winterslaap mover en accu

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

winterslaap mover en accu

Bericht door Ralf » zo 2 okt 2011 11:41

Ondanks het nu nog mooie weer gaan de meeste caravans weer in winterslaap .
zoals gebruikelijk word de caravan weer winterklaar gemaakt .Helaas merken wij in het voorjaar dat de accu en de mover vaak het ondergeschoven kindje is .
vandaar even deze reminder en wat tips .
Mover
Spoel alle vuiligheid van de mover (zand ,Modder etc etc ) en smeer de glijdende delen met bv wd 40 of een andere goed smerende spuitbus . Niet met vet ,vet trekt namelijk weer vuil aan . De glijdende delen zijn de delen die heen en weer gaan . Niet met een hoge druk reiniger spuiten
Dit voorkomt dat de mover in het voorjaar piepend en krakend te voorschijn komt .

De accu
Hier zijn de meningen over verdeeld Ik geef daarom ook mijn advies
lood zuur/water accu
uit de caravan halen ,water bijvullen en thuis op een niet te koude plek regelmatig onder een druppellader laten staan . Liefst een lader die ook sulfatering tegengaat.
Lood calsium accu
Uit de caravan halen en thuis zo nu en dan onder een druppellader laten staan.
AGM accu
Een vrij makkelijke accu kan tegen flinke kou CA - 30 graden en zal zijn spanning behouden .
Je hoeft deze accu dus niet uit de caravan te halen .(mag wel )en niet het hele jaar onder een druppelader te zetten deze accu voelt zich prettig als hij geladen word weggezet zonder de accu polen .Dus accu loskoppelen ,doe je dit niet dan is de accu na een aantal maanden leeg door lekspanning. Dit is funest voor de accu en in 80 % van de storingen de oorzaak van alle ellende .
Dus hij hoeft er niet uit ,je hoeft hem niet bij te vullen ,je hoeft hem niet te laden in de winter maar 1 ding is noodzakelijk los koppelen
mocht je de accu toch willen laden in de winter pluk dan niet een lader van zolder of van de rommelmarkt maar kijk naar de eigenschappen van de accu . Vaak zijn deze lader als ze ouder zijn niet geschikt voor agm accu's .ook hierdoor kan de accu schade lijden en in het voorjaar de bewuste kreet opwekken ,Hoe kan dat nou dat hij kapot is hij heeft de hele winter onder de lader gestaan. Dan word de dealer weer voor charlatan uitgemaakt en heeft ....... geen goed advies gegeven en slechte spullen geleverd .Zoals eerder gezegd 80 % is eigen schuld als de accu binnen 2 a 3 jaar kapot is

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en natuurlijk ook graag tips en feedback op dit gebied van mede forummers.

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Wim Verso » zo 2 okt 2011 12:55

Ik denk dat iedereen hier wat aan heeft Ralf.

Ik heb de zogenaamde Lood calsium Accu, en die zet ik in de hal neer aan het stroom, je schrijft, af en toe aan de druppellader, maar ik sluit hem aan tot volgend jaar half april, dus alle dagen laat hij op.

Maar als ik het goed begrijp, dan hoeft het stroom er niet alle dagen op?
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Ralf » zo 2 okt 2011 13:08

de lood calsium accu heeft een terug loop van ca 10 a 15 % per maand afhankelijk van de temperatuur dus continu is niet nodig aan de lader .Kan ook geen kwaad mits je een geschikte druppelader bezit .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Daphne » zo 2 okt 2011 13:27

Ralf, bedankt voor de waardevolle tips! thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Wim Verso » zo 2 okt 2011 13:51

De druppellader Ralf is van het merk Ctek Multi XS 3600.

1,2-120Ah.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Ralf » zo 2 okt 2011 14:01

ctek onder andere is een uitermate gechikte lader

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Andre Welten » zo 2 okt 2011 14:40

Die ctek heb ik ook gekocht, het hele spul (met 100 A/h -accu) staat bij mij op een vorstvrije en geventileerde zolder.( even de correctie-modus aan: Calcium is met een c, niet met een S; is leenwoord uit het Latijn en betekent gewoon kalk; correctie-modus uit mrgreen.gif ).

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Wim Verso » zo 2 okt 2011 15:32

Bedankt Ralf. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

benversteeg

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door benversteeg » ma 3 okt 2011 15:43

Ralf,

Mijn accu is een Optima Yellow Top YT S 5.5 / 75 Ah, dus een AGM-poweraccu.

