De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Technichien » za 19 dec 2009 07:36

Heeft al iemand ervaring met deze nieuwe ontwikkeling? Vooral ook gemonteerd aan een chassis van oudere datum. kerstmutszwaai.gif
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ab » za 19 dec 2009 12:56

Ik denk, dat je nog wel even kunt wachten op een goed antwoord.. kerstrolleyes.gif kerstrolleyes.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ralf » zo 20 dec 2009 13:00

de mover word medio februari pas uit geleverd .
maar als hij er dan is dan zullen we zeker onderzoeken wat de mogelijkheden bij een oud chassis zijn.Ik heb hem nog niet in mijn handen gehad maar mijn gevoel zegt dat er wat mee zou moeten kunnen . Maa ja voor dat zeker is moet het wel eerst uitgezocht worden . En dat kan nog niet
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Santafan

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Santafan » vr 1 jan 2010 16:42

Ik heb een afspraak om die te monteren op 27feb, waarschijnlijk als één van de eersten in de Benelux. Ik ben er van overtuigd dat Alko goede kwaliteit zal leveren, dat zijn ze aan hun naam verplicht. Ze zijn ook vrij laat met hun mover wat er op wijst dat ze niet over één nacht ijs gegaan zijn. Ik laat wel weten hoe die mij bevalt.

Santafan

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Santafan » za 27 mar 2010 22:15

Aangezien de Alko Mammut op zich laat wachten om onduidelijke redenen heb ik vandaag dan toch de Simpark Easymatic geplaatst in de workshop van Caravan Trading Muller. Dit was een zeer leuke en leerzame ervaring die ik iedereen kan aanraden.
Ik ben echt wel benieuwd wanneer de Mammut op de markt zal komen want blijkbaar zijn er toch grote problemen.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Thei Luijten » ma 31 mei 2010 00:02

Mijn splinternieuwe Kip Iso White 47 TEB wordt volgende week afgeleverd, maar nog zonder de Alko Mammut mover.
Ik heb contact gehad met de importeur die mij vertelde dat er inmiddels 3000 verkocht zijn in Europa en er in Nederland mondjesmaat zo'n 20 per week binnenkomen..!
Ik vrees dat ik mijn VW T5 de eerste weken nog nodig heb om te moven. 3000 Mensen die blindelings vertrouwen hebben in een mover die ze nauwelijks kennen geeft mij extra vertrouwen.
Groet,
Thei

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ralf » ma 31 mei 2010 12:09

Vandaag weer met ocs gesproken deze vertegenwoordigen de alko mover voor Nederland en zullen zorgen voor de distrubutie .Zij weten nog steeds nergens wat van af ik word een beetje naar van en begin steeds meer een nare smaak in mijn mond te krijgen .Als je alko Duitsland belt dan zijn ze zich van geen kwaad bewust en worden ze binnenkort uitgeleverd .Als je als klant belt dan is het opzeker binnen 2 weken de brieven liggen al klaar naar de verdelers .Inmiddels al weer een paar weken geleden maar niemand weet iets
Dit wekt bij mij niet echt veel vertrouwen .
Dit heeft niks met het product te maken maar meer het niet innemen van een officieel standpunt
Als ze zeggen het word volgend jaar dan weet je wat maar niet al 6 maanden lang iedereen aan een lijntje houden
dit valt mij enorm tegen van zo'n grote gerenomeerde firma
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Technichien » di 1 jun 2010 08:22

Op de Caravana januari jl. stond ALKO zelf met de ALKO mover in een demonstratie opstelling. Maar het geheel werkte niet..............................De accu was nog niet opgeladen. Ja Ja. schrik.gif
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Thei Luijten » di 22 jun 2010 19:50

Vandaag een telefoontje ontvangen van mijn dealer, ik kan mijn bijna 2 weken oude Kip Isa terugbrengen voor de montage van de AL-KO Mover, en dat terwijl ik hem pas 6 april besteld heb :-) !
Uiteindelijk valt het nog mee, velen hebben veel langer moeten wachten. Mijn beide opritten hebben een hoogteverschil van bijna een halve meter..!
Als ik mijn eerste vakantie achter de rug heb laat ik iets weten over mijn ervaringen .
Nu ga ik eerst even een fles opdiepen uit mijn kelder.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Thei Luijten » ma 19 jul 2010 00:04

