ervaringen lithium accu's gevraagd

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Marco B
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30 mar 2016 03:16

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Marco B » di 14 jun 2016 18:32

Reageer toch maar even in dit topic, er zijn er al zoveel over movers.
Wij willen een mover laten plaatsen en nu is er een actie met de Enduro 305 bij een caravan handel in de buurt.

De Enduro 305 volautomatisch inclusief lader en lithium accu (4 kg) komt op 1750 euro. Dit lijkt mij een geschikte prijs. Dit met 5 jaar garantie. Met normale loodaccu (20-25 kilo) komt dit op 1500 euro.

Echter vroeg ik mij af, of de combi 305 met een zogenaamde Yellow Top accu beter zou zijn, laat ik het een upgrade noemen, of is dit geld wat beter te besteden is en voldoet de lithium prima voor onze caravan welke max 1350 kg weegt? Manouvreren met de mover zullen wij in de praktijk tot het minimum beperken, enkel gebruik bij lastige plekken (welke we nu links laten liggen vanwege lengte van de combinatie/draaicirkel).

Als ik alsnog een topic moet aanmaken lees ik het wel!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Conradi » di 14 jun 2016 18:41

Daar is moeilijk wat over te zeggen als er over de lithium accu verder niets bekend is. Mijn lithium accu levert met gemak (en lang) de stroom voor de Mammut die 2000 kg verplaatst.

Belangrijk is dat de lithium de maximale stroom van de mover aan kan. Dat is een groot verschil met de Yellow Tops waar de maximale stroom nooit een punt is. Gewoon even (laten) controleren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Marco B
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30 mar 2016 03:16

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Marco B » di 14 jun 2016 18:52

De lithium accu die er bijzit hoort bij de Enduro, die wordt erbij meegeleverd. Gemakshalve ga ik ervan uit dat het setje op elkaar afgestemd is en de 1350 kg makkelijk moet kunnen moveren. Inzetbaarheid is 10 tot 15 minuten welke ook ruim voldoende is lijkt mij.

Dontax
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 5 jan 2015 15:28

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Dontax » wo 15 jun 2016 16:20

Heb deze set onder de hut zitten, en vol lof!
Niet normaal hoeveel power zo'n li-on accu kan leveren, en is daarbij nog eens zeer compact en super licht (4kg)
Heb in Italie op een krappe plaats gestaan met zand als ondergrond.
Neuswiel verdween volledig in het zand, en heb letterlijk een kwartier lang de plek omgeploegd.
Mover/accu combi gaf geen krimp.

kip-citroen

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door kip-citroen » do 16 jun 2016 12:04

Heb ook een Lithium accu aan de EM305 zitten.
Geen enkel probleem tot nu toe. Staat nu in de stalling en komt er over 5 weken weer uit.
Oprit op(lichte helling + stoeprand), gras en zand op de camping en wielkeg oprijden allemaal geen enkel probleem.
Wij gebruik een PowerXtreme X30 en onze caravan weegt beladen ongeveer 1300 kilo.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Daphne » do 16 jun 2016 14:08

Ik ben benieuwd naar de ervaringsverhalen over een jaar of 5 wanneer de accu's wat ouder zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ad » do 16 jun 2016 20:54

Daphne schreef:Ik ben benieuwd naar de ervaringsverhalen over een jaar of 5 wanneer de accu's wat ouder zijn.
Wederom heeft onze Reich Power Pack het afgelopen 4 weken voor het 6e jaar voortreffelijk gedaan. Over een paar maanden mag hij zijn kunsten weer vertonen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Marco B
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30 mar 2016 03:16

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Marco B » vr 17 jun 2016 00:54

Ik lees soms "power packs" en soms "lithium accu". Gaat dit om hetzelfde?

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door pd0bao » vr 17 jun 2016 06:30

RE.gif Goeie vraag, noem het beestje svp bij de soort naam en niet een-of-andere fabrieksnaam, Jaap.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ad » vr 17 jun 2016 20:08

RE.gif De Reich Mobility Power Pack is een Lithium-Ion batterij.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ab » vr 17 jun 2016 20:49

Ga er maar vanuit dat alle lichtgewicht accu's geen loodaccu's zijn. mrgreen.gif
Dit hele draadje gaat over lithium accu's.

Hoewel...hulpstarters worden ook wel eens powerpacks genoemd.
Daar zit bij de goedkopere een kleine loodaccu in.
Kleine accu's zijn uiteraard ook lichter.
Toch kunnen deze kortstondig tot 900 ampère leveren. Een mover rijdt daar ook best wel een tijdje op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Jan Br » vr 17 jun 2016 22:17

Ik ben nu voor het tweede jaar op pad met een LiFePO4 accu. Een geweldig fijne accu, veel vermogen, licht, maar ook te gebruiken als boordaccu (wel alles omgebouwd op led om zo zuinig mogelijk om te gaan met deenergie) Ook op de heenweg naar ons vakantieadres gewoon als stroombron geleefd op de accu.
Koelkast uiteraard wel op gas.

