Dometic freshjet sleep en i feel functie

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Willem69 » vr 13 jul 2018 22:17

Ik heb een Dometic Freshjet 2200, maar snap niet veel van de sleep en i feel functie.
Bij de sleep functie veranderd de temp. na een uur met 1 graad en na twee uur met twee graden, gaat deze omhoog of omlaag en betekend dat dat als je hem op 23 graden zet hij na twee uur op 21 of 25 staat en daar op blijft staan? En de I-feel functie meet elke 10 min. de omgevingstemperatuur en dan past dan de gewenste temperatuur aan deze waarde aan???? Wat doet hij dan als ik hem bijvoorbeeld op 23 graden heb ingesteld, normaal koelt hij dan toch ook tot 23 graden zonder de I-feel functie???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Willem69 op vr 13 jul 2018 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Willem69 » za 14 jul 2018 09:42

Niemand?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Daphne » za 14 jul 2018 10:51

Wij hebben die functie nog nooit gebruikt. Ik zie de meerwaarde (nog) niet dus nog geen zin gehad om dit uit te zoeken.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Chris » za 14 jul 2018 11:05

Ik heb het ook nog nooit geprobeerd.
Dik boek om door te worstelen van de Freshjet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Willem69 » za 14 jul 2018 11:06

Afbeelding

Inderdaad


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Willem69 » di 17 jul 2018 16:03

Niemand die het mij uit kan leggen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Jan Br » di 17 jul 2018 17:20

als je de gebruiksaanwijzing leest lijkt me de "Sleep-functie "nogal duidelijk;

Bij geactiveerde sleep-functie wordt de ingestelde temperatuur na een uur met 1 °C en na twee uur met 2 °C gewijzigd om een aangename slaaptemperatuur te garanderen.
➤ Stel de gewenste temperatuur in (zie hoofdstuk „De temperatuur instellen” op pagina 194).
➤ Druk op de toets SLEEP.
✓ Hetsymbool verschijntophetdisplay.
De sleep-functie is geactiveerd.


Zoals ik dit lees wordt in de loop van de nacht de ingestelde temperatuur met 3 graden verhoogt. (deze functie zal ik nooit gebruiken, maar dat terzijde)

De "I Feel-functie" is ook mij niet helemaal duidelijk:

Bij deze functie meet de afstandsbediening de ruimtetemperatuur en geeft de gemeten waarde om de 10 minuten door aan de airco dakunit. De airco dakunit past de gewenste temperatuur aan deze gemeten waarde aan.
➤ Druk op de toets I FEEL.
➤ Leg de afstandsbediening zo neer dat deze naar de IR-ontvanger
(afb. 2 4, pagina 4) aan het bedieningspaneel wijst. Anders kunnen de waarden niet naar de airco dakunit worden verstuurd.


Stel dat ik de waarde heb ingesteld op 20 graden en de zon staat vol op het dak van de caravan, dan loop je de kans dat de airco het niet helemaal trekt, dus na een uur is het geen 20 graden meer, maar 21 graden. De afstandbediening stuurt deze waarde door naar de airco en die past de ingestelde waarde in op de gemeten waarde???

Op die manier schiet een airco volgens mij een beetje zijn doel voorbij.

Andersom zal het niet voorkomen, bv de waarde is ingesteld op 20 graden, maar ineens steekt er een poolwind op blij.gif en zakt de temperatuur naar de 19 graden en wordt dat ook de nieuw ingestelde waarde van de airco. Puur theoretisch want die poolwind zie ik nog niet opsteken. whistle.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Re di Coppi » di 17 jul 2018 17:26

Ik had ook geen zin om deze functie uit te zoeken en hou het klepje op de AB gewoon dicht :lol:
We stellen alleen de temp in meer niet. Maar uiteraard als er iemand dit heeft uitgezocht hou ik me ook aanbevolen.
Edit: JanBr thumbup.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Willem69 » di 17 jul 2018 18:23

Jan Br schreef:als je de gebruiksaanwijzing leest lijkt me de "Sleep-functie "nogal duidelijk;

Bij geactiveerde sleep-functie wordt de ingestelde temperatuur na een uur met 1 °C en na twee uur met 2 °C gewijzigd om een aangename slaaptemperatuur te garanderen.
➤ Stel de gewenste temperatuur in (zie hoofdstuk „De temperatuur instellen” op pagina 194).
➤ Druk op de toets SLEEP.
✓ Hetsymbool verschijntophetdisplay.
De sleep-functie is geactiveerd.


Zoals ik dit lees wordt in de loop van de nacht de ingestelde temperatuur met 3 graden verhoogt. (deze functie zal ik nooit gebruiken, maar dat terzijde)

De "I Feel-functie" is ook mij niet helemaal duidelijk:

Bij deze functie meet de afstandsbediening de ruimtetemperatuur en geeft de gemeten waarde om de 10 minuten door aan de airco dakunit. De airco dakunit past de gewenste temperatuur aan deze gemeten waarde aan.
➤ Druk op de toets I FEEL.
➤ Leg de afstandsbediening zo neer dat deze naar de IR-ontvanger
(afb. 2 4, pagina 4) aan het bedieningspaneel wijst. Anders kunnen de waarden niet naar de airco dakunit worden verstuurd.


Stel dat ik de waarde heb ingesteld op 20 graden en de zon staat vol op het dak van de caravan, dan loop je de kans dat de airco het niet helemaal trekt, dus na een uur is het geen 20 graden meer, maar 21 graden. De afstandbediening stuurt deze waarde door naar de airco en die past de ingestelde waarde in op de gemeten waarde???

Op die manier schiet een airco volgens mij een beetje zijn doel voorbij.

Andersom zal het niet voorkomen, bv de waarde is ingesteld op 20 graden, maar ineens steekt er een poolwind op blij.gif en zakt de temperatuur naar de 19 graden en wordt dat ook de nieuw ingestelde waarde van de airco. Puur theoretisch want die poolwind zie ik nog niet opsteken. whistle.gif

De sleep functie snap ik nu naar de I-Feel functie ............ blijft een apart verhaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Paul » di 17 jul 2018 19:27

Als je de temp op de unit zelf instelt dan wil de werkelijke temperatuur in de caravan nog wel eens behoorlijk afwijken.
Met ifeel leg je de afstandsbediening bijvoorbeeld op tafel neer en hij zorgt dat de temperatuur op die plaats de ingestelde temperatuur is.
Ik heb wel eens een verschil van 3-4 graden gemeten tussen ingestelde waarde op de unit en de waarde die ik op tafel niveau had.

Ik gebruik ifeel dus eigenlijk altijd.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Jan Br » di 17 jul 2018 19:30

Da’s helder, als je het zo uitlegt, dan is het toch wel een doordachte optie.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Willem69 » di 17 jul 2018 19:31

pvaken schreef:Als je de temp op de unit zelf instelt dan wil de werkelijke temperatuur in de caravan nog wel eens behoorlijk afwijken.
Met ifeel leg je de afstandsbediening bijvoorbeeld op tafel neer en hij zorgt dat de temperatuur op die plaats de ingestelde temperatuur is.
Ik heb wel eens een verschil van 3-4 graden gemeten tussen ingestelde waarde op de unit en de waarde die ik op tafel niveau had.

Ik gebruik ifeel dus eigenlijk altijd.
Nu snap ik het Afbeelding tnx


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Micky » di 17 jul 2018 19:32

pvaken schreef:
di 17 jul 2018 19:27
Als je de temp op de unit zelf instelt dan wil de werkelijke temperatuur in de caravan nog wel eens behoorlijk afwijken.
Met ifeel leg je de afstandsbediening bijvoorbeeld op tafel neer en hij zorgt dat de temperatuur op die plaats de ingestelde temperatuur is.
Ik heb wel eens een verschil van 3-4 graden gemeten tussen ingestelde waarde op de unit en de waarde die ik op tafel niveau had.

Ik gebruik ifeel dus eigenlijk altijd.
klinkt juist als een ideale functie! thumbup.gif zo kun je dus de afstandbediening als voeler gebruiken, dus iets wat de meesten willen lijkt me mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Jan Br » di 17 jul 2018 19:34

Dit is nou de kracht van dit forum. Wat een kennis en ervaring.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Daphne » di 17 jul 2018 20:35

Dank Pvaken. Helemaal duidelijk zo. Die functie gaan we vannacht maar eens testen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Paul » di 17 jul 2018 22:40

Er zit wel een nadeel aan, als de afstandsbediening de temperatuur doorgeeft aan de unit geeft hij een piep.
Dat is snachts dan weer net iets wat je niet wilt hebben, of je moet diep slapen en er niet van wakker worden.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Micky » wo 18 jul 2018 00:38

RE.gif

dat is wel op te lossen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door meeder » wo 18 jul 2018 10:16

RE.gif draadje naar het piezo buzzertje doorknippen en het ding is uitgepiept.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Dometic freshjet sleep en i feel functie

Bericht door Hobby Linka » wo 18 jul 2018 17:17

RE.gif

Ducktape over het gaatje waar het geluid uit komt geeft ook al veel demping en is minder definitief. knipoog.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”