Thuis heb ik een lader CTEK MXS 5.0

Na de caravan te hebben weggebracht naar de stalling, de accu er uitgehaald en thuis volledig opgeladen.
In het boekje van CTEK staat dat de oplader ingesteld moet worden op modus koud weer voor bovengenoemde accu.

Weet jij waarom dit op het koud weer programma moet en waarom niet gewoon op normale accu?

Dus zoals jij aangeeft zou ik de hele winter nu de accu vol is, (stap 7) niet meer hoeven bij te laden?

Met vr. groet,

Ben Versteeg

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Nimma » ma 3 okt 2011 16:11

Mijn caravan met AGM-accu zoals voorgeschreven [en Ralf hierboven meldt] volgeladen weggezet; na 6 maanden mover je in het nieuwe seizoen zo de stalling uit; dat heb ik vorig seizoen al ervaren. als je er niet persé mee wil slepen lekker laten zitten dat ding en de klem[men] los halen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Ralf » ma 3 okt 2011 18:07

ben
je hebt inderdaad een agm accu type spiraal . Juist deze accu's kunnen lang tegen stilstand . na 1 keer goed te hebben opgeladen zal de accu na 12 maanden zo weer met de mover weg rijden . Als je de juiste voorschriften in acht neemt en dit is geladen wegzetten of zelfs iets onder de volle lading om precies te zijn .
Uiteraard zonder dat de accupolen op de accu zitten . Geen lekspanningen is elke keer weer de sleutel.
Persoonlijk vind ik het advies om je agm accu het hele jaar onder de druppelader te zetten meer een manier om extra geld uit te geven en een tweede lader te kopen .terwijl je al een goede lader in de caravan hebt zitten .
Dus als je de mogelijkheid hebt om voor de winterstalling je accu goed door te laden en daarna nog een paar minuten met de mover moet rijden . daarna de accu polen los maakt dan is de hele winter doorladen echt niet noodzakelijk , Kwaad kan het natuurlijk niet laat dat duidelijk zijn . Alleen met een verkeerde lader kan dit kwaad
de meeste agm accu's mogen maximaal geladen worden met 14,4 volt doe je dit regelmatig met 14,8 volt dan is de accu snel kapot . Optima mag trouwens wel met 14,8 volt geladen worden. Dit is namelijk een agm spiraal accu . Het is dus echt afhankelijk van merk er zit dus geen eenheid in .
Dus kijk goed op de accu wat de maximale spanning is en de float spanning .staat dit niet op de accu vraag het dan na bij je dealer of leverancier .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Trina » ma 3 okt 2011 18:16

Dank Ralf. thumbup.gif
Ik heb dit onderwerp sticky gemaakt, zodat het altijd bovenaan blijft staan.

benversteeg

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door benversteeg » di 4 okt 2011 14:34

Ralf,

bedankt voor je reactie!

Met vr. groet,

Ben Versteeg

toontje

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door toontje » di 4 okt 2011 21:29

hoi iedereen
de accu van de mover wordt die ook opgeladen door de omvormer??? het is een omvormer van een chateau??
Groetjes
Toon

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door PeterD » di 4 okt 2011 22:06

Graag wat meer informatie. Zo is de vraag niet te beantwoorden

In mijn vorige Chateau werd de accu opgeladen door de omvormer van de caravan.
Dat was een Chateau Calista 390TZF uit 1998

In de huidige Chateau zit een andere omvormer die geen laadgedeelte bevat.
Daar heb ik dus een aparte lader in geplaatst
Het gaat hier om een Chateau Calista Chalet uit 2007

Graag iets specifieker zijn, dan weet iemand wellicht het antwoord
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

toontje

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door toontje » di 4 okt 2011 22:15

sorry peter D
het betreft een westacc omvormer er staat op de omvormer westacc group J005184 P0 309-0307 en dan nog eens westacc PS276-13.8HA

Groetjes
Toon

pd0bao

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door pd0bao » di 4 okt 2011 23:10

