1 as, ik heb er spijt van dat we niet de 4 motors hebben laten plaatsen. Als we ergens staan waar de ondergrond drassig is of hij moet flink werken dan stopt hij er wel eens mee, dan moet we het systeem opnieuw aan doen. Als ik opnieuw voor de keus sta, dan worden het 4 motoren. De nieuwe modellen zijn misschien wat sterker.
Hobby Prestige 720 kfu

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » za 13 dec 2014 22:21

Om diezelfde reden wil ik ook geen Truma XT2... Misschien toch een P1 maar dan moet ie uitbreidbaar zijn maar 4 motoren zoals eerder geschreven, of Ralf moet nog een betere suggestie hebben...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Ab » zo 14 dec 2014 00:15

Je zou ook Simpark kunnen overwegen.
Mijn ervaringen de afgelopen 4 jaar met 1800/1900 kg caravan zijn bijzonder goed. Ook in zeer extreme omstandigheden.
De P1 is wat sterker, maar dat komt alleen omdat ie ook veel langzamer is.
Simpark is niet de goedkoopste mover. (wel een van de snelste)
Maar door de volledig RVS uitvoering, en het hydraulisch opzetten is ie voor mij zijn geld dubbel en dwars waard.
Vooral ook omdat wij ook in de winter rijden, en dan vaak met pekel en zo te maken krijgen.

De Simpark is overigens ook leverbaar met een grotere vertraging.
Dan is ie een stukkie trager, maar qua kracht is het dan echt een beest.
Dan kan je er bijv. een grote verkoopwagen van 3500 kg of meer mee handlen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » zo 14 dec 2014 10:14

Thanx Ab, neem ik zeker mee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door arnovariante » zo 14 dec 2014 10:24

PP, ik ben aan het zoeken geweest maar kan het 123 nie vinden, had het ook al eerder in dit draadje gevraagd.
De Hobby tandemassers worden toch vaak op BPW chassis gezet?
Zou dan de nieuwe BPW IMC mover een idee zijn?
Heeft dezelfde inbouw als een ALKO, direct op het chassis.
Maar wat de gewichten zijn die hij mag/kan duwen is mij nog onbekend.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » zo 14 dec 2014 10:57

Arno,

Eerlijk gezegd heb ik geen idee over het chassis... Ik beperk me meestal tot wat erboven zit [kerstknipoog.gif

Ik zal het als optie en vraag ook meenemen naar de dealer... Ik heb al een mooi lijstje [kerstduim.gif]

Nog even en ik ben net zo deskundig als jullie hier allemaal [kerstmutszwaai.gif]
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door JPGeetje » zo 14 dec 2014 12:15

Ralf schreef:dat heeft meer te maken met leeftijd van de movers . de meeste ellende hebben we met automaten . We hebben dit seizoen ca 20 automaten gehad met kapotte opzet motoren . niet merk gebonden dus kronings ,truma,enduro, reich sommige in de garantie periode sommige niet . geloof me als klant word je niet vrolijk als je na de tweede vakantie dag erachter komt dat je opzet motor kapot is .Dat betekend 3 weken lang zwoegen .
de enige waar geen problemen met de automaat was is simpark want die is ............ de kenner mag het invullen .Het gaat dus niet om de mover maar de manier van opzetten . en als wij er 20 hebben hoeveel zijn er dan in heel nederland. Dus of een handbediende mover of een simpark en dan is er nog een derde niet zo bekend deze heeft ook wel electrisch opzetten maar als die het niet doet dan kan je wel je mover blijven gebruiken heel de vakantie . Ik zal die naam niet zeggen dat is dan weer reclame . [kersthaphop.gif] [kersthaphop.gif]
Omdat in dit draadje ook een antal keren de P1 als mogelijkheid wordt genoemd zal ik even vermelden dat die ook niet storingsvrij is, tenminste die van ons niet.
Al gelijk het eerste jaar hadden we ook problemen met een van de opzetmotoren. Deze deed het te pas en te onpas niet. En steeds als ik er mee naar de dealer ging was er geen vuiltje aan de lucht en deed hij het gewoon.
Er is dus nooit een oorzaak gevonden en het probleem heeft zich vanzelf "opgelost". Opgelost tussen aanhalingstekens want het zou zo maar kunnen dat hij het morgen weer weigert.
Wij hebben er dit jaar in ieder geval geen last meer van gehad. Toch blijft in je achterhoofd hangen dat hij ooit geweigerd heeft wat nooit is opgelost.
In gesprek met een buurman ooit op een camping hadden we het ook over movers. Die goede man had toen de instelling dat hij nooit een automatische mover zou willen omdat daar meer aan zit wat kapot kan gaan, en dat op en afzetten van de rollen is eigenlijk maar een relatief kleine moeite was zijn instelling.
Ik was het toen niet met de man eens want dacht ik; wat kan er nou aan zo'n opzetmotortje komen?
Achteraf heb ik nog vaak aan de uitspraak van de goede man moeten denken en moet hem nu eigenlijk gelijk geven.
Als ik nog ooit een nieuwe mover moet kopen dan zal dat er hoogstwaarschijnlijk een zijn die ik er met eigen kracht op en af moet zetten. Op die kracht vertrouw ik vooralsnog het meest [kerstknipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Ab » zo 14 dec 2014 12:58

