Lap middel koelkast koelen.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Niels83 » za 21 jul 2018 23:27

Onze koelkast koelt aardig maar niet meer dan dat. Het houdt de chocolade hard en de groente vers. Vlees leg ik er niet in. We hebben gelukkig een heel fijme koelboks mee die tot-18 koelt als we dat zouden willen.

Dus er is geen groot probleem. Behalve dat er veel warmte de caravan in komt en het dus best warm is in het hok.

Iemand een macgyver tip om de warmte achter de koelkast kwijt te raken? Ik heb gelezen over de computer vens etc. Maar die ga ik hier in frankrijk niet zoeken.

Er zijn 2 ventilatie roosters aan de buiten kan aan de onderkant komt geem warmte uit. Boven ook niet veel.

Zou bijvoorbeeld een natte lap over de onderste kunnen helpen?

Bij thuiskomst komen er ventilatoren..
.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door deusjevo » za 21 jul 2018 23:55

Koop een ventilator en MacGyver die voor gat van het onderste rooster
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door MarcoC » zo 22 jul 2018 00:01

Bovenste rooster eraf halen, als dat kan, dan kan hij beter de warmte kwijt.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door WillyL » zo 22 jul 2018 02:59

Bovenste ventilatiekap eraf halen.
Indien er links in het midden een klein stukje plastiek bovenop het rooster zit dan kan je dit naar boven duwen met een stevig stuk metaal (mcGyver zou dit met een mes doen, een schroevendraaier gaat ook) en dan kan je het rooster uit het omhulsel halen.

Zie je dan bovenaan de koelkast een ronde plaat zitten die de lucht naar buiten geleidt dan is het OK, zo niet Duketape oid en er een aluminiumfolie kleven die dat doet, vooral dan boven de zwarte buis, het schoorsteentje, daar komt noagl wat warmte uit, maar boven de buis met lamellen ook. De bedoeling is om de ruimte tussen de koelkast en de bovenkant van het verluchtingsrooster af te sluiten met een folie zodat de warme licht naar buiten geleid wordt en niet boven de koelkast blijft hangen.


Vooral de openingen NIET afsluiten, ze zijn net nodig om de ventilatie op gang te krijgen en houden.

Nu het bovenste rooster eraf is, niet terugplaatsen, tenzij je voor een rit of indien je veel regen verwacht.
De onderste mag er trouwens ook af...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door blefke » zo 22 jul 2018 08:51

Tja de beste tips hebben de voorgangers al gegeven thumbup.gif

Op welke stand staat de koelkast?
Toch niet op de hoogste stand, zo ja zet deze terug op max 4 wellicht nog iets lager...

Kijk of de deurrubber goed sluit!

By the way als er ventilatoren komen, let wel dat ze de goede richting op draaien mrgreen.gif
Ze moeten de warme lucht naar buiten zuigen!


Blefke

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Wally » zo 22 jul 2018 10:54

En op gas?
Koelt over het algemeen beter.

Frans

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door JanPunne » zo 22 jul 2018 12:21

De tip van blefke over de stand van de koelkast en het verwijderen van de roosters inc. horregaas daar sluit ik me volledig bij aan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Chris » zo 22 jul 2018 12:34

Dus ..
Let op de temperatuur van je bier..
Te warm is niet goed... moet koud zijn.
Als je dat niet bereikt moet je nog verder proberen..
Indirecte koeling (al diverse opties reeds gegeven) gewoon opgeteld een beter resultaat.
Dus beide roosters eruit en losse fan ervoor.
En de regelknop eens op de helft zetten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Niels83 » zo 22 jul 2018 16:44

(Bericht aangepast wegens onnodig quoten,lees de spelregels!)

In de Luberon bij een wijnboer. De witte wijn wordt heerlijk koud gezet door de boer...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Chris » zo 22 jul 2018 16:58

RE.gif
Dus...alles kan en mag.
Als het maar ijs en ijskoud is.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Niels83 » zo 22 jul 2018 18:09

Heb geen gas aangesloten in de caravan. Dus geen idee of die dan beter koelt.

Het gaat me eigenlijk ook niet om het koelen. Ik ben okee met hoe koud hij is. Want de bederfelijke spullen liggen in de koelbox. Alleen de warmte in de caravan.

Koelkast lager gezet zorgt gek genoeg niet voor een warmere koelkast. Even zien wat het met de warmte binnen doet. Moet wel zeggen dat het iets minder warm en meer wind is vandaag.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door blefke » zo 22 jul 2018 18:18

Als je de koelkast lager zet produceert deze minder warmte.
Daardoor dus ook minder warmteverplaatsing in je caravan.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door iemand » zo 22 jul 2018 19:39

Natte lap over je koelbox helpt zeer goed.
En regelmatig weer de doek nat maken.

Liefst een doek dat vocht opneemt, dus een wat dikker doek of 2 vaatdoeken [aschrik.gif]
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Taan » ma 23 jul 2018 11:16

Eigenlijk zou de ruimte achter de koelkast afgesloten moeten zijn naar de caravan, dus alleen via de ventilatieroosters open moeten zijn.
Helaas is dit bij veel caravans niet het geval. Dan gaat de warme lucht van het koelen dus je caravan in.

Je zou dus alle kieren goed af moeten dichten. (met pur of kit?) Als je dan een losse ventilator door het onderste rooster naar binnen laat blazen, zou de warme lucht via het bovenste rooster eruit moeten komen.

Als je de ventilator plaatst zonder de kieren af te dichten zal je koelkast wel beter koelen, maar blaas je de warme lucht je caravan in.