Vooropgesteld :ik ken het apparaat niet,zelfs het merk is mij onbekend.Maar uit de benaming PS=Power Supply en 13,8 V meestal de referentie spanning bij dit soort voedingen en de 276 Watt denk ik dat toch sprake is van een omvormer(sec) Vermogen 276: 13,8 = 20 Ampere.Eventueel valt nog na te gaan over hoeveel uitgangen de secundaire kant beschikt,de 12 V dus.Is dat slechts 1x + en - en zijn er geen andere aansluitklemmen te vinden dan wijst eea toch op een omvormerfunctie zondermeer. Anders vind je toch vaak iets van Ch(charge) Gr.Jaap.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Ralf » wo 5 okt 2011 12:18

In de oudere modellen zat een omvormer /lader .Dan licht er naast het kastje een kabel met rood en zwart met witte stekker welke weer naar een zekering gaat . De laatste modellen van chateau hadden dit niet en daar zit alleen maar de omvormer in .

Als het de omvormer/lader is dan laad deze inderdaad 13.8 volt dit is te weinig om een accu scherp te houden . Hij is dus wel te gebruiken maar mijn advies is om de accu 2 a 3 x per jaar met een andere lader te laden welke max geschikt dus een lood/water calsium tot 14,8 en gel agm tot ca 14,2/4 of zoals de accu aangeeft .

Als je de accu namelijk altijd met te weinig laadstroom laat laden word hij steeds luier en zal steeds sneller leeg zijn.

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

toontje

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door toontje » wo 5 okt 2011 20:02

inderdaad Ralf er is een stekker bij die naar een kastje gaat met 3 zekeringen, mijn caravan is van 2004. Ik denk dat ik dan maar eens ga proberen met de accu eens goed op te laden met een externe lader, kan dit trouwens met een gewone autobatterijlader??
Alvast bedankt voor de reacties tot nog toe he.
Groetjes
Toon

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Ralf » wo 5 okt 2011 22:46

ik weet niet wat voor een accu je hebt en ook niet wat voor lader dus ik kan deze vraag niet zomaar beantwoorden
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Kees_S » di 22 nov 2011 17:54

... ik zet de hut gewoon weg in de stalling met alles van de mover er op en er aan.
Vervolgens fiets ik eens in de maand in de ochtend van twee opeenvolgende dagen even langs (300 m) en hang de hut 24 uur aan de stroom (van de baas van de stalling). Zo blijft hij optimaal in conditie sintduim.gif
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Blondi

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Blondi » ma 28 nov 2011 10:53

Ik ben leek, maar heb toch al informatie gelezen dat accu van vmf;vdc31m lood calsium, 1uitzondering op de regel is.
Die is blijkbaar na 1jaar bijna nog vol. sintweetniet.gif en kan niet bevriezen.
Dus mag deze accu buiten in de caravan staat

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Kees_S » ma 28 nov 2011 10:58

RE.gif
... idd, dat mag en kan ook sinthaphop.gif
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Ralf » di 29 nov 2011 11:47

Blondi schreef:Ik ben leek, maar heb toch al informatie gelezen dat accu van vmf;vdc31m lood calsium, 1uitzondering op de regel is.
Die is blijkbaar na 1jaar bijna nog vol. sintweetniet.gif en kan niet bevriezen.
Dus mag deze accu buiten in de caravan staat
is geen uitzondering op de regel .
blijft een natte accu en als de weersomstandigheden redelijk zijn dan red je het met een verloop van minder dan 10 % permaand waardoor de accu na een half jaar voldoende heeft om te kunnen moveren .
bij flinke min temperaturen dan is het verloop meer dan 15 % en dan red je geen half jaar .
Dus naar nederlandse begrippen zou het moeten kunnen met wat geluk . En die geluks factor kan je omzeilen door de accu goed op te bergen met normale temperaturen of zo nu en dan een keer laden .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Blondi

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Blondi » wo 30 nov 2011 12:25

RE.gif
U zal het wel weten heel waarschijnlijk, want u handelt alle dagen in die dingen .
Dan ga ik de lader maar elke maand 1dag laten laden, of misschien wel atijd laten druppelen, want die 25 watt zal ik ook niet arm van worden sintweetniet.gif .
Want ik zit nog met extra verlies van alle apparaten die nog aangesloten zijn op de accu.
Toch met mijn vorige calsium accu, die was ook al 4jaar voor ik deze verkocht en heeft altijd buiten staan in caravan,was volgens nog als nieuw{had nog groen kijkglas}.
Maar verkocht omdat ik nu twee accu's heb en die moesten van de zelfde datum makellij zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”