Dat is misschien wel waar Jan, maar het komt niet altijd uit.
Bij mij niet tenminste.
Ik kan, als ik de caravan thuis wegzet, er maar aan een kant bij.
De handbediende movers die vanaf 1 kant te bedienen waren, voldeden niet aan mijn eisen.
Mede, omdat ik een nogal zware caravan heb.
Na veel onderzoek kwam ik op de mover uit die ik nu heb, dat was in mijn ogen de beste keus.
Maar een en ander is dus wel van ieders situatie en gewicht van de caravan afhankelijk.
De dealer wilde mij een heel andere kant op praten.
Dat begreep ik wel, de man had een grote voorraad van een bepaald merk mover, waar ie graag vanaf wilde.
Dat komt bij caravandealers veel voor.
Je kunt daar eigenlijk ook niet verwachten dat je een onafhankelijk en objectief advies krijgt.
Als ik dealer was, en ik had goede contacten en een hoge korting bij een bepaald merk mover, dan deed ik ook mijn best
om die bepaalde mover te verkopen.
Bij een tandemasser dan maar liefst 2 tegelijk.
Wil je echt een goed en onafhankelijk advies, dan moet je bij een specialist in movers zijn, die alle merken kent en verkoopt, en je juist kan adviseren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » zo 14 dec 2014 15:29

Ab schreef: Wil je echt een goed en onafhankelijk advies, dan moet je bij een specialist in movers zijn, die alle merken kent en verkoopt, en je juist kan adviseren.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt, maar ik wil het liefst de combi bij 1 partij kopen ivm garantieclaims ed. Dan ga ik niet advies inwinnen bij een partij die uiteindelijk niet mag leveren, dat druist een beetje tegen mijn gevoel in.

Daarom ga ik beslissen, mede op basis van de input hier op het forum, de info van mijn dealer en mijn eigen gezonde verstand [kerstknipoog.gif Het argument van een handmatige versie heb ik alvast ter harte genomen; op de oprit thuis kan ik er aan beide zijden goed bij.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » zo 14 dec 2014 15:53

Inmiddels een duidelijke pm van Ralf gelezen; hieruit spreekt deskundigheid en dat geeft stof tot nadenken. Ik ga ook met hem maar eens overleggen over garantieaanspraken en onderhoud ingeval van inbouw na levering van de caravan e.d.

Dan ga ik overigens wel van mijn geloof vallen en kom ik uit bij 2 partijen [kerstknipoog.gif of hij moet ook de caravan kunnen leveren...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Micky » zo 14 dec 2014 18:33

RE.gif [kerstduim.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door deusjevo » zo 14 dec 2014 18:45

PremiumPeugeot schreef:Dan ga ik overigens wel van mijn geloof vallen en kom ik uit bij 2 partijen [kerstknipoog.gif of hij moet ook de caravan kunnen leveren...
Nieuwe caravans levert Ralf niet voorzover ik weet maar een mover zou ik zonder voorbehoud bij hem aanschaffen en laten monteren.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

arnovariante

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door arnovariante » zo 14 dec 2014 19:21

Ook ik ga een volgende keer daar zeker eens kletsen.
Toen wij in 2011 aan het oriënteren waren voor onze 1e mover had ik al eens gebeld maar toen waren ze op een gewone doordeweekse dag niet open.....
Dat heeft mij toen besloten om daar niet verder te gaan.
Eigenlijk had ik graag de mover zelf onder gebouwd tijdens de bekende dagen bij Ralf, gewoon om er meer van te weten te komen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » zo 14 dec 2014 22:37

Met dank aan alle info, kies ik voor 4x4.

Niet alleen vanwege aanschafwaarde, maar voornamelijk vanwege te verwachten COO en de failsafe mogelijkheid, zal het een Camptek V3 worden. Nu nog proberen dat mijn eigen dealer deze wil monteren zoals wordt geopperd door de leverancier, en anders alsnog levering via 2 partijen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Ab » zo 14 dec 2014 22:48

Ok. Gefeliciteerd met je beslissing, en mooi dat we je hier hebben kunnen helpen een goede beslissing te maken.

(Alle off topic berichten zijn verwijderd.)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door arnovariante » zo 14 dec 2014 22:50

Jij bent al wat stappen verder als je vrouw geloof ik....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » zo 14 dec 2014 22:52

De technische post is helaas ook verdwenen, maar die heb ik gelukkig zelf nog in een Wordbestand voor de liefhebbers [kerstmutszwaai.gif]
Laatst gewijzigd door PD op zo 14 dec 2014 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » zo 14 dec 2014 22:55

@Arno
Het discussieert hier een stuk makkelijker [kerstknipoog.gif maar door alle reacties ziet ze wel in dat ik niet de enige ben die zo nodig een tandemasser wil [kersthaphop.gif]

In de Kerstvakantie gaan we hopelijk "stappen nemen".........