Ik heb mijn Al-Ko-mover nu een maand onder mijn nieuwe Kip Isa TEB 47 en heb er goede ervaringen mee. Technisch werkt het allemaal voortreffelijk,
maar dat mag je ook wel verwachten van een bedrijf als Al-Ko en zeker gezien de prijs.
Problemen zoals in een andere rubriek over het beschadigen of vernielen van de mover tegen obstakels is niet mogelijk omdat het chassis zelfs een centimeter onder de mover uitsteekt.
De opritten naar mijn huis stijgen ± een halve meter op 12 meter lengte, en deze hindernis neemt hij op z'n sloffen.
Verder is hij hij bijzonder fraai van vorm, onopvallend en compact, maar dat is natuurlijk een beetje subjectief.
Groet,
Thei

Gysman

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Gysman » ma 19 jul 2010 10:23

Fijn dat je mover bevalt. Ik zou ook niet meer zonder kunnen. 0,5 meter op 12 meter, da's 4%, uiteraard lukt dit :) De echte test komt op die steile plek achter op de camping door een stukje drassig gras.

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » di 12 okt 2010 01:32

Beste forumleden,
Heb onder een nieuwe Fendt 390 FH een ALKO AMS Mammut laten instaleren door de (Fendt) dealer. Tijdens het eerste gebruik constateerden we de volgende problemen:

• Er is te weinig ruimte tussen het ALKO chassis (balk) en de caravanwand (kraag). Omdat de beide motoren op een grasveldje als gevolg van een wisselende tractie, verticaal op neer bewegen, schrapen ze langs de caravanwand en kunststof sierstrip in de wielbak. Dit heen- en weer bewegen van de motoren maakt een verschrikkelijk lawaai. :oops: Zie beide foto's.
ALKO Mammut rechts.JPG
ALKO Mammut rechts.JPG (25.58 KiB) 11855 keer bekeken
ALKO Mammut links.jpg
ALKO Mammut links.jpg (36.4 KiB) 11857 keer bekeken
• De afvoerleiding zit precies voor de zeskantaansluiting waarmee in geval van nood de motoren van de band kan worden gehaald.


• Als je de eerste keer via de afstandbediening het commando geeft: “zet beide motoren tegen de banden” dan kreeg je daarna geen vrijgave van één van beide motoren. Door nu opnieuw via de afstandbediening beide motoren van de banden af te halen reageerde hier slechts één motor op. Namelijk degene die wel het verplaatsen van de caravan vrij gaf. Door nu opnieuw het commando te geven beide motoren tegen de banden aan te drukken was de eindsituatie wel zoals verwacht. De caravan was te manoeuvreren. Dit fenomeen doet zich uitsluitend voor bij een beladen caravan. Eén van de motoren leek wel erg hard tegen (in) de band gedrukt te worden.

• Tijdens het op de plaats draaien van de caravan bleef regelmatig één van beide motoren stil staan. En dat terwijl je juist zou verwachten dat beide motoren met tegengestelde draairichting zouden moeten draaien.
Is er onder u forumleden een expert op dit gebied? Wat ik mij afvraag is op welke wijze de motoren worden gestopt als deze tegen de banden aan worden gezet. Zit er een druksensor in de aandrukrol? Of werkt dit met een eindschakelaar? Of is de maximaal opgenomen stroom bepalend? Hoe kan het zijn dat één van beide motoren veel sterker tegen de band aan wordt gezet?

Het was niet uitsluitend kommer en kwel met de ALKO Mammut. Dit jaar konden we voor het eerst onze caravan op de oprit zetten voor het huis. Vanaf de weg (asfalt) moet er een steil betonblok op worden gereden. Met spierkracht onmogelijk! De ALKO Mammut had hier geen enkele moeite mee.

Ik heb binnenkort een afspraak met de dealer en ga er van uit dat hij de geconstateerde problemen goed kan oplossen.

Ik wens u allen veel lees plezier toe!

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ralf » di 12 okt 2010 09:51

Hoi
Het is jammer dat de mammut als oorzaak van deze ellende word gezien. Terwijl de mankementen die in het verhaal staan meer hebben te maken met slechte montage .
De afvoer had verlegt moeten worden .
bij de skirts had er een stukje afgehaald moeten worden.
Etc etc
Om de vraag te beantwoorden de alko meet de druk van de banden en past daarop zijn rollen aan waardoor de druk op de banden gelijk is .Dus met een ampere sensor .is een band wat zachter dan zal het lijken ofdat de rol verder in de band drukt .

Ik weet bijna zeker dat de mankementen meer te maken hebben met de nieuwigheid van de mover en een leerproces van de monteurs die deze mover hebben gemonteerd dan met de mover zelf .En als de caravan naar de dealer is geweest dat deze opgelosd zullen zijn .

