De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
pd0bao

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door pd0bao » zo 6 nov 2011 08:29

Arno je hebt mi de beste accu voor deze toepassing gekocht.Echt onderhoudsvrij,zelfs omgekeerd gemonteerd werkt hij nog evengoed.Het 3/4 jaar onder lading zetten ,meestal nog zonder toezicht heeft zo ook z,n risico,s op uitkoken, als de floatspanning te hoog wordt.De vloeistof-accu moet behoorlijk onder controle staan,wat meestal niet gebeurt.Afgezien daarvan: een tijdklok die bv een uur per week de lader inschakelt zou ruim voldoende zijn.Heb hier nog een jumpstart van 10 jaar oud die iedere maand 1x geladen wordt en nog steeds de zwaarste diesels start met z,n 26 Ah! Het nachtbraken valt wel mee hoewel het surfen behalve op het WWW ook op de korte en langegolf gebeurt.Mijn DCF-77 atoomklok gaf overigens 01.33 aan,jij staat denk ik nog op GMT (Ned.zomertijd= UTC +2)
Succes met de hobby,Jaap.

W. Laurs
Berichten: 68
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door W. Laurs » zo 6 nov 2011 09:56

Naar aanleiding van mijn ervaringen met de ALKO mover en dan met name het de verkeerde kant opdraaien (zie ook de opmerking "amazing wheels), dit aangekaart bij de dealer en recent op de beurs bij ALKO. Men had er nog niet van anderen over gehoord. Het probleem heeft mij een veeg op de bumper van mijn auto gekost bij het aankoppelen.
Na het lezen van de genoemde slechte ervaring van "amazing wheels"zal ik het nu weer gaan opnemen met dealer/ALKO. Verder doet de mover al meer dan een jaar het goed.
W. Laurs

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » zo 6 nov 2011 19:56

@ arnovariante, ontzettend bedankt voor het uitproberen. En ben blij voor je dat alles naar behoren werkt. Het is ook niet zo dat het iedere keer bij mij fout gaat maar wel vrij frequent. En natuurlijk altijd als het net niet uitkomt (vlak langs de muur).

Zit ik zelf dus wel met een probleem(pje) dat toch lastig kan zijn om op te lossen. Ik zal het in ieder geval aankaarten bij mijn dealer zodat hij het weer bekent maakt bij ALKO. Ik was zelf al op zoek naar een internet adres van ALKO met een ingang naar de afdeling support. Heb heel wat foto's en films gezien van de Mammut maar nergens een mogelijkheid om vragen te stellen. Misschien heeft één van jullie een ingang bij ALKO?
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door jackt » zo 6 nov 2011 20:02

Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » ma 7 nov 2011 11:50

@jackt: bedankt, voor je reactie. Heb gelukkig toch het e-mailadres van ALKO Nederland kunnen vinden en die informeerden mij alsvolgt:

"Uw klacht over het draaien op de plaats hebben we een keer eerder ontvangen en toen ter tijd nagetrokken bij ons moederbedrijf in Duitsland.

Het volgende hebben wij de gebruiker doorgegeven ter oplossing van het probleem:

Op de plaats draaien:

Problemen met het op de plaats draaien ontstaan af en toe wanneer deze opdracht met de joystick wordt uitgevoerd door de joystick via de richtingen voorwaarts en schuin rechts of links naar voren te bewegen en van daar uit door te schuiven naar de stand draaien op de plaats.
Dit kan worden voorkomen door de diverse joystickrichtingen altijd vanuit de nulstand (ruststand) aan te spreken.

Wij vertrouwen erop dat, bij het te werk gaan als hierboven omschreven, uw probleem met het gebruik van de joystick hiermee is opgelost."

Ik hoop dat dit gaat werken. weenie.gif Al kan ik me herinneren, dat als het fout ging, ik direct de joystick weer los liet (dus nulstand) en van daar uit opnieuw het commando gaf met wederom een beweging de verkeerde kant op. Mede door de reactie van arnovariant EN ALKO wil ik het e.e.a. volgend jaar toch nog eens goed testen. Ben in ieder geval blij met de snelle reactie van ALKO. haphop.gif
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door jackt » ma 7 nov 2011 18:07

Als ik de reactie van Alko zo lees kan ik me voorstellen dat ik zo wel eens gemanouvreerd heb en dat het toen bij mij is opgetreden. We gaan deze week nog een paar dagen weg :lol: en zal er dan eens expliciet op letten en uitproberen!
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

arnovariante

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door arnovariante » di 8 nov 2011 08:27

Tja, zo heb ik het niet getest!!

