wegslijpen chassis tbv montage mover
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
RE.gif
RE.gif
De stopblokken die hier bedoeld worden zijn blokken die door sommige moverleveranciers worden meegeleverd.
(Er zijn ook movermerken waarbij de functie van de stopblok in de bevestigingsplaat zelf is opgenomen.)
Ze dienen ervoor om te voorkomen dat de klemmen waarmee de mover op het chassis wordt geklemd, gaan verschuiven op het chassis.
Het zijn massieve metalen blokjes waarin een sleuf zit en aan een zijde een schroefgat.
Het blokje wordt met de sleuf over over de rand van het chassis (of varioplaat) geschoven tegen de bevestigingsklem van de mover.
Dan wordt er in het schroefgat een bout met puntige voorkant stevig vastgedraaid zodat deze een putje in het chassis (of varioplaat) drukt.
Hierdoor zit het blokje zo goed gefixeerd dat de er evt. tegen drukkende bevestigingsklem van de mover deze niet zal verschuiven.
Op de foto zie je de stopblok duidelijk op de witte varioplaat gemonteerd zitten met de bout er aan de onderkant in omdat er aan de bovenkant tussen varioplaat en chassis te weinig ruimte is.
Je ziet op de foto ook mooi waarom die varioplaten nodig zijn.
Net op de plaats waar de mover moet worden gemonteerd zie je dat ook twee chassisdelen met elkaar zijn verbonden waardoor de moverklem niet op het chassis kan worden geklemd.
Door het monteren van de varioplaten ontstaat weer een (iets lager zittende) bevestigingsmogelijkheid voor de bevestiging van de mover.
RE.gif
De stopblokken die hier bedoeld worden zijn blokken die door sommige moverleveranciers worden meegeleverd.
(Er zijn ook movermerken waarbij de functie van de stopblok in de bevestigingsplaat zelf is opgenomen.)
Ze dienen ervoor om te voorkomen dat de klemmen waarmee de mover op het chassis wordt geklemd, gaan verschuiven op het chassis.
Het zijn massieve metalen blokjes waarin een sleuf zit en aan een zijde een schroefgat.
Het blokje wordt met de sleuf over over de rand van het chassis (of varioplaat) geschoven tegen de bevestigingsklem van de mover.
Dan wordt er in het schroefgat een bout met puntige voorkant stevig vastgedraaid zodat deze een putje in het chassis (of varioplaat) drukt.
Hierdoor zit het blokje zo goed gefixeerd dat de er evt. tegen drukkende bevestigingsklem van de mover deze niet zal verschuiven.
Op de foto zie je de stopblok duidelijk op de witte varioplaat gemonteerd zitten met de bout er aan de onderkant in omdat er aan de bovenkant tussen varioplaat en chassis te weinig ruimte is.
Je ziet op de foto ook mooi waarom die varioplaten nodig zijn.
Net op de plaats waar de mover moet worden gemonteerd zie je dat ook twee chassisdelen met elkaar zijn verbonden waardoor de moverklem niet op het chassis kan worden geklemd.
Door het monteren van de varioplaten ontstaat weer een (iets lager zittende) bevestigingsmogelijkheid voor de bevestiging van de mover.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
RE.gif
Dank voor je deskundige uitleg, weer wat wijzer.
Dank voor je deskundige uitleg, weer wat wijzer.
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
RE.gif
Dank je Jan voor de uitleg, ik snap nu ook waarom er geslepen wordt.
Zitten die stopblokken voor of achter de as?
Dank je Jan voor de uitleg, ik snap nu ook waarom er geslepen wordt.
Zitten die stopblokken voor of achter de as?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
RE.gif
De stopblokken moeten voorkomen dat de gehele mover over het chassis kan verschuiven als de rollen tegen de banden worden gedrukt.
Daarom zitten de blokjes altijd "achter" de mover als we de kant waar de rollen naar toe gaan bij het op de wielen zetten, als de voorkant beschouwen.
