Onze caravan Hobby 460UFE heeft aan de rechterkant een keukenblok met koelkast, links een truma verwarming, waardoor de caravan is rechts zwaarder dan links. De klapstoelen, tafel ed. welke onder het vaste bed, rechts voorin worden opgeborgen verhogen het gewicht aan de rechterkant nog. Voor de gewichtsverdeling is de ideale plaats voor de accubatterij, accu lader, en mover control/stuur unit is daarom aan de linkerkant. Aangezien onze caravan thuis gestald wordt, met de rechterkant naast een muur, dient de hoofdschakelaar eveneens aan de linkerkant van de caravan gemonteerd te worden. De ideale plaats zou zijn in de wand van de hangkast bij de deur, naast de overige lichtschakelaars.
Na een aantal leveranciers van movers bezocht te hebben, heb ik uiteindelijk besloten om zelf een mover onder onze caravan te monteren. De meeste dealers zullen perfect een mover onder de caravan monteren, maar kiezen de makkelijkste plaats voor de accubatterij, lader en hoofdschakelaar. Bij de 460UFE wordt dit dan onder het bed. Dit heeft mij doen besluiten een poging te wagen zelf een mover onder de caravan te monteren.
Voordat ik de mover besteld heb, heb ik mij ervan verzekerd dat: de lader, en de accu netjes in de wastafelkast, de mover stuur/control unit in de hangkast achter de truma kachel, en de hoofdschakelaar in de wand van de hangkast bij de buitendeur konden worden ingebouwd, (de plaats toereikend was), dat de kabels van de mover (accu etc.) lang genoeg waren, dat de mover voor de as past en dat de kabels via de vloer de kledingkast ingeleid kunnen worden.
De keuze is gevallen op een Powrmover 1XL, met een LBC412 lader, en een Optima Blue Top 4.2 (55Ah) accu batterij. Overigens heeft de Optima Blue Top 4.2 accu dezelfde specificaties als de Optima Yellow Top 4.2, het verschil zit hem erin dat de Blue Top nog 2 extra aansluitingen (met 8mm schroefklemmen) heeft. Ik heb de mover compleet met accu, lader en klein materiaal als set bestelt bij http://www.onderhoudslader.nl. Twee werkdagen later werd alles netjes thuis bezorgd. Een pallet zending bestaande uit drie dozen: een doos met de linker motor en bedienstang, een doos met rechter motor, stuur/control unit, hoofdschakelaar en klein materiaal, en een doos met de verbindingsstang. Even later kwam een twee zending bestaande uit twee dozen: een doos met de accu lader met accu-snelklemmen en een doos met de accubatterij.
Zie voor afbeeldingen de link onderaan deze post. Van de inbouw in de wastafelkast heb ik een tekening gemaakt. Ook de volledige elektrische installatie van de caravan (12V en 230AC) heb ik in een schema getekend. Als je vragen hebt mag je me altijd mailen.
Als eerste ben ik begonnen met de vloer (= plaat boven de kachel) uit de hangkast te halen en het schap en de bodem uit de wastafelkast te halen. Een puzzelklus. Eerst moeten de deurtjes uit de scharnieren worden gehaald en moeten de onderste scharnieren worden losgeschroefd van de kast. Dan moet de hoekafdekkingen van de leidingen worden losgeschroefd en verwijderd. Daarna de kastbodem losschroeven, een beetje optillen en het staande plankje van de bodem losschroeven en verwijderen. Vervolgens hetzelfde met het schap. Dan komt de truc: breng het schap zover mogelijk naar boven, kantel de bodem (achterkant naar boven draaien). Als de bodem op zijn kant staat (voorkant onder), dan het schap met de voorkant naar onderen voor de bodem schuiven. Doordat er uitsparingen in de bodem en het schap zijn kunnen deze samen (tegelijk) rechts uit de kast, getild/geschoven worden.