Alleen van linksom direct naar rechtsom, niet vanuit een voorwaartse beweging!
Dat wordt nu pas volgend jaar.....

W. Laurs
Berichten: 68
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door W. Laurs » wo 9 nov 2011 09:01

De reactie die "Amazing wheels" van ALKO heeft gekregen spreekt mij niet aan. In de gebruiksaanwijzing van de mover wordt dit advies al vermeld. Mijn probleem ontstaat niet bij het vooruit/achteruit bewegen en daarna direct draaien, waarbij inderdaad de nulstand overgeslagen zou kunnen worden, maar draaien naar een kant en daarna, door de nulstand, draaien naar de andere zijde.
Dit b.v. bij aankoppel beweging. De manoeuvreerruimte is dan erg klein en een onverwachte beweging is dan ongewenst.
Ik ben benieuwd of ALKO toch met een andere oplossing komt.
W. Laurs

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » wo 9 nov 2011 15:13

@ W Laurs : Ik zal je voor alle zekerheid ook even de tekst laten lezen die ik aan ALKO heb toegestuurd:

"Sinds vorig jaar augustus ben ik de trotse bezitter van het AMS Mammut rangeersysteem gemonteerd onder onze caravan, een Fendt Bianco FH390.

In eerste instantie had ik een probleem met het vrijgeven van de rechter aandrijfmotor. Dit probleem kon echter direct door mijn caravandealer verholpen worden door de motor op kortere afstand (27 mm) van het wiel te monteren.

Afgelopen kampeerseizoen heb ik de mogelijkheid gehad het AMS Mammut rangeersysteem uitgebreid te testen. Zelfs op mul zand in de duinen werkte het naar volle tevredenheid. Waar ik wel regelmatig problemen mee had was het op de plaats draaien van de caravan. Vrij regelmatig kwam het voor, dat tijdens het achter elkaar toepassen van de commando’s rechtsom - c.q. linksom draaien op de plek, bijvoorbeeld tijdens het aankoppelen van de caravan, de caravan in tegengestelde richting draaide. Pas nadat ik eerst het commando vooruit- of achteruit had gegeven kon ik de caravan in de gewenste richting laten draaien. Ook als ik de caravan voor mijn woning wil rangeren gebruik ik vaker de commando’s rechtsom- en linksom draaien op de plek achter elkaar om vlak langs een muur te rangeren. Ook hier kwam het voor dat de caravan plotseling in de verkeerde richting bewoog.

Uiteraard ga ik met mijn klacht naar de caravan dealer maar vond ik het ook belangrijk om u als fabrikant hierover te informeren. Graag verneem van u of deze klacht al vaker is gemeld door andere gebruikers c.q. dealers en wat hier eventueel aan te doen is."

Ook ik heb mijn twijfels of de door ALKO aanbevolen manier van werken (altijd door de nulstand) wel helpt in mijn geval. In ieder geval heb ik ALKO geinformeerd en kan ik volgend jaar pas weer iets uit proberen.
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

W. Laurs
Berichten: 68
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door W. Laurs » di 10 jan 2012 22:06

Inmiddels is de afstandsbediening via de Nederlandse Alko vestiging opgestuurd naar Duitsland.
Nu maar afwachten wat die er van zeggen.
W. Laurs.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door jackt » za 14 jan 2012 08:54

thumbup.gif Ik ben benieuwd. Heb zelf recent ook weer het beschreven ongewenste gedrag geconstateerd bij manoevreren in de winterstalling.

Jack
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » di 17 jan 2012 18:10

@ W.Laurs en jackt,

ben blij dat ik niet de enige ben met dit verschijnsel. Ik heb zelf echter het vermoeden dat het probleem niet in de afstandbediening zelf zit en ook niet in de wijze van bedienen. Het vervelende is dat het probleem zich niet altijd onder dezelfde omstandigheden voordoet. Maar als het gebeurt dan blijft de fout aanwezig totdat ik wederom het commando vooruit of achteruit heb gegeven. En dat geeft me de gelegenheid een camera te pakken zodat ik het verschijnsel kan vastleggen. Ik hoop het komende voorjaar een filmpje te kunnen maken van deze situatie.

