winterslaap mover en accu
Re: winterslaap mover en accu
Ja dat klopt Jan (JPGeetje) Die Banner was zo,n 30 jaargeleden al 2x de beste accu bij de KCK test van semi-tractie/huishoud-accu,s. Heb er zelf ook een enkele gehad, met draaggreep en gemeenschappelijk deksel die alle 6 cellen tegelijk afsloot en al een ontluchtingsslangaansluiting had. Alles stond en viel met goede laadapparatuur. Had toen nog een ongeregelde W-lader die ik had geupdate door de spanning van de ladende accu te meten en te gebruiken om de 230V~ van de lader te onderbreken zodra = 14,4 V was bereikt. Dan zat accu 70-90% vol en wel 70% bij te grote laadstroom en 90% bij een kleine stroom. Tegenwoordig wel beter met die geregelde laders. Die Banner was een semi-tractie al dacht niemand aan caravantractie, die bestond nl nog niet. Was al voorzien van weinig maar dikke platen i.t.t.de startaccu.Leuk dat het merk nog bestaat, Jaap.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Ik had er zo'n Ctec-ladertje aan hangen. Ik meen de 3600.
Dat matchte kennelijk goed met elkaar
Groetjes,
Jan
Ik had er zo'n Ctec-ladertje aan hangen. Ik meen de 3600.
Dat matchte kennelijk goed met elkaar
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: winterslaap mover en accu
Jan, dat is ook het beste merk dat er tegenwoordig is. Het type XS 3600voldoet ook goed voor de wijze waarop jij hem,
denk ik, toepaste : accu altijd aangesloten op mover + lader en alleen bij net uitval op verlichting + pomp. Stroom van 3,6 A en tijd genoeg om, overnacht, vol te laden.
Om gebufferd te staan, dus zowel verlichting +pompen als lader altijd op accu te laten staan schiet de stroom van dit type waarschijnlijk wel te kort en komt de 7000 (7A) eerder in aanmerking. Maar ja waarom zou je een accu laden met gelijktijdige stroomafname , terwijl de omvormers zulke grote vermogens leveren.
De ZIG laders gaan daar kennelijk wel van uit gezien hun afregelspanning op 13,5 V= waarmee ze de accu laden.Gr.Jaap
denk ik, toepaste : accu altijd aangesloten op mover + lader en alleen bij net uitval op verlichting + pomp. Stroom van 3,6 A en tijd genoeg om, overnacht, vol te laden.
Om gebufferd te staan, dus zowel verlichting +pompen als lader altijd op accu te laten staan schiet de stroom van dit type waarschijnlijk wel te kort en komt de 7000 (7A) eerder in aanmerking. Maar ja waarom zou je een accu laden met gelijktijdige stroomafname , terwijl de omvormers zulke grote vermogens leveren.
De ZIG laders gaan daar kennelijk wel van uit gezien hun afregelspanning op 13,5 V= waarmee ze de accu laden.Gr.Jaap
Re: winterslaap mover en accu
Ik herinner me ook een Banner te hebben gehad.
Ook bij Obelink vandaan. Ruim onder de 100 euro.
Die zat in mijn vorige caravan.
Ik heb 'm echter maar 3 of 4 jaar gebruikt, en heb 'm laten zitten toen ik de caravan verkocht.
Maar in die periode heeft ie me nooit in de steek gelaten.
Ook bij Obelink vandaan. Ruim onder de 100 euro.
Die zat in mijn vorige caravan.
Ik heb 'm echter maar 3 of 4 jaar gebruikt, en heb 'm laten zitten toen ik de caravan verkocht.
Maar in die periode heeft ie me nooit in de steek gelaten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
@Jaap,(pd0bao40)
Ik had alleen de mover aan die accu hangen.
De accu werd dus helemaal niet gebruikt voor "het huishouden"
Wij zijn niet van het soort dat wild kampeert, staan dus altijd aan de paal. Ik kan me niet herinneren dat ik door stroomuitval ooit heb gedacht; had ik de accu nu maar anders aangesloten
Groetjes,
Jan
Ik had alleen de mover aan die accu hangen.
De accu werd dus helemaal niet gebruikt voor "het huishouden"
Wij zijn niet van het soort dat wild kampeert, staan dus altijd aan de paal. Ik kan me niet herinneren dat ik door stroomuitval ooit heb gedacht; had ik de accu nu maar anders aangesloten
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: winterslaap mover en accu
Het verbaast me dat mijn gewone nu 6 jaar oude lood accu het nog steeds goed doet ? Op mijn Truma SER.
Ik haal hem er nooit uit ! als hij naar de winterstalling gaat alleen een klein zonnepaneelladertje van € 10.00 erop, en na 6 maanden stilstand heeft hij nog voldoende stroom om hem thuis op zijn parkeerplek te moveren.