Als ruilmiddel heb ik haar moeten beloven dat we volgend jaar ook naar IJsland gaan; geen straf hoor [kerstmutszwaai.gif]
Laatst gewijzigd door PD op zo 14 dec 2014 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Ab » zo 14 dec 2014 23:02

PremiumPeugeot schreef:De technische post is helaas ook verdwenen, maar die heb ik gelukkig zelf nog in een Wordbestand voor de liefhebbers [kerstmutszwaai.gif]
Bovenaan elke pagina van dit forum is dat ook te vinden hoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

gta42
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 sep 2014 12:15

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door gta42 » ma 15 dec 2014 00:42

Onder onze Tabbert hebben we ervaring opgedaan met drie movermodellen.

Caravan is Tabbert Vivaldi met 2500kg Alko onderstel,bouwjaar 2005.Heden ca.75000km stand na EU/MAROC/OEKRAÏNE EN ZWARTE ZEE
Eerste mover,twee motoren model Truma voor tandemas. Onmogelijk ding !!! teruggenomen door dealer.
Tweede mover Reich,vier motoren model handbediening,lang en veel plezier van gehad,maar niet robust genoeg,snel slipperig.
Derde en huidige model is Truma TE R4 ,vier motoren en automaat voor max 3000kg bij 10%helling. Sterk en comfortabel.

Laatst op camping test gedaan op ca15%helling met caravan gewicht ca. 2200kg,....was voor ons eigenlijk verbluffend goed.vlg mij kan hij meer aan.!!!
Truma service duitsland had ik de situatie uitgelegd en gevraagd of het remvermogen wel voldoende zou zijn.Antwoord...; ontwerp TE R4 is 3000kg op 10%.
Punt uit...! ja, gelijk hebben ze wel natuurlijk,dat staat ook in de handleiding. En UNTERGRUND opletten.

Suggestie tandemasser-neuswiel opdraaien in geval van twee motoren mover model,niet doen,veel te gammele constructie,wij rijden zo laag [kortste pijp]mogelijk met het zwaarste model Alko+tweede neuswiel gemonteerd,maarja er rust dan ook gewoonlijk wel ca.120kg op de kogel.

Als u nog meer ervaringen wilt horen dan roept u maar...hoi GTA42
VEICULO LONGO

arnovariante

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door arnovariante » di 22 sep 2015 21:56

PD,

Na ons FB weekeind kwamen wij thuis en had onze P1 op de achteras problemen met onze oprit.
Kracht zat maar geen tractie omdat het voorste wiel omhoog gaat de oprit op en dus het achterste wiel geen tractie meer heeft.
Conclusie: als je financieel manager groen licht geeft voor een dubbele P1 zou ik dat zeker doen!
Zeker jou kennende dat je gewoon overal met gemak op en af wilt sturen!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door PD » di 22 sep 2015 22:18

RE.gif
Ik heb het gelezen ja, ik heb dan ook besloten dat wanneer er een tandemasser komt (en dat is lang niet zeker omdat we niets naar onze zin kunnen vinden) deze dan met verzwaarde assen (mtm = 2.200 kg of meer) en 4 motoren wordt uitgerust thumbup.gif

Ik ben wel een beetje huiverig geworden na het lezen over het wringen van de assen op verhard terrein, ook met 4 motoren, want hier op de oprit moet de caravan elke keer een relatief krappe bocht van 90 graden maken :( Vooral ook omdat we per seizoen best vaak op en af de oprit rijden...

Het aantal indelingen voor de Premium is voor 2016 overigens gereduceerd, zo zijn zowel onze huidige indeling als bijv. de 610 en 720 niet meer leverbaar...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door Micky » wo 23 sep 2015 08:08

RE.gif

Om eerlijk te zijn denk ik ook dat dat bij jullie erg lastig gaat worden en zou ik zeker voor de aanschaf uit proberen, ik denk dat de bocht zo krap is dat het niet goed werkt, een relatief simpele oplossing is dan natuurlijk dat deel van het oprit gewoon van grint voorzien, dan krijg je hem wel om de hoek.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Dubbelasser, 2 of 4 movermotoren ?

Bericht door arnovariante » wo 23 sep 2015 08:18

Ervaring met 4 movermotoren heb ik niet, wel filmpjes gezien, ook dat gaat niet zonder wringen!
In een Engels filmpje zag ik nog een andere oplossing die misschien dan wel OK zou zijn om haakse bochten te maken.
Een "car Jack" , een apparaat op 4 wieltjes wat je onder de niet aangedreven wielen klemt.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”