Het is dus een "ruggesteuntje" voor de mover
De stopblokken moeten voorkomen dat de gehele mover over het chassis kan verschuiven als de rollen tegen de banden worden gedrukt.
Daarom zitten de blokjes altijd "achter" de mover als we de kant waar de rollen naar toe gaan bij het op de wielen zetten, als de voorkant beschouwen.
Het is dus een "ruggesteuntje" voor de mover
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
Het is inmiddels 3jaar verder.Hoe is e.e.a. voor de vraagsteller opgelost in 2012?
Met vriendelijke groet,
Vino.
Met vriendelijke groet,
Vino.
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
Neemt bij een doorstart de nieuwe firma niet de verplichtingen van de oude over.
Misschien toch even vragen aan een advokaat.
Misschien toch even vragen aan een advokaat.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
Dit is al een heel oud draadje en Vervat Caravans is natuurlijk al jaren ten grave, echter toch één opmerking:
Een caravan-fabrikant bouwt van ieder type caravan een compleet dossier op en laat op basis van dit dossier één of meerdere caravans inspecteren door een toegelaten inspectie-instantie bijv. TUV. Bij goedkeuring krijgt het type caravan een "Verklaring van Overeenstemming"
Met deze verklaring verkrijgt men vervolgens toelating op de weg en kan een kentekenbewijs worden verkregen.
Wijziging aan de essentïele onderdelen van de caravan maken de Verklaring en dus het kentekenbewijs ongeldig tenzij die wijzigingen als alternatief door de fabrikant zijn goedgekeurd.
Een stuk uit de flens slijpen als op getoonde foto wordt nimmer goedgekeurd en het lijkt mij sterk dat Triorep dit niet zou weten [sintweetniet.gif]
Een caravan-fabrikant bouwt van ieder type caravan een compleet dossier op en laat op basis van dit dossier één of meerdere caravans inspecteren door een toegelaten inspectie-instantie bijv. TUV. Bij goedkeuring krijgt het type caravan een "Verklaring van Overeenstemming"
Met deze verklaring verkrijgt men vervolgens toelating op de weg en kan een kentekenbewijs worden verkregen.
Wijziging aan de essentïele onderdelen van de caravan maken de Verklaring en dus het kentekenbewijs ongeldig tenzij die wijzigingen als alternatief door de fabrikant zijn goedgekeurd.
Een stuk uit de flens slijpen als op getoonde foto wordt nimmer goedgekeurd en het lijkt mij sterk dat Triorep dit niet zou weten [sintweetniet.gif]
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
Vraagsteller is geen lid meer van het forum. Jammer dat we de oplossing nooit hebben gehoord. Op 14 oktober 2012 schreef ze dit als laatste:Vino schreef:Het is inmiddels 3jaar verder.Hoe is e.e.a. voor de vraagsteller opgelost in 2012?
Met vriendelijke groet,
Vino.
Misschien dat Ralf er nog iets over kan zeggen?miekev schreef:inmiddels heb ik zelf rechtstreeks contact met Ralf gelegd en komt het allemaal wel goed.
iedereen bedankt voor de reacties en excuus voor de summiere situatieschets.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
ik heb het even terug gelezen .Ik heb toen de wagen nagekeken en het bijtwerk wat gefatsoeneerd . Het kon op zich geen kwaad ,het was alleen niet nodig geweest . Als er ooit een verplichte apk zou komen zou de caravan er op afgekeurd worden.En eigenlijk zou iemand die een bovag beurt uitvoert dit ook moeten afkeuren . Daar apk niet verplicht is kom je er mee weg . In theorie zouden er nieuwe chassisbalken onder moeten of de as vervangen als daar een stuk is uit gehaald .
Nogmaals het mag niet en is ook niet nodig er zijn genoeg alternatieven om dit zonder slijpwerk op te lossen.