Ik haal hem er nooit uit ! als hij naar de winterstalling gaat alleen een klein zonnepaneelladertje van € 10.00 erop, en na 6 maanden stilstand heeft hij nog voldoende stroom om hem thuis op zijn parkeerplek te moveren.
Sprite Cruzer 480 SR / Hyundai Santa Fe V6 2.7
Re: winterslaap mover en accu
In mijn moderne Trigano Silver 420CP een Dynac Auto accu 12 volt 100 ah Type 60800
aangetroffen; iemand bekend met deze accu? Ik gebruik hem alleen voor de mover en ga hem vol én losgekoppeld wegzetten, in de caravan in een vorstvrije ruimte. Maintainance Free staat er op en op de websites van de acculeveranciers wordt dat keurig vertaald in onderhoudsvrij.
Ik weet dat er op dit forum [en ook degene die hem verkocht] mensen zeggen dat ie aan de lader moet Ook lees ik dat hij die 6 maanden weliswaar spanning verliest maar toch voldoende overhoud om 5 min. te moveren.
Ik ga merken of ie na 6 maanden nog nog power over heeft om aan te haken/moveren.
Als ie de geest geeft komt er een AGM in
aangetroffen; iemand bekend met deze accu? Ik gebruik hem alleen voor de mover en ga hem vol én losgekoppeld wegzetten, in de caravan in een vorstvrije ruimte. Maintainance Free staat er op en op de websites van de acculeveranciers wordt dat keurig vertaald in onderhoudsvrij.
Ik weet dat er op dit forum [en ook degene die hem verkocht] mensen zeggen dat ie aan de lader moet Ook lees ik dat hij die 6 maanden weliswaar spanning verliest maar toch voldoende overhoud om 5 min. te moveren.
Ik ga merken of ie na 6 maanden nog nog power over heeft om aan te haken/moveren.
Als ie de geest geeft komt er een AGM in
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Ik laat die van mij er tegenwoordig gewoon in zitten en hang de hut ergens midden in de stilstandperiode 24 uur aan de stroom.
Nooit een centje probleem mee gehad
Ik laat die van mij er tegenwoordig gewoon in zitten en hang de hut ergens midden in de stilstandperiode 24 uur aan de stroom.
Nooit een centje probleem mee gehad
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Re: winterslaap mover en accu
mijne zit er ook gewoon in, tegenwoordig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Dit was ook steeds mijn stelling vanaf het begin.
Maar door allerlei tegen geluiden, begon ik te twijfelen en dacht dat ik misschien veel geluk had gehad.
De opmerking om de accu polen ar af te halen en goed geladen weg te zetten blijft wel staan.
Allerlei sluip verbruikers of een lampje vergeten uit te doen in de badkamer wordt hier mede uitgesloten van storing veroorzakers.
Maar door allerlei tegen geluiden, begon ik te twijfelen en dacht dat ik misschien veel geluk had gehad.
De opmerking om de accu polen ar af te halen en goed geladen weg te zetten blijft wel staan.
Allerlei sluip verbruikers of een lampje vergeten uit te doen in de badkamer wordt hier mede uitgesloten van storing veroorzakers.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Ik heb wel zonnepanelen op het dak maar of er in de stalling voldoende licht komt om ook bij te laden kan ik niet zien, want ik zet hem zelf niet binnen.
Ik heb wel zonnepanelen op het dak maar of er in de stalling voldoende licht komt om ook bij te laden kan ik niet zien, want ik zet hem zelf niet binnen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Bedankt voor je tips Ralf,
Maar ik heb toch nog een paar vragen.
Mijn accu, een Beaut 24-12AMG (12V24AH/20HR) laad ik op na gebruik en staat binnen, aan de accu zitten dan nog wel de connector van de CTEK lader en de connector van de moverkabel.
Moet ik deze ook los halen van de polen of is het spanningsverlies te verwaarlozen?
Betreft het een gewone of een spiraal AGM accu?
Er staat wel op vermeld dat ik deze mag laden tussen de 14.6 en 14.8 volt en geschikt is voor solar (deep cycle) use, dus ik ga uit van een spiraal maar wat is nu eigenlijk het verschil, wat is de functie van de spiraal?
Alvast bedankt
Maar ik heb toch nog een paar vragen.
Mijn accu, een Beaut 24-12AMG (12V24AH/20HR) laad ik op na gebruik en staat binnen, aan de accu zitten dan nog wel de connector van de CTEK lader en de connector van de moverkabel.
Moet ik deze ook los halen van de polen of is het spanningsverlies te verwaarlozen?
Betreft het een gewone of een spiraal AGM accu?
Er staat wel op vermeld dat ik deze mag laden tussen de 14.6 en 14.8 volt en geschikt is voor solar (deep cycle) use, dus ik ga uit van een spiraal maar wat is nu eigenlijk het verschil, wat is de functie van de spiraal?