Mijn vader gebruikt ook de oplossing met losse ventilator en het werkt wel.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door HansHobby » ma 23 jul 2018 11:35

Ik sluit me bij bovenstaande reactie aan. Zorg dat alle openingen die naar je caravanruimte zijn dicht worden gemaakt. Zelf heb ik dat gedaan met CV=isolatie buizen van schuim. Deze kun je vrij gemakkelijk tussen de kieren proppen. Daarnaast heb ik van aluminium plaatmateriaal een "glijbaan" gemaakt vanaf bovenkant element tot aan bovenkant bovenste rooster. Dit scheelde bij mij al de halve wereld. Daarna heb ik nog twee ventilatoren ingebouwd. Maar die hebben het dit jaar begeven. hierdoor werd de koelkast overdag zo rond de tien a twaalf graden en 's nachts rond de vijf graden. Gelukkig hebben wij altijd een extra compressorkoelkast bij.

Het is overigens een groot nadeel als de roosters in de voortent uitkomen. Daar kunnen ze vaak hun warmte niet kwijt. Bij ons moet de volgende caravan de roosters dan ook aan de andere kant hebben.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door iemand » ma 23 jul 2018 14:47

RE.gif beter om de ventilator BOVEN te plaatsen en naar BUITEN te laten blazen whistle.gif
dan creeer je onderdruk en voorkom je dat er warmte de caravan in wordt geblazen door kiertjes thumbup.gif

Plaats de fan op het HEETSTE gedeelte, dus hoogste gedeelte van de koelvennen van de koelkast; meestal rechts.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Pakkie » ma 23 jul 2018 14:54

HansHobby schreef:
ma 23 jul 2018 11:35
Het is overigens een groot nadeel als de roosters in de voortent uitkomen. Daar kunnen ze vaak hun warmte niet kwijt. Bij ons moet de volgende caravan de roosters dan ook aan de andere kant hebben.
Daar zijn de meningen over verdeeld als ik eea zo lees in dit topic wat ik startte voor de aankoop van onze huidige caravan ......
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door HansHobby » ma 23 jul 2018 17:01

RE.gif

Er is voor allebei wat te zeggen natuurlijk. Afgelopen twee weken werd het bij ons dik 33 graden in de voortent. Kon merken dat de koelkast zijn warmte niet meer kwijt kon en van onder ook warme lucht aanzoog. Koelkast werd niet kouder meer dan ongeveer 12 graden. Als het 's avonds afkoelde zakte de temperatuur in mum van tijd naar 5 graden. De andere kant van de caravan stond heel de dag in de schaduw. Werd daar niet warmer dan 25 graden. Ik denk dat de koelkast aan die kant beter gewerkt had.

Aan de andere kant, staat die kant heel de dag in de zon is dat weer een probleem misschien.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door PD » ma 23 jul 2018 17:04

RE.gif
Als we het dan toch over "lap"middelen hebben awhoea.gif
Bijlagen
Chaam03-crop.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door blefke » ma 23 jul 2018 17:05

RE.gif
Das een grote lap mrgreen.gif

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door HansHobby » ma 23 jul 2018 17:07

RE.gif

En daarom gaat mijn voorkeur uit naar een koelkast aan die zijde. (al gaat de voorkeur inmiddels uit naar kamperen met alleen een luifel en niet meer met heel het kampement wat we ieder jaar opslaan knipoog.gif )
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Niels83 » ma 23 jul 2018 23:00

De rooster zitten gekit, dus loshalen is een grotere klus dan ik in mijn vakantie ga doen.

Vandaag even gezocht naar een ventilator die ik aan het onderste rooster kan knutselen.

Er wordt nu in de vakantie niks gekit of gepurt. Het is ook niet zo dat ik een warmte stroom ervaar alleen het keuken blok zelf is net een kachel.

Vooral vervelend omdat mijn zoontje ( 3maanden) er boven op slaapt. In een baby bedje

Maar in de nacht op 1 en overdag op 3 lijkt een heel aardig resultaat te geven. En er zijn genoeg dingen die wel koel maar niet koud hoeven te worden bewaard.

Dus we gaan zo de vakantie wel door komen..

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door deusjevo » ma 23 jul 2018 23:11

Niels83 schreef:
ma 23 jul 2018 23:00
De rooster zitten gekit, dus loshalen is een grotere klus dan ik in mijn vakantie ga doen.

Vandaag even gezocht naar een ventilator die ik aan het onderste rooster kan knutselen.

Heb je geen Electrolux of Dometic roosters?
Daarvan moet je het frame laten zitten, dat zit gekit.

Je kan dan wel de “binnenkant” eruit halen door dat plastic schroefje links een halve slag te draaien en dan het rooster eruit trekken, links beginnen met lostrekken.
2AFF46F1-43EA-4574-AECA-09A0144D5BE3.png
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door Niels83 » di 24 jul 2018 03:42

Geen idee. Caravan is 1983. Ik vermoed de koelkast ook of iets nieuwer. De roosters hebben geen merk..

Na de vakantie moet ook mijn voorraam en alu plintjes opnieuw in de kit. Dan pak ik de koelkast gelijk mee.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lap middel koelkast koelen.

Bericht door WillyL » wo 25 jul 2018 17:09

In 198n waren het nog versies zonder binnenstuk en dus vastgevezen.
Indien passend kan je een nieuwe versie kopen en goed gekit installeren. Dan kan je ten aller tijde goed bij de achterkant van de koelkast.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”