De Optima accu hoeft niet in een accubak geplaatst te worden en ook een afvoer voor de gassen is niet nodig. Ik heb uit aluminium hoekprofiel (20mm) een houder gemaakt voor de accu. De schroeven waarmee de aluminium profielen worden vastgezet op de caravanvloer, heb ik in het aluminiumprofiel verzonken. Daarna heb ik de profielen (in vierkant vorm) een cm vanaf de wand (kant v/d schuifdeur) op de caravanvloer bevestigd. Een spanbandje is onder de profielen doorgeleid (om later de accu op zijn plaats te houden). In het vierkant (tussen de alu profielen) ligt een stuk kurktegel om de slotbout (waarmee de vloer aan het chassis vast zit) welke daar net in de weg zit, qua hoogte uit te vullen.
Ik heb de bruine kabel (welke tussen zekering en hoofdschakelaar komt) en de blauwe kabel welke tussen accu en stuur/control unit komt) door het gat in de wand tussen wastafelkast en hangkast geleid. Hier heb ik ook een 230 VAC netsnoer meegetrokken. (let op dat de mover kabels nergens tegen kunnen schuren). Achter de accu heb ik net boven de isolatie van het spatbord een WCD gemonteerd voor netspanningaansluiting van de accu lader. 2 cm boven de WCD is de zekeringhouder van de mover gemonteerd (zodat deze naar onderen open scharniert). Links naast de accu heb ik de lader gemonteerd. De lader zit met de led indicators naar voren gericht zodat ik eenvoudig de status kan uitlezen.
In de hangkast, achter de kachel bevinden zich twee lasdozen: één voor de netspanning en één voor 12 Volt van de omvormer (uitgang I). De lasdozen zitten tegen de rechter zijwand. Aangezien hier de mover stuur/control unit en de hoofdschakelaar moet komen moeten de lasdozen verplaatst worden. Van de gelegenheid heb ik gelijk gebruik gemaakt en de kabelspaghetti eens flink uitgedund. De lasdozen zijn nu tegen de buitenwand geplaatst, alle kabels ingekort (indien nodig), gelabeld, en voorzien van adereindhulzen. Daarna alle lassen opnieuw gemaakt met behulp van Wago lasklemmen (met hendel, welke geschikt zijn voor volle kern, soepele kern, en adereindhulzen). Toen ik toch bezig was ook maar de 12 Volt lasdoos in het wastafelkastje gefatsoeneerd en de lassen opnieuw gemaakt en het pas gelegde netspanningsnoer enerzijds op de wcd aangesloten.
De rechter zijwand van de hangkast is te dun (6mm) voor de montage van zware dingen of dingen waar krachten op komen. Ik wilde ook niet hebben dat de hoofdschakelaar te ver uit de wand stak. Tegen de rechter zijwand van de hangkast heb ik met korte schroefjes en houtlijm een stukje multiplex (15mm dik) gemonteerd op de plaats van de hoofdschakelaar. Met een zaagboor van buiten uit een gat van 21mm geboord door de zijwand en het plankje. De hoofdschakelaar is van binnenuit door het gat gestoken en op het plankje vastgeschroefd. Tegen de zelfde wand 2 stroken multiplex van 12mm gelijmd en geschroefd, waarop de mover stuur/control unit is vastgeschroefd (voorboren).
De lader is op de schroefklemmen van de accubatterij aangesloten (nieuwe kabel gemaakt). De overige kabels netjes op de lader, hoofdschakelaar(eerst isolatie over kabel schuiven), accuklemmen aangesloten en gebundeld.
De mover heb ik (wegens omstandigheden) niet zelf kunnen monteren, maar ik was zo gelukkig iemand te hebben die dit voor me wilde doen. We hadden het geluk om in de verwarmde hal van onze vriendelijke buurman te mogen knutselen. Eerst de banden op 4,5 bar gebracht daarna de caravan aan de voorkant zo ver omhoog gebracht, dat de poten aan de achterkant de vloer raken. Met as steunen en wielkeggen de caravan gezekerd.
Om de mover voor de as te kunnen monteren, zit links de vuilwater afvoer van de wastafel en rechts de vuilwater-uitlaat in de weg. Zowel links als rechts kan het stukje vuilwater afvoer buis eenvoudig uit de koppeling worden getrokken. De montage van de mover staat goed beschreven in de handleiding, enige aandacht verdienen: de imbusschroeven, deze moeten met de vlakke kant naar boven (smalle kant op het chassis) en de klemplaten: hiervan moet de strip op de klemplaat moet naar onder gericht zijn.