Ook de afstandbediening is een apart verhaal en moet je echt aan wennen . opzich prettig maar hij is zo precies dat als je de joystick maar iets opzij hebt dat er inderdaad een wiel blijft staan . Maar dat is een kwestie van oefenen.

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ab » di 12 okt 2010 10:13

De afvoerleiding iets verleggen is wel het minste probleem..dat kan je in 5 minuten oplossen met een ijzerzaagje, wat pvc lijm, en een 30 graden bochtje.

Het roept bij mij toch wel een aantal vragen op..

Ik dacht, dat een ALKO direkt op het chassis gemonteerd wordt ?
Het lijkt of hier extra alluminium montageplaten tussen zitten ?
Kan bij een Fendt de mover niet op het chassis, mogelijk door de verlaagde instap ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ralf » di 12 okt 2010 10:17

De alko mover heeft 2 soorten montage
1 aan het chassis en een onder het chassis
manier 1 kan alleen maar bij caravans vanaf 2010 met een alko chassis manier 2 bij alle andere
het aluminium wat je ziet is het schuifstuk waarop de mover naarvoren of naar achteren gleid .
Heb je een verlaagde instap voor dan kan de mover niet voor en zal achter moeten

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ab » di 12 okt 2010 10:29

Dank je Ralf.
thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » di 12 okt 2010 16:30

Beste Ab,

een aantal fouten heeft zeker met de montage van de mover heeft te maken. Daarom ben ik er van overtuigd dat de dealer dit in orde gaat maken.

Waar ik me echter meer zorgen om maak is het fenomeen dat de aandrijving van één van de wielen, de eerste keer niet wordt vrijgegeven. En dit doet zich uitsluitend voor bij een beladen caravan. Om dit te kunnen demonstreren moet ik er dus maar een paar stoeptegels in leggen. Ik heb de bandenspanning gecontroleerd: deze was precies gelijk. Als de druk wordt gemeten aan de hand van de opgenomen stroomsterkte dan zou het misschien wel eens kunnen zijn dat de kabellengte van beide motoren niet meer gelijk is. Ook een montagefout ?? Ik had verwacht dat in dit moderne type mover een echte druksensor was gemonteerd.

Wat betreft de balk: deze fendt caravan is een 2010 model. Alleen heeft Fendt hier nog geen ALKO M chassis onder zitten met montage gaten voor de motoren. Dan zul je het probleem van ruimte tekort niet meer hebben omdat dit minstens 6 tot 8 mm op gaat leveren! Ik denk dat alle 2011 modellen van Fendt dit straks wel zullen hebben.

Theo
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ab » di 12 okt 2010 17:29

Raadselachtig..
Wat het wel of niet beladen van de caravan er mee te maken kan hebben, is mij volstrekt onduidelijk..
Hopelijk komt het na controle van je dealer allemaal prima in orde.

Alko is niet zomaar een merk.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Technichien » di 12 okt 2010 19:55

De as van een nieuwe caravan zet zich is mijn ervaring met nu 2 movers. Dus verandert de spleet afstand tussen aandrijfrol en band na enige tijd gebruik. En dient de afstand opnieuw ingesteld te worden. Ervaring met Powrmover & Truma. scratch.gif
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Thei Luijten » wo 13 okt 2010 00:15

De Alko mover zit rechtstreeks op het 2010-chassis gebout, dus niet hangend aan een koker onder het chassis. Relatief hoog dus, zo'n 5 cm hoger dan bij alle andere mover-merken. Zo zit hij ook bij mijn Kip Isa 2010. Bij een lege caravan zit het hart van de aandrijfrol mogelijk boven het hart van het caravanwiel. Dit impliceert dat bij een beladen caravan de roldruk anders is, of zou kunnen zijn, dan bij een onbeladen caravan. Mogelijk een onnauwkeurige afstelling.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Succes,
Thei

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Ralf » ma 18 okt 2010 00:05

vaak worden movers gemonteerd op een brug waarvan de wielen vrijstaan. Dus met hangende wielen dit is heel handig om servicebeurten uit te voeren maar als een mover word gemonteerd dan zie je daar toch vaak de eerste problemen komen. Een wiel en vooral bij een lege nieuwe caravan zakt dan ook nog eens in waardoor de afstelling die is gedaan zelfs meer dan 1 cm kan afwijken van de orgineele afstelling . Achter de as is dat precies andersom stel hij staat op 2 cm afstelling op een hangende brug dan kan het daarna wel eens 1 cm zijn . Deze waardes zijn teveel. En leveren in de praktijk welleens problemen op zoals slippende rollen of achter de as als de mover handmatig is dat je heel veel kracht moet zetten om de rollen er op te krijgen. Het is dus belangrijk om de afstand af te stellen als de caravan belast is .
Bij een grote kip en avento dealer weet ik dat zij zelfs een brug gebruiken waar alleen mover worden ondergebouwd dit gebeurt niet op een verzonken brug maar op een rijplaten brug.Dit zijn voor mover bouwers de beste bruggen .waarmee de minste problemen worden veroorzaakt t.o.v de afstelling.