Theo
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door jackt » di 17 jan 2012 19:35

RE.gif

Wat mij bijstaat is dat het verschijnsel voornamelijk optreedt nadat er een aantal meters achteruit 'gemoverd' is. Daarna lijkt het erop alsof er iets 'omgepoold' is en is de achtersteven plotseling de voorsteven wordt zo lijkt het. Maar even afwachten wat de reactie van Alko is. weenie.gif

Jack
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Lukie Luuk
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 3 nov 2008 21:13

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Lukie Luuk » ma 23 jan 2012 20:32

Zoals ik uit het verhaal opmaak gebruik je de afstandsbediening te snel.
als je een handeling hebt uitgevoerd de joystick in de middenstand laten komen
dan even wachten en dan weer de volgende handeling maken
dan zal wel de klacht over zijn.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door jackt » zo 11 mar 2012 20:09

Inmiddels is de afstandsbediening via de Nederlandse Alko vestiging opgestuurd naar Duitsland.
Nu maar afwachten wat die er van zeggen.
W. Laurs.

En is er al nieuws te melden vanuit Alko? Ben benieuwd. :wink:
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

W. Laurs
Berichten: 68
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door W. Laurs » di 13 mar 2012 07:59

Teruggekregen met de mededeling dat de ab is gekalibreerd. Probleem zou veroorzaakt kunnen zijn door verkeerde programmering na installatie van de mover.
Afwachten tot volgende maand voor een mogelijkheid om een en ander uit te proberen.

W. Laurs
Berichten: 68
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door W. Laurs » do 12 apr 2012 15:55

Gisteren wat gemanoeuvreerd op het terrein van de caravan stalling en met name de links/rechts bewegingen.
Geen afwijkingen.
Zou het kalibreren geholpen hebben?
Volgende weken op een camping wordt het systeem nader aan de tandraderen gevoeld.
Wil Laurs

arnovariante

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door arnovariante » ma 23 apr 2012 15:19

Beste allen!!

Ik denk dat ik er achter ben wat het "probleem" is....
Gisteren het gevaarte weer uit zijn winterslaap gehaald en buiten de stalling weer wat gespeeld.
Nu kwam ik erachter dat als je de joystick vanaf voorwaarts via de zijkant naar achteren beweegt de beweging van de caravan verandert op een manier die vreemd over komt, maar daadwerkelijk wel correct is!!

Voorbeeld:
Vooruit rijdend wil je naar links, als je nu vanuit die linkse beweging door gaat naar draaien om de as linksom (joystick volledig naar links) draait je caravan mooi linksom zoals verwacht.
Als je nu vanuit die linksom de as beweging de joystick zonder de middenstand te gebruiken naar achteren haalt, gaat de caravan de andere kant op draaien.......
Dat ziet er dan erg vreemd uit maar is wel logisch!
Als je achteruit zou rijden en je wilt de kont van de caravan naar links zou je ook deze beweging met de joystick moeten maken maar omdat ik nu de beweging vanuit het draaien om de as maakte zag het er erg vreemd uit.

Ik ben benieuwd of dit een nieuw licht schijnt op dit geval.

Groetjes!!! zwaaien.gif

W. Laurs
Berichten: 68
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door W. Laurs » vr 4 mei 2012 09:54

Mijn probleem, zoals geschetst, was toch anders.
Na vooruit, stukje naar links draaien en dan door neutraal naar rechts. De caravan draaide dan regelmatig toch weer naar links. Niet zo leuk als je bij je bumper beweegt. Ook op andere momenten haperingen zoals helemaal niet reageren.
Ben bang dat het probleem niet aan de ab ligt.
Inmiddels is de ab door ALKO vervangen.
Dus maar weer uitproberen.
Op naar het volgende bericht.