Dit is gewoon een gebrek aan kennis, interesse en verantwoording geweest . En zolang niemand verteld dat het fout is zal je het elke keer weer opnieuw doen .
gr ralf
Nogmaals het mag niet en is ook niet nodig er zijn genoeg alternatieven om dit zonder slijpwerk op te lossen.
Dit is gewoon een gebrek aan kennis, interesse en verantwoording geweest . En zolang niemand verteld dat het fout is zal je het elke keer weer opnieuw doen .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
RE.gif
En hoe is de situatie als er iets in het buitenland met deze caravan gebeurt?
In Duitsland zijn er ook nog wel eens controles onderweg, en dan??
En hoe is de situatie als er iets in het buitenland met deze caravan gebeurt?
In Duitsland zijn er ook nog wel eens controles onderweg, en dan??
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
als er iets in het buitenland gebeurt dan zal niet de eerste actie zijn o er zit een mover onder even kijken of ze het chassis gerampeneerd hebben. dan kunnen we iemand aanwijzen . V Bij een controle kijken ze of de basis in orde is en gaan ze niet de hele caravan een tuv keuring geven . vaak zijn dit soort dingen niet eens te zien omdat de platen van de mover er zitten waarvoor het is weggehaald
Zoals eerder gezegd er zijn regels maar als het ene bedrijf iets niet heeft goed gedaan en deze is niet meer in de mogelijkheid om hem hem hier op aan te spreken . dan moet je kijken wat kan ,wat moet en wat in de ogen van een klant betaalbaar is . binnen de nederlandse regelgeving. en in nederland is er nog steeds geen verplichte apk . En de leverancier van het onderstel zegt als je het doet is de garantie verlopen ,dus nog steeds geen wet . Dus als aantoonbaar zou zijn dat het veroorzaakte niks te maken heeft met een stukje afgebeten chassis dan is er niks aan de hand. Is dit wel aantoonbaar dan zal de verantwoordelijke moeten worden aangesproken de verzekering zal dan willen verhalen .maar als die er ook niet meer is dan houd het draadje op .
gr ralf
Zoals eerder gezegd er zijn regels maar als het ene bedrijf iets niet heeft goed gedaan en deze is niet meer in de mogelijkheid om hem hem hier op aan te spreken . dan moet je kijken wat kan ,wat moet en wat in de ogen van een klant betaalbaar is . binnen de nederlandse regelgeving. en in nederland is er nog steeds geen verplichte apk . En de leverancier van het onderstel zegt als je het doet is de garantie verlopen ,dus nog steeds geen wet . Dus als aantoonbaar zou zijn dat het veroorzaakte niks te maken heeft met een stukje afgebeten chassis dan is er niks aan de hand. Is dit wel aantoonbaar dan zal de verantwoordelijke moeten worden aangesproken de verzekering zal dan willen verhalen .maar als die er ook niet meer is dan houd het draadje op .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
Bedankt voor de uitleg
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: wegslijpen chassis tbv montage mover
Inmiddels is er bij mij , ook omdat er van de as geslepen was, een nieuwe as ondergeplaatst en nu is de mover met de benodigde aangepaste platen vastgezet. Helaas, ook bij mij is er geen verhaal te halen omdat de dealer er in 2014 mee gestopt is. Dat er geslepen was ,was opgemerkt door de caravanmoverspecialist die mijn mover heeft omgebouwd van elekt. sturing van de mover naar de banden naar handbediening omdat ik daar steeds problemen mee had ( was wel steeds gerepareerd via garantie),
maar als ik onderweg het probleem krijg dat hij niet meer van het wiel afwil dan is dat erg vervelend!
Wat eigenlijk inhoud dat , net als banden, je naar een specialist moet gaan .
maar als ik onderweg het probleem krijg dat hij niet meer van het wiel afwil dan is dat erg vervelend!
Wat eigenlijk inhoud dat , net als banden, je naar een specialist moet gaan .
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL