Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Plaats reactie
creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door creative explorer » wo 7 sep 2011 22:16

Na het perikel met het achterraam (waar nog geen oplossing voorhanden is, maar niet zo heel belangrijk) kreeg ik vanochtend een telefoontje van de campingbeheerder van het TT-circuit; mijn voortent had de storm niet overleefd. Ik ben in allerijl naar Assen afgevlogen en moest constateren dat de voortent schoon van de caravan was afgerukt, de rijgdraad? zat nog aan de caravan en de voortent lag voor de caravan. De stokken zijn nog wel ok haha. Maar ook de voorkant was van de tent afgerukt. Ik had een stormband om de tent heen gedaan, maar blijkbaar waren de windstoten toch te hevig. Samen met mij waren er nog 7 andere tenten gesneuveld.

Maar nu? Er moet dus een nieuwe tent komen, wel goedkoop want ik heb geen tot helemaal geen budget boos.gif , maar aan de andere kant ook geen haast, want het race-seizoen is bijna afgelopen.
Omdat de voortent bij de caravan zat, heb ik geen flauw idee naar welke maten ik moet gaan kijken. Wie kan mij hierbij helpen cq adviseren? Het gaat om een Bürstner 360 uit 1989.

Ziet er ongeveer zo uit: (foto via google)
Afbeelding
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door Patman » wo 7 sep 2011 22:43

In het volgende topic kun je lijsten vinden met omloopmaten;

Omloopmaten

Succes! thumbup.gif


EToch maar even gekeken en de omloopmaat is 782 cm :wink:

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door creative explorer » do 8 sep 2011 16:12

Bedankt Patman,

Ik kreeg gisteren de links niet geopend, vandaar het topic maar geopend. Nu lukt het wel, zo te zien moet het dan maat 6 zijn, al zijn er wel verschillen die worden aangegeven tussen 7.45M en 7.85m.
Ik denk dat het handigst is dat ik van de laatste uitga? Volgens mij kun je beter een tent hebben die net iets te groot is, dan net iets te klein.

Al heb ik er totaal geen verstand van en is het goed mogelijk dat ik volledig uit mijn nek loop te zwammen mrgreen.gif
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door Ab » do 8 sep 2011 17:21

Je kunt, als het kort bij elkaar ligt, altijd beter voor de kleinere maat gaan.
Als de tent aan de grote kant is, heb je te korte flappen aan de onderkant.
Daardoor wordt dan het tentdoek onderaan erg vies, door opspattende modder/zand/vuiligheid.

Je kunt overigens met een touwtje de omloop maat heel nauwkeurig meten.
Aan 1 kant op de grond beginnen, door de pees helemaal rond gaan, tot aan de andere kant op de grond.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door p_vingerhoets » do 8 sep 2011 17:38

Ik begrijp aan de tekst dat de pees er nog in zit als je deze nu meet kom je dan ook niet op de maat uit die je zou moeten hebben.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door caspar » do 8 sep 2011 18:42

gewoon een stuk touw nemen wat niet oprekt als je het strak trekt over het dak heen leggen langs de rand en dan van grond tot grond en dat op meten dan heb je de maat thumbup.gif
burstner amara 520 ts

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door creative explorer » vr 9 sep 2011 16:03

Bedankt jongens voor de hulp,

De caravan staat op een uur rijden en ik heb nog niet de gelegenheid gehad om er even weer te gaan kijken, wel heb ik de omloop kunnen vinden in een database, dit zou 785 moeten zijn.

Nu heb ik vanmiddag voor 60 euro een nette Gerjak kunnen kopen, de tent is nog in een mooie conditie. Natuurlijk zit er een maar aan; de verkopers deden hem weg, omdat de tent net te klein was voor een 380 caravan. (zo'n oud type).

Ik heb de tent op voorwaarde kunnen kopen dat de tent gaat passen, lukt het niet, dan mag ik hem terugbrengen. Ik heb hem zojuist uitgevouwen en kwam een labeltje tegen dat het een 775 zou moeten zijn. Ik kom dus 10 centimeter te kort in totaal, is dit doen?

Als er een negatief advies volgt, breng ik hem sowieso weer terug en anders probeer ik hem vanavond, want ik moet tot en met dinsdag toch weer op het TT-circuit werken.

Voor zolang de advertentie er nog staat: http://link.marktplaats.nl/480894976 Dit is de tent.
Laatst gewijzigd door creative explorer op vr 9 sep 2011 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door Ab » vr 9 sep 2011 16:12

Da's aan beide kanten 5 cm..
De flappen zijn lang genoeg om dat verschil te overbruggen lijkt me.
Ik denk, dat ie eerder wat te groot als te klein is.
Is wel niet zo heel erg,vaak staat de caravan aan de tentzijde hoger dan aan de andere kant.
Niet alle plaatsen zijn vlak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door Patman » zo 11 sep 2011 16:35

Voor 6 tientjes lekker kopen, zoals mijn voorganger al zegt zijn die 5 cm wel op te vangen.

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door creative explorer » di 27 dec 2011 21:07

En dan eindelijk de beloofde foto's kerstduim.gif

Dit is dan mijn nieuwe tent en het is een enorme vooruitgang ten opzichte van de oude, weggeblazen tent. Ik kan nu zelfs door de ramen kijken :) Daarnaast heb ik het gevoel dat hij iets ruimer is aan de binnenkant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even een vraagje; deze stokken zaten er ook bij, maar lijken niet bij de tent te horen, klopt dat?
Afbeelding
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door Ab » wo 28 dec 2011 00:02

Jawel hoor, dat kan best zijn van wel.
Ik heb ook een dergelijke set stokken, en gebruik die wel eens als het warm wordt.
Die stokken kan je dan horizontaal van poot naar poot bevestigen, en vervolgens het tentdoek half uitritsen, en dan over die stok hangen. (zgn veranda stokken)
Het verdient wel voorkeur, om eerst iets om de stok heen te doen (een hoesje van badstof bijv, of een stuk buisisolatie) Da's beter voor het doorzichtige plastic.

Het voordeel is, dat je snel heel veel frisse lucht in de tent hebt, en ook heel snel weer kan dichtritsen als het weer kouder wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door creative explorer » wo 28 dec 2011 09:40

Bedankt Ab! Het lijkt erop dat ze daarvoor inderdaad kunnen worden gebruikt, dus dat gaan we volgend kampeerseizoen uitproberen!

Misschien ben ik te banaal, maar kun je ook niet gewoon het doek uitritsen en naar beneden laten hangen? Dus zonder stokken?
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door Micky » wo 28 dec 2011 09:45

RE.gif

dan komt er veel te veel kracht op de ritsen, tenzij je het doek helemaal naar beneden ritst, maar dan heb je je zij- of voorwand gewoon op de grond liggen, het is beter om dat niet te doen alhoewel ik het soms ook doe omdat mijn wand eenvoudig weg niet helemaal los geritst en verwijderd kan worden, 2 wanden wel en twee wanden niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Voortent afgerukt door storm, wat is de maat?

Bericht door creative explorer » wo 28 dec 2011 09:48

Duidelijk, we gebruiken de stokken dus :) dank u wel!

Ik heb deze tent nog maar 2 weekenden in koud weer gebruikt, dus heb die fout nog niet gemaakt. En bij de vorige waren de ritsen kaduuk, dus daar kon ik het niet eens doen.
Ben zo blij deze nu te hebben, haha. Op naar een nieuw TT-seizoen kerstknipoog.gif
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Plaats reactie

Terug naar “Omloopmaten”