EdwinvanLeeuwen

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door EdwinvanLeeuwen » ma 11 jun 2012 13:15

Ik heb zelf een ALKO Mammut onder mijn caravan gemonteerd (M-chassis). De mover is gekoppeld aan een Yellow 55 ah accu. De montage is goed zelf te doen, maar als je alles netjes weg wilt werken moet je er wel even de tijd voor nemen (wij zijn er met 2 mensen, allebei techneuten, een lange middag mee bezig geweest, inclusief gezellige onderonsjes en kopjes koffie met taart).
Ik vind de standaard montagehandleiding niet heel duidelijk, maar op internet had ik vooraf al een goede handleiding gevonden waardoor de montage geen probleem was.
De eerste ingebruikstelling heb ik op een veilig parkeerterrein gedaan waar ik gelijk alle bewegingen goed kon oefenen. De mover voert alle bewegingen uit zoals ik ze opgeef via de AB.
Na een paar dagen kreeg ik een probleem met de aan-/uit knop van de afstandbediening. Deze knop werkte niet goed waardoor de afstandbediening soms niet in wilde schakelen. Ik heb de AB toen gelijk om kunnen ruilen voor een nieuwe en dat probleem is nu dus verholpen.
Om de caravan (leeg 1.100 kg, vol max 1.700 kg) bij ons op de oprit te krijgen moet de caravan een helling oprijden. Dit gaat probleemloos. Ook de caravan waterpas stellen met behulp van een keg gaat met deze mover probleemloos.
Ik heb de mover nu een maand onder de caravan zitten en heb hem nu circa 10 keer probleemloos gebruikt onder diverse omstandigheden. Buiten het 'probleem' met de eerste AB ben ik zeer tevreden over deze mover (heb geen ervaringen met andere movers).

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Thei Luijten » ma 11 jun 2012 13:29

Ik ben ook in bezit van een M-chassis onder mijn Isa met Al-Ko mover en ben bovendien erg in mijn nopjes met de onopvallende en fraai gestroomlijnde vormgeving,
hoewel dat laatste ook een kwestie van smaak is natuurlijk.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » di 12 jun 2012 21:25

Heb inmiddels weer de kans gehad de ALKO mover uitgebreid te testen. Wederom een flink stuk door mul duinzand moeten rijden. Daar heeft de ALKO mover geen enkele moeite mee. Mijn neuswiel wel trouwens. Daar heb ik steeds plankjes onder moeten leggen om te voorkomen dat het neuswiel zich in groef. Had me echt voorgenomen, zodra het fenomeen zich weer voor zou doen, direct een filmpje te maken. Maar heb geen enkel probleem meer ondervonden. Dit jaar wel voor het eerst een keg gebruikt voor het waterpas zetten en dit ging perfect. thumbup.gif Op naar de zomervakantie ! haphop.gif
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door JPGeetje » di 12 jun 2012 21:40

RE.gif
Heb je al eens overwogen om er een luchtbandversie van het neuswiel onder te monteren? Deze banden hebben veel minder last van dat ingraaf-gedrag.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Thei Luijten » di 12 jun 2012 23:57

Klopt Jan, ik heb vorige week ook een luchtbandje gemonteerd.
Ik heb daarvoor de vork bij de aanhechting wel ietsje verder open moeten buigen omdat het bandje iets dikker is dan het platte kunststof wiel.
Bij de as dus weer moeten vernauwen om de 75 mm lange as weer passend te maken.
Vooral in los zand en bij het diagonaal een richel, stoeprandje of goot passeren heeft de caravan niet meer zo de neiging een beetje tegen te werken.
Kost bij "de vrijbuiter" slechts € 9,95.
Er zijn tegenwoordig ook lange asjes te koop als accessoire, waarop je dubbele rubberbandjes kunt monteren, werkt in modder en los zand nog beter,
maar heeft als groot nadeel dat je die bij het neuswiel(en) omhoogdraaien niet half kan "verstoppen" in je dissel vanwege ruimtegebrek.
Groet,
Thei

http://www.vrijbuiter.nl/caravanaccesso ... mbouw-set/

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Swift boy » wo 13 jun 2012 09:43

Nova Booy.

Ik heb bij een banden en wielen groot handel twee wielen met luchtbandjes gekocht en zelf een buisje gezaagd en een binnen buisje,
waar het buisje waar de wielen aan vast zitten .
Aan bij de zijde een gat er in geboord en een borgpen met een buigbare ring aan het eind.
Als je de wielen om hoog draait dan zit een wiel aan de zijkant naast de distelbalk maar dat kan niet anders .
Maar het manoverren met de caravan mover gaat een stuk beter en ook met de hand de caravan draaien gaat ligter.
Al Met al een prima op lossing.

Gr Nova Booy. thumbup.gif
Nova 470/2 2002

Plaats reactie

Terug naar “Movers”