De mover is onder de caravan in elkaar gestoken en met een garagekrik eronder gekrikt, op de banden uitgelijnd en losjes op het chassis vastgezet. Uit het spatbord en de skirt hebben we (met de dremel) aan de binnenkant een hoekje moeten uitzagen. Aan de zichtkant zie je hier gelukkig niets van.
Na wat passen en meten om: de mover zo ideaal mogelijk op de banden uit te lijnen en de mover aandrijfwielen op een afstand van 22 mm (bij 4,5 bar) van de banden te krijgen, worden de bouten vastgezet en de klemblokjes gemonteerd. Na een proefje: mover op de band en er weer af, voor de laatste keer de afstand gecontroleerd en daarna de imbusschroeven en alle borgmoeren aangedraaid.
De kabels van de motoren zijn eerst met tie-raps op de motoren vastgezet en daarna in een lus gezet en met een P-zadel bij de motor tegen de bodem geschroefd, zodat de kabel spelling heeft als de motor op de band wordt gezet. De motor kabels zijn in een grijze flexibele buis gelegd. De zadels waarmee de flex-buis gebeugeld is, zijn in carrosseriekit tegen de bodemplaat gezet en daarna vastgeschroefd. Bij de motoren zijn de flexbuizen afgedicht met wat acrylaat-kit, zodat geen beestjes door de buis kunnen marcheren.
In de hangkast hebben we van binnen naar buiten met een zaagboor 2 gaten van 20 mm naast elkaar geboord. Het is handig om de 2 zwarte buizen van de kachel loshalen en aan de kant leggen zodat er rechts wat plaats is om te werken. Het uitmeten van de gaten is eenvoudig aangezien er een slotbout (waarmee de vloer op het chassis gefixeerd zit) in de hangkast zit. De flexibele buizen zijn door de gaten de kledingkast ingeleid. Van de buitenkant zijn de gaten afgekit met carrosseriekit en van de binnenkant zijn de gaten met siliconenkit afgekit.
Eerst zijn de blauwe kabel v/d accu en de bruine kabel v/d hoofdschakelaar zijn (handvast) aangesloten op de stuur/controle unit. Daarna hebben we de motorkabels per motor opgerold (met tie-raps) en (handvast) aangesloten op de stuur/control unit. Met hulp van een spiegel is het gemakkelijk om de kabels op de unit aan te sluiten/controleren als men de schroefklemmen niet goed kan zien. De (moertjes) aansluitingen op de stuur/control unit heb ik daarna met de dopsleutel vastgezet. De opgerolde kabel bundels zijn vervolgens met een tie-rap en een zadel op de vloer vastgezet zodat ze geen kracht kunnen uitoefenen op de aansluitingen van de stuur/control unit.
De afvoerbuis welke van links naar rechts langs de bodem is geleid, is 20cm richting dissel verplaatst zodat deze weer uit komt met de gaten in het chassis. Hiertoe moet de afvoer van de douche worden ingekort en de afvoer van de wastafel en wasbak in de keuken worden verlengd. Aangezien de flexibele afvoerbuis van de wasbak scheurtjes vertoonde, heb ik gelijk alle flexibele afvoerbuis vervangen. Ook nu weer de zadels/beugels waarmee de buis gebeugeld is, in carrosseriekit tegen de bodemplaat gezet en vastgeschroefd. De oude gaatjes dicht gemaakt met carrosseriekit.
Na een rondje proef-moveren is de bodemplaat weer terug in de kledingkast gemonteerd. In het wastafelkastje is eerst het schap en de hoekafdekking boven het schap terug gemonteerd.
Van de bodemplaat van het wastafelkastje heb ik aan de rechter kant een stuk afgezaagd, zodat de kastbodem royaal langs de accu past en het mogelijk is om (om de bocht) nog net de status leds van de acculader af te lezen. In het wastafelkastje is tegen de achterwand en tegen de rand aan de voorkant een kunststof montagehoekje gemonteerd waar de bodemplaat op kan steunen. Onder de bodemplaat heb ik een aantal kunststof hoekjes geschroefd welke naar boven steken. Deze zijn bedoeld om de accuombouw straks te fixeren zonder schroeven.