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » za 30 okt 2010 13:40

Beste forumleden,

zojuist de caravan opgehaald omdat deze komende week naar de dealer gaat. Gelukkig is mijn probleem met de Alko Mammut mover reproduceerbaar zonder dat ik extra belading in de caravan hoefde te leggen. Ik heb nog even foto's bijgevoegd zodat de positie van de aandrukrol ten opzichte van de as duidelijk moet worden. Tevens een plaatje van de afstandbediening die de situatie weergeeft na het geven van het eerste commando: aandrukrollen tegen de wielen! In werkelijkheid staan zijn beide aandrukrollen tegen de banden terwijl dit volgens de indicatie op de afstandbediening niet het geval zou zijn. Je kunt nu dus niet manoeuvreren met de caravan omdat de aandrijfmotoren NIET zijn vrijgegeven.

Maandag gaat de caravan ter reparatie naar de dealer. Ik hoop dat hij de oorzaak van dit fenomeen kan achterhalen. Ik hou jullie op de hoogte.

Theo
Bijlagen
Fendt_Mammut_small.jpg
Indicatie op de afstandbediening nadat ik voor de eerste keer het commando geef: plaats de aandrukrollen tegen de wielen! ( > < ). Volgens de afstandbediening is er dus een probleem met het rechter wiel !
Fendt_rechts_Mammut_small.jpg
Rechter wiel
Fendt_links_Mammut_small.jpg
Linker wiel
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » za 30 okt 2010 16:57

Beste forumleden,

het lijkt steeds duidelijker te worden wat er niet in orde is. Ik heb de afstanden opgemeten tussen aandrukrollen en banden in de deels beladen caravan (bijna leeg). Volgens de montage tekening zou deze afstand minimaal 20 mm en maximaal 35 mm moeten zijn. Wat het effect zal zijn op deze afstanden als de caravan volledig beladen is kan ik niet zo goed inschatten.Zie onderstaand screenshot:
Alko Mammut spacing.jpg
Montage tekening AL-KO MAMMUT
En dit heb ik links gemeten:
Fendt_links_Mammut_spacing_small.jpg
Linker wiel afstand aandrukrol tot band
En dit aan de rechter kant:
Fendt_rechts_Mammut_spacing_small.jpg
Rechter wiel afstand aandrukrol tot band
Dit zal ongetwijfeld de oorzaak zijn van het feit dat de mover niet naar behoren functioneert. Ik neem deze informatie in ieder geval mee naar mijn dealer en hoop dat het slechts een kwestie van afstelling zal zijn.

Theo
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Willie

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door Willie » za 30 okt 2010 22:39

Het verschil tussen rechts en links kan te maken hebben met een verschillende wieldruk links en rechts, omdat wanneer je een aanzienlijk gewichtsverschil hebt het wiel verder staat ingeveerd en dus dichter bij de rol.
Andere oorzaak zou kunnen zijn dat de mover scheef gemonteerd is, omdat U aangeeft dat het huidige chassis niet het speciale Alko Mammuth chassis is.
Onder een chassis ZONDER M mag geen mover gemonteerd worden die gelijk ligt met het chassis ! Die behoort een onderbouw-versie te hebben.
Het M-chassis is niet alleen uitgevoerd met de gaten , maar is ook extra zwaar uitgevoerd om de krachten die ontstaan te kunnen verdragen. Wanneer er problemen op een later tijdstip ontstaan zal Alko deze niet als klacht in behandeling nemen.

G.

Gebruikersavatar
AmazingWheels
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 okt 2010 21:49
Locatie: Gelderland

Re: De ALKO mover- wat zijn de ervaringen?

Bericht door AmazingWheels » za 30 okt 2010 23:35

Het betreft ook de variant montage onder ! Zie bijgaande tekening. Op de vorige foto's is nog net een stukje te zien van de dwarsbalk.
Alko Mammut variant montage onder.jpg
Het lijkt er inderdaad op dat de balk scheef onder het chassis is gemonteerd.

Theo
Fendt 390 FH Bianco met AL-KO AMS MAMMUT (2011) en SEAT Altea XL 1.8TSI

Plaats reactie

Terug naar “Movers”