Alvast bedankt
Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk
Re: winterslaap mover en accu
>er onlangs na 9 maanden uit gemoverd zonder opladen <Jakkemeiner schreef:In mijn moderne Trigano Silver 420CP een Dynac Auto accu 12 volt 100 ah Type 60800
aangetroffen; iemand bekend met deze accu? Ik gebruik hem alleen voor de mover en ga hem vol én losgekoppeld wegzetten, in de caravan in een vorstvrije ruimte. Maintainance Free staat er op en op de websites van de acculeveranciers wordt dat keurig vertaald in onderhoudsvrij.
Ik weet dat er op dit forum [en ook degene die hem verkocht] mensen zeggen dat ie aan de lader moet Ook lees ik dat hij die 6 maanden weliswaar spanning verliest maar toch voldoende overhoud om 5 min. te moveren.
Ik ga merken of ie na 6 maanden nog nog power over heeft om aan te haken/moveren.
Als ie de geest geeft komt er een AGM in
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: winterslaap mover en accu
Toen wij onze caravan met Mover ophaalden bij de dealer gaf ie het advies om in de winter de accu eruit te halen en thuis aan een 'conditioner' te hangen. Iemand enig idee wat dat is???
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover
Re: winterslaap mover en accu
Bedoelt hij een druppellader mee, een goede hiervoor is een ctek accu druppellader.
Re: winterslaap mover en accu
Gewoon in de stalling aan de stroom hangen is ook goed.Jos134 schreef:Toen wij onze caravan met Mover ophaalden bij de dealer gaf ie het advies om in de winter de accu eruit te halen en thuis aan een 'conditioner' te hangen. Iemand enig idee wat dat is???
Of één keer per maand 24 uur de stekker aansluiten.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Re: winterslaap mover en accu
Moet een AGM accu ook in een goed geventileerde ruimte worden opgeladen (Ctek MXS 5.0 lader)? Of komt bij deze accu's geen knalgas vrij?
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: winterslaap mover en accu
Volgen mij niet, als je caravan accu's rustig oplaad komt er sowieso weinig tot geen knalgas vrij. Dit zou je direct ruiken en is niet echt fijn in zo'n kleine leefruimte met open vuur van de kachel of kookstel.
Het zijn meestal wat versleten accu's die geregeld bijgevuld moeten worden en "grof" opgeladen worden die veel gas produceren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het zijn meestal wat versleten accu's die geregeld bijgevuld moeten worden en "grof" opgeladen worden die veel gas produceren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: winterslaap mover en accu
Thx. Dan gaat ie lekker naar zolder tot het Mei.Jan van Vijven schreef:Volgen mij niet, als je caravan accu's rustig oplaad komt er sowieso weinig tot geen knalgas vrij. Dit zou je direct ruiken en is niet echt fijn in zo'n kleine leefruimte met open vuur van de kachel of kookstel.
Het zijn meestal wat versleten accu's die geregeld bijgevuld moeten worden en "grof" opgeladen worden die veel gas produceren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32
Re: winterslaap mover en accu
Misschien een vreemde reactie, maar het loskoppelen van de accu voor komt dat hij leeg loopt.
Maar is het uitschakelen van de accu hoofd schakelaar niet voldoende?
Maar is het uitschakelen van de accu hoofd schakelaar niet voldoende?
Re: winterslaap mover en accu
Re.gif
Ligt eraan wat je allemaal hebt aangesloten op je accu, als er nog meer na je accu loopt buiten om de hoofdschakelaar heeft dat geen nut.
Ligt eraan wat je allemaal hebt aangesloten op je accu, als er nog meer na je accu loopt buiten om de hoofdschakelaar heeft dat geen nut.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Re: winterslaap mover en accu
Een hoofdschakel hoort zo te zijn aangesloten dat hij ook feiten als hoofdschakel functioneert.
Doet hij dat niet dan mag hij eigenlijk de naam hoofdschakelaar niet hebben.
Het is dan een schakelaar voor een deelsysteem.
Doet hij dat niet dan mag hij eigenlijk de naam hoofdschakelaar niet hebben.
Het is dan een schakelaar voor een deelsysteem.
Re: winterslaap mover en accu
Ik heb dit draadje nog eens doorgelezen; het loopt al 5 jaar en menigeen heeft kennelijk het allereerste [TS] bericht niet gelezen; moet je toch eens doen, scheelt voor weer menigeen een hoop gesjouw
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: winterslaap mover en accu
Ok, maar dan in antwoord op de vraag van marcelrood, is het niet voldoende om de schakelaar te gebruiken tegen ontlading er vanuit gaande dat er buiten de schakelaar om geen verbruikers zijn aangesloten?Citrorob schreef:Een hoofdschakel hoort zo te zijn aangesloten dat hij ook feiten als hoofdschakel functioneert.
Ik had een vraag met dezelfde strekking ook in een ander topic gesteld.
Heb de accu namelijk in de caravan laten staan voor overwintering (LiFePo4 met interne lader).