Ik ben uiteraard ook best wel nieuwsgierig hoe lang zo'n accu het volhoudt?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 00:10

Dat ligt eraan hoeveel Ah die accu heeft.
Je hebt heel kleine maar ook heel grote lithium accu's.
Het is overigens eenvoudig te berekenen.
Als je weet hoeveel stroom je gebruikt per uur, en de capaciteit van de accu weet, weet je ook hoelang je de stroom verbruikers aan kunt hebben, totdat de accu leeg is.
Ga daarbij ervan uit, dat je maximaal 80 % van de accu wilt gebruiken, beter nog iets minder.
Helemaal leeg trekken kan wel, maar zou ik niet doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Jan Br » za 18 jun 2016 08:49

RE.gif waarschijnlijk was ik niet zo duidelijk, mijn opmerking over benieuwd zijn hoelang hij het vol zou houden sloeg op jaren levensduur en niet op verbruik los van de paal. Als boordaccu is het steeds max voor 1 a 2 nachten. De caravan kan uiteraard ook gewoon aangeppeld blijven, maar dan heb ik toch altijd de angst dat je op een ochtend niet meer kan starten.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 09:42

Oh, bedoel je dat. :lol:

Elke accu kan een aantal laadcycly aan.
Bij elke keer laden wordt een accu een heel klein beetje minder.
Lithium accu's kan je over het algemeen 500 keer ontladen en weer laden.
De nieuwere Lifepo (lithium ferry polymeer) accu's gaan tot 1000 of meer laadcycly.
Die zijn ietsje zwaarder en ook wat duurder.
In de praktijk komt het er dus op neer, dat als je de accu zeg maar even 10 x per jaar zou gebruiken dat ie 50 jaar mee zou kunnen ( in theorie)
Helaas zal dit niet opgaan vrees ik :(
Veroudering speelt ook een rol.
Ook de gebruikte materialen in de accu kunnen verschillen in zuiverheid.
Maar een jaar of 10 moet toch wel haalbaar zijn.
In dit verband is het ook niet raadzaam om de accu altijd aan de lader te laten staan.
Ik ben er achter gekomen dat de lithium accu's voor mijn elektrisch gereedschap daar ook hard van achteruit gaan.
Op onze elektrische fietsen heb ik Lifepo accu's gezet. Die gaan inmiddels al weer 4 jaar mee, en kunnen nog steeds 70 km lang ons stevig meehelpen. Lithium zou allang de geest hebben gegeven. Bij dagelijks gebruik zijn die na 2 jaar al op. Dat klopt ook wel, de 500 keer laden heb je dan wel gehad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door apejoekie » za 18 jun 2016 13:57

Ik heb sinds kort en sencell gold. Is dat een gewone lithium accu of een Lifepo accu?

Een klein beetje de oprit op "gemoevert" (is daar al een werkwoord voor? ) en de meter in de caravan gaf aan dat het nauwelijks invloed had op de capaciteit. Ben benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden als boordaccu voor hij weer aan de oplader moet. Ik kom hier na de vakantie op terug.

Het valt mij trouwens op dat hij met 30 of 38 ah kleiner bemeten is dan mijn vorige AGM accu van 75ah. Het verschil in gewicht is al 29 kilo. Of moet ik me op deze waarden niet blind staren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Chris » za 18 jun 2016 14:34

Ik zal wel een zwartkijker zijn... maar..
Volgens mij is de techniek Lifepo nog niet helemaal uit de kinderschoenen.
Zelfs in de luchtvaart, Boeing met de nieuwe 787, had daar problemen mee, en eigenlijk nog, maar de accu's zitten nu in een stikstof/helium gevulde brandvrije box bij de 787's.
En nu is de luchtvaart techniek zo'n beetje wel de meest doorontwikkelde en uitgewerkte techniek, die ook nog eens permanent onder controle staat..met vele upgrade modificatie's
Zolang daar nog geen "echte" oplossing is wil ik me liever "behelpen" met een zware Yellowtop.
Ik geef direct toe dat het de gewicht-power verhouding van Lifepo ideaal is, maar dat is nog steeds dus met een "maar".

greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 23:26

Is dat niet omdat de eisen in de luchtvaart een tikkeltje hoger liggen Chris? knipoog.gif
Er rijden inmiddels al een miljoen(?) auto's rond met
deze techniek.
Problemen zijn er hoegenaamd niet mee.
Wellicht spelen de toch enigszins andere omstandigheden op 10.000 meter hoogte ook een rol. Temperatuur en luchtdruk zijn best wel anders als hier bij ons in de straat denk ik. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door scooterandre » ma 20 jun 2016 12:56

Boeing had met de Dreamliner geen problemen met LiFePO4-accu's omdat die er niet in zaten.
Toen het 787-batterij-contract in 2005 getekend werd, waren op dat moment alleen de LiCoO2-accu's op de markt. Deze stonden bekend om het gevaar van 'thermal runaway' en het vrijkomen van zuurstof tijdens zo'n situatie. LiFePO4-accu's hebben daar geen last van, zijn alleen iets groter/zwaarder.
De preciese oorzaak hebben ze niet kunnen achterhalen, maar inderdaad is nu de LiCoO2-accu nu veiliger opgeslagen en zijn er o.a. veranderingen uitgevoerd aan het BatteryManagementSystem. (Bron: Wikipedia - Boeing 787 Dreamliner battery problems)

Voor diegenen die willen weten welk soort Lithium-accu ze nu in huis/caravan hebben:
LiFePO4-accu's hebben een nominale spanning van 12,8V en een eindlaadspanning van 14,4V (met 4 cellen)
Li-ion-accu's hebben een nominale spanning van 14,8V en een eindlaadspanning van 16,4V (met 4 cellen)

Nog één tip, die ook in de gebruiksaanwijzingen zal staan: Laad de accu's niet op tijdens vrieskou.
Buien vallen niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ab » ma 20 jun 2016 16:00

Dat klopt wel..
Lifepo4 cellen zijn 3,2 volt per stuk.
Degene die ik tot nu toe tegengekomen ben wel tenminste.
@Apejoekie.
De Sencell gold is een Lifepo4 accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”