hallo,
een N3142 koelkast heeft 3 12V aansluitingen:
D+ detectie draaiende motor (pin10 op de 13-polige stekker, enkel spanning wanneer motor draait)
LC+ laag vermogen 12V voor electronische sturing van koelkast
HC+ hoog vermogen 12V
weet iemand welke klem het 12V verwarmings-element aanstuurt?
de koelkast heeft 17A stroom nodig
de omvormer/lader voor de huishoudbatterij zo'n 7A
en de Alko ATC zo'n 8A
als al deze stroom over klem 9 van de 13-polige stekker moet geleverd worden is dat een probleem...
Al bedankt voor jullie hulp!
Electrisch schema van Thetford N3000 series koelkast
Electrisch schema van Thetford N3000 series koelkast
Adria 512UP met Honda CRV ervoor
Re: Electrisch schema van Thetford N3000 series koelkast
Kan dit je helpen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Electrisch schema van Thetford N3000 series koelkast
HC is voor het 12 Volt systeem.
LC is alleen voor het display.
Deze kan ook gevoed worden middels minimaal 3 batterijen van 1,5 Volt.
Deze voeding is minimaal nodig om de koelkast op gas te kunnen laten werken, indien geen 230 of 12 V aanwezig.
Frans
LC is alleen voor het display.
Deze kan ook gevoed worden middels minimaal 3 batterijen van 1,5 Volt.
Deze voeding is minimaal nodig om de koelkast op gas te kunnen laten werken, indien geen 230 of 12 V aanwezig.
Frans
Re: Electrisch schema van Thetford N3000 series koelkast
alvast bedankt voor de reacties.
De vraag is eigenlijk: Neemt de koelkast het 12V koelvermogen van de HC of de D?
HC en D zijn in de wagen beide afgezekerd met 20A en bekabeld met 2,5mm2
De vraag is eigenlijk: Neemt de koelkast het 12V koelvermogen van de HC of de D?
HC en D zijn in de wagen beide afgezekerd met 20A en bekabeld met 2,5mm2
Adria 512UP met Honda CRV ervoor
Re: Electrisch schema van Thetford N3000 series koelkast
Als D+ geen spanning krijgt, motor loopt niet of stekker los, dan zal de koelkast op 12 volt ermee stoppen.
Dit om te voorkomen dat de accu van de auto wordt leeg getrokken.
Via HC komt dus de hoofdstroom voor 12 Volt.
Zie D+ als een aan/uit schakelaar voor HC.
Frans
Dit om te voorkomen dat de accu van de auto wordt leeg getrokken.
Via HC komt dus de hoofdstroom voor 12 Volt.
Zie D+ als een aan/uit schakelaar voor HC.
Frans
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma 17 jun 2019 22:05
Re: Electrisch schema van Thetford N3000 series koelkast
Koelkast N3097 LED display
Gisteren het powerboard van koelkast nogmaals getest
en vervolgens gedemonteerd. De weerstand op 12 VDC gaf ong. 1,2 Ohm en dus ok.
Dan de zekering 20A op powerboard gecontroleerd en ok bevonden, maar de
zekeringhouder op ’PC’ van powerboard gaf geen contact. Na enige malen
de zekering te plaatsen was er wel voldoende contact.
Dit was dan ook de reden van foutcode 6, door de defecte zekeringhouder werd er
geen spanning gemeten.
Alles terug gemonteerd en getest.
De bedrading van proefopstelling was te zwak zodanig dat de 12 V-kring op-
en afschakelde.
Op deze manier veel bespaard ( rit DKW Wevelgem, powerboard module 250€, enz.)
en voor jullie een ervaring rijker.
Moest dit nog voorkomen dan spuit ik een beetje WD40 op de zekeringhouder.
Ben nu overtuigd bij aansluiting aan wagen dat 12V-kring zal werken.
Gisteren het powerboard van koelkast nogmaals getest
en vervolgens gedemonteerd. De weerstand op 12 VDC gaf ong. 1,2 Ohm en dus ok.
Dan de zekering 20A op powerboard gecontroleerd en ok bevonden, maar de
zekeringhouder op ’PC’ van powerboard gaf geen contact. Na enige malen
de zekering te plaatsen was er wel voldoende contact.
Dit was dan ook de reden van foutcode 6, door de defecte zekeringhouder werd er
geen spanning gemeten.
Alles terug gemonteerd en getest.
De bedrading van proefopstelling was te zwak zodanig dat de 12 V-kring op-
en afschakelde.
Op deze manier veel bespaard ( rit DKW Wevelgem, powerboard module 250€, enz.)
en voor jullie een ervaring rijker.
Moest dit nog voorkomen dan spuit ik een beetje WD40 op de zekeringhouder.
Ben nu overtuigd bij aansluiting aan wagen dat 12V-kring zal werken.