Tegen de linker wand van de wastafelkast zijn vooraan en net naast de zekeringhouder ook 2 kunststof montagehoekjes gemonteerd waar (straks) de accu ombouw op kan steunen.
Het plankje (wat kan ronddraaien) in het TV kastje heb ik verwijderd. Hiervan heb ik 2 stroken gezaagd. Eén strook (en een beetje) wordt de zijkant van de accuombouw en wordt middels een latje vastgeschroefd en gelijmd aan het afgezaagde stuk bodemplaat (en wel zo dat de fineer aan alle zichtkanten zit, zie tekening). Aan de binnenkant van het zijwandje worden kunststaf strips geschroefd welke naar onderen steken. Deze zijn bedoeld om de accuombouw straks te fixeren zonder schroeven.
De voorkant van de accuombouw wordt dichtgemaakt met het tweede strookje (1 cm breder dan het vorige). Om het voorwandje in een bocht te krijgen zoals het kastje, is de achterkant van de strook om de 2cm uitgefreesd tot over de helft, waarna de strook in een bocht is gezet. Tegen de achterkant zijn kunststof stroken gelijmd, waardoor de strook in de vorm blijft.
Het geheel is met kunststof montagehoekjes vastgezet aan de accuombouw (afgezaagde bodem en zijplankje). In het voorwandje heb ik een sparing voor het scharnier uitgefreesd. Om de hoekafdekking tussen bodem en schap te fixeren heb ik in de rechter zijwand van de wastafelkast een 4mm rampa moer geplaatst. Met een vleugelschroef wordt de ingekorte hoekafdekking nu tegen de wand vastgezet.
De accuombouw kan op deze manier altijd zonder enig gereedschap verwijderd worden.
Heb je vragen, mail me gerust. Foto’s van de klus in het album.
gallery/album.php?album_id=171
DHZ Montage PowrMover
DHZ Montage PowrMover
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec
Re: DHZ Montage PowrMover
Mauske,
erg duidelijk en verhelderend,
bij onze 460Ufe is de mover bij de dealer in gebouwd, en inderdaad app./accu onder het bed
nou heb ik daar niet zoveel problemen mee, stoeltjes liggen bij ons toch meestal op het bed tijdens de rit.
maar die oplossing in de wastafelkast is echt ideaal, dat heb je als dit zelf doet.
trouwens mijn voorraad tank zit aan de Linker zijde ( Links v/d deur als je binnenkomt) onder de bank.
met de vulopening in de voortent!
erg duidelijk en verhelderend,
bij onze 460Ufe is de mover bij de dealer in gebouwd, en inderdaad app./accu onder het bed
nou heb ik daar niet zoveel problemen mee, stoeltjes liggen bij ons toch meestal op het bed tijdens de rit.
maar die oplossing in de wastafelkast is echt ideaal, dat heb je als dit zelf doet.
trouwens mijn voorraad tank zit aan de Linker zijde ( Links v/d deur als je binnenkomt) onder de bank.
met de vulopening in de voortent!
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: DHZ Montage PowrMover
Mauske,
Complimenten voor je gedegen manier van werken en duidelijke uitleg. Als je het op deze manier door de dealer of inbouwbedrijf zou willen laten doen ben je denk ik een vermogen kwijt.
Voordeel van jouw manier is dat je ook meteen weet dat alles inderdaad goed is. Veel succes met de mover.
Aan de PowrMover zal het niet liggen. Wij zijn er uitermate content mee.
Complimenten voor je gedegen manier van werken en duidelijke uitleg. Als je het op deze manier door de dealer of inbouwbedrijf zou willen laten doen ben je denk ik een vermogen kwijt.
Voordeel van jouw manier is dat je ook meteen weet dat alles inderdaad goed is. Veel succes met de mover.
Aan de PowrMover zal het niet liggen. Wij zijn er uitermate content mee.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: DHZ Montage PowrMover
Is zeker mooi gedaan ziet er goed uit .
Wel 1 vraagje ?
