De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Fred_1001
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 00:20
Locatie: Almere

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Fred_1001 » wo 16 apr 2014 19:13

Beste Suus,

Wij hebben ook een Alko mover, dus trok dit mijn aandacht.
Ben benieuwd hoe dit afloopt en of jullie te horen krijgen wat de oorzaak is geweest. scratch.gif
Ook de logische vraag van Ralf is een goeie.
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.

Tramp

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Tramp » wo 16 apr 2014 19:59

RE.gif
Pas een keertje gebruikt tot nog toe geen problemen te melden. scratch.gif

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Pensionado » wo 16 apr 2014 20:25

Knaapje schreef:Zat er geen hoofdschakelaar op?

Dat begrijp ik uit dit verhaal niet.
Op mijn eenvoudige Reich mover heb ik op zo'n 15 cm van de accu een hoofdschakelaar, die ik na het moveren gelijk uitschakel.
Het is dus dan onmogelijk, dat mijn motoren zouden gaan draaien. Ze hebben eenvoudigweg geen stroom, de sleutel van de schakelaar ligt elders.
Ja de simpelste oplossing wordt meestal vergeten gewoon een schakelaar om de boel spanningsloos te zetten ook al zit er een stekkerbeveiliging op de dissel stom.gif

Suus is echt door het oog van de naald gegaan, ik zou niet lekker slapen als ik dit lees.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ralf » wo 16 apr 2014 22:26

even ter info.
alko heeft geen hoofd schakelaar .Zit er niet bij En een ding is zeker zit hij er wel tussen wijst alko direct alle ellende aan de hoofd schakelaar . Dus bij voorbaat geen garantie .
Alko heeft geen relais kast en heeft de electronica in de motoren zitten .
beide helften gaan met plus en min naar de accu met daartussen een zekering om kortsluiting te voorkomen .
Juist die electronica die in een afgesloten kast zit buiten .
De vraag is wat gebeurt er met de condens welke door temperatuur verschillen optreed .
Waar blijft dit en wat doet ?
Zelfs bij ramen is er condens ondanks dat deze lucht dicht afgesloten zijn.
Wat voor invloed heeft deze condens ( vocht ) op de electronica .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

pd0bao40

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door pd0bao40 » wo 16 apr 2014 23:31

Is er wel sprake van kortsluiting ? Of is de leegloopstroom van deze motoren al zo groot dat, zij het ook na een uur vrij draaien, de temperatuur zo hoog oploopt ? Er zal sprake zijn van seriemotoren waardoor de stroom ook toeneemt als geen arbeid verricht wordt.Maar natuurlijk had een beveiliging in moeten grijpen. Dat de zekeringen vzv aanwezig er niet uitvlogen is niet zo gek.Dat zijn typen van schat ik zo,n 100A van het Trage type. Kan ook niet anders anders gaan ze bij het echt zware werk en dat is caravans van 1,5 tot 2 ton rondsjouwen, er iedere keer uit.Ben benieuwd wat fabrikant en dealer gaan zeggen.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Pensionado » do 17 apr 2014 08:20

Ralf en pd0bao40, ik denk dat uw beider verhalen in totaliteit best de oorzaak kunnen zijn geweest. Wellicht ongemerkt vanuit de afstandsbediening aangestuurd.

Echter blijf ik erbij dat een hoofdschakelaar direct na de accu de oververhitting en het risico van brand ook in dit geval had uitgesloten.
Ik zie niet in op welke wijze ALKO kans zou zien om de oorzaak van dit alles aan een eventueel aanwezige hoofdschakelaar te kunnen wijten, de caravaneigenaar heeft het volste recht om zelf te bepalen hoe en wanneer hij 12 volt aan de mover ter beschikking stelt.
Je zou ook telkens de accu kunnen loskoppelen is alleen meer werk weenie.gif Het zou mij ook niet verbazen als ALKO alsnog een hoofdschakelaar aan het pakket toe voegt.

arnovariante

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door arnovariante » do 17 apr 2014 08:29

Tjonge jonge...
Ondanks het feit dat ik nog steeds tevreden ben over mijn Mammutje, en veel van de problemen die hier beschreven worden nog nooit heb meegemaakt zou ik me toch nog wel eens bedenken als ik een mover zou zoeken en al deze verhalen lees!

Overigens is er bij mij wel een hoofdschakelaar voorzien.
Die heb ik echter nooit gebruikt...., alleen als de caravan de stalling in gaat....
Toch maar gewoonte maken denk ik.

Maar de bekabeling afkoppelen kan natuurlijk niet als je de accu wilt opladen na gebruik.....

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Thei Luijten » do 17 apr 2014 22:16

Ik geniet constant van mijn mooie oerbetrouwbare Mammut-mover.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Suus' mover niet goed geïnstalleerd is of op een andere manier totaal is ontregeld.
Het lijkt me anders onmogelijk dat hij spontaan begint te rollen en niet kan stoppen.
Groet,
Thei

Suus

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Suus » za 19 apr 2014 17:02

@Ralf. Niemand snapt waarom de zekeringen er niet uitgeklapt zijn. Waarschijnlijk is het totaal vermogen net of net niet bereikt.
Bedankt voor de accutip.

@knaapje en@pensionado. Alko kent geen hoofdschakelaar. Als je deze wel aanbrengt, ben je de garantie kwijt.

@allen. Het is volstrekt een raadsel dat beide motoren zijn gaan draaien. Theoretisch zou het niet moeten kunnen, maar wij hebben helaas een andere ervaring.
Na 5 dagen stonken de beide motoren nog zo erg dat de dealer ze, na demontage, uit de werkplaats heeft verwijderd.
Na aansluiting van de gedemonteerde motoren op een accu, werkten ze niet, maar slurpten een forse hoeveelheid stroom. Bij aansluiting op de accupolen vonkten ze flink.

Alle lof voor onze dealer (Liebau te Roosendaal). Zij hebben er voor gezorgd dat met spoed de mover is vervangen, maar moeten nu de strijd aangaan met Alko. Een mover van 2500 euro mag niet na bijna 3 jaar de geest geven (totaal gebruik is 4 uur geweest).

Alko: neem je verantwoording.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ralf » za 19 apr 2014 18:43

Dit is gelijk een goede les voor de mensen die bij
Rottigheid altijd naar de importeur worden verwezen
Waarna ze in een welles nietes spel terecht komen.
Hier staat omschreven zoals het moet , bij de wet is geregeld en
Zoals het hoort .
De verkoper lost het op voor de klant en gaat
Dan de claim indienen bij zijn verkoper.
3 maal chapeau voor deze dealer .
Garantie houd niet op na de garantie periode
Er bestaat ook nog zoiets als conformiteit . Welke levens duur
En gebruiks gemak mag ik van een product verwachten.
Bv een over een apel kan ik niet zeuren ala hij na 2 weken rot is
Maar van mijn mover mag ik verwachten dat hij toch wel 10 jaar mee kan
Welke levensduur hoort bij het soort product
En geld voor alles . Tv, vaatwasser . Wasmachine en zelfs je caravan
Gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Suus

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Suus » ma 21 apr 2014 10:06

Wij gaan nu een rondreis maken en zijn een paar weken weg. Ik zal het forum op de hoogte houden van de ontwikkelingen, maar dat kan enige tijd duren.

De nieuwe (3e generatie) mover heeft een garantietermijn van 5 jaar. De eerste generatie kent 1 jaar garantie, de tweede generatie heeft 2 jaar garantie. Alko had blijkbaar niet veel vertrouwen in hun eerste producten. Gelukkig gaat de wet boven de garantieregeling, maar Alko zal alle registers opentrekken.

@Thei. De bevestigingspunten voor een Alko mover zitten in het M-chassis, daar kan weinig mis mee gaan. Liebau heeft, na de eerste aanloopperikelen de montage diverse keren gecheckt (lees hierboven).

Wij hebben gewoon een van de eerste "maandagmorgenmovers" "mogen" uittesten mrgreen.gif.

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » ma 12 mei 2014 16:49

Mijn hemel, wat een verhaal Suus. Dat zijn geen grapjes! En dat te bedenken dat je rollen NIET op de banden stonden op het moment dat de klacht optrad. Stel je voor dat zoiets tijdens het "normale" gebruik zou optreden, ik moet er niet aan denken. De caravan is dan uitsluitend te stoppen als de zekering het af laat weten als gevolg van overbelasting, tegen een boom of zo?

Ook bij die van mij zit er dus geen hoofdschakelaar tussen accu en ALKO mover. Ik denk dat ALKO het verboden heeft de aanwezige bekabeling te modificeren omdat de bekabeling wordt gebruikt als "serie weerstand" om de belasting (stroom) naar de motoren te monitoren. Hoe meer spanning er over de bekabeling valt hoe zwaarder de motor worden belast. Als je de standaard kabellengte zou veranderen, bijvoorbeeld door het opnemen van een extra schakelaar, valt er dus ineens meer- of minder spanning over deze kabels waardoor de besturingselektronica wellicht niet meer goed reageert. Helaas beschik ik niet over gedetailleerde schema's dus helemaal zeker weten doe ik het ook niet.

Vorig jaar heb ik de mover niet kunnen uitproberen maar dit jaar gaat dat zeker weer gebeuren. Hoop maar dat het een incidenteel probleem was en dat de boel normaal blijft functioneren. Ben ook benieuwd naar de reactie van ALKO Suus! Ik wou dat ik mijn 2011 model kon inruilen voor een nieuwer type. :(
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Tramp

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Tramp » ma 12 mei 2014 17:52

Heb het ding nu 3 weken gebruikt, zijn nu weer thuis hier nog een keer of vier nodig gehad.

Nog steeds geen problemen, hardstikke saai ding .....

Meijerg
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 sep 2015 15:08

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Meijerg » za 3 okt 2015 13:55

ik had ook zo goede sterke alko mammoet mover
als de verbinding tussen afstand bediening tenminste goed functioneerde
nu na 2 jaar en minstens 10 x stil gestaan boos.gif ( 5 x terug naar dealer) te hebben was ik het zat en claimde een andere mover bij mijn dealer
dit heeft hij dan ook gratis gedaan
ik wilde graag de truma xt maar deze werd ook afgeraden door de dealer
de xt en de alko mammoet sturen schokvrij de bocht om ,dat doet de truma se r niet die ik nu heb)
maar de truma se r doet het tenminste blij.gif blij.gif
hyunday sante fe 4x4 , 197pk 436 nm turbo diesel ,Tabbert Puccini 495 he 1800 kg ,omnistore 9200,trumamover se- r , bankairco, oyster schotel

JaapB

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door JaapB » za 3 okt 2015 17:45

Ook wij hebben de ALKO Mammut.
Wat een perfect ding, geweldig.
Één keer, de tweede keer na aankoop in maart, problemen gehad.
De AB deed niets meer, na telefonisch contact met de dealer opgelost.
Ik had de AB te vroeg uitgezet, dus voordat het programma afgelopen was.
Effe een weetje.
Daarna nog een paar keer gebruikt, ook in Engeland op zo'n 9-10 campings gestaan.
Totaal geen problemen meer gehad.
Wat een geweldige mover, oersterk. thumbup.gif

JaapB

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door JaapB » za 3 okt 2015 19:24

RE.gif Ach, ik zie nu pas dat dit draadje al in 2009 begonnen is, en de meeste reacties uit 2014 komen.
Ik mag toch wel aannemen dat ALKO alles verbeterd heeft.
Ik heb, zoals ik al zei, totaal geen problemen met de mover.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door cessna182 » ma 19 jun 2017 22:58

ik zie dat het laatste berichtje uit 2015 was.

Hoe zit dat ondertussen met die Alko Mammut? Zijn er nog altijd problemen met de laatste generatie?
Laat maar horen...
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 jun 2017 23:06

Wij hebben dat ding nu drie en een half jaar en zijn super tevreden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door cessna182 » ma 19 jun 2017 23:24

Dat was een snelle reactie :lol:
Heb ondertussen een nieuw berichtje aangemaakt over de Mammut. Inpikken op een bericht gestart in 2012 is misschien niet zo'n goed idee.
groeten
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Conradi » ma 19 jun 2017 23:41

cessna182 schreef:Hoe zit dat ondertussen met die Alko Mammut? Zijn er nog altijd problemen met de laatste generatie?
Nope de 3 - die heeft ook een nieuwe behuizing, is echt goed. Heel erg tevreden. Heeft geen enkel probleem met onze tweetonner.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Movers”