De lbc lader kan bij vol vermogen tot ca 70 graden warm worden en zal dan thermisch afslaan .
wat ik mis is de beluchting /koeling lbc lader .Hoe minder beluchting des te eerder warm en thermisch afslaan .
Normaal zit deze in een grote vrij ruimte bed/Bank etc .nu word hij afgsloten met een deksel vrij kort er boven op .
Beschrijving en \foto's zijn mooi en duidelijk
gr ralf
Wel 1 vraagje ?
De lbc lader kan bij vol vermogen tot ca 70 graden warm worden en zal dan thermisch afslaan .
wat ik mis is de beluchting /koeling lbc lader .Hoe minder beluchting des te eerder warm en thermisch afslaan .
Normaal zit deze in een grote vrij ruimte bed/Bank etc .nu word hij afgsloten met een deksel vrij kort er boven op .
Beschrijving en \foto's zijn mooi en duidelijk
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: DHZ Montage PowrMover
Mooi gedaan.
Gr. Daphne
Ps: in je uitleg draai je links en rechts in de caravan om. De keuken en koelkast zitten links en de hangkast zit rechts in de caravan.
Gr. Daphne
Ps: in je uitleg draai je links en rechts in de caravan om. De keuken en koelkast zitten links en de hangkast zit rechts in de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: DHZ Montage PowrMover
De ruimte onder de vloer is redelijk groot (11 cm hoog) en staat in verbinding met de ruimte van de accu-ombouw. De ruimte onder de vloer / accu ombouw kan luchten via de hoekafscherming (+/- 10 cm2).Ralf schreef: Wel 1 vraagje ?
De lbc lader kan bij vol vermogen tot ca 70 graden warm worden en zal dan thermisch afslaan .
wat ik mis is de beluchting /koeling lbc lader .Hoe minder beluchting des te eerder warm en thermisch afslaan .
Normaal zit deze in een grote vrij ruimte bed/Bank etc .nu word hij afgsloten met een deksel vrij kort er boven op .
Ik heb erover gedacht om in het zijwandje van de accuombouw een beluchting rooster te maken. Maar als moeder er een paar handdoeken neerlegt heeft dit weinig nut.
Je hebt gelijk als je het gewoon zou bekijken. Ik heb me aan de rechts/links aanduidingen gehouden zoals door de mover producenten wordt aangehouden. Links en rechts gezien vanuit de dissel. Dus bij de meeste caravans zit de deur dan links.Daphne schreef:"Ps: in je uitleg draai je links en rechts in de caravan om. De keuken en koelkast zitten links en de hangkast zit rechts in de caravan.
Maurice
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec
Re: DHZ Montage PowrMover
Knap werk, ziet er heel netjes uit.
Persoonlijk zou ik allen geen wandcontactdoos of accu onder de wasbak plaatsen, (voor het geval van lekkage) water en elektriciteit gaan meestal niet zo goed samen maar ik weet niet of dat een rationele angst is.
Persoonlijk zou ik allen geen wandcontactdoos of accu onder de wasbak plaatsen, (voor het geval van lekkage) water en elektriciteit gaan meestal niet zo goed samen maar ik weet niet of dat een rationele angst is.
Re: DHZ Montage PowrMover
DannyL, ik heb hier ook over nagedacht: de waterleiding/slang en afvoer zit in de hoek, de WCD zit 10 cm van de vloer en 20 cm uit de hoek. Onder de lader zitten 10 mm afstandbussen. Dus als een leiding of slang kapot zou gaan kan er mbt elektriciteit weinig gebeuren, erger zijn de natte voeten. Ook van bovenaf kan het water niet de wcd inlopen. Tussen WCD en wand is een gasket gemonteerd en de kabel is netjes van onderaf de wcd ingevoerd.DannyL schreef:Persoonlijk zou ik allen geen wandcontactdoos of accu onder de wasbak plaatsen, (voor het geval van lekkage) water en elektriciteit gaan meestal niet zo goed samen maar ik weet niet of dat een rationele angst is.
Ik wilde de wcd perse bij de lader in de buurt. Een andere oplossing is de WCD aan de andere kant te monteren (achter de kachel).
Maurice
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec